Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2006, 18:21
rakesh
Avatar van rakesh
rakesh is offline
wat neem je van veraf aan als een ster en een zwart gat om elkaar heen cirkelen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2006, 18:55
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rakesh schreef op 27-11-2006 @ 19:21 :
wat neem je van veraf aan als een ster en een zwart gat om elkaar heen cirkelen
Omdat een zwart gat niet als zodanig zichtbaar is zul je een ster zien die om een onzichtbare begeleider heen lijkt te draaien. Op deze manier heeft men het zwarte gat in Cygnus X-1 ontdekt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 21:11
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
rakesh schreef op 27-11-2006 @ 19:21 :
wat neem je van veraf aan als een ster en een zwart gat om elkaar heen cirkelen
Als je meer wilt weten over hoe wetenschappers zwarte gaten vinden, klik dan hier.
Wat ik mis in deze documentaire zijn de ideeën van Einstein en Schwarzschild.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 18:04
rakesh
Avatar van rakesh
rakesh is offline
wat is Cygnus X-1
ik leer daar niet voor
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:57
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rakesh schreef op 28-11-2006 @ 19:04 :
wat is Cygnus X-1
ik leer daar niet voor
Cygnus X-1 is een röntgenbron in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). De straling die door deze bron wordt uitgezonden ontstaat doordat het zwarte gat in Cygnus X-1 materie van de begeleidende ster aantrekt. Deze materie valt met zo'n grote snelheid in het zwarte gat dat dit zo'n hoge temperatuur krijgt dat er röntgenstraling ontstaat.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 20:14
NuSuN
Avatar van NuSuN
NuSuN is offline
Citaat:
rakesh schreef op 27-11-2006 @ 19:21 :
wat neem je van veraf aan als een ster en een zwart gat om elkaar heen cirkelen
Volgens mij draait de ster alleen om het zwarte gat heen. Deze staat waarschijnlijk vast. Kan een zwart gat eigenlijk bewegen?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 21:01
Verwijderd
Een zwart gat staat niet 'vast', omdat hij nergens aan vast zou kunnen staan. Zwarte gaten bestaan al in de orde van een paar zonsmassa's - niet eens zo heel zwaar dus. Het 'wiebelen' van zo'n zwart gat is alleen niet zo heel interessant, omdat je er niet veel aan kan meten (geen licht bijvoorbeeld).

Een tweede manier (naast accretie/röntgenstraling) is trouwens het Doppler-effect (aan de hand van spectraallijnen in het licht dat de ster uitzendt). Aan de hand van de periode die een begeleider om een massief object maakt en de verschuiving van de golflengte van bepaalde spectraallijnen kan je een schatting geven van de massa van dat massieve object. Als die massa meer dan zo'n 100 keer de massa van de Zon is, weet je dat er iets aan de hand is.
Ook hoort er een typische baansnelheid rondom objecten, ~ sqrt(GM/R). Als je baansnelheden in de orde van c vindt (m.b.v. de Doppler shift), moet de verhouding M/R reusachtig zijn en heb je ook met een zwart gat te maken.

Laatst gewijzigd op 28-11-2006 om 21:04.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:29
rakesh
Avatar van rakesh
rakesh is offline
ehh graag in een normale taal want ik snap er geen rot zooi van??
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:32
NuSuN
Avatar van NuSuN
NuSuN is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-11-2006 @ 22:01 :
Een zwart gat staat niet 'vast', omdat hij nergens aan vast zou kunnen staan. Zwarte gaten bestaan al in de orde van een paar zonsmassa's - niet eens zo heel zwaar dus. Het 'wiebelen' van zo'n zwart gat is alleen niet zo heel interessant, omdat je er niet veel aan kan meten (geen licht bijvoorbeeld).

