Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2009, 08:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Man overleden na mishandeling taxichauffeur

Een 44-jarige man is overleden nadat hij zondagochtend op het Leidseplein in elkaar zou zijn geslagen door een 37-jarige taxichauffeur.

Ruzie
Het slachtoffer werd tijdens een ruzie zodanig mishandeld door een taxichauffeur dat hij met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis werd gebracht. De man wilde vermoedelijk een taxi nemen, waarna om nog onbekende reden ruzie ontstond. De vechtpartij gebeurde rond tien voor half vijf op de taxistandplaats op het Leidseplein. De taxichauffeur is aangehouden.

Veel klachten
Hoewel nog onbekend is wat er precies is gebeurd, zijn er al tijden veel klachten over taxichauffeurs op de standplaats bij het Leidseplein. Ze zouden korte ritten weigeren, veel te hoge prijzen vragen, ruzie maken met elkaar en klanten intimideren. Ook elders in de stad zijn er veel problemen met chauffeurs.

CS
Een van de beruchtste plekken is de standplaats bij het Centraal Station. De gemeente probeerde de wildwesttaferelen aldaar begin vorig jaar aan te pakken door alleen nog kwaliteitstaxi's toe te laten. Die moeten aan strenge voorwaarden voldoen. Dat hielp echter niet. Daarom nam de gemeente in juni weer nieuwe maatregelen. Zo kwam er extra en strenger toezicht. De problemen in de Amsterdamse taxiwereld ontstonden toen de markt in 2000 werd geliberaliseerd. Sindsdien mag iedereen taxi rijden.
http://www.at5.nl/artikelen/19439/ma...-taxichauffeur
Citaat:
Taxichauffeur Leidseplein: 'Dit is de hel van Amsterdam.'

AMSTERDAM - Taxichauffeur Muhittin Orakci stond zondagochtend even voor half vijf achterin in de rij taxi's toen de 44-jarige klant aan de voorste taxi om een ritje vroeg. Orakci zag dat het niet helemaal boterde tussen de chauffeur en de klant en liep er op af. ''De klant was nogal agressief. Hij was de hele nacht uitgeweest en wilde naar de molen bij Badhoevedorp. De eerste en tweede chauffeur wilden hem niet meenemen, toen ging hij naar de derde. Ik hoorde iets over prijzen. Ik zei dat hij met mij mee mocht. Het was een grote, stevige man, maar ik dacht: die kalmeert wel in de auto."

Toen Orakci terugliep naar zijn taxi, werd de klant door een chauffeur op zijn hoofd geslagen en viel neer op de grond. Omstanders begonnen de man te reanimeren. De politie hield de 37-jarige chauffeur daarop aan. Maar volgens Orakci, die zondagavond ook weer in de rij taxi's op het Leidseplein stond, was de chauffeur een 'nette' man. ''Ik ken hem wel. Hij is best aardig. De klant schold hem uit voor 'buitenlander'. Wij moeten netjes zijn maar de klanten zijn grof."

Op het Leidseplein stond zondag rond zes uur 's avonds opnieuw een rij taxi's. De chauffeur voorin de rij heeft de ruzie van zondagochtend vroeg niet meegemaakt. Maar hij zegt dat het 's nachts een 'jungle' is op het Leidseplein. ''Dan kom ik er niet. Er wordt niet op de meter gereden maar op de prijs. Het liefst hebben ze toeristen aan wie ze 25 tot 30 euro kunnen vragen voor een rit naar het Centraal Station, terwijl die hooguit tien, elf euro kost. Het is hier een puinhoop", zegt de chauffeur die niet met naam in de krant wil.

Chauffeur Rolf is al twaalf jaar werkzaam voor TCA en was er ook niet bij, maar hij weet wel dat de hele taximarkt verziekt is. ''Ze moeten alleen TCA-auto's toelaten en de rest verbieden. Dan is alles opgelost en heb je geen toezichthouders meer nodig. Maar minister Netelenbos wilde dit."

Een andere, jonge chauffeur - in overhemd en das - die inmiddels ook op de hoogte is van het handgemeen, zegt dat er 's nachts nauwelijks Nederlandse chauffeurs op het Leidseplein komen. ''Het is pure Marokkaanse maffia, een teringzooi. Ik ben zelf half-Marokkaans en dit doet me pijn. Het is slecht voor mijn imago."

