Oud 01-02-2003, 12:21
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
"Over tien jaar zijn wij hier de baas,” zeggen Marokkaanse jongeren in Gouda. “En dan gooien we die kankerkoningin er ook meteen uit.”

Ze spugen op de grond. In Gouda woedt een stammenstrijd. Het is een conflict dat jaren is ontkend. Altijd werd er gesust: met opmerkingen als “het is een kleine groep”, “het zijn incidenten”. De politiek had geen oren voor de zorgen van de bevolking.

Nu begint het te dagen op het gemeentehuis en politiebureau. Twee maanden geleden verschenen twee rapporten waarin voor het eerst onomwonden werd gesteld dat de problemen in Gouda vooral Marokkaanse problemen zijn. “Ten opzichte van de Nederlandse jongeren zijn de Marokkaanse bijna zeven keer oververtegenwoordigd in de politiestatistieken,” schrijft de Arnhemse advies- en onderzoeksgroep Beke in het rapport Jeugdcriminaliteit onder allochtonen in Gouda. Wat iedereen op straat allang tegen elkaar zei, zeggen nu ook politici, beleidsmakers en de politie.

PvdA-burgemeester Wim Cornelis (53) trad aan in november 2001. Hij was onthutst. “Gouwenaren voelen zich niet meer veilig en daar moetje wat aan doen. Het maakt niet uit of het een objectief of een subjectief gevoel is.” De burgemeester staat een hardere aanpak voor. De politie, die tot nu toe niet altijd hard optrad, begint met een offensief onder het motto “respect en repressie”. Wie niet luistert, krijgt een bon. Dat is lang niet zo geweest. De politie concentreert zich intensief op zogenoemde veelplegers en leiders. Heel vaak wisten ouders niet wat hun kinderen uitspookten. Ze wisten zelfs niet eens dat hun kinderen met de politie in aanraking waren geweest. De politie gaat ook proberen overtreders met meer dan één delict op hun naam naar de rechter te sturen, zodat zij zwaarder worden gestraft. Jailmiles wordt dit spottend genoemd in de gemeenteraad. De burgemeester denkt er daarnaast over om de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD) onderzoek te laten doen naar de verworven rijkdommen van Marokkaanse jongeren. “Hoe kom je aan je scooter, aan je auto? Dat zijn speeltjes die status verlenen,” zegt Cornelis. “En ze zeggen: "Jij bent gek, want ik verdien in een dag meer dan jij in een maand."

Het is de vraag of beleidsmakers en ordehandhavers tijdig hebben ingezien wat ze door hun onachtzaamheid hebben veroorzaakt. De Marokkaanse jongeren wanen zich nu al de baas. Gouwenaren voelen zich geïntimideerd. Ouderen durven nauwelijks meer hun huizen uit. “We zien een ontwikkeling,” zegt commissaris Jaco van Hoorn (40), plaatsvervangend districtschef van Gouwe Dssel. “Een groeiend aantal Marokkaanse jongeren gedraagt zich steeds grimmiger. Ze schelden, spugen en provoceren.” Als de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerk uitgaat, worden leden aangevallen door Marokkanen die rondhangen bij de skatebaan naast de kerk.

In drie wijken zijn Marokkaanse jeugdbendes actief. Ze breken in, halen auto”s leeg en handelen in drugs. In de afgelopen vier maanden werden in Gouda 180 inbraken gepleegd en 931 auto”s opengebroken. Dat is veel voor een gemeente van 72 duizend inwoners. Ook hangen Marokkanen, niet per se als bende, op straat rond. Ze intimideren voorbijgangers, gooien ruiten in en maken lawaai tot diep in de nacht. Bewoners die durven te klagen, worden geïntimideerd. Honden worden met stenen bekogeld.

“Ik laat ze maar begaan,” zegt Engel Oskam (56). Ze woont dertig jaar in Korte Akkeren, een wijk met 19 procent Marokkaanse bewoners. Voor haar deur is een wijkcentrum waar ongeveer elke week de ruiten worden ingegooid. “Ik ben niet bang op straat, want ik heb net zo veel recht op de stoep als ieder ander.” Maar ze zegt nooit wat tegen de Marokkaanse jongens voor haar deur. “Dan gooien ze een steen door mijn ruit.”

Ook de politie wordt bedreigd. “We weten waar je kinderen op school zitten,” zeggen ze als een agent ze aanspreekt op hun wangedrag. Politieauto”s worden gesloopt. Niet alle agenten zijn onder de indruk. “Als ze me bedreigen, doe ik gewoon aangifte,” zegt hoofdagent Tristan Brouwer.
De Zuid-Hollandse provinciestad heeft een relatief kleine, maar prominent aanwezige Marokkaanse gemeenschap: 5300 Marokkanen. De helft is jonger dan 24 jaar en dat is precies de groep die het meest in aanraking komt met de politie. Ze zijn gefrustreerd, mogen alles, kansen genoeg , maar ze willen niets. Ze uiten hun onvrede in vernielzucht en intimidatie. Ook andere steden kennen het probleem van groepen jonge allochtonen die de straat terroriseren. Bestuurders en ordehandhavers zijn onmachtig.

Demissionair D66-minister van Integratie en Grotestedenbeleid Roger van Boxtel (D66) wees onlangs zestien gemeentes aan die op extra steun mogen rekenen bij bestrijding van deze allochtone overlast. Naast Gouda zijn dat Alkmaar, Almere, Amersfoort, Capelle aan den IJssel, Delft, Hoorn, Lelystad, Nieuwegein, Purmerend, Roosendaal, Spijkenisse, Vlaardingen, Zaanstad en Zoetermeer.

De politiek heeft lang gehoopt dat de problemen vanzelf zouden verdwijnen. De afgelopen tien jaar stelde Antoon Wassenaar (65) van Gemeentebelangen Gouda de Marokkaanse problemen aan de orde in de gemeenteraad. Hij was de enige. Al eind jaren tachtig zag hij Marokkaanse jongeren ontsporen. In 1998 voerde hij campagne met de slogan “Gedogen, een teken van zwakte”.
Als hij het woord nam in de raad, verliet de PvdA-wethouder Gea Gravensteijn-Witvoet de zaal omdat zij niet naar “racistisch geklets” wilde luisteren. Ook buiten de raadszaal wordt zijn kritiek niet door iedereen op prijs gesteld. Op bijeenkomsten wordt hij uitgescholden voor “teringlijer” en bespuugd. Soms wordt hij tot aan zijn huis achtervolgd.
De “multiculturele samenleving”, het is allemaal prachtig, vindt hij. “Maar ik kan geen respect hebben voor iemand die mijn vrouw een hoer noemt,” zegt Wassenaar. “En hoe komt een kind van 10 erbij om tegen mij te zeggen dat ze ons allemaal in de oorlog hadden moeten afmaken?” Zijn vrouw zegt: “Ik hoop dat er niks gebeurt met ons in de flat.” Als Wassenaar dagen later met de Elsevier-fotograaf een rondje rijdt door de wijk Oosterwei, wordt zijn auto klemgereden door drie auto”s met Marokkanen.

