Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2006, 11:33
Bron
Avatar van Bron
Bron is offline
Jezus zei:

Het koninkrijk is als een herder die honderd schapen had.
Een van hen , de grootste , ging er vandoor.
De herder verliet de negenennegentig en zocht naar die ene,tot hij hem vond.
En nadat hij zich al die moeite had getroost zei hij tegen het schaap: Jij telt voor mij meer dan die negenennegentig.



Wie kan mij vertelen wat ie hier uit haalt en wat het betekent ?
Zelf ben ik er nog niet helemaal uit, naar mijn mening ontfermt de herder zich alleen over het schaap die de kudde verlaat, maar hij brengt hem niet terug ???? ik wil wel eens jullie reactie weten na inzage van deze tekst.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2006, 11:56
Verwijderd
het Joodse schaap voelt zich buitengesloten door islam en andere geloven maar god weet beter en vertelt hem de waarheid LOL het zal wel een beetje kunnen in de tijd van de romeinen enzo maar het kan ook weer naar de katholieken verwijzen
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 13:05
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Slarotimov schreef op 02-07-2006 @ 12:56 :
het Joodse schaap voelt zich buitengesloten door islam en andere geloven maar god weet beter en vertelt hem de waarheid LOL het zal wel een beetje kunnen in de tijd van de romeinen enzo maar het kan ook weer naar de katholieken verwijzen
Jezus wat ben jij dom.

Hiermee wordt gezegd, tenminste zo is het mij vroeger op de basisschool geleerd, dat God probeert alle schapen die van hem afdwalen (alle mensen die het slechte pad opgaan) probeert terug te gaan. Dat hij dan alle andere schapen alleen laat kan, omdat die toch al op de goede weg zijn.

Iets in die richting.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 14:26
Bart Klink
Bart Klink is offline
Ik sluit me aan bij de Tovenaar
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 17:27
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik vind het eerder klinken dat Jezus het grootste schaap gewoon het belangrijkste vond.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 17:44
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Dith schreef op 02-07-2006 @ 18:27 :
Ik vind het eerder klinken dat Jezus het grootste schaap gewoon het belangrijkste vond.
Ja, want daar zit meer wol aan.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 17:55
Sacrilege
Avatar van Sacrilege
Sacrilege is offline
Ik vind dat er teveel wordt nagedacht over de betekenissen van de teksten in de bijbel. Er wordt gewoon teveel naar een betekenis gezocht in een verhaal wat vroeger misschien gewoon een sprookje was.
__________________
Hi Ha Hondenlul
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:05
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Het betekent dat God hoofd- en bijzaak niet kan scheiden en z'n creatie niet zo goed in de gaten houdt.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 18:23
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Sacrilege schreef op 02-07-2006 @ 18:55 :
Ik vind dat er teveel wordt nagedacht over de betekenissen van de teksten in de bijbel. Er wordt gewoon teveel naar een betekenis gezocht in een verhaal wat vroeger misschien gewoon een sprookje was.
Jij denkt dat deze tekst letterlijk bedoeld is, als een leuk verhaaltje voor het slapen gaan?

'Er was eens een herder die heel veel schapen had, toen liep het grootste schaap weg, en dat ging ie halen omdat het hem meer kon schelen dan de andere schapen. Einde. Slaap lekker.'

Dat is dan een knap waardeloos sprookje.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 19:25
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Dith schreef op 02-07-2006 @ 18:27 :
Ik vind het eerder klinken dat Jezus het grootste schaap gewoon het belangrijkste vond.
Eventjes een correctie. Ten eerste haalt Jezus geen relatie aan met het koninkrijk van God.

Daarnaast is er geen sprake van het grootste schaap dat wegraakt. Er raakt een willekeurig schaap kwijt.

Zie Lukas 15:4-7: ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.” Ik zeg u: zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.'

