Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk gedicht moet volgens jou de Pied-de-poule-wedstrijd winnen?
Gedicht 1: Zeespiegel 3 6.52%
Gedicht 2: Zomerregen 2 4.35%
Gedicht 3: Spring-in-'t-veld 4 8.70%
Gedicht 4: barbIQ 2 4.35%
Gedicht 5: Pa(a)s op! 9 19.57%
Gedicht 6: Geboorte van een lammetje 2 4.35%
Gedicht 7: Vliegend geluk 0 0%
Gedicht 8: houndstooth 6 13.04%
Gedicht 9: Zonder titel 1 2.17%
Gedicht 10: Het Kleine Paard 0 0%
Gedicht 11: Spring 3 6.52%
Gedicht 12: Zonder titel 1 2.17%
Gedicht 13: Baba Jaga 9 19.57%
Gedicht 14: Spinnen. 1 2.17%
Gedicht 15: `t Tnupreek 3 6.52%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2006, 12:27
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-04-2006 @ 08:59 :
[afbeelding]

De redenatie was lente, zon, rokjes, jurkjes, mode, stofjes, streepjes, stipjes, patroontjes... pied de poule!

En ik heb gisteren een nieuwe expositie ingericht en vanavond is de opening, ik verga van de drukte, maar ik zal zeker nog stemmen, al weet ik niet of ik aan evalueren toe kom.
Ooh, waarom heb ik niet op google-afbeeldingen gekeken naar Pied de Poule. Wat stom.

Ik stem vanavond, en geef de rest van het commentaar. ( )
Advertentie
Oud 28-04-2006, 14:13
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Excuses voor mijn afwezigheid in dit topic, ik zal nog wel stemmen en in elk geval een paar gedichten van commentaar voorzien.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 28-04-2006, 17:43
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Dat zeggen ze allemaal.
Oud 28-04-2006, 17:54
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
OK
In dat geval heb ik wat beters te doen
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 28-04-2006, 17:58
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
CSN schreef op 28-04-2006 @ 17:54 :
OK
In dat geval heb ik wat beters te doen
Wat een interesse toon jij in je forum . Ontaarde moeder!
Oud 28-04-2006, 19:21
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Zo. Nou ga ik commentaar leveren. In vijf delen. Ik heb al het andere uitgebreide commentaar niet gelezen, dus sorry als ik dingen ga herhalen!

1. Zeespiegel
Aan de ene kant vind ik hier goede verwoordingen tussen zitten: de personificatie van de druppels water is bijvoorbeeld leuk. Aan de andere kant vind ik het geheel niet goed genoeg, te beschrijvend, met te veel stukjes waarbij ik denk: had dat niet anders verwoord kunnen worden? Over het schuine gedeelte heb ik ook nog mijn twijfels. Waarom schuin? Misschien zeur ik te veel, ik weet het niet. Ik vind die twee zinnen echt niet slecht, maar het schuingedrukte vind ik denk ik overbodig. Verder vind ik het erg jammer dat de laatste zin, wat betreft het ritme, zo uit de toon valt: er lijkt een lettergreep te missen.
Al met al is dit gedicht zeker niet slecht, maar het had beter gekund. Wat ik me nog afvroeg overigens: tussen de eerste twee regels van de tweede strofe, ontbreekt daar niet iets? Een streepje of iets anders? Ik begrijp het daar niet helemaal.

2. Zomerregen
Aparte titel voor een gedicht dat over de lente moet gaan. Ook nu ik het gedicht zelf heb gelezen, kan ik niet echt zeggen dat dit een nauw verband kent met het thema (of dat nu lente of pied de poule is ).
Niettemin vind ik het taalgebruik mooi. Jammer dat het af en toe minder gemakkelijk leest: ik geloof niet dat er echt aan een ritme gewerkt is. Ik denk dat dit gedicht voor mij afvalt omdat ik niets kan ontdekken dat met het thema te maken heeft (ook geen akrostichon!).