Het ongenoegen onder de autochtone bevolking groeit. Elke dag krijgt Wassenaar post en telefoontjes van verontruste Gouwenaren. Ze geloven niet meer in het zoveelste “buurtpreventieproject” . En ze zijn verongelijkt: wel subsidie voor het Marokkaanse inloophuis, en niet voor de zangvereniging. Bij de laatste verkiezingen steeg Gemeentebelangen van één naar vijf zetels. Het is nu de vierde partij in Gouda, na CDA, VVD en PvdA, die alle drie zes zetels hebben. Wassenaar krijgt geen plek in het college.
De sfeer in Gouda is in sommige wijken grimmiger dan in landelijk bekende probleemwijken in Amsterdam en Rotterdam.
Oosterwei, “Klein Marokko” in de volksmond, is voor meer dan een kwart Marokkaans. Het beeld van de wijk is dat van portiekflats, wasgoed en schotels op de balkons. De deuren zijn kaal. Onlangs sloot weer een Nederlandse winkelier zijn nering. Vrijwel alle middenstand in de wijk is nu Marokkaans.

Elsevier, 15 juni 2002

------------------------------------------------------------

Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?


Al-met-al een hoop vragen bij dit ernstige probleem.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2003, 12:25
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Hoe denken jullie over Marokkanen?
heel erg negatief.
Citaat:
Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?
nee. totaal niet.
Citaat:
En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?
kick ze het land uit en laat ze rotten in een Marokaanse Cel.
Citaat:
En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?
laat ik het maar toegeven dan:linkse politieke correctheid.
Citaat:
Al-met-al een hoop vragen bij dit ernstige probleem. [/B]
inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 12:36
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

------------------------------------------------------------

Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

Zoals ik over alle andere mensen denk. Nee.


En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

De problemen zijn op te lossen door er in ieder geval niet meer zo negatief over te praten. Dat is denk ik de grootste oorzaak van het probleem. Het is wenselijk dat aan deze jongeren verteld wordt, dat bepaalde dingen die zij denken mogelijk te zijn, niet daadwerkelijk mogelijk zijn.


En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?

Omdat het niet werkelijk bestaat. De media hebben dit probleem grotendeels geschapen door selectieve berichtgeving. Nu is iedereen er van op de hoogte, en moet er opeens iets aan worden gedaan.


Al-met-al een hoop vragen bij dit ernstige probleem.

Welk probleem?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?
Erg negatief. De slechten verpesten het voor de goeden. Ik heb niet veel last van ze, trouwens.

Citaat:
En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?
Heel, heel, heel hard straffen. n.b.: dit is geen pleidooi voor harder straffen in het algemeen, alleen voor harder straffen van Marokkaanse jongens. Het is duidelijk dat hun minachting voor het Nederlandse strafrechtssysteem voortkomt uit het gebrek aan impact wat straffen op hen heeft. Voor het pikken van een scooter word gemiddeld anderhalve week straf opgelegd bij de politierechter: de meeste Marokkaanse jongeren plegen delicten welbewust. Zij maken, als enige groep in Nederland, wél de afweging pakkans-strafmaat. Keihard straffen zou hier dus goed helpen.

En vooral: alternatief straffen. Als een of andere Hassan een scooter pikt of een meisje aanrandt, niet alleen hém pakken, maar ook zijn familie: 'hit them where it hurts'. Dit soort kereltjes heeft erg veel moeite met familie-eer en gezichtsverlies. Als je de financiële schade door zijn ouders laat betalen, is dat erg. Als je zo'n Hassan in een vernederend Gemeentereiniging-pakje op straat drollen laat scheppen, is dat erg. Zo moet je denken: een beetje creatief straffen.

Citaat:
En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?
Ik ga met Kenny mee hierin.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 12:53
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

Normaal net zoals alle andere gemeenschappen, ik ordeel mensen als individu, niet als groep.
Heb er geen last van, in tegendeel, ik heb veel lol met ze.


En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

Iig niet door ze terug te sturen, het gaat hier eigenlijk om gewone Nederlandse burgers, die hier geboren en getogen zijn en een Nederlands paspoort hebben, maar waarvan de ouders buitenlands zijn. Wat er aan te doen is is een moeilijke kwestie, er moet eerst goed gekeken worden naar de oorzaak, en het daar van uit aanpakken.
Verder denk ik dat iets als een bootcamp wel ok is, maar dan ook wel voor alle criminelen.

En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?

Dat zou ik je niet kunnen vertellen, moet je aan de regering vragen.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 12:54
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Evito schreef:
[B]
De problemen zijn op te lossen door er in ieder geval niet meer zo negatief over te praten. Dat is denk ik de grootste oorzaak van het probleem.
WHAHAA. wat een onzin. leg mij uit hoe nie meer negatief praten kan leiden tot een -he laat ik dat scootertje maar niet pikken-
gedachte bij een criminele marokkaan.
Citaat:
Het is wenselijk dat aan deze jongeren verteld wordt, dat bepaalde dingen die zij denken mogelijk te zijn, niet daadwerkelijk mogelijk zijn.
nogmaals WHAHAHAHAHA. dat zal hun een zorg zijn. snap je nou niet dat mensen die 123 delicten op hun naam hebben staan echt niet denken o laat ik maar geen bank overvallen als jij hen vertelt dat dat niet mag? Zij kennen de wet hier ook wel hoor!
sterker nog ik denk dat zij daar beter van op de hoogte zijn dan ikzelf.
Citaat:
Omdat het niet werkelijk bestaat. De media hebben dit probleem grotendeels geschapen door selectieve berichtgeving. Nu is iedereen er van op de hoogte, en moet er opeens iets aan worden gedaan.
waarom zeggen de statistieken iets anders?
Citaat:
Welk probleem?
het probleem van Marokaanse Criminelen oen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
WHAHAA. wat een onzin. leg mij uit hoe nie meer negatief praten kan leiden tot een he laat ik dat scootertje maar niet pikken-gedachte bij een criminele marokkaan.
Dat is dus juist geen onzin. Waarom plegen mensen delicten? Uit verveling, uit gebrek aan perspectief, en natuurlijk uit genetisch of sociaal bepaalde aanleg. Maar die laatste factor laat ik even buiten beschouwing: de meeste Marokkaanse jeugdboefjes hebben geen geestelijke stoornis.

