Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2012, 08:49
steefie538
steefie538 is offline
Hallo

Ik weet dat dit raar klinkt, maar mijn vader wil met mij in een kamer wonen waar ik alleen ingeschreven sta. Als hij ingeschreven bij mij zou staan, zou ik namelijk geen uitwonende beurs krijgen en het zou ook sowieso niet mogen van de verhuurder, aangezien het een eenpersoonskamer zal zijn. Hij wil werken in de stad waar ik een kamer ga huren en wil daarom bij mij wonen in plaats van een huis huren daar. Hij zal op de grond slapen en het zal dus niet direct blijken dat hij bij mij woont.

Ik vraag me dus af hoe ze dit gaan controleren? Ik vind dit zelf een dom idee. Ten eerste omdat het gewoon illegaal is, ik ben zelf geen fan van om iets illegaals te doen. Ten tweede ... en kamertje van 20m² voor twee personen? Lijkt me niet echt leefbaar. Ik dacht er zelf aan dat ze misschien naar de kosten kijken van gas/water/elektriciteit, aangezien deze in de huur inbegrepen zijn en ze raar zullen opkijken wanneer dit 1,5-2x zo hoog als normaal is. Of controleren ze hier niet op? En zoals ik al zei, hoe controleren ze of er iemand anders bij mij 'woont'?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2012, 09:24
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
waarom vraag je dit uberhaupt als je het sowieso niet wil hebben dat je vader bij je komt wonen?
en daarbij, begrijp ik het goed dat je vader dan nergens ingeschreven staat? Dat zorgt sowieso voor argwaan.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 09:28
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
waarom vraag je dit uberhaupt als je het sowieso niet wil hebben dat je vader bij je komt wonen?
en daarbij, begrijp ik het goed dat je vader dan nergens ingeschreven staat? Dat zorgt sowieso voor argwaan.
Ik wil niet dat me vader bij me komt, me familie wil dat. Ik vraag het hier zodat ik enige reden heb om hem te weigeren. En me vader zal nog steeds in de huis geregistreerd staat waar ik nu nog in woon samen met de rest van het gezin.

Laatst gewijzigd op 05-02-2012 om 09:41.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 10:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Hoeveel nachten per week zou hij dan bij jou slapen? Als hij feitelijk ergens anders woont en soms logeert bij jou, is er niets op aan te merken.

Overigens: met je vader op 20 vierkante meter wonen zou ik sowieso niet doen. Te krap, nauwelijks privacy, wat als een van jullie bezoek wil hebben enz. Dat zijn de argumenten waar het echt om draait en waarover je het met je vader moet hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 16:52
Ivo
Ivo is offline
Wanneer je met één van je ouders op hetzelfde adres woont, ben je niet uitwonend. DUO gaat er dan van uit dat de ouder(s) het 'hoofd' van het huishouden is/zijn en dat jij als kind dus inwonend bent bij je ouder(s).

Los daarvan moet je je het volgende afvragen en/of nagaan:
- Is het toegestaan (huurcontract/vergunning gemeente) om de kamer met meer dan één persoon te bewonen, afgezien van incidenteel een loge die blijft slapen?
- Is het wel leefbaar, langere tijd met 2 personen op één kamer te leven?
- Is je vader niet in staat op een andere manier huisvesting voor zichzelf te verzorgen? Zo nee, waarom niet? Wordt er al aan oplossingen voor dat probleem gezorgd?

Ik neem aan dat het een kamer betreft in een pand met meerdere kamers. Grote kans dat vroeg of laat de verhuurder en/of gemeente er achter komt dat jullie daar illegaal met twee personen wonen. In dat geval wordt je waarschijnlijk op straat gezet en zijn jullie dus beiden dakloos.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 18:48
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Wanneer je met één van je ouders op hetzelfde adres woont, ben je niet uitwonend. DUO gaat er dan van uit dat de ouder(s) het 'hoofd' van het huishouden is/zijn en dat jij als kind dus inwonend bent bij je ouder(s).