3. Spring-in-'t-veld
Dit gedicht leest ontzettend fijn. De 'spring' is leuk, maar jammer dat deze terugkomt in de titel. Ik had voor één van beide gekozen. Het woordgebruik is tof, de rijm ook - op de middelste strofe na, waar de dichter(es) zich er wel heel gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. Dat kan ik minder waarderen. Wel vind ik het dan leuk dat de -iekrijm in de laatste strofe terugkeert. Tja. Leuk, maar toch niet helemaal geweldig: ik weet te veel puntjes van kritiek te bedenken. Op naar de volgende - maar eerst even een pauze.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 28-04-2006, 20:01
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
4. barbIQ
Hm, een andere lay-out! Daar houdt het helaas dan ook mee op. Vergeef me als ik nu te negatief overkom - ik houd van woordspelingen en rijm - maar dit is wel erg overdreven zeg. Het ligt er allemaal wel erg dik bovenop: het gedicht bestaat bijna alleen nog maar uit rijm en woordspelingen, zonder dat het een echt gedicht is geworden. Het komt op mij nogal onsamenhangend over. Als de woordspelingen subtieler waren geweest, had dit gedicht bij mij misschien nog wel een kans gemaakt. Helaas ben ik er nu niet zo van onder de indruk.

5. Pa(a)s op!

Heet het gedicht wel echt zo? Volgens de poll wel. Maar wat doet het dikgedrukte 'Lentekoorts' daar dan nog? Nou ja, eerst maar even lezen.
Ik denk: dit is gaaf. Hier houd ik van. Ik vind dit erg mooi: er zitten echt geniale vondsten bij en ik blijf me verwonderen. Dit is het eerste gedicht dat kans gaat maken op mijn stem - en het is een behoorlijke grote kans ook. De derde strofe over het ei vind ik een beetje flauw en wat ik ook jammer vind is de overloop van derde naar vierde strofe: zou daar geen 'en' tussen moeten? Bij de overgang tussen tweede en derde strofe is dat wel gebeurd. Maar goed, het blijft een tof gedicht. Ik vind de 'tussentitel' origineel omdat het weer eens wat anders is, en sowieso vind ik het woord 'lentekoorts' goed bedacht: hooikoorts hoort nu eenmaal bij de lente. En dan de 'pandemei'! Dit gedicht drukt ook wel heel erg uit hoe ik me heb gevoeld totdat het ein-de-lijk lente werd.

6. Geboorte van een lammetje
Ik had, na het lezen van de titel, de indruk dat dit gedicht geschreven is door een minder ervaren dichter. Toch vind ik dat er leuk met klanken (en rijm) 'gespeeld' is.
Verwarmd
Omarmd.
vind ik niet heel treffend, maar die laatste twee regels juist wel! Die zijn heel mooi, omdat ze zoveel kunnen betekenen. Dat is heel knap gedaan. Er is goed nagedacht over het woordgebruik. Mooi, maar het kan helaas niet op tegen nummer 5 (dat - in ieder geval voorlopig - mijn criterium blijft).

Ik ga morgen wel verder. Zelfs zondag mag er nog gestemd worden toch?
__________________
et je ne compte pas mes jours.

Laatst gewijzigd op 28-04-2006 om 20:03.
Oud 29-04-2006, 10:11
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
poeh. ik zal hier ook nog maar 's mee bezig slaan. bezig slaan.
Oud 29-04-2006, 23:21
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
JONGENS
let goed op morgen is de laatste dag waarop jullie kunnenstemmen!
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 29-04-2006, 23:24
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
CSN schreef op 29-04-2006 @ 23:21 :
JONGENS
let goed op morgen is de laatste dag waarop jullie kunnenstemmen!
yes!
Oud 30-04-2006, 00:20
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
OK here goes een paar van de gedichten

4)
Geniale titel. 'af / mondt uit in de wijn karaf/ zeemansgraf' ook en de rijm is sowieso goed gedaan, maar ik vind het wel erg onsamenhangend. De vorm snap ik niet zo - Moet het het pied de poule patroontje zijn?