Je kunt die jongens juist van het criminele pad afhouden als je ze ze een perspectief biedt. Daarom was die opmerking van Femke Halsema in het laatste lijsttrekkersdebat ook zo goed (tegen Herben): er wordt alleen maar 'gehakt' op Marokkanen, niemand roemt ze ooit eens. Altijd is het alleen maar negatief. Dat is zo onzettend demotiverend...je moet die jongens ook een perspectief bieden. Als ze van school gaan, niet laten rotten in de goot, maar begeleiden, opvangen, ze mogelijkheden geven. Ánders gaan ze júist de criminaliteit in.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:

Je kunt die jongens juist van het criminele pad afhouden als je ze ze een perspectief biedt. Daarom was die opmerking van Femke Halsema in het laatste lijsttrekkersdebat ook zo goed (tegen Herben): er wordt alleen maar 'gehakt' op Marokkanen, niemand roemt ze ooit eens. Altijd is het alleen maar negatief. Dat is zo onzettend demotiverend...je moet die jongens ook een perspectief bieden. Als ze van school gaan, niet laten rotten in de goot, maar begeleiden, opvangen, ze mogelijkheden geven. Ánders gaan ze júist de criminaliteit in.
Juist, door alle Marokkanen aan te kijken op de daden van een relatief kleine groep raken ook de Marokkanen die zich goed gedragen gefrustreerd. Deze Marokkanen worden net zo hard gediscrimineerd en raken daardoor ook gefrustreerd, dit is een hele foute ontwikkeling. We discrimineren toch ook niet alle Nederlandse mannen als er weer eens een (kinder)verkrachter opduikt? De oplossing die Halsema hier aandraagt is naar mijn mening een hele goede, maar LPF-stemmers willen 'harde' maatregelen.
Ik ken de problemen in Gouda, en ik kom regelmatig in de Oosterwei, maar ik heb persoonlijk echt zelden problemen met Marokkanen. Ik voetbal vaak met Marokkanen en dat gaat altijd goed en ik heb op een basisschool gezeten met veel Marokkanen. In de blanke buurt waar ik nu sinds kort woon ben ik al twee keer bedreigd door Hollandse jongens.
Die uitspraken van die jongens in het interview moet je niet serieus nemen, dat doen ze echt alleen maar om te provoceren. Geloof je nu echt dat alle allochtonen dat willlen? Wij willen toch ook niet allemaal de Betuwelijn als een kleine groep Nederlanders dat wel wil?
En die Wassenaar is al net zo dom als die andere hersenloze bijna extreem-rechtse mensen: wel huilen over de problemen, maar ondertussen wil ie Marokkaanse organisaties die deze problemen proberen aan te pakken laten verdwijnen. Deze organisaties bestaan uit Nederlanders en Marokkanen en weten dus echt wel hoe ze te werk moeten gaan, er zijn al enkele successen geboekt.

Laatst gewijzigd op 01-02-2003 om 13:49.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 13:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
En vooral: alternatief straffen. Als een of andere Hassan een scooter pikt of een meisje aanrandt, niet alleen hém pakken, maar ook zijn familie: 'hit them where it hurts'. Dit soort kereltjes heeft erg veel moeite met familie-eer en gezichtsverlies. Als je de financiële schade door zijn ouders laat betalen, is dat erg. Als je zo'n Hassan in een vernederend Gemeentereiniging-pakje op straat drollen laat scheppen, is dat erg. Zo moet je denken: een beetje creatief straffen.

Goh je bent in vorm nare man Je hebt gelijk, recht moet zich aanpassen aan de maatschappij maar is onvoldoende aangepast aan de multiculturele samenleving (of zoals dat zo mooi heet: pluiforme samenleving). Overal worden dingen aangepast aan de multiculturele samenleving, denk maar aan het aanbieden van overheidsinformatie in het Marokkaans, Turks etc., maar het recht blijft hier bij achter. Natuurlijk, art. 1 GW geeft aan dat iedereen gelijk is. In het recht: gelijke gevallen gelijk behandelen. Ongelijke gevallen moet je dus ongelijk behandelen. De culturele achtergrond van een Marokkaan verschilt zozeer van die van een Nederlander, dat je aangepaste, maar even zware, straffen best op kan leggen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 14:14
NN
NN is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

------------------------------------------------------------

Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?


Al-met-al een hoop vragen bij dit ernstige probleem.
1. Positief, net zoals tegenover alle andere mensen. Ik heb geen last van mensen van een Marokaanse etnische achtergrond.

2. Problemen moeten bij het begin worden aangepakt. Niet criminaliteit zich laten ontwikkelen en dan met een vingertje wijzen: "Die stoute Marokkanen toch". Ze moeten een goede opleiding krijgen die er voor zorgt dat ze een wezenlijk onderdeel kunnen worden van de Nederlandse samenleving. Als ze daar deel van uit maken lukt komen ze niet in de criminaliteit terecht.

3. De politiek heeft zich in de loop der jaren niet goed bezig gehouden met de integratie van mensen van een andere afkomst. De laatste maanden zagen we dat groeperingen die roepen dat ze het integratieprobleem wel eens even zouden oplossen populair waren, maar gelukkig bleek op 22-1 j.l. dat de burger heeft ingezien dat dit loze geroep niets voor elkaar krijgt.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
1. Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

2. En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

3. En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?
1. Voor een deel denk ik er gewoon over net als alle andere mensen, maar voor een ander deel (die marokanen zoals in jou artikel) denk ik negatief. Verder heb ik er zelf weinig last van, maar de mate van overlast van marokkanen zal van stad tot stad verschillen.
2. De groep die nu de criminaliteit pleegt, moet het verstand worden bijgebracht dat het zo niet langer door kan gaan en dat ze net als iedereen gewoon naar school moeten en daarna een baan zoeken.
3. Geen idee, politieke correctheid zou best kunnen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 15:22
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef:
Dat is dus juist geen onzin. Waarom plegen mensen delicten? Uit verveling, uit gebrek aan perspectief, en natuurlijk uit genetisch of sociaal bepaalde aanleg.