Los daarvan moet je je het volgende afvragen en/of nagaan:
- Is het toegestaan (huurcontract/vergunning gemeente) om de kamer met meer dan één persoon te bewonen, afgezien van incidenteel een loge die blijft slapen?
- Is het wel leefbaar, langere tijd met 2 personen op één kamer te leven?
- Is je vader niet in staat op een andere manier huisvesting voor zichzelf te verzorgen? Zo nee, waarom niet? Wordt er al aan oplossingen voor dat probleem gezorgd?

Ik neem aan dat het een kamer betreft in een pand met meerdere kamers. Grote kans dat vroeg of laat de verhuurder en/of gemeente er achter komt dat jullie daar illegaal met twee personen wonen. In dat geval wordt je waarschijnlijk op straat gezet en zijn jullie dus beiden dakloos.
- Het is niet toegestaan volgens de huurcontract.
- nee voor mij is het niet leefbaar, maar dat boeit mijn familie niet veel, wanneer ik zeg dat er geen genoeg ruimte heb bedenken ze mij ervan dat ik wat stiekems aan het plannen ben.
- Nee ik heb het gevoel dat ze mijn vader juist bij mij willen laten wonen om mij zo te controleren (beetje privé).

En het betreft waarschijnlijk een kamer in een soort flat, dus eigenlijk een soort kleine appartament met eigen keuken en badkamer.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 18:49
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Hoeveel nachten per week zou hij dan bij jou slapen? Als hij feitelijk ergens anders woont en soms logeert bij jou, is er niets op aan te merken.

Overigens: met je vader op 20 vierkante meter wonen zou ik sowieso niet doen. Te krap, nauwelijks privacy, wat als een van jullie bezoek wil hebben enz. Dat zijn de argumenten waar het echt om draait en waarover je het met je vader moet hebben.
hij plant om 5-6 dagen in een week te blijven slapen. Het probleem is dat ik dit niet als argument kan gebruiken, aangezien ze mijn vader juist bij mij willen laten wonen om mij te kunnen controleren...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:05
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
hij plant om 5-6 dagen in een week te blijven slapen. Het probleem is dat ik dit niet als argument kan gebruiken, aangezien ze mijn vader juist bij mij willen laten wonen om mij te kunnen controleren...
Dan woont hij gewoon bij jou. Dan raak je je studiefinanciering voor uitwonende studenten kwijt.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:06
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Dan woont hij gewoon bij jou. Dan raak je je studiefinanciering voor uitwonende studenten kwijt.
Ja, maar hoe en wie controleert dat?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:10
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja, maar hoe en wie controleert dat?
De gemeente controleert op inschrijvingen, de DUO controleert aan de hand van die gegevens of je echt uitwonend bent. Verder heb je ook nog kans dat de verhuurder opmerkt dat jullie er met z'n tweeen wonen...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:12
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
De gemeente controleert op inschrijvingen, de DUO controleert aan de hand van die gegevens of je echt uitwonend bent. Verder heb je ook nog kans dat de verhuurder opmerkt dat jullie er met z'n tweeen wonen...
Zoals ik al zei blijft me vader ingeschreven op mijn huidige huisadres en dus niet mijn toekomstige adres, dus hoe willen ze iets uit die gegevens controleren? En dat de verhuurder dat opmerkt dacht ik ook al aan.. controleren zij niet misschien af en toe de situatie in de kamers (of meer studio's eigenlijk)?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:15
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Zoals ik al zei blijft me vader ingeschreven op mijn huidige huisadres en dus niet mijn toekomstige adres, dus hoe willen ze iets uit die gegevens controleren? En dat de verhuurder dat opmerkt dacht ik ook al aan.. controleren zij niet misschien af en toe de situatie in de kamers (of meer studio's eigenlijk)?
Dan is de pakkans door DUO heel klein.

Als het een woningcorporatie/grote verhuurder is, zal het niet snel opvallen. Particuliere verhuurders houden dit meestal beter in de gaten.

Maar controle of niet: het is en blijft verboden/fraude...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:22
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Dan is de pakkans door DUO heel klein.

Als het een woningcorporatie/grote verhuurder is, zal het niet snel opvallen. Particuliere verhuurders houden dit meestal beter in de gaten.

