Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2008, 14:22
PimP88z
PimP88z is offline
Hoi mensen, ik ben nieuw op dit forum en ben 20 jaar op dit moment en zit met een serieus probleem nu.

Eind vorig schooljaar heb ik mijn Havo gehaald met groot gemak, daarvoor heb ik Vmbo gedaan wat echt belachelijk makkelijk was. Daarvoor heb ik zelfs op het speciaal onderwijs gezeten. Hierdoor ben ik een erg late leerling geworden terwijl ik nog nooit ben blijven zitten op lage cijfers, eerder omdat ik een niveau omhoog ging. Kortom 2 jaar vernageld voor niks. Altijd werd ik kort gehouden omdat ik niet op gewoon onderwijs ''kon'' functioneren wegens lichtelijke vorm van autisme, waar ik nu overigens gelukkig overheen gegroeid ben.
Dus na de Havo dacht ik, laat ik er echt tegen aan gaan met sprint Vwo, simpelweg omdat ik WO studies veel interessanter vind dan alles wat HBO te bieden heeft. En ik kan nog alle kanten op.

Maar nu de grote vraag; waarom heb ik voor HBO gekozen en niet voor sprint VWO? Opdat moment zat ik nog te twijfelen of ik nog een jaar thuis wou wonen of op mezelf gaan wonen en via Hbo propedeuse kan je ook naar de universiteit. Nu ik HBO biologisch en medisch laboratorium onderzoek doe merk ik dat je Propedeuse halen erg moeilijk word als er dingen zijn die je niet leuk vind, practica`s van hele dagen, presenteren en te weinig theorie en samenwerken. En wat nog erger is ik moet nog deficiënties weg werken in mijn huidige opleiding. Al met al had ik gewoon sprint Vwo moeten kiezen want dan had ik alles nog kunnen doen + zonder problemen wiskunde gaan studeren en/of natuurkunde iets wat een droom voor me is aangezien ik al van zover kom.

Op dit moment kan ik nog steeds mijn Propedeuse halen en mijn droom verwezenlijken, maar als het kan wil ik naar Vwo gaan zodat ik de zekerheid heb dat het echt gaat lukken. Dit moment heb ik geen plezier in mijn opleiding en heb geen zekerheid dat ik kan gaan doen wat ik echt wil doen, en dat zorgt voor ontzettend veel stress vooral in combinatie met op jezelf wonen en je beste vrienden niet meer zien. Enige nadelen is als ik Vwo kies is dat ik heel veel theorie te verwerken krijg, ik weet dat ik het aan kan, en dat ik weer thuis moet gaan wonen.

De opties:
- Hbo propedeuse alsnog halen, iets waar ik weinig zin in heb. De kans is redelijk aanwezig dat ik het niet haal, ik mis al namelijk 1 puntje omdat ik uit tutor groep ben gegooid. En dat ik nog moet bij leren. En als ik het allemaal niet haal heb ik 1 heel jaar vergooid.
- Vwo gaan doen, Loi of gewoon vwo, moeilijker maar met zekerheid en met een werkwijze waar ik me veel meer thuis bij voel en zekerheid . Alleen niet meer echt mogelijk aangezien ik (te?) laat ben.
- Voor Colloquium doctum gaan, geen idee of dit een goed idee is

Nu voel ik me best wel radeloos omdat het allemaal een slechte keuze bleek achteraf, en het waarschijnlijk niet kan terug draaien. En een tip voor mensen die voor dezelfde keuze staan: Ga nooit voor HBO als tussen oplossing tenzij je de opleiding echt leuk vind en weet wat het inhoud!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2008, 15:28
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Hmm, vervelend zeg...
Maar er zullen bij elke opleidingen weld dingen zijn die je niet leuk vindt, misschien moet je toch maar doorbijten.
Hoeveel tijd kost sprint VWO? Colloquium doctum klinkt als een goede optie. Als je nu stopt met HBO heb je best wat tijd om je daarop voor te bereiden.
Maar stel dat de universitaire studie die je wil doen straks ook niet bevalt?