5)
Hier ga ik waarschijnlijk op stemmen. Het is het enige gedicht dat niet echt mindere stukken bevat, hoogstens een paar mindere woorden. Het is lang, maar weet toch te boeien. Goede woordkeus. Het gebruik van interpunctie snap ik echter niet.

8)
Het idee is briljant, maar dat is al meerdere malen geopperd geloof ik. Sommige stukjes tekst zijn ook erg sterk, maar het is net alsof de schrijver van dit gedicht een beetje moe was na de lay-out te hebben gemaakt en het schrijven op een gegeven moment een beetje af is gaan raffelen.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 30-04-2006, 11:56
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
5 en 13 evenveel stemmen! Zo spannend!
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 30-04-2006, 15:13
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
7. Vliegend geluk
Ik vind dit gedicht te beschrijvend. Mooi beschrijvend weliswaar, maar niet spannend: alles is al ingevuld, zonder dat er iets overblijft voor de fantasie van de lezer.
blaast de wind de winter weg. vind ik wel een mooie zin trouwens. Verder doet het te weinig met me.

8. houndstooth
Oja, die. Het is wel heel erg gaaf bedacht moet ik zeggen. Nu nog even de wat beter leesbare versie van gezweetwel lezen.
Hm, ik weet het niet hoor. Ik heb heel erg de indruk dat dit gedicht door meerdere mensen geschreven is, want het kent nogal veel stijlwisselingen. Natuurlijk verdenk ik nu CSN en Sketch. Maar goed.
Het gedicht zelf: sommige strofes zijn gaaf, zoals de eerste in het rood. Van andere strofes vind ik de rijm heel flauw en het woordgebruik wat minder. De inhoud is wel heel interessant, de lay-out is heel erg tof. Maar wat betreft de techniek van het dichten, hadden al die kleine dingetjes waar ik tegen aan stootte tijdens het lezen, toch met minder moeten zijn.

9.
De boodschap komt in ieder geval goed over en ik ben het helemaal met de dichter eens. Toch vind ik het niet echt een heel goed gedicht: de rijm is een beetje simpel en het taalgebruik eigenlijk ook wel. Ook vind ik het jammer dat er geen gebruik van interpunctie gemaakt is. In sommige gedichten heeft dat wel iets. Hier vind ik het ontbreken.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 30-04-2006, 15:22
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
5, 11, 12, 13, 15.
5, 15.

15.
Oud 30-04-2006, 15:28
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Oh oh.

Nou gaat Baba Jaga niet eens meer winnen .
Oud 30-04-2006, 15:38
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
10. Het Kleine Paard
Dit gedicht vind ik vaag. Ik houd er van als niet alles duidelijk is, maar voor dit gedicht heb ik dan misschien toch te weinig fantasie. De opmaak vind ik niet mooi: telkens twee regels en dan een witregel. Jammer, want er zitten echt prachtige verwoordingen tussen, zoals bijvoorbeeld de eerste twee regels. Misschien had dit gedicht beter uitgewerkt kunnen worden. Nu doet het me vrij weinig.

11. Spring
Ik begin even met de laatste strofe, omdat ik niet begrijp op welke manier de kussen bedoeld wordt. Ik zou zeggen het meervoud van 'kus', want anders had er simpelweg het kussen moeten staan. Maar als het het eerste geval is, dan zou doet eigenlijk doen moeten zijn. Foutje?
Verder vind ik het woordgebruik van dit gedicht een beetje gemaakt overkomen, alsof voor ieder woord met de synoniemenlijst van Word een alternatief is gezocht. Misschien ligt dat aan mij. Verder vind ik wel dat dit gedicht iets heeft: er worden mooie beelden geschept. Helaas is het toch nog steeds niet zo goed als gedicht 5.