De chauffeurs zijn grof tegen de klanten en tegen elkaar, weet hij. Drie weken terug stak een chauffeur een andere chauffeur met een mes in de hand. ''Ze hebben joggingbroeken aan, petjes op en zijn ongeschoren. Als ze een meisje hebben weggebracht, vragen ze of ze in natura wil betalen. Dit is de hel van Amsterdam."

Korte ritten worden geweigerd. ''Ze staan met acht à negen man vooraan en timmeren je in elkaar als je er wat van zegt."

David Feenstra, barman van de Heineken Hoek op het Leidseplein zegt dat er heel veel opstootjes zijn op de standplaats. De chauffeurs maken ruzie met elkaar en met de klanten. '''s Nachts staat hier ander volk: veel jonge Marokkanen. Het zijn struikrovers. Ze troeven elkaar klanten af en roepen: 'Bij mij is het goedkoper.' Ze rijden achteruit vooraan in de rij. Of ze vragen een mooi meisje bij hen in de taxi te komen. Als ze weigert, wordt ze voor hoer uitgescholden.''

Als klanten hem om een taxi vragen, zegt hij altijd dat ze beter naar hotel Americain kunnen lopen. ''De taxi's daar zijn betrouwbaarder."

De politie wil nog niets zeggen over de ruzie. Inmiddels zijn verschillende verklaringen opgenomen. (HANNELOES PEN)
http://www.parool.nl/parool/nl/124/V...msterdam.dhtml
omg...

Wie heeft nog meer recente ervaring met de taxi's in Amsterdam en kan bovenstaande beamen of verwerpen? Mijn ervaring is al weer van een paar jaar terug en geloof niet dat het relevant meer is.

Wat kan politie en de gemeente hiertegen doen?

Wat voor een straf moet die taxi-chauffeur krijgen?

Komen dit soort taferelen ook buiten Amsterdam voor en wat kan Den Haag doen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2009, 08:25
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Verplichte meters(en tomtoms, dan help je de nederlandse economie ook gelijk) installeren en cameras in die taxis zou kunnen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 06-07-2009 om 09:18.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 08:27
Verwijderd
Ik pak nog wel eens een taxi als ik niet in staat ben geweest om met de auto te komen. En ik zoek eigenlijk altijd een goedgeklede, goed verzorgde chauffeur uit, met een goed verzorgde auto. Want snorders vertrouw ik niet. Als je dan een ongeluk krijgt, moet je maar afwachten of de verzekering wel iets vergoedt, en van een kale kip kun je geen veren plukken.

Het is heel maf, maar je kunt beter in iemand in een dure auto stappen. Dan heb je in elk geval het gevoel dat de chauffeur een investering deed.

De nationaliteit maakt me niet uit. Of het een marokkaan is, of een jood of een Nederlander. Ik heb ze van alle afkomsten meegemaakt, en een aantal waren doodeng, maar een aantal waren ook heel erg netjes.

Ik denk dat die chauffeur wel een punt heeft: allemaal tca maken, en de rest verbieden. Trek in elk geval die vrije markt weer in. Blijkbaar kunnen mensen dat toch niet helemaal aan zoals blijkt. Dan kun je maar beter 1 centraal punt hebben, dan dit. Misschien betuttelend, en onVVD, maar ik denk dat je voor het welzijn van de klanten, beter geen vrije markt kunt hebben.

Maar dat ben ik
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 08:37
Verwijderd
In Amsterdam heb ik tot nu toe van de 6 keer dat ik een taxi heb gehad 3 keer ruzie gehad met de chauffeur omdat hij omreed.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 08:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Prijzen van taxi's, is allang bekend dat dat in geen verhouding staat tot de prestatie.
Ik heb geen behoefte te betalen voor een stropdas en Mercedes, ik wil gewoon van A naar B.