Dit lijkt me trouwens iets om 't met de studieadviseur over te hebben
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 16:23
PimP88z
PimP88z is offline
Bedankt voor het antwoord. En ja een zeer vervelende keus, en deze opleiding doorzetten is sowieso de beste keuze als ik het überhaupt dit jaar wil halen. Alleen het probleem daarbij is dat de marge op fouten zo klein is en dat ik het baan perspectief vreselijk vind, ja ik ga een laborant worden . En het grootste probleem is dat ik iets wil gaan doen op WO wat totaal niet aansluit op wat ik nu doe plus dat het ontzettend veel stress oplevert. Ik denk dat ik nu drastische maatregelen moet nemen om er nog wat van te maken dit jaar.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 16:49
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Tja, als je het gevoel hebt dat je fout zit, kun je toch beter het vwo gaan doen natuurlijk. Let wel op: met een HBO-propedeuse wordt je niet altijd toegelaten tot een WO-studie volgens mij. Zoek dus van tevoren uit of dat ook bij die WO studies die je op het oog hebt het geval is. Zo niet is doorzetten helemaal geen optie meer natuurlijk.

Het zou me trouwens niets verbazen als natuurkunde ook veel practica heeft, het is natuurlijk wel een beta-studie. Dus ik zou ook goed bij jezelf nagaan of het echt de practica zijn wat je dwars zit of dat het iets anders is.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 18:35
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Vergis je niet in sprint vwo, dit is een zware opleiding, zeker als je weinig vrijstellingen hebt (als je dus alleen een havo diploma hebt). Je bent de hele dag bezig met alle stof en alles wordt in een heel snel tempo behandeld. (Ik doe zelf ook sprint vwo in Groningen) Als ik jou was, zou ik alles op alles zetten om je P te halen. En anders een CD te proberen ..
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 15:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
HBO propedeuse lijkt me. Van universiteitswege wordt schamperend daarover gedaan vanwege de ervaring dat veel mensen die via dat pad instromen afhaken, maar wat me voor jou belangrijk lijkt, is dat het later op je CV een voortzetting van een stijgende lijn is, terwijl terugzakken naar VWO uitgelegd kan worden als een bevestiging dat je de werkwijzen op het hoger onderwijs (en dus zelfstandig functioneren als geheel) niet aan kon.
Ik zou voor die studie apart informeren of het kan, maar als jij daar met een kill-mentaliteit binnen komt hobbelen kan ik me niet voorstellen dat ze twijfelen.

Dan moet lijkt me wel het roer om. Probeer desnoods met een andere tutor aan te pappen (bij voorkeur niet via officiële kanalen, gewoon 'hey gozer, ik baal er zo van dat ik eruit gegooid ben, maar ik moet en zal het halen, kun je helpen?', want lukt dat dan heb je de goodwill alvast op zak) maar hoe dan ook moet het goed gaan.

Ik merkte in het eerste jaar ook dat ik ging onderpresteren en het gebrek aan begeleiding zich kwam wreken, toen ben ik van het watje dat ik als tutor had, overgestapt naar de meest grote klootzak van een tutor die er volgens de verhalen rondliep. True, hij kwam me vaker dan elke maand verbaal of schriftelijk afzeiken, maar ik ben daardoor wel beter gaan werken en heb het eerste jaar gehaald.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 23:28
PimP88z
PimP88z is offline
Citaat:
HBO propedeuse lijkt me. Van universiteitswege wordt schamperend daarover gedaan vanwege de ervaring dat veel mensen die via dat pad instromen afhaken, maar wat me voor jou belangrijk lijkt, is dat het later op je CV een voortzetting van een stijgende lijn is, terwijl terugzakken naar VWO uitgelegd kan worden als een bevestiging dat je de werkwijzen op het hoger onderwijs (en dus zelfstandig functioneren als geheel) niet aan kon.
Ik zou voor die studie apart informeren of het kan, maar als jij daar met een kill-mentaliteit binnen komt hobbelen kan ik me niet voorstellen dat ze twijfelen.

Dan moet lijkt me wel het roer om. Probeer desnoods met een andere tutor aan te pappen (bij voorkeur niet via officiële kanalen, gewoon 'hey gozer, ik baal er zo van dat ik eruit gegooid ben, maar ik moet en zal het halen, kun je helpen?', want lukt dat dan heb je de goodwill alvast op zak) maar hoe dan ook moet het goed gaan.