12.
Mooi woordgebruik, prachtige beelden zijn in dit gedicht neergezet. Jammer van de interpunctie, die niet altijd klopt (bijvoorbeeld in de laatste regel van de eerste strofe en de vraag in de tweede strofe). Dat maakt het toch weer een heel stuk minder perfect. Mooi, maar niet mooi genoeg.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 30-04-2006, 15:52
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
13. Baba Jaga
Dit gedicht is gaaf. Wat is hier origineel gebruik gemaakt van het thema: volgens Wikipedia is Baba Jaga "in de Slavische mythologie een heks die in een hut woont die is gegrondvest op dansende kippenpoten". Ook over het gedicht zelf heb ik eigenlijk niets anders dan lof: het woordgebruik, de woordspelingen, het ritme en de rijm, wauw. Sorry gedicht 5, maar vanaf nu gaat mijn stem naar 13.

14. Spinnen
Nee, deze vind ik minder. Ik heb niet zo veel tijd, maar zie wel na één keer lezen dat het karakter van dit gedicht te beschrijvend is: alles wordt verteld, niets wordt open gelaten. Het poëtische ontbreekt een beetje. Dat is jammer.

15. 't Tnupreek
Wel een aparte titel. Keerpunt? Ik ben benieuwd waarom de dichter(es) voor de achterstevorenversie heeft gekozen. Het gedicht zelf vind ik een beetje tegenvallen. Enerzijds zijn de verwoordingen mooi, maar het neigt nogal naar proza. In een roman had ik dit prachtig gevonden. In een gedicht vind ik de beschrijvingen een beetje saai. Dat blijft zo eigenlijk het hele gedicht.

Nou, ik ben er uit. Ik stem op 13!
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 30-04-2006, 17:24
Verwijderd
Eén spampostje kan toch wel de laatste dag ?

Spannend de nek-aan-nekrace tussen 5 en 13 , ik weet eigenlijk niet welke van de twee ik beter vind


edit: aangepast sketch

Laatst gewijzigd op 30-04-2006 om 18:48.
Oud 30-04-2006, 17:48
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 30-04-2006 @ 17:24 :
Spannend de nek-aan-nekrace tussen 5 en 8 , ik weet eigenlijk niet welke van de twee ik beter vind
5 en 13 dus.
Oud 30-04-2006, 18:57
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
omg, het is wel spannend zeg, zo . Meestal was het tegen deze tijd toch wel helemaal duidelijk wie er had gewonnen.
Oud 30-04-2006, 19:04
Anoniem
Juh, wanneer horen we de uitslag?
Oud 30-04-2006, 19:05
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
. Voor morgen, alsjeblieft?! Ik ga morgen op vakantie en kom morgen ook niet online :/
Oud 30-04-2006, 19:06
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Ik hoop dat 5 wint.
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 30-04-2006, 19:11
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Morgenochtend vroeg zal ik de poll sluiten (of CSN sluit hem op 24:00 als ze nog wakker is). Dan kun je zelf wel zien wie de winnaar is . Alhoewel, nu het zo close is weet je het nooit met valse stemmen ed.
Oud 30-04-2006, 19:14
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 30-04-2006 @ 19:11 :
Morgenochtend vroeg zal ik de poll sluiten (of CSN sluit hem op 24:00 als ze nog wakker is). Dan kun je zelf wel zien wie de winnaar is . Alhoewel, nu het zo close is weet je het nooit met valse stemmen ed.
*scheldwoord*
(Niet naar de fb's van DoP natuurlijk).
Oud 30-04-2006, 19:27
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
er hebben wel veel mensen gestemd of heb ik dat
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 30-04-2006, 19:58
Melpomene
Melpomene is offline
5. Stroeve begin maar geweldig woord gebruik <3

15. Ik vind het einde super

11. Ik hou wel van die gekunstelde stijl zonder overdreven te worden. Het geheel is heel mooi.

11,15

Nou opnieuw even bekijken

11!

Laatst gewijzigd op 30-04-2006 om 20:04.
Oud 30-04-2006, 20:29
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Eindelijk twijfelde ik tussen 5 en 15. Die van 5 heeft een erg leuke sfeer gevormd, ookal zaten er wel wat vage dingen in die ik niet helemaal begreep (interpunctie). Misschien kan de dichter dat later even toelichten waarom die dat zó heeft gedaan.
Gedicht 15 vond ik erg sterk, prachtig einde inderdaad.