dus het lijkt heel erg op een draaikolk van materie?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:33
Whappie
Avatar van Whappie
Whappie is offline
misschien is dit een beetje boven jouw pet? en moet je je eerst in wat basale natuurkunde verdiepen voordat je je met zwarte gaten gaat bemoeien?
__________________
<< nu: XTRA-whappie >>
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 17:34
rakesh
Avatar van rakesh
rakesh is offline
Citaat:
Whappie schreef op 29-11-2006 @ 16:33 :
misschien is dit een beetje boven jouw pet? en moet je je eerst in wat basale natuurkunde verdiepen voordat je je met zwarte gaten gaat bemoeien?
whahhahahaahaha
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 14:08
Verwijderd
Citaat:
NuSuN schreef op 29-11-2006 @ 16:32 :
dus het lijkt heel erg op een draaikolk van materie?
Het zwarte gat zelf lijkt nergens op (zendt niet echt licht uit), maar om het zwarte gat heen kan je vaak wel een roterende 'accretieschijf' (gevuld met gas en stof) vinden, met deeltjes die op het zwarte gat vallen. Het is verder niet echt een draaikolk in de zin dat enorme hoeveelheid massa van verre afstand het zwarte gat in gezogen worden, dat valt nog ontzettend mee bij kleine zwarte gaten.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 14:10
Verwijderd
Citaat:
rakesh schreef op 29-11-2006 @ 16:29 :
ehh graag in een normale taal want ik snap er geen rot zooi van??
Dat zou me erg veel tijd kosten, helaas. Mijn stukje was een beetje op 5-6 VWO gericht, meer uitleggen is me iets te kostbaar.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 17:12
rakesh
Avatar van rakesh
rakesh is offline
Citaat:
Snees schreef op 30-11-2006 @ 15:10 :
Dat zou me erg veel tijd kosten, helaas. Mijn stukje was een beetje op 5-6 VWO gericht, meer uitleggen is me iets te kostbaar.
ik zouw het zeer op prijs stellen als je het probeerde
og stuur een link waar ik het in kan vinden
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 17:31
NuSuN
Avatar van NuSuN
NuSuN is offline
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_gat
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 17:41
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rakesh schreef op 30-11-2006 @ 18:12 :
ik zouw het zeer op prijs stellen als je het probeerde
og stuur een link waar ik het in kan vinden
Laat ik eens kijken of ik een poging kan wagen. Een ster is heel heet en zendt daardoor licht uit van een bepaalde golflengte. Nu is het mogelijk om de golflengte te meten van het licht dat door zo'n ster wordt uitgezonden. Als zo'n ster zich naar ons toe lijkt te bewegen zal de golflengte van het licht in de richting van de golflengte van blauw licht verschuiven. Dit wordt een blauwverschuiving genoemd. Als zo'n ster zich van ons af lijkt te bewegen zal de golflengte van het licht in de richting van de golflengte van rood licht verschuiven. Dit wordt een roodverschuiving genoemd. Het optreden van een blauw- of roodverschuiving wordt het Dopplereffect genoemd. Als je weet hoe groot een blauw- of roodverschuiving bij een ster is kun je aan de hand daarvan de snelheid meten waarmee die ster beweegt. Als je weet hoe snel de ster om het zwarte gat beweegt, en als je weet hoe groot de massa van die ster is, kun je aan de hand daarvan de massa van het zwarte gat bepalen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 22:25
Verwijderd
Citaat:
NuSuN schreef op 28-11-2006 @ 21:14 :
Volgens mij draait de ster alleen om het zwarte gat heen. Deze staat waarschijnlijk vast. Kan een zwart gat eigenlijk bewegen?
Dingen bewegen altijd, ook als ze stilstaan. Dat komt doordat het afhankelijk is van je gezichtspunt (in natuurkundige termen: het inertiaalstelsel dat je bekijkt). Als je bijvoorbeeld in een auto met constante snelheid beweegt, kun je net zo goed zeggen dat de weg ten opzichte van jou beweegt als dat je kunt zeggen dat jij ten opzichte van de weg beweegt, natuurkundig zijn deze beweringen gelijk aan elkaar.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 15:49
rakesh
Avatar van rakesh
rakesh is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 30-11-2006 @ 18:41 :
Laat ik eens kijken of ik een poging kan wagen. Een ster is heel heet en zendt daardoor licht uit van een bepaalde golflengte. Nu is het mogelijk om de golflengte te meten van het licht dat door zo'n ster wordt uitgezonden. Als zo'n ster zich naar ons toe lijkt te bewegen zal de golflengte van het licht in de richting van de golflengte van blauw licht verschuiven. Dit wordt een blauwverschuiving genoemd. Als zo'n ster zich van ons af lijkt te bewegen zal de golflengte van het licht in de richting van de golflengte van rood licht verschuiven. Dit wordt een roodverschuiving genoemd. Het optreden van een blauw- of roodverschuiving wordt het Dopplereffect genoemd. Als je weet hoe groot een blauw- of roodverschuiving bij een ster is kun je aan de hand daarvan de snelheid meten waarmee die ster beweegt. Als je weet hoe snel de ster om het zwarte gat beweegt, en als je weet hoe groot de massa van die ster is, kun je aan de hand daarvan de massa van het zwarte gat bepalen.
dank je wel begrijp er nu meer van
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-12-2006, 17:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rakesh schreef op 01-12-2006 @ 16:49 :
dank je wel begrijp er nu meer van
Graag gedaan.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 17:50
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
waarom zou ik daar over na gaan denken?

