Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2006, 20:40
Myrtille
Avatar van Myrtille
Myrtille is offline
Ik overweeg om geneeskunde te gaan sturen, en heb gisteren een decanengesprek gehad. Ik sta wel een 7,2 gemiddeld nu, dus ik zit in een hoge inlotingsklasse. Alleen blijft altijd de kans om uitgeloot te worden, en mijn decaan raadde aan te verzinnen wat ik dat jaar zou gaan doen, voordat ik weer mee zou loten met geneeskunde. Ik kom alleen niet verder dan óf een jaar iets anders studeren óf een jaar naar het buitenland. Liever ga ik niet een andere studie doen, ik zou graag naar het buitenland gaan. Maar ik vraag me af of er niet meer opties zijn (behalve dan een jaarlang thuiszitten, werken en vervelen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2006, 20:47
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
of je iets anders kunt doen dan thuis zijn of weg gaan? Je kunt het ook allebei doen...
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 20:49
Milos
Avatar van Milos
Milos is offline
Je zou ook nog kunnen proberen of je geneeskunde op een andere universiteit of hbo kan doen dan waar je je voor hebt ingeschreven. Soms komt het namelijk voor dat de opleiding in de ene plaats meer gewilt is dan in de andere plaats. Gewoon voor meerdere inschrijven en als je dan voor een van die word ingeloot bij de anderen uitschrijven.

Had iemand die ik ken ook gedaan bij mondzorgkunde. Voor Utrecht gelde daar een loting en voor een andere plaats niet.
__________________
I am a princess in nothing more than a fantasy world
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 21:32
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Milos schreef op 20-05-2006 @ 21:49 :
Je zou ook nog kunnen proberen of je geneeskunde op een andere universiteit of hbo kan doen dan waar je je voor hebt ingeschreven. Soms komt het namelijk voor dat de opleiding in de ene plaats meer gewilt is dan in de andere plaats. Gewoon voor meerdere inschrijven en als je dan voor een van die word ingeloot bij de anderen uitschrijven.
Dit is bij geneeskunde geen optie, aangezien de loting landelijk is. Je wordt ingeloot voor de opleiding, en pas naderhand wordt bepaald aan welke universiteit je mag gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 22:06
Verwijderd
Je zou de studie ook nog in Belgie kunnen doen, maar dat is natuurlijk wel ver weg.

Een tussenjaar kun je natuurlijk inrichten zoals jij wilt. Je kunt een tijdje gaan werken en een tijdje gaan reizen, net wat je wilt en wat je budget toelaat.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 22:17
fractuur
fractuur is offline
Gewoon gaan zoeken naar een alternatieve studie. Je kan wel "vluchten" naar het buitenland oid, maar je zal de eerste niet zijn die twee jaar achter elkaar uitgeloot wordt. Ook niet met een hoog cijfer. Kijk rond.. genoeg studies. Pas op met Farmacie en BMW (mogelijk ook Psychologie?) in Utrecht, want daar zijn ze van plan mensen met eerste keus geneeskunde (uitgeloot en daarna naar een van die studies) te gaan loten voor de beschikbare plekken. Succes!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 22:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Anneka schreef op 20-05-2006 @ 23:06 :
Je zou de studie ook nog in Belgie kunnen doen, maar dat is natuurlijk wel ver weg.

Een tussenjaar kun je natuurlijk inrichten zoals jij wilt. Je kunt een tijdje gaan werken en een tijdje gaan reizen, net wat je wilt en wat je budget toelaat.
Voor Belgie is een toelatingsexamen voor geneeskunde en daar kom je ook niet zomaar doorheen. Ook is het onderwijssysteem daar heel anders. Dat moet je maar net willen en liggen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 13:47
Myrtille
Avatar van Myrtille
Myrtille is offline
@ Milos: zoals Friday al zei, het is landelijke loting. Je mag een paar keuzes opgeven van steden waar je wilt studeren. Als je eenmaal ingeloot bent voor de studie, gaan ze je opnieuw loten voor je eerste keus stad. Als je daar niet terecht kunt, ga je naar de tweede keus, derde keus etc.

@ Anneka: In België is geen loting, maar het wil niet zeggen dat je daar ook zomaar in komt. Loten vind ik ook niet echt het probleem, het is meer wat te doen als je uitgeloot bent. Je mag btw níet je eerste jaar geneeskunde in België doen en dan doorstromen naar tweede jaar geneeskunde in Nederland. Je moet gewoon weer meedoen met de loting en je eerste jaar opnieuw doen.