Toch ga ik voor 5. Het gedicht zit sterker in elkaar en brengt de boodschap toch iets beter over. 15 heeft echter wel minder schoonheidsfoutjes.

Ik heb trouwens gister al gestemd.
Oud 30-04-2006, 23:18
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Jo ehoee nog 42 mi nuten
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 01-05-2006, 00:02
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Het is een ellende! Lieke zeurt dat ik nog 4 min. heb en ik weet het nog steeds niet. Kanshebbers:

3, 5, 8, 12, 13.

Beste expliciete verwoording van het onderwerp:
In hanenpoten schreef hij van zijn kleine lieve hen.

Meest intrigerende zin:
Is dit de jeugdzonde waaraan ik zandkorrels verspilde?

Coolste slotzin:
zij geeft me blauwe rozen terug.

Coolste klankspel:
elastiek/dynamiek enz.

Argh!
__________________
eight days a week
Oud 01-05-2006, 00:02
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Het wordt 8.
__________________
eight days a week
Oud 01-05-2006, 00:06
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Closed

Elysea en xineof:

wat fijn dat jullie per se op het allerlaatste moment moesten stemmen zodat ik nog 5 min later naar bed kon.
Halo komt morgen met een uitgebreid winnaarstopic hoezee
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 01-05-2006, 00:08
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ben ik nu 7 minuten te laat?

Aangezien er ook gedichten de laat werden ingestuurd mogen stemmen toch ook nog wel te laat worden gedingest?

Ik wil graag mijn stem kwijt aan gedicht 5, namelijk
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 01-05-2006, 00:12
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ohjee, de beslissende stem komt 2 minuten te laat
Oud 01-05-2006, 00:18
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
*sob*

O jee, ik had geen idee dat mijn stem beslissend zou zijn
Dat is wel heel lullig
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 01-05-2006, 08:22
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
CSN schreef op 01-05-2006 @ 00:06 :

Halo komt morgen met een uitgebreid winnaarstopic hoezee
yupyup.
Oud 01-05-2006, 11:39
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Kun jij dan op valse stemmen controleren Halo?
Oud 01-05-2006, 11:53
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ha, ik sta op een gedeelde 4e plaats!
Oud 01-05-2006, 12:12
Verwijderd
Ik sta op de vierde plaats, of als men het anders doet, derde plaats
Oud 01-05-2006, 12:14
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
^ Welke was van jou?
Oud 01-05-2006, 12:20
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Nog niet zeggeeeeen spanning erin houden
Oud 01-05-2006, 12:20
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Oud 01-05-2006, 12:23
Verwijderd
ik moet iig heel wat uitleggen over mn gedicht, ergens deze week doe ik dat
Oud 01-05-2006, 12:48
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja euh ik word hier wel een beetje zenuwachtig van hoor. MICCHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL!!
Oud 01-05-2006, 12:53
Verwijderd
wrom duurt het zo lang eigenlijk?
Oud 01-05-2006, 12:58
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Omdat Halo er niet is, en dus het topic niet kan maken.
Oud 01-05-2006, 15:18
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 01-05-2006 @ 12:53 :
wrom duurt het zo lang eigenlijk?
Niet iedereen heeft een postgemiddelde van 12 p dag
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 01-05-2006, 15:57
Verwijderd
Citaat:
CSN schreef op 01-05-2006 @ 15:18 :
Niet iedereen heeft een postgemiddelde van 12 p dag
eigenlijk is ie de afgelopen periode 200ppd, maar doordat het na 2 jaar 3/4 was, stijgt ie niet zo snel
Oud 01-05-2006, 16:01
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ja, ik ging kijken in je info en die 12 viel mij ook een beetje tegen
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 01-05-2006, 16:44
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
telt mijn stem nou nog?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten UITSLAG WEDSTRIJD XII Pied de Poule
CSN
63 11-05-2006 12:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.