Voor mij spreekt dit stukje (ook in de context, lees die ook eens, bijvoorbeeld het verhaal van de verloren zoon staat er direct na) over Gods liefde voor mensen die van Hem wegdwalen. God wil dezen weer bij Zich trekken; dat is de betekenis van het stukje. Het is geen sprookje, maar een gelijkenis.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 19:30
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Er zijn wel meer van die vergelijkingen inderdaad, ik weet niet of ze allemaal uit de bijbel komen, maar de strekking is steeds dat God meer ziet in het bekeren van één ongelovige dan het vroom blijven van velen. Die betekenis lijkt me eigenlijk ook evident. Natuurlijk kun je gaan verzinnen dat Christus 99 schapen in de steek laat, of gewoon veel wol wil hebben, maar das een beetje flauw.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 19:47
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
JaJ schreef op 02-07-2006 @ 20:30 :
Er zijn wel meer van die vergelijkingen inderdaad, ik weet niet of ze allemaal uit de bijbel komen, maar de strekking is steeds dat God meer ziet in het bekeren van één ongelovige dan het vroom blijven van velen. Die betekenis lijkt me eigenlijk ook evident. Natuurlijk kun je gaan verzinnen dat Christus 99 schapen in de steek laat, of gewoon veel wol wil hebben, maar das een beetje flauw.
Dat is ook gewoon onzin. Het is een metafoor.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 21:09
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 02-07-2006 @ 20:30 :
Er zijn wel meer van die vergelijkingen inderdaad, ik weet niet of ze allemaal uit de bijbel komen, maar de strekking is steeds dat God meer ziet in het bekeren van één ongelovige dan het vroom blijven van velen. Die betekenis lijkt me eigenlijk ook evident. Natuurlijk kun je gaan verzinnen dat Christus 99 schapen in de steek laat, of gewoon veel wol wil hebben, maar das een beetje flauw.
Ha die Karel, goed om je hier weereens te zien. En ik ben het met je eens, wat op zich een goed teken is, natuurlijk .
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 12:04
hmmmm
Avatar van hmmmm
hmmmm is offline
Ik zou deze passage niet zo zeer relateren aan hoe er gedacht moet worden over god, maar meer een aspect van de Christelijke cultuur in het algemeen.
Voor mij past het bij hoe men leiderschap moet opvatten. Door eenieder die aandacht nodig heeft aandacht te geven wordt het groepsverband versterkt.
__________________
Verwarring is de eerste stap tot nieuw inzicht
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 15:41
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 02-07-2006 @ 19:05 :
Het betekent dat God hoofd- en bijzaak niet kan scheiden en z'n creatie niet zo goed in de gaten houdt.
hihi.



deze 3 gelijkenissen staan in verband met elkaar als reactie op 'het murmureren der Farizeen', omdat Jezus met zondige mensen omging.
idd even context lezen: in vers 7 staat de verklaring.

mogelijkheid 1 dat de rechtvaardigen degene zijn die al op het goede spoor zijn, mogelijkheid 2 dat dit degene zijn die in zich zelf denken gerechtvaardigd te zijn.

door deze, alsook de twee voorgaande gelijkenissen, stelt Christus voor oogen de bereide goedwilligheid Gods om de zondaren, als zij zich bekeeren, in genade te ontvangen; en wil daarmede bewijzen, tegen het murmureeren der Farizeen, dat Hij dan ook weldeed als Hij met de zondaren omging om hen tot bekeering te brengen, en dat zij veel meer zich daarover behooren te verblijden.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 23:19
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ik ben niet doorgeleerd in de godgeleerdheid, maar als ik het zo "snel" lees en even op me laat inwerken klinkt het als iets dat in veel mensen vandaag de dag lijkt terug te komen.

Het idee dat ik er uit kan halen is dat mensen hetgeen ze hebben kunnen laten vallen, voor iets dat in eerste instantie beter/meer/duurder/luxer/etc lijkt.

Dit soort dingen zijn denk ik op 1001 manieren uit te leggen, maar dit is wat ik er voor mezelf mee zou doen
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 13:41
Welgemeend
Welgemeend is offline
Dat God en Jezus alleen aan de "grootsten" aandacht besteden, en de minderen links laten liggen .
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 17:29
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Welgemeend schreef op 05-07-2006 @ 14:41 :
Dat God en Jezus alleen aan de "grootsten" aandacht besteden, en de minderen links laten liggen .
precies. andersom .
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-07-2006, 18:36
Welgemeend
Welgemeend is offline
misschien moet je dat verhaaltje dan nog een keertje lezen .
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 15:24
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Hij was zo blij om die ene die kwijt was terug te vinden dat hij zich meer verheugde dan die andere 99 schapen bij elkaar. Dit betekent niet dat ie die ene minder belangrijk vond dan die andere 99 maar dat hij gewoon superblij was dat die ene terug gevonden was..

volgens mij staat er in mijn bijbel niks over de grootte van de schapen maar okee...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 15:31
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Sacrilege schreef op 02-07-2006 @ 18:55 :
Ik vind dat er teveel wordt nagedacht over de betekenissen van de teksten in de bijbel. Er wordt gewoon teveel naar een betekenis gezocht in een verhaal wat vroeger misschien gewoon een sprookje was.
Ooit gehoord van allegorie?
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 17:00
Welgemeend
Welgemeend is offline
Jezus laat 99 schaapjes onbeheerd achter en besteed extra veel aandacht aan 1 schaap, de grootste. Beetje afrika<->westerse wereld verhaal als je er daadwerkelijk in gelooft?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 17:13
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
kijk nou eens wat er in vers 7 staat, en bekijk de andere 2 gelijkenissen hierbij. de zondaar, het kleine afgedwaalde onbelangrijke schaap, de verloren penning en de dwalende zondige zoon worden alle door god opgezocht. de andere schapen (die de inkeer niet van node hebben.. zie7), de andere penningen en de in zich zelf gerechtvaardige zoon laat men staan. en waarom? omdat zij jezus of god niet nodig hebben en genoeg hebben aan zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 18:49
Flip!
Avatar van Flip!
Flip! is offline
Dat schaap was Maria Magdalena, de heilige graal.