Ik merkte in het eerste jaar ook dat ik ging onderpresteren en het gebrek aan begeleiding zich kwam wreken, toen ben ik van het watje dat ik als tutor had, overgestapt naar de meest grote klootzak van een tutor die er volgens de verhalen rondliep. True, hij kwam me vaker dan elke maand verbaal of schriftelijk afzeiken, maar ik ben daardoor wel beter gaan werken en heb het eerste jaar gehaald.
Tja, wat jij zegt is helemaal waar van dat ik afstroom en zelfstandig niet kan functioneren. En ik denk dat ik gewoon doorga met deze studie , mijn P halen kan nog alhoewel met veel moeite maar het is te doen! En na alle voor en nadelen te hebben afgewogen van stoppen en doorgaan is doorgaan echt wel het beste.
Ik had een tijdelijke dip die ik de laatste tijd best wel vaak heb met of ik nou verder wil of niet, want ik woon op mezelf sinds kort en het geeft heel erg veel veranderingen en stress met zich mee.
Bedankt voor jullie antwoorden!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 13:55
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Succes de komende tijd
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 14:44
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Nogmaals, controleer goed of je met een HBO P uberhaupt wel toegelaten wordt om teleurstelling te voorkomen! Het verschilt per instelling of ze je toelaten. Dat gaat dus een stap verder dan schamperig doen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 14:51
Verwijderd
Op het WO zul je ook (in die richting) practica moeten volgen en dingen moeten presenteren.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 14:55
PimP88z
PimP88z is offline
Citaat:
Nogmaals, controleer goed of je met een HBO P uberhaupt wel toegelaten wordt om teleurstelling te voorkomen! Het verschilt per instelling of ze je toelaten. Dat gaat dus een stap verder dan schamperig doen.
Dat heb ik al gedaan, voor biologie heb ik alleen nog maar vwo kennis nodig voor het vak natuurkunde 1. Maar ik denk zelf dat ik een andere richting ga, meer de kant op van de exacte vakken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 08:02
Verwijderd
Citaat:
Dat heb ik al gedaan, voor biologie heb ik alleen nog maar vwo kennis nodig voor het vak natuurkunde 1. Maar ik denk zelf dat ik een andere richting ga, meer de kant op van de exacte vakken.
Dan kunnen de voorkenniseisen juist nog veel groter zijn. Controleer dat dus goed voordat je alle plannen om gaat gooien!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 22:04
Liliva
Liliva is offline
Heeft iemand hier ervaring met het behalen van certificaten voor losse vakken voor het VWO??
Ik heb mijn HBO propedeuse en wil een universiteit gaan doen. Moet hiervoor nog 4 vakken van het VWO halen. Geen idee hoe of waar dit moet.. Suggesties??
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 14:22
PimP88z
PimP88z is offline
Dit topic is dood maar ik vind het leuk om alsnog te reageren .

Mijn verslag sinds mijn laatste post:
Ik ben gestopt met mijn opleiding op 27 november 2008 en ik ben kort daarna staatsexamen vwo NT gaan doen. 5 maand heb ik keihard lopen zwoegen en de 1e ronde examens gingen redelijk goed, maar 1 vak echt verneukt, en 14 juli ben ik klaar met mijn vwo. Achteraf ben ik zeer blij dat ik dit heb gedaan ook al was het zeer zwaar. Volgend jaar ga ik wiskunde studeren en dan heb ik geen gedoe meer met practica`s .
Voor het niet wil geloven ik heb alles zelf geleerd in 6 maanden tijd profiel NT vwo .
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 11:36
PV
PV is offline
gaaf dat je het zo hebt opgelost
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 12:18
nvgr
nvgr is offline
Je verhaal is erg herkenbaar Pimp. Ik heb zelf in de jaren 80 en 90 basis en middelbaar onderwijs gevolgd. Toen was er nog helemaal niets bekend over autisme op 'normale' scholen. Ik ben hierdoor afgezakt naar de mavo, terwijl ik vwo aan kan. Uiteindelijk heb ik een jaar geleden toch nog vwo gedaan. (26 jaar) Mijn hbo p had ik daarvoor al gehaald. (en toen heel snel weg...)

