Oud 04-04-2010, 23:50
Johnny14
Johnny14 is offline
Hoe kom je op het antwoord bij de volgende vragen?
1.Simon maakt ranja. Hij neemt 10 mL siroop en vult zijn glas aan met water tot 200 mL. Yvonne maakt ook ranja, maar neemt 15 ml siroop en vult dit aan met 250 mL water. Bereken wie van de twee de hoogste concentratie heeft.
2.De fijnste verdeling van een stof is een verdeling in losse deeltjes. Leg uit of een opgeloste stof ook de fijnste verdeling heeft.
3.Is enzym heen andere naam voor katalysator?
4.Is een verbrandingsreactie ook een chemische reactie?(ik weet het antwoord maar ben om een of andere rede enorm onzeker over mijn antwoord)
5.Hoe zou het kunnen komen dat een damp makkelijker brandt dan een vloeistof?

Erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2010, 01:07
Verwijderd
1. Simon: 10 / 200 = 0.05. Yvonne: 15 / 250 = 0.06. Die van Yvonne is sterker; het bevat een hogere concentratie siroop.
2. Een opgeloste stof bevat geen 'deeltjes' Een opgeloste stof is compleet opgelost en bevat geen deeltjes.
3. Ja. Katalysator = Stof die een reactie versnelt of makkelijker mogelijk maakt; hij wordt gebruikt, maar niet verbruikt. Een enzym voldoet ook aan deze omschrijving.
4. Ja. De beginstoffen hebben hele andere eigenschappen als de eindproducten. Dat is DE eigenschap van een chemische reactie.
5. Vloeistoffen branden niet; zelfs die niet van benzine. Het zijn altijd de gassen die branden. De damp vermengt zich met lucht, waardoor de verbranding makkelijk plaatsvindt.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 14:42
Johnny14
Johnny14 is offline
extreem bedankt.

nog een paar vragen;

1.welke brandstof zou een hogere ontbrandingstemperatuur hebben, diesel of benzine (diesel= C10H22) (Benzine=C7H16)

2.Hoe kan je aan de hand van dit zien of het een volledige of onvolledige verbranding is(het zou heel relaxt zijn als je kon uitleggen hoe je op het antwoord kwam)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 16:03
Johnny14
Johnny14 is offline
als niemand het weet, dan maakt het trouwens niet uit. In elk geval, bedankt als u kijkt!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 18:18
Verwijderd
Citaat:
2. Een opgeloste stof bevat geen 'deeltjes' Een opgeloste stof is compleet opgelost en bevat geen deeltjes.
3. Ja. Katalysator = Stof die een reactie versnelt of makkelijker mogelijk maakt; hij wordt gebruikt, maar niet verbruikt. Een enzym voldoet ook aan deze omschrijving.
Deze antwoorden kloppen volgens mij niet helemaal.

Bij 2: dat een stof oplost betekent niet dat de deeltjes waar het uit bestaat, verdwijnen. Ze zijn alleen niet meer zichtbaar. Als je bijvoorbeeld keukenzout (NaCl) in water doet, splitst het zout in de twee ionen waar het uit bestaat, Na+ en Cl-, en deze losse ionen zijn niet zichtbaar. Maar als je het water zou verdampen, zou het zout weer in vaste vorm te voorschijn komen.

Bij 3: een enzym voldoet inderdaad aan de beschrijving voor een katalysator, maar de vraag was: "is enzym een andere naam voor katalysator?". En dat is niet het geval, want naast enzymen bestaan er nog vele andere katalysatoren; de twee begrippen zijn dus niet hetzelfde.

Met die dieselmotor kan ik je helaas niet verder helpen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 18:30
Verwijderd
Citaat:
5. Vloeistoffen branden niet
Dit is ook niet waar toch? Er zijn allerlei vaste en vloeibare stoffen die wel kunnen verbranden, volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstof.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Deze antwoorden kloppen volgens mij niet helemaal.

Bij 2: dat een stof oplost betekent niet dat de deeltjes waar het uit bestaat, verdwijnen. Ze zijn alleen niet meer zichtbaar. Als je bijvoorbeeld keukenzout (NaCl) in water doet, splitst het zout in de twee ionen waar het uit bestaat, Na+ en Cl-, en deze losse ionen zijn niet zichtbaar. Maar als je het water zou verdampen, zou het zout weer in vaste vorm te voorschijn komen.

