Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2007, 20:42
Osmoian
Osmoian is offline
Allereerst een introductie:
Even een stap in het verleden. Toen ik op de basisschool zat had ik het altijd vrij makkelijk als het ging om leren en om het halen van goede cijfers voor toetsen, ik hoefde weinig tot niet te leren omdat alles op logica wel te doen was. Na de basisschool ben ik vervolgens het gymnasium gaan doen.
Na, om het kort te houden, anderhalf jaar vrijwel niets te hebben gedaan heeft dit me uiteindelijk 'opgebroken' en ben ik naar de havo gegaan. Ik was totaal niet gewend om me best te doen en ik was ook vrij laconiek als het ging om het behalen van goede resultaten.
Nu studeer ik Bedrijfseconomie (2e jaars) en heb ik afgelopen jaar m'n propedeuse behaald. Omdat ik er toen pas te laat achterkwam dat voor een overstap naar de uni in mijn geval een wiskunde entreetoets een vereiste was (ik wil Economie en Bedrijfskunde studeren op de uva), heb ik het toen maar verder uit m'n hoofd gezet.
Maar toch bleef het altijd aan me knagen dat ik geen vwo heb gedaan, en dus uiteindelijk ook niet naar de universiteit ben gegaan. Dit jaar heb ik echter wel de mogelijkheid om me op tijd in te schrijven voor een programma wat uiteindelijk zal moeten leiden tot een wiskunde entree toets die ik dan moet halen.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ervarig hebben met deze wiskunde toets en of ze het haalbaar vinden om deze binnen een aantal maanden te halen, voor iemand die een aantal jaren weinig tot niets met wiskunde heeft gedaan.

Terugkijkend op deze post komt het allemaal misschien wat dramatisch over. Dit komt denk ik omdat ik nu al zo een 5 jaar rondloop met spijt dat ik die eerste 1,5 jaar niet wat beter m'n best had gedaan op het gymnasium. Ook had ik al 2x een overstap gepland, eerst van 5 havo naar 5 vwo (waarbij ik tot de nare verassing kwam dat daarvoor Frans en Duits nodig was, waarvoor ik dus ook al te laat was met inschrijven).
Op de vraag die ongetwijfeld zal komen waarom ik zo graag naar de universiteit wil, het volgende:
Eerst dacht ik dat het misschien iets van prestige zou zijn en dat ik het alleen maar wilde omdat het mooier zou staan op je cv en dat mensen je sneller geloofwaardig vinden. Maar dat was het niet.
Na al die jaren havo/hbo is het altijd vrij makkelijk gegaan, en nu ik bezig ben met deze studie merk ik dat ik echt naar een beroep aan het toe werken ben, waarin ik niet volledig gebruik kan maken van m'n capaciteiten. Ook bij het maken van projecten met anderen zijn er zo vaak dingen die ik eerst moet uitleggen alvorens we goed kunnen beginnen, dat ik denk dat ik me meer op gemak zal voelen op de universiteit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2007, 14:09
Verwijderd
Ik ga ongeveer het zelfde doen, alleen dan de toelatingstoets aan de RUG. Ik heb MBO gedaan en doe nu de HBO propedeuse bedrijfseconomie. Volgend jaar wil ik WO Accountancy gaan doen.

Een voordeel bij jou is dat er een cursus wordt gegeven, als je die doet lukt het vast wel, daar is de cursus immers voor. Het boek dat zij gebruiken is dezelfde als die ik voorgeschreven gekregen heb...en het begint eenvoudig (zelfs voor mij ).

Weet niet of je hier iets aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 03:05
kingrichard47
kingrichard47 is offline
Hmm ik zit hier zelf op het moment ook aan te denken. Doe nu 1e jaar MER en ben van plan om met mijn P over te stappen naar de uni. Alle economische/bedrijfskundige studies die mij interessant lijken vereisen echter ook een dergelijke toelatings examen. Ik vraag mij dan net als de TS af hoe haalbaar dit examen is met HAVO Wi A1,2 zonder aangeboren wiskundeknobbel ...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 00:33
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik heb na mijn havo de propedeuse voor Small Business & Retail management gehaald en daarna een toelatingstest Wiskunde gedaan voor de universitaire opleiding Kunstmatige intelligentie op de Universiteit Utrecht. Ik heb deze ook gehaald, heb gewoon vwo wiskunde boeken geleerd.
Overigens toen ik op de opleiding zat was deze egt kut, ik haalde alleen maar slechte cijfers en ben er na een paar maanden alweer mee gestopt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 12:25
Kwark89
Kwark89 is offline
Waar heb je het over?
lk doe nu ook hbo propedeuse en ga volgend jaar uni doen.
Maar universiteit van tilburg en nijmegen hebben geen entree wiskunde toets hoor. Wordt je gewoon toegelaten

In rotterdam is idd een verplichte entreetoets(wiskunde-toets), maar bij nijmegen,tilburg zowiezo niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.