Ik kan me voorstellen dat een klant gefrustreerd het kartel beschimpt en op zoek gaat naar alternatieven.
Een laffe aanval van achteren met de dood tot gevolg? De dader levenslang martelen lijkt me een geweldige optie.
Lijkt me overigens dat het taxibedrijf (of zijn het particulieren?) heel diep in de buidel moet tasten, zo gaat dat in ieder geval bij de meeste bedrijven waarvan personeel zich ver buiten het boekje gaat.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 08:48
Verwijderd
Moet je met oud en nieuw kijken. Dan zijn de prijzen ineens ver6-voudigd....
Tenzij je een snorder treft, dan is het verviervoudigd. :')
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Mooi om van de week in het parool te lezen wat voor een bende het daar is en dan nu meneer cohen te zien vertellen dat het zo een klap is. HALLO jij bent daar de burgemeester toch? Als ik al weet dat er dingen gebeurde die niet door de beugel konden waarom deed jij dan niks?

Draai die regels dus maar weer terug, ipv lagere prijzen en concurrentie kregen we hogere prijzen en kartelvorming. Wederom een falende maatregel, schaf maar af.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, ik vermijd taxi's zoveel mogelijk, juist omdat het zulk onguur volk is. Je wordt afgezet waar je bij staat, en als kartels zoals TCA de macht hebben zelfs nog veel meer. Als er iets moet gebeuren, dan is het het volledig weren van georganiseerde chauffeurs, want daarmee is de overkoepelende taximaffia ook direct het werken onmogelijk gemaakt.

Weer alle TCA chauffeurs maar gewoon voor een maand of zes van alle standplaatsen en slinger ze op de bon als ze daar buiten klanten zoeken. Tien tegen één dat het daarna opeens wel normaal kan.

Marktwerking werkt goed, maar alleen als een vrije markt gewaarborgd is. Een voormalig taxikartel dat met maffiapraktijken dat frustreert moet men dan ook aanpakken, en dat hebben ze in Amsterdam nooit gedaan.


In Utrecht zijn er ook forse problemen mee. Ze rijden als psychopaten, en alle medeweggebruikers die het daar niet mee eens zijn kunnen klappen krijgen. Er is op het station op een gegeven moment een enorme matpartij geweest tussen opgefokte taximaffiusi en de politie. Vreemd genoeg werd een van de politiemensen later ontslagen wegens excessief geweld (wat vreemd is aangezien men tegen zulk tuig welhaast kernwapens nodig zou hebben om geweld excessief te laten zijn).
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Moet je met oud en nieuw kijken. Dan zijn de prijzen ineens ver6-voudigd....
Tenzij je een snorder treft, dan is het verviervoudigd. :')
Wat bedoel je met een "snorder"?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat bedoel je met een "snorder"?
Da's een term voor chauffeurs die voor zichzelf werken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
oh ok.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Da's een term voor chauffeurs die voor zichzelf werken.
Bijna goed. Ik werk ook voor mezelf, alleen ik doe dat legaal, met de juiste papieren. ( Ander vak weliswaar ). Een snorder heeft vaak niet eens een meter in zijn auto. En heeft geen taxipas en derhalve ook geen verzekering
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Doodgeslagen om 50 euro
De man die door een taxichauffeur in Amsterdam werd doodgeslagen, zou ruzie hebben gehad over de ritprijs.

De klant wilde 's nachts van Amsterdam Leidse Plein naar Badhoevedorp. De taxi bestuurder vroeg 50 euro. Toen de klant "fuck you" zei en weg wilde lopen, kreeg hij zo'n harde klap van de chauffeur dat hij dood neerviel.

"Agenten zagen het gebeuren, maar voordat ze konden ingrijpen lag de man al op de grond. Het ging om een volle slag in het gezicht", zegt politiewoordvoerder Rob van der Veen in De Telegraaf.

De krant citeert wethouder Gerson die zegt dat er nu sprake is van een noodsituatie in de taxiwereld. "We moeten ogenblikkelijk het tuig aanpakken".
"Vooral Marokkaanse taxichauffeurs bepalen daar het reilen en zeilen en weigeren bijvoorbeeld korte ritten en als ze die al aannemen vragen ze extreem hoge prijzen. Als klanten daar niet op ingaan, worden ze bedreigd", schrijft de Telegraaf.

Een andere chauffeur vertelt Het Parool dat de taxibestuurder die de klap uitdeelde juist bekend stond als een rustige man en dat de klant min of meer ruzie zocht en hem uitschold voor "buitenlander".

