Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2019, 13:13
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Dat heb ik niet gezegd, en dat bedoel ik ook zeer zeker niet.

Ik ben aan het proberen om zoveel mogelijk te sporten, bijna elke dag probeer ik minstens even een rondje te hardlopen
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Advertentie
Oud 18-11-2019, 13:16
Verwijderd
Goed bezig
Oud 18-11-2019, 13:24
Verwijderd
Hoe lullig het ook klinkt; sporten en bewegen helpt écht. Je hersenen laten een stofje genaamd endorfine vrijkomen en daar wordt je lichaam heel blij van
Oud 18-11-2019, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Is dat een goed iets?
Ja! <3
Oud 18-11-2019, 13:55
Verwijderd
Ik zit ook altijd in de stiltecoupe, samen met andere introverte mensen die boeken lezen en werken enzo. Als iemand zijn klep open heeft en dom lult, kan ik dat ook NIET waarderen. Helemaal idd als die mensen prima ergens anders kunnen zitten.
Oud 18-11-2019, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Hoe lullig het ook klinkt; sporten en bewegen helpt écht. Je hersenen laten een stofje genaamd endorfine vrijkomen en daar wordt je lichaam heel blij van
Dit is waar, want dit lukt me even niet en ik word er ook niet goed van!
Oud 18-11-2019, 13:57
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Ik ga sowieso aankomende vakantie veel sporten; we gaan op trainingkamp
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Oud 18-11-2019, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Hoe lullig het ook klinkt; sporten en bewegen helpt écht. Je hersenen laten een stofje genaamd endorfine vrijkomen en daar wordt je lichaam heel blij van
Dit is ook wel echt zo, maar ik vind het een beetje een vreemd advies als iemand met semi-depressieve klachten bij de huisarts komt. Mijn moeder had onze huisarts met de grond gelijk gemaakt als dat was gebeurd toen we op m'n 13e met soortgelijke klachten daar waren
Oud 18-11-2019, 14:09
Verwijderd
Ja snap ik wel. Voor mij is het ook niet hét wondermiddel, maar met sporten pak je wel snel wat meer dingen aan: beweging, ontspanning, endorfines en mogelijk ook de sociale component.

Ik begrijp dat hij ook wel (gezins)therapie heeft gehad in het verleden, dus is er wel een vinger aan de pols lijkt me. En goed dat hij terug moet komen!
Oud 18-11-2019, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Ja snap ik wel. Voor mij is het ook niet hét wondermiddel, maar met sporten pak je wel snel wat meer dingen aan: beweging, ontspanning, endorfines en mogelijk ook de sociale component.

Ik begrijp dat hij ook wel (gezins)therapie heeft gehad in het verleden, dus is er wel een vinger aan de pols lijkt me. En goed dat hij terug moet komen!
Ik kon echt niet sporten toen ihet niet goed met me ging, ik was na anderhalf uur op alweer doodmoe. Het sociale component zou me sowieso nekken, ik kon echt niks.

En ja, vinger aan de pols en terugkomafspraak zijn heel goed! En ik ken de situatie verder ook niet, dus ik heb ook geen recht van spreken. Maar och, een mening heb ik toch wel.
Oud 18-11-2019, 14:19
Verwijderd
Het is voor iedereen anders, ik zou het dan ook niet goed vinden idd als er alleen geadviseerd werd om te sporten.
Oud 18-11-2019, 14:21
Verwijderd
Was er vorige week niet een rapport van een of andere instantie waar in stond dat langer dan een uur per week hardlopen niet echt heel veel zin heeft voor je conditie/zijn?
Oud 18-11-2019, 14:27
Verwijderd
Ja, kan ik niet zo ophelderen, maar voor mij werkt het goed, omdat ik vrij snel een rush krijg van hardlopen en het me motorisch makkelijk af gaat. Voor mij is dat een uur lang mediteren en managementtactieken doornemen. Of dingen die ik geleerd heb nog een keer herhalen in mijn hoofd, omdat ik ook niet stil kán zitten.