Maar controle of niet: het is en blijft verboden/fraude...
de verhuurder is Vestide in eindhoven... en ja het is idd verboden en fraude, maar ik wou eigenlijk dat het beter gecontroleerd werd zodat ik het tenminste als argument kon gebruiken... maar alsnog bedankt voor de info.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:23
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
de verhuurder is Vestide in eindhoven... en ja het is idd verboden en fraude, maar ik wou eigenlijk dat het beter gecontroleerd werd zodat ik het tenminste als argument kon gebruiken... maar alsnog bedankt voor de info.
Je hebt nog altijd wel een niet te verwaarlozen kans dat je buren gaan klikken bij de verhuurder. Daar moet je ook rekening mee houden.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:25
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Je hebt nog altijd wel een niet te verwaarlozen kans dat je buren gaan klikken bij de verhuurder. Daar moet je ook rekening mee houden.
hmmm ja dat is waar, dat kan ik zeker als argument gebruiken. Dat ik daar nog niet aan gedacht had, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:28
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind het sowieso heel asociaal van je vader. Jij betaalt voor een ruimte, en vervolgens wil hij er gratis bij komen wonen, waardoor jij én ineens illegaal bezig bent (en daardoor de ruimte kan verliezen en je geld waarmee je die ruimte moet betalen) én je je privacy verliest. Tenminste, ik maak uit je verhaal op dat het a. niet nodig is dat hij bij je komt wonen (hij zou ook zelf een huis kunnen huren in die buurt oid) en b. hij niet van plan is mee te betalen, maar wel om er praktisch heel de week te zitten.

Dat je bij een ouder woont (en die je kan controleren) is niet gek: als je bij je ouders woont, en zij voor je zorgen. Maar het is niet de bedoeling dat je gaan stalken en zelfs bij je inwonen terwijl jij dat niet eens wilt. Ik zou zeggen dat je vader bij je in mocht komen wonen als de flat daarvoor geschikt was (dus minstens voor twee personen) en dat hij dan moet meebetalen (bijvoorbeeld alleen al compenseren dat jij je uitwonende beurs verliest). En dat is dan nog los van dat je zelf wel mag uitmaken of jij met X wil samenwonen als het ook anders kan.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 19:35
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Ik vind het sowieso heel asociaal van je vader. Jij betaalt voor een ruimte, en vervolgens wil hij er gratis bij komen wonen, waardoor jij én ineens illegaal bezig bent (en daardoor de ruimte kan verliezen en je geld waarmee je die ruimte moet betalen) én je je privacy verliest. Tenminste, ik maak uit je verhaal op dat het a. niet nodig is dat hij bij je komt wonen (hij zou ook zelf een huis kunnen huren in die buurt oid) en b. hij niet van plan is mee te betalen, maar wel om er praktisch heel de week te zitten.

Dat je bij een ouder woont (en die je kan controleren) is niet gek: als je bij je ouders woont, en zij voor je zorgen. Maar het is niet de bedoeling dat je gaan stalken en zelfs bij je inwonen terwijl jij dat niet eens wilt. Ik zou zeggen dat je vader bij je in mocht komen wonen als de flat daarvoor geschikt was (dus minstens voor twee personen) en dat hij dan moet meebetalen (bijvoorbeeld alleen al compenseren dat jij je uitwonende beurs verliest). En dat is dan nog los van dat je zelf wel mag uitmaken of jij met X wil samenwonen als het ook anders kan.
bedankt voor je reactie,