Volgens de Da Vinci Code is ze dat iig
__________________
take a walk on the wild side ت
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 18:54
mavet
Avatar van mavet
mavet is offline
Citaat:
Flip! schreef op 07-07-2006 @ 19:49 :
Dat schaap was Maria Magdalena, de heilige graal.


Volgens de Da Vinci Code is ze dat iig
Er staat een hoop onzin in de DVC, maar nergens dat het schaap uit die gelijkenis Maria Magdalena was.

Toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2006, 19:00
Welgemeend
Welgemeend is offline
Mooi dat men nu de bijbel leert uit de Da Vinci Code..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 19:37
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
mavet schreef op 07-07-2006 @ 19:54 :
Er staat een hoop onzin in de DVC, maar nergens dat het schaap uit die gelijkenis Maria Magdalena was.

Toch?
Nee, dat staat er niet. En als het er zou staan, zou het onzin zijn, net als inderdaad wel meer uit de DVC.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 13:00
Bron
Avatar van Bron
Bron is offline
Het komt namelijk uit het thomas evangelie , de tekst die boven aan staat.
En er wordt er bij vertelt door Bram Moerland (www.brammoerland.com) (boek : Schatgraven in Nag Hammadi, een inleiding tot de gnostiek)
Het komt er op neer dat de schaap die de kudde verlaat geprezen wordt door de herder omdat ie zijn eigen weg verkiest!
Zou de herder de ontsnapte schaap terug brengen naar de kudde dan zou dat betekenen : De gene die zijn eigen weg verkiest gestraft wordt en er wordt geprobeert hem weer te laten zijn als de rest van de kudde!
In deze twee versies van het verhaal over een schaap dat ervandoor gaat , is het fundamentele conflict getekend tussen de twee belangrijkste stromingen onder de volgelingen van jezus in de eerste eeuwen na hem.
De ene stroming is die van het kerkelijk christendom waaruit de rooms-katholieke kerk is voortgekomen , met de bisschoppen en de paus als de herders die hun kudde bewaken. Ook de latere protestantse kerken horen daar toe.
De andere stroming kennen we onder de naam `Gnostiek`.
De aanhangers daarvan heten `Gnostici`.
De Gnostiek is een vorm van spiritueel individualisme.
Veel van de teksten die bij Nag Hammadi werden gevonden behoren tot die stroming en ze bevestigen het verhaal van het eigenwijze schaap.
De kerk heeft er met niet aflatende ijver naar gestreeft de gnostiek uit de westerse cultuur te verwijderen.
Ze zijn daarin bijna geslaagd, op een kruik na, de kruik die bij Nag Hammadi werd gevonden met het Thomas evangelie , evangelie van de waarheid , filipus evangelie daarin.
Jammer dat de kerk moordend groot is geworden, ik zelf denk dat als ze niet gemoord hadden nu waarschijnlijk we een heel andere tijd hadden gehad en het geloof van nu niet eens meer zou bestaan.................

Laatst gewijzigd op 08-07-2006 om 13:20.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 14:01
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Slarotimov schreef op 02-07-2006 @ 12:56 :
het Joodse schaap voelt zich buitengesloten door islam en andere geloven maar god weet beter en vertelt hem de waarheid LOL het zal wel een beetje kunnen in de tijd van de romeinen enzo maar het kan ook weer naar de katholieken verwijzen
De islam bestond nog niet in de Romeinse tijd, hè

Het is gewoon een metafoor Daar waren ze vroeger gek op
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 00:11
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 08-07-2006 @ 15:01 :
Het is gewoon een metafoor Daar waren ze vroeger gek op
Òf dat, òf het waren echt lallende krijsende gekken
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 21:54
Verwijderd
Ik denk niet dat God de bekeerden in de steek laat om een ongelovige te redden. God is er sowieso voor iedereen die Hem aanroept.
De gelijkenis van de herder die de andere schapen achterlaat wil niet zeggen dat God dat ook doet. Daarmee wordt alleen duidelijk gemaakt hoe belangrijk 1 onbekeerde voor God is.
En in de gelijkenis met de verloren zoon lezen we dat de niet-verloren zoon bij zijn pappa is en niet in de steek gelaten, dus ik weet niet waarom mensen God zwart willen maken terwijl Hij van hen houdt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Dith schreef op 02-07-2006 @ 18:27 :
Ik vind het eerder klinken dat Jezus het grootste schaap gewoon het belangrijkste vond.
Ftw
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 15:44
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Citaat:
Magican schreef op 02-07-2006 @ 14:05 :
Jezus wat ben jij dom.