Voor anderen kan dit dus heel anders zijn! Demotiverend en verschrikkelijk. Het is een beetje zoeken naar wat past. En ik heb ook runs gedaan waarin ik alles haatte, ook het hardlopen, dus ik snap heel goed dat verschillende dingen werken en dat dat per persoon verschilt.
Oud 18-11-2019, 14:27
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
Citaat:
Dit is ook wel echt zo, maar ik vind het een beetje een vreemd advies als iemand met semi-depressieve klachten bij de huisarts komt. Mijn moeder had onze huisarts met de grond gelijk gemaakt als dat was gebeurd toen we op m'n 13e met soortgelijke klachten daar waren
Dit. Tuurlijk helpt het om dingen te doen, maar als je zo depressief bent dat je niets anders wilt dan slapen en huilen, moet er eerst iets anders aangepakt worden.
Ik kon mezelf niet eens van de bank afslepen, laat staan sporten.
__________________
Who's this jabroni?
Oud 18-11-2019, 14:29
Verwijderd
By the way, wil ik hierbij wel zeggen dat het wederom GOED is dat we hierover praten met zijn allen.
Oud 18-11-2019, 14:32
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Sporten is gewoon een mogelijk element van de oplossing. Het kwam even over alsof die lomp zei dat je wat meer moest bewegen, maar blijkbaar heeft de dokter het wel in het oog.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 18-11-2019, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Dit is ook wel echt zo, maar ik vind het een beetje een vreemd advies als iemand met semi-depressieve klachten bij de huisarts komt. Mijn moeder had onze huisarts met de grond gelijk gemaakt als dat was gebeurd toen we op m'n 13e met soortgelijke klachten daar waren
Ik denk dat de HA zich best iets beter had kunnen motiveren maar ja, die mensen zitten ook tot over hun kut in het werk.
Oud 18-11-2019, 14:40
Verwijderd
Nou ja, en voor hetzelfde geldt is het een gesprek van anderhalf uur geweest en vat Jaapie het maar heel kort en bondig samen. WE WETEN HET OOK NIET HE JONGENS.
Oud 18-11-2019, 14:48
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
In de stiltecoupé hou je altijd je bek, ook als het druk is en in de spits. Ik zeg er altijd wat van.
Dit ja.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Oud 18-11-2019, 14:57
Verwijderd
BRB even een nieuwe telefoon fiksen.
Oud 18-11-2019, 15:07
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Dit is ook wel echt zo, maar ik vind het een beetje een vreemd advies als iemand met semi-depressieve klachten bij de huisarts komt. Mijn moeder had onze huisarts met de grond gelijk gemaakt als dat was gebeurd toen we op m'n 13e met soortgelijke klachten daar waren
Ik was verder alleen daar naartoe gegaan. Mijn ouders weten wel dat ik er naartoe ging, maar zijn verder niet meegegaan. Ik heb alleen de oplossing die de huisarts gaf vertelt, meer niet.
Citaat:
Ik begrijp dat hij ook wel (gezins)therapie heeft gehad in het verleden, dus is er wel een vinger aan de pols lijkt me. En goed dat hij terug moet komen!
Ik heb inderdaad nog steeds gezinstherapie. Komt met name door de agressie van mn vader.
Citaat:
Het is voor iedereen anders, ik zou het dan ook niet goed vinden idd als er alleen geadviseerd werd om te sporten.
Voor nu is dit het enige wat ik ontvangen heb als concrete oplossing/handvat. Misschien dat bij het 2e gesprek iets anders als oplossing komt.
Citaat:
Dit. Tuurlijk helpt het om dingen te doen, maar als je zo depressief bent dat je niets anders wilt dan slapen en huilen, moet er eerst iets anders aangepakt worden.
Ik kon mezelf niet eens van de bank afslepen, laat staan sporten.
Zo erg is het ook weer niet met mij gestelt! (of was dit puur eigen ervaring?)
Citaat:
Nou ja, en voor hetzelfde geldt is het een gesprek van anderhalf uur geweest en vat Jaapie het maar heel kort en bondig samen. WE WETEN HET OOK NIET HE JONGENS.