juist, en dus niet omdat mensen negatief over hen praten.
als ze dat zo erg vinden zouden ze eerder gestimuleerd worden goed te doen dan meer delicten te plegen.
Citaat:
Je kunt die jongens juist van het criminele pad afhouden als je ze ze een perspectief biedt.
juist. maar dat perspectief komt er niet door enkel op t ehouden negatief te praten.
Citaat:
Daarom was die opmerking van Femke Halsema in het laatste lijsttrekkersdebat ook zo goed (tegen Herben): er wordt alleen maar 'gehakt' op Marokkanen, niemand roemt ze ooit eens. Altijd is het alleen maar negatief.
Dat is zo onzettend demotiverend...je moet die jongens ook een perspectief bieden. Als ze van school gaan, niet laten rotten in de goot, maar begeleiden, opvangen, ze mogelijkheden geven. Ánders gaan ze júist de criminaliteit in.
met die laatste 4 regels ben ik het eens. maar nogmaals dat heeft niks te maken met al dan niet negatief over ze rpaten.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:42
Youssef
Avatar van Youssef
Youssef is offline
Citaat:
Elsevier, 15 juni 2002
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
juist, en dus niet omdat mensen negatief over hen praten.
als ze dat zo erg vinden zouden ze eerder gestimuleerd worden goed te doen dan meer delicten te plegen.
Nee, niet enkel omdat mensen negatief over hen praten, maar het helpt zeker wel voor een deel mee. Als jij toch al weinig of geen perspectieven hebt, dan zul je het je meer aantrekken als mensen je ook altijd afschilderen als iemand die geen perspectieven heeft. Dan voel je je niet serieus genomen, dan denk je 'ze laten me gewoon links liggen'. Dat is dus precies wat er nu altijd met Marokkanen gebeurt. Geloof me, het is misschien moeilijk voor te stellen, maar subjectieve beleving van hoe er over je gepraat wordt in de media speelt écht wel een grote rol.

Citaat:
juist. maar dat perspectief komt er niet door enkel op t ehouden negatief te praten.
Niet enkel. Maar het helpt wel mee.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef:
Goh je bent in vorm nare man Je hebt gelijk, recht moet zich aanpassen aan de maatschappij maar is onvoldoende aangepast aan de multiculturele samenleving (of zoals dat zo mooi heet: pluiforme samenleving). Overal worden dingen aangepast aan de multiculturele samenleving, denk maar aan het aanbieden van overheidsinformatie in het Marokkaans, Turks etc., maar het recht blijft hier bij achter. Natuurlijk, art. 1 GW geeft aan dat iedereen gelijk is. In het recht: gelijke gevallen gelijk behandelen. Ongelijke gevallen moet je dus ongelijk behandelen. De culturele achtergrond van een Marokkaan verschilt zozeer van die van een Nederlander, dat je aangepaste, maar even zware, straffen best op kan leggen.
Nou, artikel 1 van de Grondwet is sowieso eigenlijk niet van toepassing op het opleggen en tenuitvoerleggen van strafrechtelijke straffen. Formeel natuurlijk wel: straffen is een taak van de overheid en de overheid is gebonden aan de Grondwet. Maar natuurlijk is niet één geval gelijk, zoals je zelf al opmerkt. Geen twee personen zijn absoluut gelijk, niemand heeft exact hetzelfde leven geleid. De facto is art. 1 Gw dus eigenlijk nooit van toepassing.

Ik ben dan ook een groot voorstander van het uitbreiden en wijzigen van de inrichting van de taakstraf. Die zou ten eerste langer moeten zijn: ten tweede zou mogelijk moeten zijn de verhouding tussen een taakstraf en gevangenisstraf per geval apart beoordeeld moeten kunnen worden.

Nu is het zo dat een taakstraf maximaal kan worden opgelegd voor de duur van 240 uur, overeenkomend met een gevangenisstraf van zes maanden. Dat maximum zou verhoogd moeten worden naar 480 uur (n.b.: ik ben geen voorstander van het verhogen van de maximum oplegbare gevangenisstraf door de politierechter, alleen van het uitdelen van langere taakstraffen. Een gevangenisstraf langer dan zes maanden is dermate ingrijpend dat ik vind dat die altijd voor de rechtbank zou moeten komen om er een meervoudige kamer over te laten beslissen).

Ook zou voor bepaalde lichtere delicten een gevangenisstraf van bv. een maand moeten kunnen worden omgezet in een taakstraf van een maand (viermaal veertig uur). Dat is nu nog niet mogelijk - een taakstaf van honderdzestig uur zou niet kunnen worden opgelegd in plaats van een gevangenisstraf lager dan vier maanden.

Tenslotte lijkt het mij een goed idee om de politierechter de bevoegdheid te geven ambtshalve een taakstraf op te leggen. Nu is de situatie nog zo dat een taakstraf alleen kan worden opgelegd als de verdachte daarom vraagt. In sommige gevallen echter denk ik dat het beter is om mensen, ook tegen hun zin, te laten werken - denk aan het geval van de junk of de dakloze die een autoradio pikt om een paar nachtjes warm in de gevangenis te kunnen slapen. Dat kun je vermijden door mensen een taakstraf op te leggen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:55
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
wateen stom, doorsnee elsevier, naar racisme neigend, slecht onderbouwd, slaapverwekkend stuk.

ik ben nooit in marokko geweest, ken ze niet, en heb dus geen problemen met marokkanen. Maar je zult het wel hebben over nederlanders met een marokkaanse achtergrond...

en nee, ik heb niet meer of minder problemen met nederlanders met een marokkaanse achtergrond dan nederlanders met een andere achtergrond. Natuurlijk, er zijn meer nmema's dan nmena's betrokken met criminele activiteiten, maar dat weit ik aan de sociaal economische situatie van die bevolkingsgroep.

Hoe jhet probleem dus aqangepakt kan worden: de sociaaleconomische situatie verbeteren ( betere kansen op de arbeidsmarkt, gelijke kansen in het onderwijs, alles doen aan discriminatie, beter spreidingsbeleid door kinderen in de buurt op school te doen, betere afwisseling in wijken van huizen, enz. En daarnaast ook criminelen zo snel mogelijk bestraffen, en ze tegelijkertijd ook een beroep te laten leren en ze helpen een baan te vinden / terug te plaatsen in het onderwijs.

Hoe komt dat hier jaren niks mee gedaan is?

Nou, in de eerste plaats ligt het niet aan paars: onder paars is juist de eerste minister van integratie ingesteld (v. boxtel). Nee, de nmema's werden eerst beschouwd als gastarbeiders, vandaar dat integratie ook niet nodig werd geacht.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:59
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Youssef schreef:
Dus? Wou je het ontkennen?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef:
Dus? Wou je het ontkennen?
Ja, ik vraag me ook af wat het nut is van die smilie door hem.