Hiermee wordt gezegd, tenminste zo is het mij vroeger op de basisschool geleerd, dat God probeert alle schapen die van hem afdwalen (alle mensen die het slechte pad opgaan) probeert terug te gaan. Dat hij dan alle andere schapen alleen laat kan, omdat die toch al op de goede weg zijn.

Iets in die richting.
Waarom zegt hij dan "jij telt voor mij meer dan al die anderen" Stellen die anderen dan niks voor? En als één van die andere weg zou lopen, zou die dan meer betekenen?
Blijkbaar, als je weg loopt, ga je meer betekenen, volgens deze tekst.

Ik denk niet dat het zo bedoeld is, ik denk dat het zo moet gezien worden dat ook het verdwaalde schaap gezocht word, dat die niet zo maar verlaten word.
__________________
*het is een baardje*
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 16:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het zal vast het zwarte schaap zijn geweest, puur racisme.


Het is natuurlijk een metafoor om aan te gaan dat ook individuen ertoe doen binnen een groep.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 19:49
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
het betekent dat god druk bezig is met atheisten, islamieten etc. tot inkeer brengen en het hem niet uitmaakt wat er met de mensen die in hem geloven gebeurd.
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 20:06
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Magican schreef op 02-07-2006 @ 14:05 :
Jezus wat ben jij dom.

Hiermee wordt gezegd, tenminste zo is het mij vroeger op de basisschool geleerd, dat God probeert alle schapen die van hem afdwalen (alle mensen die het slechte pad opgaan) probeert terug te gaan. Dat hij dan alle andere schapen alleen laat kan, omdat die toch al op de goede weg zijn.

Iets in die richting.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens aangezien er gezegd word dat het ene schaap MEER betekend dan die andere schapen. God zou iedereen toch even belangrijk moeten vinden, op het goede pad of het slechte...dat zou niet uit moeten maken.
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-07-2006, 20:52
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Misschien moet je het zo zien, dat God mensen die 'afdwalen' belangrijker vindt omdat Hij deze zou doen terugkeren. Bij niet-afgedwaalden is dat niet nodig.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 22:04
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Il organista schreef op 29-07-2006 @ 21:52 :
Misschien moet je het zo zien, dat God mensen die 'afdwalen' belangrijker vindt omdat Hij deze zou doen terugkeren. Bij niet-afgedwaalden is dat niet nodig.
owkeej...een soort van dat Hij zich meer zorgen maakt om de afgedwaalden en ze drom ook meer aandacht en zorg wil geven???

Dat zou dan ook wel een btje kunnen verklaren wrom er specifiek over het grootste schaap word gesproken. Het merendeel van de mensheid is verloren...(althans volgens het gegegeven stukje)

zit ik in de richting???
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 23:25
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
MarvinMys schreef op 29-07-2006 @ 23:04 :
owkeej...een soort van dat Hij zich meer zorgen maakt om de afgedwaalden en ze drom ook meer aandacht en zorg wil geven???

Dat zou dan ook wel een btje kunnen verklaren wrom er specifiek over het grootste schaap word gesproken. Het merendeel van de mensheid is verloren...(althans volgens het gegegeven stukje)

zit ik in de richting???
Dat zou kunnen. Dat laatste klopt in ieder geval wel met andere uitspraken van Jezus als dat er slechts weinig behouden worden.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 11:23
MarvinMys
Avatar van MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Il organista schreef op 30-07-2006 @ 00:25 :
Dat zou kunnen. Dat laatste klopt in ieder geval wel met andere uitspraken van Jezus als dat er slechts weinig behouden worden.
owkeeeej...nou dan ben ik iig weer helemaal up 2 date!
__________________
When you walk down the road. Heavy burden, heave load. I will rise and I will walk with you.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie wat vinden jullie ?
Linaatje97
10 06-02-2014 16:02
Flora & Fauna Wat vinden jullie hiervan?
Eend
22 06-02-2005 15:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat vinden jullie van verandering van alfabet en toetsenbord?
CoveredEyes
27 04-12-2003 19:03
ARTistiek wat vinden jullie hier van?
Bientjuuh
25 24-10-2003 16:39
Lifestyle Wat vinden jullie als een meisje dr okselhaar laat groeien?
di-rectfan14
100 12-12-2002 13:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap wat denken jullie hier nou van???
stefanietje
13 05-04-2002 16:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.