's Nachts zouden er nauwelijks meer Nederlandse chauffeurs naar het Leidseplein durven komen, aldus de krant. Een chauffeur: ''Het is pure Marokkaanse maffia, een teringzooi. Ik ben zelf half-Marokkaans en dit doet me pijn. Het is slecht voor mijn imago."

Een barman die op de hoek werkt, zegt: "'s Nachts staat hier ander volk: veel jonge Marokkanen. Het zijn struikrovers. Ze troeven elkaar klanten af en roepen: 'Bij mij is het goedkoper.' Ze rijden achteruit vooraan in de rij. Of ze vragen een mooi meisje bij hen in de taxi te komen. Als ze weigert, wordt ze voor hoer uitgescholden.''
Agenten zagen het gebeuren door een flitscamera zeker, helden.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 11:15
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Ach gelukkig zijn over 20 jaar taxi's automatisch, type je gewoon je bestemming in, haal je je OVchipkaart erlangs en je hoeft niet naar het gelul van een chauffeur te luisteren...

weer zo'n probleem wat zichzelf oplost.

Citaat:
Een andere, jonge chauffeur - in overhemd en das - die inmiddels ook op de hoogte is van het handgemeen, zegt dat er 's nachts nauwelijks Nederlandse chauffeurs op het Leidseplein komen. ''Het is pure Marokkaanse maffia, een teringzooi. Ik ben zelf half-Marokkaans en dit doet me pijn. Het is slecht voor mijn imago."
Citaat:
''s Nachts staat hier ander volk: veel jonge Marokkanen. Het zijn struikrovers. Ze troeven elkaar klanten af en roepen: 'Bij mij is het goedkoper.' Ze rijden achteruit vooraan in de rij. Of ze vragen een mooi meisje bij hen in de taxi te komen. Als ze weigert, wordt ze voor hoer uitgescholden.''
Ik raad maar in het wilde weg dat we gaan wachten op kenjirro .
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 12:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Die techniek kan imo niet snel genoeg komen!

Citaat:
Ik raad maar in het wilde weg dat we gaan wachten op kenjirro .
Veel succes wens ik hem dan:

Citaat:
Taxigangsters heer en meester op Leidseplein

De gemeente Amsterdam zet alle zeilen bij om de problemen op de taxistandplaats van het CS in te dammen, maar intussen loopt de zaak op het Leidseplein uit de hand. We peilden vannacht de - opgefokte - sfeer. De politie: 'Meneer, dat is toch al jaren zo?'

Er staan geen ambtenaren met opsporingsbevoegdheid, ja op honderd meter, bij de geldautomaten, anders hadden ze makkelijk tien bekeuringen per tien minuten kunnen uitschrijven. De taxistandplaats op het Leidseplein is in de avonduren compleet overgenomen door het gangsterdom.

Vannacht, iets voorbij half een. Een Duitse familie meldt zich bij de eerste auto in rij. Ze willen naar de Koninginneweg. De chauffeur vraagt 35 euro, hij zegt dat het standaard is. Ze aarzelen, zou dit normaal zijn, is het zo ver weg? Ze besluiten weg te lopen. Het gedrag van de chauffeur geeft ook al geen aanleiding te denken dat het wel goed zit. En kennelijk heeft hij forse ondersteuning nodig; er staan wel zes van zijn makkers omheen, heftig argumenterend in een taal die in de verte op Nederlands lijkt.

Je kunt vragen waarom dat nodig is, maar dan moet je wel over het groepsproces heen kunnen komen. Jezelf bekend maken als journalist valt af te raden; de reactie: vermoedelijk bent u homoseksueel? Een chauffeur heeft een blaadje met stoere mannen bij zich en houdt dat omhoog: ''Vind je dit lekker?'' De mannen in zijn omgeving - en alleen zijn deze chauffeurs nooit - beschouwen het als een goeie grap.

Binnen een kwartier worden op de eerste positie - en daar komt de volgende auto niet aan voorbij - zeker vier vrachtjes geweigerd. De ritjes zijn te kort, de vrouwen niet aantrekkelijk genoeg, bedenk het maar. Een man uit Rotterdam overlegt met de eerste auto in de rij, en keert zich binnen vijf seconden af. Wat is er gebeurd? ''Hij vroeg veertig euro. Ik wil naar het Alexanderplein, geen idee waar dat is, maar dit is het Amsterdamse taxibedrijf, daar kijk jij toch niet van op?''