Toegegeven, Elsevier is een overwegend rechts, wat ik noem 'tandartsenblad' (niet nadenken, gewoon lekker VVD stemmen). Maar dat neemt niet weg dat ook aan dit soort artikelen feiten ten grondslag liggen. Er zíjn genoeg steden waar dit soort taferelen zich echt voordoen. Dat hoef je anno 2003 niet meer te ontkennen.

Maar maak je niet druk Youssef, we weten dat jij een goeie buitenlander bent.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-02-2003, 18:48
annemiekk
annemiekk is offline
Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

Je kan niet iets vinden van Marokkanen, want iedereen is op de 1e plaats mens, en niet Marokkaans, Nederlands, Braziliaans enz. Mensen zijn personen, individuen. Ik heb verder totaal geen last van criminilateit.

En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

Op de 1e plaats vind ik dat we ervoor moeten zorgen dat mensen andere mensen zien als personen, niet als personen uit een ander land dan Nederland. Tolerantie, het is vreselijk, vorig jaar hebben we vaak in de krant kunnen lezen, hoeveel mensen er ongenuanceerde uitspraken deden over bijvoorbeeld marokkaande mensen. Ik zou er persoonlijk heel boos over woorden als mensen mij zo in een hokje zouden stoppen, het is bijvoorbeeld hetzelfde om te zeggen, alle vrouwen zijn dom, of alle homo's zijn gek. Iedereen ziet toch hoop ik, hoe belachelijk dat is. Heropvoeding? Ik vind dat iedere jongere als gelijk behandelt moet worden als hij/zij een misdrijf pleegt. Dus nee, of ja, waarom zouden de Nederlandse jongeren die dat doen geen heropvoeding krijgen. Ik denk echter dat voorkoming, doormiddel van onderwijs veel effectiever is.

En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?

Moeilijk,..
__________________
idealism is a good thing
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:08
Verwijderd
Natuurlijk is het prima dat je mensen in eerste instantie als individuen wilt zien. Maar stel dat een bepaalde groep, met bepaalde kenmerken, een bepaald duidelijk reproduceerbaar gedrag vertoont, en/of bepaalde duidelijk te definiëren normen heeft, dan is er mijns inziens niets op tegen de strafrechtspleging daaraan aan te passen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Ja, ik vraag me ook af wat het nut is van die smilie door hem.

Toegegeven, Elsevier is een overwegend rechts, wat ik noem 'tandartsenblad' (niet nadenken, gewoon lekker VVD stemmen). Maar dat neemt niet weg dat ook aan dit soort artikelen feiten ten grondslag liggen. Er zíjn genoeg steden waar dit soort taferelen zich echt voordoen. Dat hoef je anno 2003 niet meer te ontkennen.

Ligt het aan mij of ben jij een beetje links aan het worden? Ik meen me te herinneren dat jij behoorlijk VVD-rechts was... Of ben ik rechts aan het worden *the horror*
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:10
Verwijderd
Nee, ik dacht vroeger inderdaad altijd dat de VVD een partij was die het meest appelleerde aan mijn opvattingen over de maatschappij. Maar dat blijkt, nadat ik me er wat meer in verdiept had, niet waar te zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:08
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
nare man rechts
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:09
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Mijn antwoord: niet aanpassen of niet gedragen, op rotten, of de bak in.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?
Ik kom erg veel in Gouda en ken het probleem dus. Daardoor is mijn mening over Marokkanen ook niet geweldig, hoewel ik wel heel goed weet dat er véél meer Marokkanen zijn die gewoon 'normaal' gedrag vertonen dan crimineel gedrag. Toch merk ik dat het wel 'in' wordt om mensen na te roepen (zonder dat men ook echt wat doet) en uit te schelden. En tja, in Gouda is dat dus idd voornamelijk Marokkaans wat dat doet.

En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?
Heropvoeding zou een optie zijn, kweet het verder niet zo goed. Maar iig niet wat men nu van plan is: op alles straffen zetten en boetes geven, want dat komt toch niet uit.
Zo bedachten ze vorig jaar ook in Gouda om voor elk papiertje en kaugompje dat je op straat gooide een boete te geven... Nou, heel gouda ligt vol met papiertjes en kaugompjes! En aan Marokkanen geven ze al helemaal geen boetes, want de agenten zijn veel te bang voor Marokkanen. Dat is gewoon zo.

En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?
Nogmaals: iedereen is d'r bang voor. Mensen bedreigen lijkt een dagelijkse bezigheid van Marokkanen in Gouda en hen doet het niet veel. Toch doet het degene die de bedreiging moet ontvangen wel veel, want horen dat je moet vrezen voor een familielid is nou niet bepaald fijn (understatement).

Er heerst vooral de gedachte: mond houden, niet reageren en hopen dat ze je niks doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2003, 22:49
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Martian schreef:
nare man rechts
Zeg een 2 jaar geleden wel ja
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 02:28
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Zeg een 2 jaar geleden wel ja
'A man's got the right to change his mind'

Geen Amerikaans-constitutioneel grondrecht, maar hier wel toepasselijk.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:08
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
nare man schreef:
'A man's got the right to change his mind'

Geen Amerikaans-constitutioneel grondrecht, maar hier wel toepasselijk.
(8)Erase and Rewind (8)

__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:22
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
zoals al eerder gezegt simpel op te lossen door de pakkans groter te maken en de straffen zwaarder.
Ofwel Meer blauw op straat.
En inderdaad laat ze maar een gemeente reinigingspakje aan doen (speciale variant) met erop "IK DOE DIT ALS STRAF VOOR ......." wedden dat ze zich dan kut voelen en dan merteen een week ofzo. De langer en anders zal zeker helpen want marrokanen hebben veel met familie eer te maken en die word zo geschonden
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Hoe denken jullie over Marokkanen?


Zo en zo.

eerste groep: de lastige marokkanen
Sommige Marokkanen zijn een stelletje etters die hun kleine pik moeten compenseren door meisjes en ouderen lastig te vallen
Sommige Marokkanen zijn gewoon superpubers en die worden wel weer normaal op een gegeven moment.
Het valt me op dat het voornamelijk om het MANNELIJK deel gaat hier

de tweede groep: aardige, intelligente marokkanen
Daar heb ik eigenlijk niks verder over te zeggen

Citaat:

Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?


Niet veel.
Gewoon terugzeiken

Citaat:

En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen?


