Oud 24-09-2006, 16:39
Verwijderd
Toch wel stoer:


Code:
*----------------------------------------------------------------------------------*
|                                       woord                                      |
|                  _______________________|_______________________                 |
|                woord               koppelteken               woord               |
|         _________|________              |             _________|________         |
|      syllabe          syllabe           |          syllabe          syllabe      |
|   ______|______     _____|______        |       ______|______     _____|______   |
|   C     V     C     C     V    C        |       C     V     C     C     V    C   |
|   |     |     |     |     |    |        |       |     |     |     |     |    |   |
|  "g-" "-e-" "-r-" "-t-" "-u-" "-k"    "-`-"    "g-" "-e-" "-r-" "-t-" "-u-" "-k" |
*----------------------------------------------------------------------------------*

Laatst gewijzigd op 24-09-2006 om 16:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2006, 16:49
Verwijderd
(L)

Echt heel stoer inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 16:52
Verwijderd
Geen idee waar ik het voor nodig ga hebben

Ik ga nu bezig met een hele simpele zinsstructuur
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:26
Verwijderd
Hij accepteert nu zinnetjes van het type subject-verb en subject-verb-object.

Voorbeeldje: ar gertuk`gâ dá bet gertuk`ngo`pû
Code:
*-----------------------------------------------------------------*
|                               zin                               |
|             ___________________|_______________                 |
|             S              V                  O                 |
|     ________|_________     |      ____________|_____________    |
|  lidwoord  nomen   suffix stam lidwoord      nomen       suffix |
|     |        |       |     |      |        ____|_____      |    |
|     |        |       |     |      |      nomen   uitgang   |    |
|     |        |       |     |      |        |        |      |    |
|    "ar"   "gertuk" "-`gâ" "dá"  "bet"   "gertuk" "-`ngo" "-`pû" |
*-----------------------------------------------------------------*
Het suffixje 'gâ' markeert het subject, 'pû' markeert het object, 'ngo' is de meervoudsuitgang, die komt achter zelfstandige naamwoorden, maar ook achter een werkwoord.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:45
Verwijderd
'ga' als aanduider van het onderwerp komt rechtstreeks uit het Japans hè? Is de standaard zinsvolgorde SVO?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:50
Verwijderd
't Komt niet erg bewust uit het Japans, en het is een lange 'a'
Het is echt puur toevallig dat het op het Japans lijkt

Standaard zinsvolgorde is SVO, voor nu in ieder geval. Misschien ga ik nog schuiven, als me dat mooier lijkt, maar voor nu vind ik SVO wat fijner werken.
Ook in bijzinnen wordt de volgorde SVO, overigens. Dus niet '...dat ik melk drink' maar '...dat ik drink melk'

Uitspraak is wel moeilijk

'ar gertuk`gâ dá bet gertuk`ngo`pû ' wordt uitgesproken als:
ar Gertoek`gaa DHau Vet Gertoek`ngo`puu '
(G = harde g, DH = stemhebbende 'th' , V = mja, gewoon v , enkele klinkers worden kort uitgesproeken, lange klinkers lang, en in het uitspraakvoorbeeldje heb ik de á en u vervangen door respectievelijk de au en oe.)

Laatst gewijzigd op 24-09-2006 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 18:03
Verwijderd


Ik weet alleen dat bij stemhebbende klanken de stembanden trillen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 24-09-2006 @ 18:03 :


Ik weet alleen dat bij stemhebbende klanken de stembanden trillen.
Ja, de stemhebbende-'th' is dus gewoon een 'th' maar dan met trilling van de stembanden. In het Engels zit die volgens mij in 'that' en 'the' En in 'thigh' is hij stemloos.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 13:00
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
SVO is zo cliché

Maar dat gedoetje van je ziet er erg hip uit.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 13:20
Verwijderd
Ik heb besloten dat er geen vaste volgorde is Ik ga met suffixen aangeven wat het subject is, wat het object is en wat het hoofdwerkwoord is (de hulpwerkwoorden komen er denk ik aanvast).
Dus:
'de kat'gâ eet'lî de muis'pû' is hetzelfde als
'de muis'pû de kat'gâ eet'lî'
En:
'de kat zou de muis eten' wordt dus iets als
'de kat'gâ zou'eten'lî de muis'pû' of omgehusseld

De volgorde kan wel een soort nadruk leggen, natuurlijk, 't is een subtiel verschil.