@ fractuur: Ik weet dat er veel studies zijn die je kan doen, maar eigenlijk zie ik dat niet zo zitten. Je gaat je helemaal settelen in een nieuwe stad, met een nieuw sociaal leven. En na één jaar moet je alweer weg, want de kans is klein dat je én ingeloot wordt én in de stad van je 1e keus terecht komt. Dus gelijk weer een nieuwe kamer, nieuwe contacten etc. En je bent bezig met een studie die je eigenlijk niet wilt doen, en toch maar voor een jaartje doet! Behalve geneeskunde zou ik psychologie willen doen, maar je mag je niet voor 2 numerus fixus studies inschrijven.

Hopeloos geval dus
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:17
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Myrtille schreef op 21-05-2006 @ 14:47 :
@ fractuur: Ik weet dat er veel studies zijn die je kan doen, maar eigenlijk zie ik dat niet zo zitten. Je gaat je helemaal settelen in een nieuwe stad, met een nieuw sociaal leven. En na één jaar moet je alweer weg, want de kans is klein dat je én ingeloot wordt én in de stad van je 1e keus terecht komt. Dus gelijk weer een nieuwe kamer, nieuwe contacten etc. En je bent bezig met een studie die je eigenlijk niet wilt doen, en toch maar voor een jaartje doet! Behalve geneeskunde zou ik psychologie willen doen, maar je mag je niet voor 2 numerus fixus studies inschrijven.

Hopeloos geval dus
Hmm.. ik weet niet waar je woont, maar ik studeer in Utrecht, en mensen treinen werkelijk óveral vandaan. Apeldoorn, Rhenen, Den Haag, echt niet te geloven. (tenzij je in het noorden woont waar zo eens in de twee uur een bus komt ) Je hoeft echt niet direct op kamers. En die contacten.. ach.. Met een béétje mazzel studeer ik volgend jaar aan de VU (ook Geneeskunde), en dan moet ik ook mijn hele vriendenkring in Utrecht achterlaten. Dat gebeurt nou eenmaal. En vooral als je uitgeloot wordt, en daarna opeens wordt ingeloot oid zit dat er dik in. Het is niet zo dat je het daarvoor moet laten. En er zijn toch ook universiteiten waar je niet hoeft te loten voor Psychologie? Of volgend jaar wel?

Ik ken trouwens niemand die in de stad van zijn tweede keus is ingeloot.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:29
Estar
Estar is offline
Er zijn naar mijn weten geen andere opties.

Een oplossing zou decentrale selectie zijn geweest dan heb je een extra kans om het volgende jaar geneeskunde te studeren, maar de 2e ronde gaat in juni al beginnen dus daar ben je veels te laat voor.Maar voor volgend jaar als je uitgeloot bent zou dat wel een optie kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:37
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
TS doet nog geen examen hé, ze heeft nog een jaar.
__________________
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 16:31
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Citaat:
fractuur schreef op 20-05-2006 @ 23:17 :
. Pas op met Farmacie en BMW (mogelijk ook Psychologie?) in Utrecht, want daar zijn ze van plan mensen met eerste keus geneeskunde (uitgeloot en daarna naar een van die studies) te gaan loten voor de beschikbare plekken. Succes!
Bij farmacie staat al vast dat de loting er komt. De hoeveelheid plaatsen is inderdaad op zo'n manier gekozen dat alle 1e keus studenten zo terecht kunnen, maar dat er voor de overige plaatsen wel geloot moet worden
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 18:05
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Ik heb voordat ik aan Geneeskunde begon eerst een jaar BMW gedaan, dit leverde me het 1e jaar bijna 4 maanden vrijstellingen op Hierin kan je bijvoorbeeld al je wetenschappelijke stage doen ofzo.. zodat je eerder aan je co-schappen kan beginnen..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 10:26
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sven schreef op 21-05-2006 @ 19:05 :
Ik heb voordat ik aan Geneeskunde begon eerst een jaar BMW gedaan, dit leverde me het 1e jaar bijna 4 maanden vrijstellingen op Hierin kan je bijvoorbeeld al je wetenschappelijke stage doen ofzo.. zodat je eerder aan je co-schappen kan beginnen..
BMW is ook een lotingsstudie
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 20:11
JNR
JNR is offline
Niet in amsterdam aan de VU, daar word je gewoon toegelaten zover ik weet.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 12:56
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
JNR schreef op 22-05-2006 @ 21:11 :
Niet in amsterdam aan de VU, daar word je gewoon toegelaten zover ik weet.
en ook niet aan de UvA want ik ben vorig jaar uitgeloot bij geneeskunde en studeer nu biomedische wetenschappen aan de UvA
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 11:49
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Hm ja, maar BMW is wel een heel andere studie dan geneeskunde.. Qua theorie lijkt het op elkaar, maar je wordt toch voor iets heel anders opgeleid.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-05-2006, 10:21
S.Einstein
Avatar van S.Einstein
S.Einstein is offline
Citaat:
Myrtille schreef op 20-05-2006 @ 21:40 :
Ik overweeg om geneeskunde te gaan sturen, en heb gisteren een decanengesprek gehad. Ik sta wel een 7,2 gemiddeld nu, dus ik zit in een hoge inlotingsklasse. Alleen blijft altijd de kans om uitgeloot te worden, en mijn decaan raadde aan te verzinnen wat ik dat jaar zou gaan doen, voordat ik weer mee zou loten met geneeskunde. Ik kom alleen niet verder dan óf een jaar iets anders studeren óf een jaar naar het buitenland. Liever ga ik niet een andere studie doen, ik zou graag naar het buitenland gaan. Maar ik vraag me af of er niet meer opties zijn (behalve dan een jaarlang thuiszitten, werken en vervelen)