De standplaats, waar vandaan je simpel en snel naar je bestemming zou willen, is een uitgesproken vijandige plek, waar de wens van de passagier afhankelijk is van de luimen van steeds wisselende groepjes kort opgeschoren mannen, meest Marokkaans, die meer werk maken van intimidatie dan van gastvrijheid. Het belang van de passagier is volkomen ondergeschikt aan hun eigen welbevinden, maar het is nogal onduidelijk waar ze dat aan ontlenen, afgezien van dat prachtige groepsgevoel; in een half uur tijd vult de rij zich bijna tot aan het Marriott, maar er vertrekken hooguit drie wagens vanaf de standplaats.

Bij de ingang van de Leidsestraat staan een politiebusje, twee motoragenten en een surveillant. Zou het kunnen dat zij op of nabij de taxistandplaats, vijftig meter verderop, iets beter te doen hebben? ''Meneer, dat is toch al jaren zo? Wij hebben hier belangrijker dingen te doen. Die taxi's, ja, dat is eerlijk gezegd niet zo onze zaak. Dat is toch meer iets voor het bureau handhaving van het taxigebeuren, of hoe het heet.''

Terug op de standplaats. Zeker acht chauffeurs hebben zich rond de eerste auto gegroepeerd; het is een warme avond, misschien willen ze allemaal zo snel mogelijk weg. Maar daar lijkt het niet om te gaan. Belangrijker is dat Ahmed, of hoe de eerste in rij heet, zich conformeert aan de regels die de groep heeft bedacht, dus geen matennaaierij, niks onder de prijs, de meter gaat alleen aan als we naar verwachting boven de 25 euro uitkomen. En, dat moet gezegd, met deze groepsdruk worden geen fouten gemaakt.

Op de trambaan stopt een surveillancewagen van de politie en die blijft daar, in de bocht bij het Hirschgebouw, misschien wel drie minuten staan. Wanneer aangesproken, verklaart de agent achter het stuur: ''Het is natuurlijk niet voor niks dat we hier staan, we kennen de problematiek, dus dat houden we van hieruit toch wel even in de gaten. Weet u wat u moet doen? Eens gaan navragen op het stadhuis waarom ze niet willen handhaven.''

Willen ze niet handhaven? ''Dat zeg ik: ga het eens navragen.'' (ALBERT DE LANGE) http://www.parool.nl/parool/nl/124/V...dseplein.dhtml
Maar het beestje bij de naam noemen is natuurlijk discriminatie
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:15
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Bij de ingang van de Leidsestraat staan een politiebusje, twee motoragenten en een surveillant. Zou het kunnen dat zij op of nabij de taxistandplaats, vijftig meter verderop, iets beter te doen hebben? ''Meneer, dat is toch al jaren zo? Wij hebben hier belangrijker dingen te doen.

Wanneer aangesproken, verklaart de agent achter het stuur: ''Het is natuurlijk niet voor niks dat we hier staan, we kennen de problematiek, dus dat houden we van hieruit toch wel even in de gaten. Weet u wat u moet doen? Eens gaan navragen op het stadhuis waarom ze niet willen handhaven.''
Goede uitspraken zo een paar dagen voor dit gebeuren. Mooi ook dat de wethouder van plan is om er nog meer toezichthouders neer te zetten, met zulke mentaliteit moet het dan wel goedkomen
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Überhaupt, de burgemeester gaat over openbare orde en veiligheid, en geen wethouder. De handhavingskant, van politie die staat te kijken en uit hun neus staat te eten terwijl Marokkanen strafbare feiten begaan, valt gewoon onder Job Cohen himself.