Laatst gewijzigd op 25-09-2006 om 13:23.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 23-09-2006 @ 22:28 :
Hoe kan je dat nou gestoord noemen, het is niet bedacht door iemand ofzo. Het is gewoon een natuurlijke taal die zo geëvolueerd is.
neemt niet weg dat het gestoord is maar best cool hoor
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 13:47
Verwijderd
ziet er cool uit, andijvie
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 14:13
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik verveelde me gisteren en nu ben ik bezig met een vage versie van het Nederlands

Ik heet Marleen- Heet ka Marleen.
Ik heet Martin- Heet ik Martin.
De pen ligt op de tafel- Lig pendè taafeldè op.

En ik heb dertig persoonlijke voornaamwoorden
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 14:28
Verwijderd


Citaat:
Vogelvrij schreef op 09-10-2006 @ 14:13 :
Ik heet Martin- Heet ik Martin.


wat moet je met 30 pers vnw
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 19:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 09-10-2006 @ 14:28 :




wat moet je met 30 pers vnw
Ik moest even een mannelijke voorbeeldnaam hebben, ja? Volgende keer doe ik Josimar

Ja, ik wilde een vrouwelijke en mannelijke ik en een inclusieve en exclusieve "we" en toen had ik er ineens dertig
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 19:58
Verwijderd
ok
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 13:20
Verwijderd
Het jeukt weer bij me, ik wil weer verder, maar ik heb echt zooo weinig tijd

Hmm, over een week begint m'n tentamenperiode (die duurt twee weken in in iedere week heb ik slechts 1 tentamen ), dan ga ik eens kijken wat ik kan doen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 18:26
Verwijderd
ik ga weer ene grammarbook halen bij de bieb, want heb weer zin, nu ik MS Office 2007 heb gedownload
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 20:13
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ik moet officieel voor examens leren in de vakantie en ook nog 2 dagen naar school (van 9 tot 4!!!) echt balen maka waarschijlijk zal ik verleiding niet kunnen weerstaan... Ik ben al een beetje begonnen met het herzien van m'n phonologie (nouja gewoon bijschaven...) De tonen ben ik hevig ana 't oefenen... IK probeer 't wat natuurlijker te laten klinken, misschien geef ik de tonen meerdere kwaliteiten zoals een krakerige stem en huigstem oh nee 't wordt geen pr*ntaal maar dan kan ik met 2 tonen al 6 combinaties maken: 3x2=6 ik vind toon wel leuk maja heb beetje moeite om tekst op bepaalde melodieen te maken
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 17:46
Verwijderd
Creaky voice is gaaf Ik wil ook nog iets gaafs in mijn taal, nu is het een beetje saai Misschien een geaspireerde p, t en k
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:26
FreeZzze
FreeZzze is offline
Zo dit topic moek ff uppen hoor. Jullie zijn toch niet chronisch inactief geworden op 't gebied van kunsttalen?
Oh whahah ik heb ff vraagje hoe je kuntuitrekenen hoeveel "monosyllabic" woorden ik kan maken met m'n nieuwe taal... Ik en wiskunde is echt zo slecht... is het gewoon voor CVC "aantal medeklinkers"x"aantal klinkers"x"aantal mederklinkers"??? Nouja ik hoor het wel! Owja... Ik heb een nieuwe taal... Ik was dat getoon vanb 't luakanees ff zat werd er een beetje gefrustreerd van!

Voorbeeldje van m'n nieuwe taal:

Ēsı nāsheu ēshar
One hopes one knows one dreams
[ˈɛː.se ˈn̪ɐː.ʃɛw ˈɛː.ʃɑ̰]

Laatst gewijzigd op 17-11-2006 om 17:44.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 20:35
Verwijderd
Ik ben druk bezig met m'n studie, soms heb ik even genoeg van talen. ;x

Het is wel leuk dat ik steeds meer leer en daarom ook steeds professionelere talen kan maken, ik ken nu ook grotendeels het fonetisch alfabet voor het Nederlands enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 20:20
Verwijderd
Mijn nieuwste taal heet Suuja, en de leukste eigenschap: er zijn geen stemloze consonanten.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 10:05
Verwijderd
Citaat:
FreeZzze schreef op 17-11-2006 @ 17:26 :
Zo dit topic moek ff uppen hoor. Jullie zijn toch niet chronisch inactief geworden op 't gebied van kunsttalen?
Oh whahah ik heb ff vraagje hoe je kuntuitrekenen hoeveel "monosyllabic" woorden ik kan maken met m'n nieuwe taal... Ik en wiskunde is echt zo slecht... is het gewoon voor CVC "aantal medeklinkers"x"aantal klinkers"x"aantal mederklinkers"??? Nouja ik hoor het wel! Owja... Ik heb een nieuwe taal... Ik was dat getoon vanb 't luakanees ff zat werd er een beetje gefrustreerd van!