Het beste in dit geval is denk ik om je voor twee opleidingen aan te melden.
Zo zat mijn nichtje 2 jaar geleden ook met dit probleem.
Ze heeft zich toen aangemeldt bij geneeskunde en bij medische biologie.
En omdat je bij geneeskunde snel te horen krijgt of je bent ingeloot kun je nog altijd een andere studie gaan volgen.
Mijn nichtje heeft toen 1 jaar medische biologie gedaan en is daarna wel ingeloot voor geneeskunde.
Ze heeft mij altijd gezegt hier veel profijt van te hebben gehad.

Succes
__________________
A deep intuition into the essential elements of a problem.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 14:01
Yeti-Boy
Avatar van Yeti-Boy
Yeti-Boy is offline
Kan je niet een jaar naar het buitenland om werkervaring op te doen voor geneeskunde? Dan heb je ook veel kans om binnen te komen via decentrale selectie
Ik wil misschien ook zoiets gaan doen voor diergeneeskunde (7.7 gem nu dus ik hoop dat dat voloende is) voor in vakantie...en misschien opnieuw proberen er in engenland binnen te komen... (daar kijken ze alleen naar de vakken die je nodig hebt voor je opleiding) Maar als jij allemaal 8ten staat voor bio, sk, na en wi kan je voor 15 oktober aanmelden voor engeland 2007 entry...

http://www.travellersworldwide.com/
http://www.teachingabroad.co.uk/

Maar laten we er eerst maar een van uit gaan dat je gewoon door de loting heen komt
Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 17:46
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Yeti-Boy schreef op 25-05-2006 @ 15:01 :
Kan je niet een jaar naar het buitenland om werkervaring op te doen voor geneeskunde? Dan heb je ook veel kans om binnen te komen via decentrale selectie
Ik wil misschien ook zoiets gaan doen voor diergeneeskunde (7.7 gem nu dus ik hoop dat dat voloende is) voor in vakantie...en misschien opnieuw proberen er in engenland binnen te komen... (daar kijken ze alleen naar de vakken die je nodig hebt voor je opleiding) Maar als jij allemaal 8ten staat voor bio, sk, na en wi kan je voor 15 oktober aanmelden voor engeland 2007 entry...

http://www.travellersworldwide.com/
http://www.teachingabroad.co.uk/
Je mag overgens wel gaan sparen, als je zoiets wil gaan doen... 1 maand vanaf 1500 euro excl. vliegticket...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 18:41
Yeti-Boy
Avatar van Yeti-Boy
Yeti-Boy is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-05-2006 @ 18:46 :
Je mag overgens wel gaan sparen, als je zoiets wil gaan doen... 1 maand vanaf 1500 euro excl. vliegticket...
Jah klopt daarom ben ik ook nog erg aan het twijfelen... ik moet het zelf betalen en vind het ook zo zonde om een groot gedeelte van het geld dat ik zo verdient heb met werken meteen zo uit te geven...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 20:50
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Yeti-Boy schreef op 25-05-2006 @ 19:41 :
Jah klopt daarom ben ik ook nog erg aan het twijfelen... ik moet het zelf betalen en vind het ook zo zonde om een groot gedeelte van het geld dat ik zo verdient heb met werken meteen zo uit te geven...
Dat is een jaar collegegeld in NL, en veel meer dan het collegegeld in België. Denk daar eens over na..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Uitgeloot! Wat nu?
Teejno
0 02-09-2010 12:06
Studeren Decentrale selectie geneeskunde 2009/2010
Ghislaine91
26 14-11-2009 14:52
Studeren Journalstiek plek ingeloot, ruilen tegen plek uitgeloot.
bahia
2 20-07-2008 20:08
Algemene schoolzaken twee keer uitloten
fractuur
7 11-08-2004 23:26
Algemene schoolzaken 'Parkeer'studie na uitloting Geneeskunde
Trebbor
40 04-05-2004 20:22
Algemene schoolzaken uitgeloten en dan???????????
mira_love
5 03-03-2004 17:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.