Ik herken ook je problemen op het hbo. Voor ons 'soort' mensen had het allemaal een stuk makkelijker gegaan als het onderwijs systeem nog was zoals het 40 jaar geleden er aan toe ging. Niet projectmatig werken, maar gewoon klassikaal theorie.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 11:36
PimP88z
PimP88z is offline
Ja precies, HBO is echt niks voor jou en mij. Het draaide allemaal om een ding: Dingen leren uitvoeren en niet echt leren nadenken, vreselijk vond ik dat zeg. Morgen heb ik overigens mijn eerste twee mondelings. Laat wel horen als ik geslaagd ben!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2010, 23:54
Peter43
Peter43 is offline
Citaat:
Ja precies, HBO is echt niks voor jou en mij. Het draaide allemaal om een ding: Dingen leren uitvoeren en niet echt leren nadenken, vreselijk vond ik dat zeg. Morgen heb ik overigens mijn eerste twee mondelings. Laat wel horen als ik geslaagd ben!
niet geslaagd?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-06-2010, 21:16
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Hallo, nutteloze up...
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 07:37
Yasminalove
Avatar van Yasminalove
Yasminalove is offline
Hoihoi, ik begrijp precies wat je bedoelt, ik zat ook op een speciale school ivm een lichte vorm van autisme.(ik heb het niet is, vind ik)
Ze zeiden steeds dat ik me eigen niveau niet is kan halen. Na heel wat gesprekken en klachten tegen de school zit ik op een andere reguliere school. Ze hebben idd 1 schooljaar voor me verpest, maar ik heb alles gemist, terwijl ik alles gemist heb sta ik nu ook allemaal 8'en op vmbo-t en mag ik ook naar de havo.. vmbo is idd heeel makkelijk

Weetje zo'n speciale school is best wel bizar.. Ik deed helemaal NIKS
Ik keek alleen uit het raam of praten met de meester we hoefden niet te werken niks..
Was best wel zonde van die tijd vind ik.. Had ik beter kunnen benutten aan iets anders
(en jij ook natuurlijk )

Achja, ik vond het wel heeel opmerkelijk hoor jou verhaal, komt bijna precies overeen met de mijne

En ik wil ook Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek gaan doen later!

Is de perfecte combi van biologie, scheikunde, natuurkunde..
En dat zijn precies mijn lievelings vakken

Ik heb een aantal vragen voor je over die opleiding
Krijg je heel veel huiswerk?
Is het heel moeilijk?
Moet je heel goed in wiskunde zijn voor de studie?

Al die mensen bijna op die school verkeren in ditzelfde probleem zoals wij, maar helaas zitten ze er muurvast..
Ik werd ook steeds afgesnauwd dat geen andere school me wil met m'n diagnose enzovoort.
Tja ik ben blij dat ik toch me best heb gedaan om daar weg te komen..

Veel succes met je verdere studie,

Jij komt er zeker

Gr. Yasmin

Laatst gewijzigd op 30-06-2010 om 07:53.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 16:41
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Dit topic is dood maar ik vind het leuk om alsnog te reageren .

Mijn verslag sinds mijn laatste post:
Ik ben gestopt met mijn opleiding op 27 november 2008 en ik ben kort daarna staatsexamen vwo NT gaan doen. 5 maand heb ik keihard lopen zwoegen en de 1e ronde examens gingen redelijk goed, maar 1 vak echt verneukt, en 14 juli ben ik klaar met mijn vwo. Achteraf ben ik zeer blij dat ik dit heb gedaan ook al was het zeer zwaar. Volgend jaar ga ik wiskunde studeren en dan heb ik geen gedoe meer met practica`s .
Voor het niet wil geloven ik heb alles zelf geleerd in 6 maanden tijd profiel NT vwo .

Ik heb zelf, Havo, hbo , Master AI gedaan (Master ben ik aan het doen)

op deze manier ben ikz elfs een jaar minder kwijt dan je nromaal zou zijn (6 jaar vwo vs 5 jaar havo)

Maar hbo -> technische master WO heeft wel even zeer gedaan
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 18:57
Yasminalove
Avatar van Yasminalove
Yasminalove is offline
Citaat:

Maar hbo -> technische master WO heeft wel even zeer gedaan

Lijkt mij ook.
Je zit je volgens mij echt dood te leren op de universiteit

Ookal heb je vwo advies, je kan het wel, maar je moet natuurlijk alsnog je
dodelijke best doen en je hoofd volproppen..

Naja ik heb ooit een 2e klas vwo boek duits(van m'n zusje) gezien ze leren bijna 200 woorden per hoofdstuk
en dat iedere maand dat kilt je echt XD

Ik krijg op vmbo-t(mavo) maar 30/40 woorden per hoofdstuk, vind ik zelf best wel weinig, 100 woorden
zou ik opzich geen moeite mee hebben, en de anderen ook niet denk ik,
dan hebben mensen een grotere kans van slagen bij het examen omdat
ze de teksten beter begrijpen doordat ze meer woordjes kennen.
Ik vind de school-opzet echt niet goed hiervan..
Maar het kan ook zijn dat toevallig de methode die wij op school
gebruiken niet goed is.

Laatst gewijzigd op 01-07-2010 om 19:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.