Voorbeeldje van m'n nieuwe taal:

Ēsı nāsheu ēshar
One hopes one knows one dreams
[ˈɛː.se ˈn̪ɐː.ʃɛw ˈɛː.ʃɑ̰]
C * V * C inderdaad
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 14:23
Verwijderd
Ik ben de laatste tijd vooral aan het denken over wat leuk zou zijn in een taal, uitvoeren doe ik niet echt - want geen tijd. Maar ik heb wel iets leuks ontdekt. Je hebt een soort zoek programma genaamd Babel, waarin je in woordenboeken kan zoeken (bijvoorbeeld de digitale Van Dale, maar ook een aantal gratis woordenboeken). Je kan daar je eigen woordenlijst importeren en handig doorzoeken, vooral handig wanneer je veel woorden hebt, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 09:16
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 21-11-2006 @ 14:23 :
Ik ben de laatste tijd vooral aan het denken over wat leuk zou zijn in een taal, uitvoeren doe ik niet echt - want geen tijd. Maar ik heb wel iets leuks ontdekt. Je hebt een soort zoek programma genaamd Babel, waarin je in woordenboeken kan zoeken (bijvoorbeeld de digitale Van Dale, maar ook een aantal gratis woordenboeken). Je kan daar je eigen woordenlijst importeren en handig doorzoeken, vooral handig wanneer je veel woorden hebt, denk ik.
van altavista?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 22-11-2006 @ 09:16 :
van altavista?
Nee, iets anders, echt een programma. Als je nu de Van Dale koopt voor op je pc, dan moet je ook Babel/Babylon installeren, erg handig programma'tje.

Edit: het programma heet Babylon, niet Babel
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 11:04
Verwijderd
kee

mss een keer downloaden
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 14:19
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, ik ben toch weer begonnen hoor En het wordt helemaal leuk, vind ik Alleen het typen is lastig, want ik heb de volgende klanken:
a, ä
e, ë
i, ii
o, ö
u, ü
ÿ, ao, oe
b d f g h j k l m n p q r s t v w z ğ ş

en voor die laatste twee moet ik het Turkse toetsenbord gebruiken, maar dan kan ik de ë weer niet vinden en zo
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 14:24
Verwijderd
In Word kan je vrij makkelijk een combinatie van toetsen toewijzen aan een letter. Maar helaas geldt dat dan alleen voor Word
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 14:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-12-2006 @ 14:24 :
In Word kan je vrij makkelijk een combinatie van toetsen toewijzen aan een letter. Maar helaas geldt dat dan alleen voor Word
En ik gebruik Excel Nou ja, op deze manier gaat het wel, maar handig is anders

En woordvolgorde is SOV (of OSV) en in vraagzinnen VSO en voorzetsels worden achter het zelfstandig naamwoord geplaatst, maar ik moet nog even beter uitvogelen hoe dat gaat werken
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 16:54
Verwijderd
Zijn er nog mensen bezig met hun taal? Ik neem 't me zeer vaak voor, maar vervolgens blijft het alleen maar bij fantaseren over leuke mogelijke dingen en voer ik niets uit. Zooo jammer, want ik vind het nog steeds heel leuk om te doen... Kost alleen zoveel tijd.

Ik wil natuurlijk weer beginnen, zoals altijd, en het dan meteen goed organiseren. Daarvoor ga ik me de komende tijd op de grammatica storten. Ik wil denk ik alle regelmatigheden van het Nederlands gaan gebruiken, zodat het niet moeilijk te leren is voor mijzelf. Dus ik ga snel eens een zinsstructuur bedenken enzo Als dat klaar is, ga ik het schrift bedenken en daarbij ook de klanken. En dan volgt het vocabulair...

Moeilijk moeilijk
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 19:16
Verwijderd
Ik heb nog wel alle bestanden enzo maar ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe echt helemaal genoeg heb van taal.

Misschien moet ik mijn kunstmatige talen weer eens leven inblazen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 19:19
Verwijderd
Naast taalwetenschap en het leren van Japans vind ik het ook wel moeilijk nog tijd en/of zin te vinden om bezig te gaan Maar nu heb ik dat wel weer heel erg. Hopelijk blijft het daar niet bij Morgen ga ik lekker fantaseren in de trein en als ik me verveel ga ik mezelf dwingen een mooi systeem voor mijn nieuwe taal te maken. 't Gaat gewoon weer Sasmin heten, of iets wat daar op lijkt, want dat is gewoon mijn naam voor mijn artificiele talen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 19:42
Verwijderd
Ik vind zelf talen verzinnen wel leuk, maar ik wil er altijd ook een cultuur bij bedenken. Geofictie de gekste, ik ben er heilig van overtuigd dat taal en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. ;(
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 19:49
Verwijderd
Ik ook. En daarom loopt het zo snel spaak telkens. Dus ik moet ook aan een cultuur gaan denken voor ik met de taal zelf begin. Ik wil een mooi geloof bedenken Met mythen En die wil ik dan netjes opschrijven in m'n taaltje Maar nu loop ik te hard van stapel