Met humor vanuit de eigen groep.
Marokkaanse stand-up commedian: "ik begin nu geen grappen te maken over Marokkanen, want ik heb geen zin om ze dadelijk buiten tegenmoet te komen om me in elkaar te slaan."

Citaat:

Moeten zij een heropvoeding ondergaan?


Alle lastige mensen moeten nodig heropgevoed worden

Citaat:

Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?


De "goeden" moeten de "slechten" onderwijzen door hun gedrag belachelijk te maken (door bv. die stand-up comedian).

Citaat:

En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?


Ach,.. vroeger had je de provo's, de kabouters, e.d. die rotzooi schopten, nu zijn het de marokkanen in gouda.
Toen hadden ze geen oplossing, nu zal er ook wel geen oplossing zijn.

Citaat:

Al-met-al een hoop vragen bij dit ernstige probleem.
Dat je niet moet opblazen, want elders in het land zijn er geen Gouda-Marokkanen en in Gouda leven vast ook de tweede groep Marokkanen die ik eerder heb aangewezen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ohja,.... het meest belachelijke en domme vind ik nog zoiets:

"mag ik een kusje van je?"
"nee"
"vuile hoer!"


Sorry hoor, maar ik zie die connectie niet
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 13:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Martian schreef:
Dus? Wou je het ontkennen?
Elsevier is een behoorlijk rechts blad en nogal populistisch wat deze zaken betreft, imo.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:

1. Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

2.En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen?
3.Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

4.En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?
1. Ik heb veel last van Marokkaanse jongens. Grote bek, agressief en alles wat nederlands is, is een kankerhoer. Ik met mijn marokkaans uitziende hoofd wek ook nogal eens agressie op als voorbij zo'n jochie 14 jaar fiets (ik seg tegen jou vader!) of simpelweg omdat ik me in Nederlands gezelschap bevind.
Heel irritant.
2. De ouders moeten de jongens net zo strak aan het lijntje houden als meisjes. Samenwerking tussen de Nederlandse en de Marokkaanse gemeenschap lijkt me geen slecht idee. Zo is er namelijk niet alleen sociale controle vanuit de eigen gemeenschap maar vanuit de hele buurt. Zo kunnen we "Ik weet waar jouw kind op school zit" omdraaien naar "Ik weet waar jouw vader woont" Een dreigement wat minstens even effectief is.
3. Niet zo zeer een heropvoeding als de ouders wakker schudden. (En ja, ik weet dat jij denkt dat de ouders ervan op de hoogte zijn. Ik denk van niet.)
Zodra de vader weet wat zijn zoon uitvoert op straat zal hij wel flink ervan langs krijgen. (als de vader kan opvoeden.)
Hoe stel jij je een heropvoeding voor? Deze mensen vormen naar westerse normen en waarden?
4. wordt beantwoord in de tekst:
Citaat:
De politiek heeft lang gehoopt dat de problemen vanzelf zouden verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:05
Verwijderd
omfg , die marokkanen komen zo ondertusse me strot uit, en dan bedoel ik die jongeren
als zoiets in amerika zou gebeuren, oei, dan waren ze zwaar de lul geweest, want die politie daar laat niet met zich spotten, hier blijkbaar wel en das nie zon best teken
echt waar, die k*t marokkaanse jongeren die denken de baas te zijn moeten nou echt eens oprotten uit dit land! maarnee, niemand doet er wat aan... moeten wij zelf zon soort burgerwacht gaan maken ofzo, en die marokkaanse kutventjes ff laten zien wie hier de baas is? want dat zie ik nog wel gebeuren als die politie niets doet...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Eigenlijk is het meest pathetische en zielige van die figuren dat ze alleen in groepjes mensen durven te treiteren.

Oh.. dat geldt overigens niet voor Marokkanen alleen, maar voor iedereen die zulk afstotelijk, achterlijk, idioot, dom gedrag vertoont.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:24
Youssef
Avatar van Youssef
Youssef is offline
Even mijn reactie verklaren: Dit is een Actualiteiten en Nieuws forum, er is nog geen nieuw nieuws inzake deze kutmarokkanen. En toch schijnt Unex het nodig te vinden een bericht uit het jara 2002 van 15 juni te plaatsen. Lekker logisch.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-02-2003, 16:13
Verwijderd
Citaat:
DeltaOne schreef:
dan waren ze zwaar de lul geweest, want die politie daar laat niet met zich spotten, hier blijkbaar wel en das nie zon best teken
hier ben ik t wel mee eens, nederland is te soft wat betreft problemen, maar zoals t in amerika aan toe gaat is t ook niet goed, daar is de criminaliteit ook te hoog, maar hier in nederland ook, en vaak wordt er niet echt naar gekeken maar inderdaad maar gehoopt dat t wel een keer overgaat.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 18:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Youssef schreef:
Even mijn reactie verklaren: Dit is een Actualiteiten en Nieuws forum, er is nog geen nieuw nieuws inzake deze kutmarokkanen. En toch schijnt Unex het nodig te vinden een bericht uit het jara 2002 van 15 juni te plaatsen. Lekker logisch.


Er, ja,.. zo had ik het nog niet bekeken.

Inderdaad niet logisch.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 18:47
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Hoe denken jullie over Marokkanen? Hebben jullie persoonlijk veel last van deze groep mensen?

ik vind het een beetje vreemd om gelijk over de hele marokkaanse gemeenschap te oordelen, alhoewel ik niet ontken dat er veel problemen zijn waar marokkanen bij betrokken zijn... ik denk iig niet automatisch slecht over ze, vind niet dat je een heel volk aan mag spreken op het gedrag van een deel ervan.

heb persoonlijk niet veel last van marokkanen, sowieso niet van buitenlanders. maar ik kom in het algemeen al niet zo veel met buitenlanders/allochtonen in aanraking


En hoe denken jullie dat deze problemen het beste zijn op te lossen? Moeten zij een heropvoeding ondergaan? Zo ja, in welke vorm moet dit dan zijn?

'jong geleerd, oud gedaan', kinderen, niet alleen de marokkaanse, moeten beter opgevoed worden, op scholen moet meer aandacht geschonken worden aan de multi-culturele samenleving, ouders moeten hun kinderen normen en waarden bijbrengen (nee, ik stem geen cda ) enz. maar goed, das een lange-termijn oplossing.
hoe het op korte termijn opgelost moet worden, ik heb geen idee eigenlijk. in principe ben ik voor begeleiding van hulpverleners etc, maar ik weet eigenlijk niet of dat veel zin heeft. het hangt zoveel van de persoon in kwestie zelf af of hij/zij daar voor open staat... dus misschien ben ik in die gevallen toch wel voor strenger straffen, gesloten (jeugd)inrichting, psychische begeleiding, heropvoeding etc. > maar dan zul je nog niet iedereen bereiken....


