Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2011, 04:02
Panterstring
Avatar van Panterstring
Panterstring is offline
Ik word bijna 18 en dan zou mijn spaarrekening vrij moeten komen met een mooi bedrag die ik van mijn ouders gekregen heb erop. Maar nu zeggen ze dat zodra ik 18 word dat ze bij de rechter gaan proberen te regelen dat zij verantwoordelijk blijven over mijn geld ofzo. Mogen ze dit doen? Ik kan goed sparen en heb ook flink wat van dat geld zelf gespaard (ik heb nooit gewerkt maar het is allemaal van zakgeld), ik geef niet heel veel geld uit en kan prima mijn eigen financiën regelen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik zelf verantwoordelijk over mijn geld word?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2011, 05:10
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Waarom wil je dat geld perse hebben? Misschien willen ze het bewaren tot een moment dat je het echt nodig hebt ofzo
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 05:19
Panterstring
Avatar van Panterstring
Panterstring is offline
Ik wil gewoon niet meer afhankelijk zijn van mijn ouders. Ik vind dat ik prima zelf dat soort beslissingen kan nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 07:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hebben je ouders het gespaard op een rekening op jouw naam of op hun eigen naam?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 08:32
Panterstring
Avatar van Panterstring
Panterstring is offline
Op mijn naam maar zij hebben in ieder geval daar nu nog de macht over en kunnen zo een dag voor me 18e bijvoorbeeld alles er af halen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 08:41
Verwijderd
Dat soort spaarrekeningen zijn over het algemeen zo ingericht dat ze op jouw naam staan maar beheerd worden door iemand anders tot je 18de. In principe is het zo dat jij een brief toegestuurd krijgt over wat en hoe als je 18 wordt. Bij mij was het zo dat ik naar de bank moest om een handtekening te zetten en om id kaart te laten zien. Daarna hebben zij het geld gestort naar een rekening naar keuze .

Ik zou gewoon eens rustig met je ouders hierover praten. Vraag waarom ze jou niet met dat geld vertrouwen, waarom je het niet zelf op een spaarrekening kan zetten.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 15:38
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Misschien zijn ze juist bang dat je het er nu allemaal doorheen gaat jagen omdat je er zelf recht op zou hebben
(ze zouden bijvoorbeeld kunnen redeneren dat je nog nooit gewerkt hebt en nu dus met al dit geld helemaal los gaat, dit is bij een vriend van me bijna gebeurt.)
Praat er met je ouders over en kijk eerst eens naar hun standpunt, dan leg je sowieso rationeel de dialoog al bij henen zullen ze dat nooit als excuus kunnen gebruiken.

Als ze dan nog steeds zonder een goede reden het geld willen afschermen moet je a.s.a.p. naar de bank gaan en kijken wat je mogelijkheden zijn.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 15:45
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Waarom willen ze per se verantwoordelijk blijven?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 16:07
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Kijk, feitelijk kan je niks doen. Zolang jij nog geen 18 bent, hebben zij gewoon de mogelijkheid om dat geld er vanaf te halen en zich toe te eigenen. Wel kan het gevolgen hebben voor hoeveel belasting zij moeten betalen, want als het (in combinatie met hun eigen geld) boven de 20.000 (oid) uit komt, moeten ze er belasting over betalen. Maar dat terzijde.
Veel nuttiger is het dus om niet te kijken naar wat jij precies kan doen, maar om je af te vragen wat de reden is dat ze niet willen dat jij dat geld krijgt. Ik heb precies hetzelfde mee gemaakt en de reden van mijn ouders was dat ze me het geld graag wilden schenken als ik op mezelf ging, zodat ik mijn inboedel er van kon kopen. Daar ben ik mee akkoord gegaan.
Als het is omdat ze denken dat jij niet met geld om kan gaan, dan zul je er afspraken over moeten maken, om jezelf te bewijzen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 16:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik zou eerst eens vragen waarom je ouders dat willen doen. Wie weet vinden ze jou niet verantwoordelijk genoeg. Je zou de eerste niet zijn die roekeloos geld uitgeeft en dan een paar jaar later met schulden zit. Het is niet kwaad bedoeld als ze dat proberen te voorkomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 22:09
AceSpade
AceSpade is offline
Of makkelijk. Bij mij gaat dat ook nog steeds zo. Alleen heb ik op mn 16e een AH baantje genomen op een apparte rekening. Vervolgens ben ik als tekenaar verder gegaan. Mn vader beheert nog steeds mijn "spaar"rekening. Lekker simpel voor mij
Met citaat reageren
Oud 23-08-2011, 18:41
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
Ik wil gewoon niet meer afhankelijk zijn van mijn ouders. Ik vind dat ik prima zelf dat soort beslissingen kan nemen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2011, 17:19
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ik heb al vanaf mij 12e een eigen rekening met spaarrekening en heb er ook altijd goed mee om weten te gaan. Als jij zelf vindt dat je goed met geld om kunt gaan zou ik gewoon eens een gesprek aangaan met pa en ma en e.e.a. uit te praten hierover. Ik zou ook zeggen dat met tussenkomst van een rechter dit de situatie niet zal bevorderen. Tevens zijn je ouders dan ook veel geld kwijt aan bijv een advocaat wat natuurlijk nergens op slaat.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2011, 17:26
Upset Donkey
Avatar van Upset Donkey
Upset Donkey is offline
ik denk dat er meer achter zit dan je ons laat weten. dit is meer een probleem tussen jouw en je ouders. waarom wil je dat geld uberhaupt zo graag hebben. wil je het allemaal uitgeven aan een auto ofzo. dan kan ik het wel begrijpen dat ze zoiets doen.
En hoe komt het dat je geen bijbaantje hebt wat ik al erg apart vind voor iemand die bijna 18 is.

mijn zakgeld kreeg ik niet meer toen ik 14 was. de reden was omdat ik toen zelf een bijbaantje had. dat zakgeld wordt nu ook op zo'n speciale rekening gestort. en de datum wanneer ik dat geld krijg wordt alsmaar vooruit geschoven.
maar ik vindt het niet erg want ik heb het niet hard nodig ik verdien genoeg om alle dingen te betalen die ik nodig heb en graag wil hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 09:56
kimmxiee
kimmxiee is offline
Als het op jou naam staat is het op papier van jou. Ik meen echter dat je ouders finnacieel verantwoordelijk zijn tot 21ste dus ze hebben wel enige rechten.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2011, 16:55
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Wat ben je van plan met dat geld? Want het komt nu echt over alsof je die rekening gaat plunderen zodra je achttien bent. En dan kan ik me goed voorstellen dat je ouders dat niet zien zitten. En als je niet van plan bent dat geld meteen uit te geven zie ik sowieso het probleem niet. Dan kunnen je ouders de rekening net zo goed beheren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Verantwoordelijkheid
Jolt
42 28-07-2005 19:28
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap verhoging collegeld!?!
kalasnjikov
59 19-03-2004 20:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Criminele jongeren en betalen ?
da_nerd
34 03-11-2003 17:35
Verhalen & Gedichten [verhaal] Zana heel hoofdstuk 1
Nas-t Zeekoe
8 29-03-2003 12:57
Werk, Geld & Recht [enquete] oudertoelage
Rocksaan
28 07-02-2003 15:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.