Ik wil ook een landkaart maken, want dat is leuk En uiteindelijk wil ik zeer graag een reclame poster maken die geschikt is voor mijn cultuurtje en natuurlijk in mijn taal, dat lijkt me echt zooo gaaf. Geen idee nog van wat voor product, en 't moet er ook wel netjes uit komen te zien, dus dat zal ook heel lang gaan duren. Maar dat lijkt me echt gaaf om op m'n studeerkamer te hangen En ooit wil ik ook nette boekjes laten printen met die mythen bijvoorbeeld, of andere dingen. Omdat dat ook gaaf is

*slaat zichzelf en gaat weer denken over de basis van alles*

Laatst gewijzigd op 11-02-2007 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 23:02
Verwijderd
Ik ga meestal eerst nadenken over de politieke partijen van mijn imaginaire land, ook heel slecht.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 01:26
Verwijderd
Ik heb geen zin meer.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 12:07
Verwijderd


Ik ga vandaag beginnen. Mijn trein was tegen een auto gereden (niet míjn trein, maar een trein op mijn traject) en daardoor kon ik niet naar de universiteit vandaag. Dus een mooie dag om te beginnen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 20:49
Verwijderd
Mijn trein rijdt eigenlijk altijd vrees ik.

En Soija:
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 22:02
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 11-02-2007 @ 16:54 :
Zijn er nog mensen bezig met hun taal? Ik neem 't me zeer vaak voor, maar vervolgens blijft het alleen maar bij fantaseren over leuke mogelijke dingen en voer ik niets uit. Zooo jammer, want ik vind het nog steeds heel leuk om te doen... Kost alleen zoveel tijd.
Nee, ik ben te druk met andere dingen.

Maar ik leer nu Turks en ik betrapte mezelf op gedachtes als: "Hé, in Delaasoe is dat precies hetzelfde. Hé, dat woord lijkt op een woord in Volsertu, dat is makkelijk."
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 03:11
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 12-02-2007 @ 20:49 :


En Soija:
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 16:48
Verwijderd
Ik ga zo een grammaticaatje in elkaar flansen En dan aan de slag
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 18:01
Verwijderd
Grammaticale structuur is nu wel af, alleen nog niet duidelijk in elkaar geflanst. Ik wil het heel logisch hebben, dus dat wordt even goed denken. En dan kan ik beginnen met woorden bedenken
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 14:10
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 18:07
Verwijderd
't Lukt niehiehiet!
Ik wil zo graag dat het lukt, maar telkens kom ik weer vast te zitten
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 11:52
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-03-2007 @ 18:07 :
't Lukt niehiehiet!
Ik wil zo graag dat het lukt, maar telkens kom ik weer vast te zitten
Waarop loop je vast dan?
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Sanctus schreef op 01-04-2007 @ 11:52 :
Waarop loop je vast dan?
Bij hele suffe dingen. Ik ga wel wat meer richting de nederlandse grammatica, dan is het iets makkelijker.
Maar ik wil zo graag álles van m'n grammatica begrijpen, ik wil geen dingen van mezelf horen als 'zo moet het gewoon, daar is geen reden voor'.

Ik moet mijn grammatica boek nog maar eens doornemen
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 12:15
Verwijderd
En dit is vast ook wel een beetje handig:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grammatica
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 20:08
Verwijderd
Tijdens het invullen van m'n grammatica, pas ik weer dingen aan, omdat het anders zo lang en dubbel wordt. Het ziet er cool uit, al zeg ik het zelf

boek = koode
dit boek = tie koo
dat boek = taae koo
dat boek (ver weg/niet aanwezig) = jaae koo
boeken = kooetj
deze boeken = titj kooe
die boeken = taatj kooe
die boeken (ver weg/niet aanwezig) = jaatj kooe

dik boek = feele koo
dit dikke boek = tie fee koo
dikke boeken = feetje kooe
deze dikke boeken = titj fee kooe
mijn dikke boek = jecha feele koo

Mannelijk, vrouwelijk, onzijdig. Wanneer het geslacht bekend is gemaakt door bv. een aanwijzend voornaamwoord of een bijvoeglijk naamwoord, dan is het in het zelfstandig naamwoord niet meer nodig. Zelfde geldt voor het meervoud 'tj', maar de geslachtsklinker komt wel terug bij het meervoud.

Laatst gewijzigd op 01-04-2007 om 20:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.