En vooral: hoe kan het zo zijn dat hier al die jaren nooit iets aan gedaan is?

ontkenning, het is een groot probleem wat gevoelig ligt. men houdt zich daar liever niet mee bezig. "als je het negeert is het er ook niet"... > dom natuurlijk, bij de eerste 'seinen' moet je al beginnen met maatregelen nemen, want tja, anders loopt het dus uit de hand...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 19:43
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Youssef schreef:
Even mijn reactie verklaren: Dit is een Actualiteiten en Nieuws forum, er is nog geen nieuw nieuws inzake deze kutmarokkanen. En toch schijnt Unex het nodig te vinden een bericht uit het jara 2002 van 15 juni te plaatsen. Lekker logisch.
Het probleem is nog steeds niet opgelost, en dus ook nog steeds actueel. Dat ik bronnen gebruik van een half jaar oud is niet relevant, aangezien de inhoud van het artikel nog steeds opgaat.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:34
Verwijderd
Ik heb laatst een artikel geschreven wat wel wat betrekking heeft met dit onderwerp:

Zinloos geweld: een kwestie van allochtoon geweld?

Twee meisjes uit Gorinchem werden doodgeschoten door Turken. Iets verder terug in de tijd, een fietsenmaker in Amsterdam werd neergestoken door een Marokkaan. In Scheveningen werd een jongeman op de boulevard doodgestoken door een Marokkaan. De brand in de schilderswijk waarbij vijf personen van de familie Köcedag om het leven kwamen. De dader, een Turkse neef. Maar het prototype van zinloos geweld is natuurlijk wel de zaak van enkele jaren geleden, de moordpartij in een Delfts café: "Het Koetsiertje". De dader, een Turk, vond dat hij in het café onbehoorlijk behandeld was, liep naar huis, haalde een pistool en schoot dat in het café leeg. Resultaat; acht doden en een aantal gewonden. Is zinloos geweld allochtoon geweld? Je zou het langzamerhand gaan denken.

De laatste tijd wordt er steeds meer nagedacht over het integratiebeleid. Maar velen willen niet inzien dat er sprake is van een probleem wat betreft het integreren van allochtonen in onze samenleving. Men verschuilt zich achter zogenaamde politieke correctheid. Deze reacties zijn typerend voor de autoriteiten. De angst om te stigmatiseren of van discriminatie beschuldigd te worden, is groot. Natuurlijk zitten er twee kanten aan dit verhaal. De angst om van discriminatie beschuldigd te worden lijkt er steeds meer uit te gaan. Deze angst begint plaats te maken voor een hetze tegen allochtonen. Dit komt niet door de media, de media brengen wat ze moeten brengen en doen dat op de manier waarop ze dat moeten doen. Veel allochtonen denken dat de media de mensen een verkeerd beeld geven door het allochtoon zijn van de dader te melden. Echter, als er niet staat dat het een allochtoon betreft (bijvoorbeeld Marokkaan) dan is het automatisch een Nederlander. Het is logisch dat men in Nederland niet gaat vermelden dat de dader Nederlander is. In Marokko staat ook niet: Marokkaan verkracht meisje, maar de nationaliteit zou wel bekend worden gemaakt als het om een 'allochtoon' ging: in dit geval bijvoorbeeld een Nederlander. Nederlander verkracht meisje dus. De mensen daar gaan er ook van uit dat het gewoon om een Marokkaan gaat tenzij anders vermeld.

Bepalend voor de beeldvorming zijn vaak extremen en excessen, de koppen en de schokkende beelden. Ook datgene wat nu juist niet vermeld wordt in een stuk is vaak bepalend voor de beeldvorming. Maar de media doen nog zo veel meer. Naast de schreeuwende koppen staan genuanceerde, evenwichtige achtergrondverhalen. Na de sensationele beelden volgen informatieve interviews met relevante bronnen. Het probleem is echter dat die minder opvallen. Zij deze zijn dus ook minder bepalend voor de beeldvorming. Of voor wat mensen uit het media-aanbod aan beeldvorming destilleren. De mensen zien dat een Marokkaan een jongen doodschopt in Venlo. Zij zien niet in dat het gaat om zinloos geweld van een jongere maar ziet de hele Marokkaanse gemeenschap daar voor aan. Dat is niet wat de media als doel hebben, zij willen de mensen inlichten over het gebeurde. En als het geen Nederlander betreft is het altijd relevant om de afkomst van de dader te melden. De mensen pakken dit echter zo op dat geen enkele Marokkaan meer zou deugen.

Feit blijft echter wel dat, zeker in het hierboven genoemde geval, de allochtonen het soms aan zichzelf te danken hebben. Of in ieder geval aan iemand van de eigen groep. Ook een feit is dat het gewoon algemeen bekend is dat er veel allochtonen betrokken zijn bij geweldsdelicten. Vele allochtonen komen uit samenlevingen waarin andere waarden en normen heersen. Hoe voedt men zijn kinderen op? Hoe gaat men om met andersdenkenden? Voelt men zich verantwoordelijk voor zijn eigen daden of schuift men af? Zijn eer en wraak overheersend in die cultuur? Is geweld geaccepteerd? Allemaal vragen die voor elke cultuur anders beantwoord worden. En als er dan, zoals in de Rotterdamse wijk Schiemond, meer dan 60 nationaliteiten door elkaar wonen, dan is het duidelijk dat geen enkele cultuur meer de overhand heeft. Men kan elkaar niet meer aanspreken op gemeenschappelijke waarden, want die zijn er eenvoudig niet meer. In zulke situaties zal de agressiefste en gewelddadigste cultuur winnen. Al met al geven deze culturen op Nederlandse bodem een hele andere dimensie aan de definitie van zinloos geweld. Om dit zinloze geweld te begrijpen moeten wij namelijk te raden gaan in de cultuur van de daders. En dan blijkt geweld dat Nederlanders als zinloos beschouwen, binnen die andere culturen wel degelijk een functie te hebben. De eer is gered, men heeft status binnen de eigen groep gekregen, een ‘bedreiging’ is afgewend; allemaal motieven die het geweld in eigen ogen niet zinloos, maar juist zinvol maakten. Maar in hoeverre ligt dit aan de allochtonen zelf? Is het niet het falen van het Nederlandse integratiebeleid? Vragen waar niet snel een eerlijk antwoord op gegeven zal worden. Mensen zien wat ze zien. In dit geval is dat het feit dat allochtonen relatief crimineler zijn dan autochtonen. Waarom? Dat is niet relevant. Men wil niet inzien dat het beleid gefaald heeft. Nederland en de Nederlanders boven alles en zeker boven die allochtonen. Dat is wat steeds meer de overhand krijgt in Nederland. En als de problemen rondom intergratie van allochtonen nu niet snel worden opgelost, ontstaat er vandaag of morgen een echte extreemrechtse partij die wel eens heel veel aanhangers zou kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:49
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
(8)Erase and Rewind (8)

The Cardigans

__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 18:06
Flasher
Flasher is offline
Die gasten in Gouda hebben gewoon gelijk!.