dat is net zoeits als, wat is het heelal nou. Daar is niks. Maar hoe kan er nou niks zijn? Als je daar aan gaat denken word je gekk. Kom je uit bij dingen van wtf doe ik hier dan?
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 19:33
Verwijderd
Waarom denk je dat er "niks" in het heelal is?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 20:11
rakesh
Avatar van rakesh
rakesh is offline
Citaat:
gewoonmax schreef op 01-12-2006 @ 18:50 :
waarom zou ik daar over na gaan denken?

dat is net zoeits als, wat is het heelal nou. Daar is niks. Maar hoe kan er nou niks zijn? Als je daar aan gaat denken word je gekk. Kom je uit bij dingen van wtf doe ik hier dan?
hoe kan je zeggen dat er nix is hoe is de aarde dan uit die nix volgens jouw ontstaan als het nix is
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 20:33
NuSuN
Avatar van NuSuN
NuSuN is offline
Citaat:
gewoonmax schreef op 01-12-2006 @ 18:50 :
waarom zou ik daar over na gaan denken?

dat is net zoeits als, wat is het heelal nou. Daar is niks. Maar hoe kan er nou niks zijn? Als je daar aan gaat denken word je gekk. Kom je uit bij dingen van wtf doe ik hier dan?
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Hoewel het erg filosofisch is. Maar de ruimte die jij bedoelt is niet leeg. Wat jij bedoelt is waarschijnlijk de ruimte die komt na de ruimte (het heelal en andere plaatsen erna). Hoe kan je voorstellen dat dit leeg is of niet eens bestaat.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 21:32
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 30-11-2006 @ 18:41 :
Als je weet hoe snel de ster om het zwarte gat beweegt, en als je weet hoe groot de massa van die ster is, kun je aan de hand daarvan de massa van het zwarte gat bepalen.
Eigenlijk hoef je (voor een serieuze schatting) niet eens de massa van de begeleider (die ster) te kennen, onder de aanname dat die véél kleiner zal zijn dan die van het zwarte gat (en je de periode van zijn baan kent, maar dat is geen probleem).
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 17:04
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Als je je zo bedenkt, wij bevinden ons in het heelal, maar, waar bevind het heelal zich dan? best raam als je er over nadenk, is er buiten het heelal dan helemaal niks? (intermoluculair)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2006, 17:14
NuSuN
Avatar van NuSuN
NuSuN is offline
Citaat:
SuicideFunky schreef op 02-12-2006 @ 18:04 :
Als je je zo bedenkt, wij bevinden ons in het heelal, maar, waar bevind het heelal zich dan? best raam als je er over nadenk, is er buiten het heelal dan helemaal niks? (intermoluculair)
Idd het is moeilijk te geloven dat wij weer onszelf voorstellen als het middelpunt van iets, zoals we vroeger dachten dat we het middelpunt van het heellal zijn denken we nu dat we de enige zijn in de ruimte erom heen...
__________________
Are u there?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 17:58
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Citaat:
NuSuN schreef op 02-12-2006 @ 18:14 :
Idd het is moeilijk te geloven dat wij weer onszelf voorstellen als het middelpunt van iets, zoals we vroeger dachten dat we het middelpunt van het heellal zijn denken we nu dat we de enige zijn in de ruimte erom heen...
Inderdaad, alhoewel volgens kansberekeningen er zeker 6 beschavingen in het hele heelal moeten zijn, maar als die al radiosignalen kunnen opvangen dan komen onze radiosignalen (die wij uitzenden in de hoop dat een of andere beschaving ze ontvangt), pas over tig lichtjaren aan, en als ze iets terugsturen duurt het nog eens tig lichtjaren voordat ze bij ons aankomen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 10:21
Verwijderd
Citaat:
SuicideFunky schreef op 02-12-2006 @ 18:04 :
Als je je zo bedenkt, wij bevinden ons in het heelal, maar, waar bevind het heelal zich dan? best raam als je er over nadenk, is er buiten het heelal dan helemaal niks? (intermoluculair)
Het fijne is dat je daar geen uitspraken over kan doen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 10:22
SuicideFunky
SuicideFunky is offline
Inderdaad
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sterren duits leesverslag
nienke2310
2 04-01-2006 12:33
Verhalen & Gedichten Sterretje
I C U
8 07-12-2004 18:23
Films, TV & Radio STER zorgt voor geluidsdempers
Verwijderd
12 29-10-2003 15:49
Verhalen & Gedichten Zwart stralen de sterren..
Secreet
5 07-01-2003 14:59
Verhalen & Gedichten De allerlaatste keer; Stiekem voorbereid; De hemel kan wachten; Ster met een traan..
star9
4 04-02-2002 18:45
Verhalen & Gedichten Zag hij die vallende ster ook?
Gothic
7 06-09-2001 20:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.