Het is zo dat om privéredenen mijn ouders mij niet meer vertrouwen en dus bang zijn dat ik het '' verkeerde '' pad op ga. Ik leef in een ander cultuur dan de nederlandse en de verkeerde pad is dus dat ik meer richting de nederlandse cultuur zal gaan. En hij zal zeker wel mee moeten betalen, ik laat hem niet gratis bij mij inwonen. Privacy heb ik niet en kent mijn familie ook niet: beetje deel van mij cultuur, wat ik overigens onzin vind. Het is daarom niet echt mijn keuze of hij bij mij gaat wonen of niet en moet ik dus duidelijk de gevolgen aangeven wat er zou gebeuren als hij bij mij zou wonen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2012, 10:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Gewoon nee zeggen is niet echt een optie als ik jou zo hoor. Maar aan de andere kant, je bent volwassen dan. Kan je het risico op betrapt worden niet wat aandikken naar je ouders toe? Zo van ook al schrijf je je niet in op dat adres is de kans groot, er wordt toch gecontroleerd etc. (De meeste studentenhuizen kennen ook een jaarlijkse hygiene controle, dus er wordt af en toe ik huis gekeken en je huisgenoten zullen er ook echt niet blij mee zijn als een vader zo regelmatig langere tijd blijft slapen, dus verlinken is best aanwezig (ik zou het doen als ik met zo'n huisgenoot zou zitten eerlijk gezegd, niet om jou, maar het is gewoon super irritant. Nachtje prima, maar dit?)
Waarom zou hij ineens in de stad waar je gaat studeren willen werken? Hij heeft toch nu al werk?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-02-2012, 15:07
Verwijderd
Niet doen. Er is altijd iemand in de omgeving die dat doorbelt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 15:10
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Gewoon nee zeggen is niet echt een optie als ik jou zo hoor. Maar aan de andere kant, je bent volwassen dan. Kan je het risico op betrapt worden niet wat aandikken naar je ouders toe? Zo van ook al schrijf je je niet in op dat adres is de kans groot, er wordt toch gecontroleerd etc. (De meeste studentenhuizen kennen ook een jaarlijkse hygiene controle, dus er wordt af en toe ik huis gekeken en je huisgenoten zullen er ook echt niet blij mee zijn als een vader zo regelmatig langere tijd blijft slapen, dus verlinken is best aanwezig (ik zou het doen als ik met zo'n huisgenoot zou zitten eerlijk gezegd, niet om jou, maar het is gewoon super irritant. Nachtje prima, maar dit?)
Waarom zou hij ineens in de stad waar je gaat studeren willen werken? Hij heeft toch nu al werk?
Ja ik kan het idd een beetje aandikken. En ik wil niet in een studentenhuis wonen waar ik echt alleen maar een kamer heb, ik wil in een soort studio wonen, dus daar zit ik niet echt met andere mensen.. maar alsnog zullen mijn buren of anderen in hetzelfde flat of gebouw het merkwaardig vinden dat mijn vader elke nacht bij me slaapt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 15:17
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik snap je voorkeur voor een studio, maar kan je dat financieel redden? Bovendien, je bent niet de enige en die dingen zijn ech heel moeilijk te vinden. Uiteraard afhankelijk van stad, maar de kans dat je alleen een kamer kan vinden is behoorlijk groot (en dat kan al moeilijk genoeg zijn)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2012, 20:07
steefie538
steefie538 is offline
Citaat:
Ik snap je voorkeur voor een studio, maar kan je dat financieel redden? Bovendien, je bent niet de enige en die dingen zijn ech heel moeilijk te vinden. Uiteraard afhankelijk van stad, maar de kans dat je alleen een kamer kan vinden is behoorlijk groot (en dat kan al moeilijk genoeg zijn)
Ik zou het financieel gemakkelijk redden met me vader en ik heb al gezocht naar studio's in eindhoven, er waren wel enkele beschikbaar voor 500-600 per maand. Ik heb overigens al volgens mij mn ouders overgehaald om toch niet met me vader te wonen, maar bedankt voor de hulp
Met citaat reageren
Oud 10-02-2012, 16:59
Verwijderd
Je bent volwassen als je op kamers gaat. Culturele achtergrond daargelaten is het gewoon tijd om op eigen benen te gaan staan. Je ouders zijn toch ook naar Nederland gekomen en niet bij hún ouders gebleven?

En 5/6 dagen per week, dat gaat je buren opvallen, en je verhuurder.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2012, 17:00
Verwijderd
Als je vader het per se wil, en jij wilt daar in meegaan, dan zou ik voorstellen om een (tweekamer)appartement te huren, waar jij je eigen kamer hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Vraagje subsidie student (18+) uitwonend
DjDarkNess
32 08-02-2010 12:20
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp voor zwervers.
hawleri_diva
57 02-11-2008 20:06
Werk, Geld & Recht Kostgeld
Hulk
51 12-10-2006 18:17
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jongeren massaal in de schulden
Denkie
56 04-11-2005 16:56
Liefde & Relatie Op kamers, of toch niet...?!
20marianne12
26 12-05-2003 18:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.