Bij 3: een enzym voldoet inderdaad aan de beschrijving voor een katalysator, maar de vraag was: "is enzym een andere naam voor katalysator?". En dat is niet het geval, want naast enzymen bestaan er nog vele andere katalysatoren; de twee begrippen zijn dus niet hetzelfde.

Met die dieselmotor kan ik je helaas niet verder helpen.
2: Is een lastige. Ik dacht dat er stond': 'vaste, losse deeltjes' Dus hele kleine korreltjes zeg maar. Maar als je een stof oplost neemt de volume van je oplosmiddel niet toe.

3: Aan de vragen te zien zit TS in 4 HAVO. We gaan het niet moeilijker maken dan het al is voor hem. Als je dit op je proefwerk antwoord, dan krijg je gewoon de volle punten. Ik wilde er nog wel aantoevoegen (maar heb dit achterwege gelaten om het niet moeilijker te maken): Enzymen komen altijd in de natuur of vanuit de natuur (het zijn organische moleculen), terwijl katalysatoren vaak anorganische stoffen zijn) Bovendien: noem jij eens een katalysator dat geen enzym is en een enzym dat geen katalysator is.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:04
Verwijderd
Andere vragen beantwoord ik zo. Eerst eten.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:20
Johnny14
Johnny14 is offline
ps: ik zit in de 3de vwo. Maar dus het uiteindelijke antwoorde van 2 was dus??/
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:27
Verwijderd
Citaat:
ps: ik zit in de 3de vwo. Maar dus het uiteindelijke antwoorde van 2 was dus??/
Het antwoord van Jolle. (bij nader inzien)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:32
Johnny14
Johnny14 is offline
ok
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:42
Verwijderd
Citaat:
extreem bedankt.

nog een paar vragen;

1.welke brandstof zou een hogere ontbrandingstemperatuur hebben, diesel of benzine (diesel= C10H22) (Benzine=C7H16)

2.Hoe kan je aan de hand van dit [afbeelding]
zien of het een volledige of onvolledige verbranding is(het zou heel relaxt zijn als je kon uitleggen hoe je op het antwoord kwam)
1. Gouden regel: Hoe meer koolstofatomen (C) er in een molecuul zitten, des te hoger het smeltpunt, vlampunt, kookpunt, ontbrandingstemperatuur, etc etc etc.

2. Kun je niet 100% opmaken uit dit verhaal. Zou graag het antwoord willen weten.

Volledige verbranding = Er is voldoende zuurstof aanwezig om brandstof om te zetten in CO2 en H2O

Onvolledige verbranding = Er is onvoldoende zuurstof aanwezig om brandstof om te zetten. Er onstaat CO, H2O en soms roet.

Argumenten voor volledige verbranding: Er bevind zich geen 'roet' in het plaatje; de zuiger blijft werken.

Argumenten voor onvolledige verbranding: 1. De zuiger zuigt lucht in de cylinder. Er staat niet het woord VOLDOENDE.

4. Het verbrande mengsel ontsnapt door de uitlaat. Als het volledige verbranding zou zijn, dan zouden ze de term 'gassen'gebruiken.

Misschien wel het belangrijkste argument: De olie wordt in de cylinder gespoten en ontbrandt meteen. Hierdoor is geen optimale brandstof-lucht verhouding. Het is niet helemaal homogeen. Dichtbij de verstuiver bevindt zich het meeste diesel en aan de zijkanten van de verbrandingskamer veel minder. Door niet optimale verdeling van de diesel ontstaat onvolledige verbranding. (3e plaatje)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:47
Johnny14
Johnny14 is offline
erg bedankt gast. Niet dat ik het helemaal snap, maar ik kan je hier tenminste wat mee Ik heb verder denk ik geen vragen. Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Dit is ook niet waar toch? Er zijn allerlei vaste en vloeibare stoffen die wel kunnen verbranden, volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstof.
Mwa, het is nogal een technisch verhaal. Een stof kan pas ontbranden als het genoeg gassen maakt, zodat deze ontstoken kunnen worden. Dit noemt men het vlampunt: minimale temperatuur waarbij de brandstof genoeg gassen maakt waarbij deze ontstoken kunnen worden.