Ik heb het inderdaad nogal kort samengevat. Die dingen die ik eerder heb genoemd had ik verteld, heb daar verdiepende vragen op gekregen. Verder heeft hij veel genoteerd, en is hij met deze oplossing geweest. Hij wilde overleggen met collega's omdat hij iets niet zeker wist. Wat is mij niet verteld
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Oud 18-11-2019, 15:09
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Heb je nog steeds gezeik met je vader of is dat wat minder geworden?
Oud 18-11-2019, 15:10
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
iets minder, maar verre van optimaal
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Oud 18-11-2019, 15:11
Verwijderd
Jaap, wat verwacht jij van de huisarts? Wat wil je zelf?
Oud 18-11-2019, 15:14
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Jaap, wat verwacht jij van de huisarts? Wat wil je zelf?
Ik hoop een paar handvatten te krijgen (en misschien DE oplossing al lijkt die kans me nogal klein)
Ik wil zelf het liefst zsm van mijn (semi)depressie afkomen.
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Oud 18-11-2019, 15:14
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Aiit. Maar niet dat je in je kamer opgeloten zit?
Oud 18-11-2019, 15:25
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Aiit. Maar niet dat je in je kamer opgeloten zit?
nee hoor. Dat doe ik zelf. ik spendeer zo veel mogelijk tijd op school/op mijn kamer. Ik ben hooguit met avondeten beneden
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Oud 18-11-2019, 15:55
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
Citaat:
Zo erg is het ook weer niet met mij gestelt! (of was dit puur eigen ervaring?)
Dit was mijn eigen ervaring idd. Blij dat het met jou niet zo erg is.
__________________
Who's this jabroni?
Oud 18-11-2019, 15:57
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Mijn psycholoog en daarna psychiater hebben me ook allebei als eerste aanbevolen om, voordat t ging over gesprekken/therapie/medicatie, vooral te gaan sporten. En ik heb daar echt wel wat aan gehad. T lost uiteraard niets direct op, maar de endorfine die dat los maakt gaven me wel meer energie om met dingen aan de slag te gaan die ik anders,vanwege m’n lage energie niveau en depressie, wellicht helemaal niet had gedaan.
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Oud 18-11-2019, 16:36
Verwijderd
Ja dat is ook wat ik bedacht had; niet gelijk chemische middelen erin flikkeren om je endorfineniveau iets op te krikken. Laaghangend fruit en al dat soort dingen.
Oud 18-11-2019, 16:53
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Overigens kan dat sporten ook betekenen dat je de fiets pakt en er op uit trekt, een basis yoga klasje meepakt of een flinke wandeling maakt buiten. Daarbij hoef je niet meteen te denken aan staan pompen in de sportschool en kun je prima iets doen wat meer in he eigen straatje valt.
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Oud 18-11-2019, 17:10
Holland Oates
Avatar van Holland Oates
Holland Oates is offline
Ik ben pas dit jaar begonnen met derby'en, maar heb al een aantal trainingen gehad waar ik zat te janken omdat ik gefrustreerd was door m'n eigen lichaam. Dan was ik zo moe dat ik basic dingen niet kon en daar werd ik dan boos om.
__________________
Who's this jabroni?
Oud 18-11-2019, 17:10
Verwijderd
Dat eerste deed ik als vijftienjarige puber trouwens redelijk veel Stuk hard fietsen naar een ander dorp, daar koffie bij vrienden en dan weer terugknallen.
Oud 18-11-2019, 17:29
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Overigens kan dat sporten ook betekenen dat je de fiets pakt en er op uit trekt, een basis yoga klasje meepakt of een flinke wandeling maakt buiten. Daarbij hoef je niet meteen te denken aan staan pompen in de sportschool en kun je prima iets doen wat meer in he eigen straatje valt.
Dat noemen wij hier in de zorg fysieke activiteit (of "bewegen")
Sporten hoort toch intensief te zijn qua METs of hartslag.