Maar ja, dat mag je in Nederland niet zeggen, want dan discrimineren wij. Maar ze mogen ons wel uitschelden want dat is natuurlijk geen discriminatie, "ikuh grijpg niks van".

Ze hoefen geen vrienden met ons te zijn.
Maar enig respect voor Nederlanders en vooral voor ons staatshoofd zou er best van af kunnen.
Niet dat ik zo koningshuis gezind ben, maar ik vind dat je daar wel respect voor kan opbrengen.
__________________
Anything worth having is worth waiting for!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 18:19
Verwijderd
tis net een virus, alles van binnenuit kapot maken
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 18:28
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Weet je, als ik aan het hoofd van het land stond, en iemand zoiets zou zeggen als in de topictitel, dan zou ik diegene onverbiddelijk het land uit sodemieteren. En nooit meer binnenlaten. Wat denken ze wel...

Ik heb daarnaast niets tegen marokkanen. Ieder mens is een mens voordat diegene man of vrouw is, zwart of wit, allochtoon of autochtoon. Wel heb ik iets tegen zgn. 'kutmarrokanen'. Als je hier komt dan gedraag je je hier. Dan werk je misschien zelfs wat harder om in de gunst van het land te komen. Misdraag je je, dan rot je op. Zo simpel is het, wat mij betreft.

Autochtone marokkanen zijn wat dat betreft een ander geval. Die geef je gewoon dezelfde straf als ieder ander, omdat je ze nergens kunt terugsturen. Maar daarna moet ze ook gevraagd worden of ze de cultuur van hun thuisland prefereren boven de onze, zo ja, dan weten we meteen waar we ze de volgende keer heen kunnen sturen.

Overigens, op het moment dat verbanning een officiele straf wordt, kan je iedereen het land uitgooien, dus ook autochtone marokkanen. In principe ben ik hiervoor; er moeten in NL zwaardere straffen komen.

Maar het allerbeste is voorkomen. Natuurlijk.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 18:58
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Citaat:
In de Elsevier stond:
(..)
Het beeld van de wijk is dat van portiekflats, wasgoed en schotels op de balkons. De deuren zijn kaal. Onlangs sloot weer een Nederlandse winkelier zijn nering. Vrijwel alle middenstand in de wijk is nu Marokkaans.
Wat een smerige stemmingmakerij! De problemen onder marrokaanse jongeren worden hier in verband gebracht met de verallochtonisering van de samenleving: "de marrokanen pikken onze banen in en nemen de steden over!"

In zulke populistische betogen heerst meestal de sfeer dat de allochtonen (als groep) een probleem zijn. In mijn ogen heeft een groot aantal allochten problemen die uiteindelijk leiden tot die concrete gevallen waar de Elsevier-lezer zich zo enorm aan kan ergeren.

Alleen een wraakzuchtige sadist zal ervoor pleiten de criminaliteit onder allochtonen af te wachten om deze vervolgens hardhandig aan te pakken.
Zoals nare man al zegt: bied mensen kansen en perspectief, wees openhartig en beoordeel ze niet op wat je ze zelf hebt aangedaan.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 02:50
nps
Avatar van nps
nps is offline
Citaat:
Nate schreef:
Maar daarna moet ze ook gevraagd worden of ze de cultuur van hun thuisland prefereren boven de onze, zo ja, dan weten we meteen waar we ze de volgende keer heen kunnen sturen.
Ja is goed, dan gooien we ook meteen de Friezen eruit, met hun rare taaltje en gewoontes. En de Chinezen (die vaak ook eigen cultuur grotendeels behouden), Italianen (teringpizza's!) en ga zo maar door. Wake up! De "Nederlandse Cultuur" is geen standaard, of verheven boven andere culturen. Wanneer is iemand precies Nederlander? Gereformeerde mensen in Nederland trekken hun vrouw nog net geen burkha over hun kop, maar verder is de positie van de vrouw bijna hetzelfde. Maar bij hun is het minder erg, want die zijn "Nederlander".

Idd: Geef de Marokkaanse jongeren wat meer perspectief. Laat de "goede Marokkanen" óók in het nieuws komen (als een soort voorbeeldfunctie). Tuurlijk, het is een probleem, maar het is veel te simpel om te zeggen dat het alleen door hun en hun attitude komt. Er spelen meer dingen mee, zoals het negatieve imago van de Marokkanen, wat een wisselwerking heeft: Hoe negatiever het imago, hoe minder snel ze aan banen komen, hoe groter de onvrede en criminaliteit wordt. Jonge Marokkanen worden vaak heen en weer geslingerd tussen de traditionele ouders en de westerse normen en waarden om hen heen.
Het respect dat ze zo nodige moeten tonen moet wel van 2 kanten komen, en door ze constant op deze manier de grond in te boren kan ik me ook voorstellen dat zij iets hebben van: Ja daaag.
__________________
__________________

Laatst gewijzigd op 07-02-2003 om 02:56.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 09:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nate schreef:
Weet je, als ik aan het hoofd van het land stond, en iemand zoiets zou zeggen als in de topictitel, dan zou ik diegene onverbiddelijk het land uit sodemieteren. En nooit meer binnenlaten. Wat denken ze wel...


Ga je dan alle republikeinen het land uit sodemieteren?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 10:21
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Ga je dan alle republikeinen het land uit sodemieteren?
Die zeggen 'dan zetten we de koningin ook af, als een 2/3e meerderheid in de 2e kamer dat met ons eens is'.

wel ff wat anders he :/
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 10:46
Verwijderd
Ja ok, maar dat zijn beschaafde republikeinen.

Die hippies met hun spandoeken en anti-Koningshuis-taartgooi-acties, die geen andere argumenten dan 'het is niet democratisch' kunnen verzinnen en alleen een beetje met hun haren staan te zwaaien, mogen ze er wel uitflikkeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.