Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2006, 18:16
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Ik neem aan dat het hier moet:

Mijn broertje heeft nu op school les in koppel-, hulp- en zelfstandige werkwoorden. Ik had het er met hem over hoe het ook al weer precies zat en toen bedacht ik me opeens iets dat mijn toenmalige lerares ooit verteld had: zij zei namelijk dat er één situatie was waarin het werkwoord "worden" als zelfstandig werkwoord gebruikt werd. Dit zou uit de bijbel komen in, als ik het me goed herinner, de vorm van "u wordt". Mijn vraag is nu of iemand dit kan bevestigen en - als het inderdaad klopt - er wellicht ook iemand is die de bijbelpassage weet.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2006, 18:27
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
u wordt anders

in die zin is wordt het enige werkwoord dus zelfstandig
maar die passage weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:41
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
flyaway schreef op 07-02-2006 @ 19:27 :
u wordt anders

in die zin is wordt het enige werkwoord dus zelfstandig
maar die passage weet ik niet
In deze zin is "wordt" een koppelwerkwoord, "wordt anders" is het naamwoordelijk gezegde.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:46
Verwijderd
In de zin "u wordt anders" is anders een bijvoeglijk naamwoord en wordt een koppelwerkwoord. Die zin heeft geen zelfstandig werkwoord nodig.

Ik heb even in mijn dictaten gezocht en ik heb een voorbeeld gevonden waarin worden wèl een zelfstandig werkwoord is.

Citaat:
Worden is minder complex dan zijn, al was het alleen maar omdat er geen zelfstandig gebruik van worden mogelijk is (met uitzondering van de frase Wat niet is kan nog worden).
"Wat niet is kan nog worden" dus.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:14
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Dank je, zo'n voorbeeld zocht ik.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 09:12
patrickaltena
patrickaltena is offline
Citaat:
Ik neem aan dat het hier moet:

Mijn broertje heeft nu op school les in koppel-, hulp- en zelfstandige werkwoorden. Ik had het er met hem over hoe het ook al weer precies zat en toen bedacht ik me opeens iets dat mijn toenmalige lerares ooit verteld had: zij zei namelijk dat er één situatie was waarin het werkwoord "worden" als zelfstandig werkwoord gebruikt werd. Dit zou uit de bijbel komen in, als ik het me goed herinner, de vorm van "u wordt". Mijn vraag is nu of iemand dit kan bevestigen en - als het inderdaad klopt - er wellicht ook iemand is die de bijbelpassage weet.
Je lerares heeft verwezen naar het eerste scheppingsverhaal in de bijbel (eerste, want er zijn er namelijk twee). In dat verhaal wordt verteld dat God de wereld in zes dagen schiep en op de zevende dag rustte. In deze mythe maakt God alles door te zeggen dat het 'er is'. In oudere bijbelvertalingen werd de oorspronkelijke Hebreeuwse vorm van het werkwoord 'zijn' om allerlei redenen die wat ver zouden voeren om uit te leggen, vertaald met de 'aanvoegende wijs' van worden. Dat ging dan zo: En God sprak: 'Dat het licht worde. En het werd alzo.'

Het werkwoord worden is het zelfstandig gebruikt omdat het in dit heel bijzondere geval uitdrukt zoiets uitdrukt als 'ontstaan.' Zo zit het. Wat er over dit onderwerp verder vermeld wordt in de eerdere berichten klopt niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.