Anders gaan mensen heel snel hun eigen activiteitsniveau overschatten.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 18-11-2019, 17:38
Verwijderd
Ja, zo kun je op alle slakken zout leggen, als ik vier uurtjes ga wielrennen aan hartslag tot max 60% (vetverbranden en herstellen), is dat toch echt sporten
Oud 18-11-2019, 17:44
Verwijderd
Ik zal jou eens wielrennen.
Oud 18-11-2019, 18:13
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
Dat noemen wij hier in de zorg fysieke activiteit (of "bewegen")
Sporten hoort toch intensief te zijn qua METs of hartslag.

Anders gaan mensen heel snel hun eigen activiteitsniveau overschatten.
Nouja als je flink doorfietst zit je wel op een MET van 6-8, laat staan als je op de wielrenfiets zit dan haal je nog wel hoger.
__________________
Wie/Wat is ertur?
Oud 18-11-2019, 18:14
Verwijderd
Ik heb geen flauw idee wat MET is
Oud 18-11-2019, 18:19
Verwijderd
Meervoudig Etterende Tet.
Oud 18-11-2019, 18:21
Verwijderd
Maagdelijke Endeldarm Toegang
Oud 18-11-2019, 18:26
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Mega lEkkere Tieten
Oud 18-11-2019, 18:27
Verwijderd
Moedwillig Eenvoudig Tyfusschaap.
Oud 18-11-2019, 18:29
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Moet jE Tikken
Oud 18-11-2019, 18:44
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Nouja als je flink doorfietst zit je wel op een MET van 6-8, laat staan als je op de wielrenfiets zit dan haal je nog wel hoger.
De gemiddelde patiënt hier denkt al snel dat ze doorfietsen

Of dat ze al veel 'sporten' want ze kuisen iedere week het huis en doen boodschappen met de fiets bijvoorbeeld.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Oud 18-11-2019, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Moet jE Tikken
Me Einfach Tomeloos.
Oud 18-11-2019, 18:56
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Was er vorige week niet een rapport van een of andere instantie waar in stond dat langer dan een uur per week hardlopen niet echt heel veel zin heeft voor je conditie/zijn?
Ja deze: https://bjsm.bmj.com/content/early/2...ts-2018-100493

Het ging overigens niet om conditie volgens mij, maar om het risico op hart-en vaatziekten. Bij 50 minuten joggen per week had je hetzelfde resultaat als bij fietsen of hardlopen. Wandelen geeft minder resultaat. Professioneel sporten kan daarentegen het risico mild laten stijgen.
Oud 18-11-2019, 18:59
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Het sporten op zichzelf is inderdaad geen gek advies. Een ander basic advies wat je zelf kunt uitvoeren is het bijhouden van een dagboek. Dat klinkt misschien een beetje gek. Maar er is veel empirisch bewijs dat het elke dag schrijven over wat je heeft geraakt die dag of over hoe je je voelde, kan helpen om je dag beter te verwerken waardoor kutdagen minder lang impact hebben.

Overigens niet zaligmakend, maar zeker het proberen waard want het kost weinig moeite/tijd en als er verdere hulp nodig is/wordt ingezet kan het zinvol zijn als naslagwerk.
Oud 18-11-2019, 19:00
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
O en Ertur, ik vind dat je er zeker wat van mag zeggen als mensen continu praten in de stilte coupé. Als het een anwb-koppeltje is, is slaan of met dingen gooien ook geoorloofd.
Oud 18-11-2019, 19:08
Verwijderd
Ook als ze af en toe iets zeggen mag je er best iets van zeggen. Stuur elkaar maar een appje ofzo.
Oud 18-11-2019, 19:09
Verwijderd
En het ergste is dat je weet dat die uitgeneukte bejaarden elkaars iedere gedachte en beweging tot in detail kunnen voorspellen. Verbale communicatie is op dat punt in je sufkutrelatie gewoon helemaal niet meer nodig. Laat staan in mijn trein.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.