Een goed voorbeeld is kaarsvet. Het is een vaste stof. Als je het aan wilt steken, moet het eerst een beetje vloeibaar worden voordat de kaars kan branden. Het is niet de vaste stof van de kaars die brand, maar het gas. Daarom zie je bij een kaars dat het altijd een beetje vloeibaar is bij de lont.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 19:49
Verwijderd
Citaat:
erg bedankt gast. Niet dat ik het helemaal snap, maar ik kan je hier tenminste wat mee Ik heb verder denk ik geen vragen. Bedankt!
Hoe een motor precies werkte wist ik ook niet in 3VWO. Dat wist ik pas toen ik 18 werd. Daar is niks mis mee.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 21:28
Johnny14
Johnny14 is offline
nog 1 ding; als er een explosie is, weet je dan meteen of het volledige is verbrand? of onvolledig? of weet je dat niet meteen? als er iets overblijft, weet je het dan?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 21:56
Verwijderd
Citaat:
nog 1 ding; als er een explosie is, weet je dan meteen of het volledige is verbrand? of onvolledig? of weet je dat niet meteen? als er iets overblijft, weet je het dan?
Explosie kan volledig of onvolledig.

TNT bijvoorbeeld is onvolledig: 4 C7H5N3O6 (s) --> 14 CO (g) + 10 H2O (g) + 6 N2 (g) + 14 C (s)

Ammoniumnitraat is volledig: 2 NH4NO3 (s) --> 2 N2 (g) + 4 H2O (g) + O2 (g)

Nitroglycerine is volledig: 4 C3H5N3O9 (s) --> 12 CO2 (g) + 10 H2O (g) + 6 N2 (g) + O2 (g)

Explosies kunnen volledig als onvolledig zijn.

Bij volledige verbranding of explosies is er genoeg zuurstof aanwezig (soms blijft dit over zoals bij ammoniumnitraat en nitroglycerine) en de reactieproducten zijn altijd CO2 en H2O

Bij onvolledige verbranding of explosies is er niet genoeg zuurstof aanwezig. Reactie producten zijn CO en H2O. Bij zeer onvolledige verbranding (in het geval van TNT) ontstaat zelfs roet ( C ).

Ik hoop dat je goed naar de RVL kijkt, dan weet je aan de hand van de reactieproducten of het volledig of onvolledig is.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 22:18
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
De vraag over (on)volledige verbranding in een dieselmotor:

Het gaat om een onvolledige verbranding, dit komt omdat, zelfs als er voldoende lucht en dus zuurstof aanwezig is om de diesel volledig te verbranden dit toch niet gebeurt.
De reden hiervoor is te vinden in een krukwegdiagram, waar er een punt is waar alle kleppen zich sluiten, de druk begint op te bouwen vervolgens de ontbranding plaatsvindt, terwijl deze verbrandingsreactie zich voorzet wordt het volume in de cilinder weer groter en open de kleppen zich ter anticipatie op de spoelslag.

Een deel van de diesel is op het punt van openen nog niet verbrand, en verbrandt ook niet omdat de compressiedruk te laag is.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-04-2010, 22:25
Johnny14
Johnny14 is offline
nog 1 ding over explosies en (on)volledige verbranding; is het dus zo, dat als een explosie onzichtbaar volledig is, en als het geel achtig(een zichtbare vonk) onvolledig?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 22:27
Verwijderd
Citaat:
nog 1 ding over explosies en (on)volledige verbranding; is het dus zo, dat als een explosie onzichtbaar volledig is, en als het geel achtig(een zichtbare vonk) onvolledig?
In het geval van TNT zie je na de explosie een dikke zwarte rook.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 22:35
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
nog 1 ding over explosies en (on)volledige verbranding; is het dus zo, dat als een explosie onzichtbaar volledig is, en als het geel achtig(een zichtbare vonk) onvolledig?
Is een goede vuistregel ja, onvolledige verbranding geeft een gele vlam, volledig blauw of zelfs vrijwel doorzichtige vlammen.

Ethanolen verbranden vrij volledig, in contrast tot diesel.

De vonk is de ontsteking en heeft verder met de verbranding zelf niets te maken.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.