Hoewel hij natuurlijk wel van de PVDA is, laten we geen onrealistisch hoge verwachtingen als simpele handhaving van de wet eisen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
http://www.webregio.nl/amsterdam/reg...andplaats.aspx

Cohen heb ik totnutoe alleen nog de gebruikelijke poep horen praten.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-07-2009, 13:28
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik denk dat een kopje koffie drinken met die taxichauffeurs ook een heel stuk zou schelen!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
VVD Amsterdam: zero tolerance op Leidseplein

AMSTERDAM - De Amsterdamse afdeling van de VVD eist de onmiddellijke invoering van een zogeheten zerotolerance-aanpak op de taxistandplaats op het Leidseplein in Amsterdam. De partij heeft met afschuw kennisgenomen van de dood van de 44-jarige man door een ruzie met een taxichauffeur, liet ze maandag weten.
De VVD wil ook dat er snel oplossingen komen voor de langere termijn. Bij ernstige overtredingen moet onmiddellijk de vergunning van de chauffeur worden ingetrokken, meent de partij. ,,Dit dodelijke incident is het absolute dieptepunt in de al jaren slepende ellende rondom de Amsterdamse taxi's in het algemeen en de grote taxistandplaatsen in het bijzonder'', zei raadslid Robert Flos.
De liberalen hebben het college van burgemeester en wethouders gevraagd om opheldering. Verder wil de fractie dat de standplaats op het Leidseplein alleen toegankelijk wordt voor taxi's met het Amsterdamse kwaliteitskeurmerk, zoals dat ook bij Centraal Station het geval is. Ook eist de partij onder meer met onmiddellijke ingang extra toezicht, een samenscholingsverbod van taxichauffeurs op het plein en dat de chauffeurs onderling en met klanten alleen Nederlands of Engels spreken. Daarmee willen de liberalen voorkomen dat de veelal Marokkaanse chauffeurs in hun eigen taal spreken.

http://www.ad.nl/amsterdam/3346573/V...idseplein.html

Misschien dat nu er iemand vermoord is de PVDA en andere lamzakken eindelijk eens wakker geschud worden voor deze boodschap die de VVD Amsterdam echt al jaren heeft.

Wat hem trouwens arguably de tweede dode door linkse nalatigheid in een maand maakt. Eerder werd een twaalfjarige jongen doodgereden op een kruising die onveilig is, maar waarvan de verbouwing werd tegengehouden door Groenlinks, die per se onderzocht wilde hebben of er bomen geplant konden worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Beetje jammer dat ze bij de VVD het parool niet lezen, maargoed ook na de maaltijd is mosterd lekker behalve voor de familie van die man (de bedreigde ambulancebroeder van een jaar terug).
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik zie niet echt wat de taal ermee van doen heeft.
Sluiten van taxiplaatsen (zoals GL wil) lijkt me ook enigzins absurd, die mensen moeten wel thuis kunnen komen).
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:37
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik zie niet echt wat de taal ermee van doen heeft.
Nee ik ook niet, als je dan een uit de provincie verhuisde chauffeur tegenkomt, mag je dan wel dialect praten?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 13:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zie niet echt wat de taal ermee van doen heeft.
Daarmee druk je het groepsgevoel van chauffeurs versus klant de kop in. Waarmee dus de groepsintimidatie en het geweld dat ze nu gebruiken om concurrenten te weren en klanten slaafs te houden een stuk lastiger wordt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 14:03
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Daarmee druk je het groepsgevoel van chauffeurs versus klant de kop in. Waarmee dus de groepsintimidatie en het geweld dat ze nu gebruiken om concurrenten te weren en klanten slaafs te houden een stuk lastiger wordt.
Als ze niet mogen samenscholen, kunnen ze ook moeilijk in het berbers/ arabisch praten. Bovendien zijn er genoeg andere manieren om een groepsgevoel te behouden (alleen al huidskleur en beroepskeuze hier).
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2009, 14:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Als ze niet mogen samenscholen, kunnen ze ook moeilijk in het berbers/ arabisch praten. Bovendien zijn er genoeg andere manieren om een groepsgevoel te behouden (alleen al huidskleur en beroepskeuze hier).
Maar je verstaat ze dan in ieder geval wel
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 14:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Het ligt niet zomaar en alleen aan Cohen, hoor. "De boel bij elkaar houden" is nog steeds een gewenste situatie, maar je kan je afvragen of dat lukt als een deel van de bevolking sowieso die idee niet aanstaat

In Eindhoven schijnt het ook een probleem te zijn en ook in Den Haag ben ik een keer op een "Amsterdamse manier" behandeld.

Dat van Eindhoven stond net in het artikel bij nu.nl, maar is nu niet meer te zien. Vond wel dit van 4 juli 2009:

Citaat:

EINDHOVEN - De politie heeft vrijdagavond een 47-jarige taxichauffeur uit Eindhoven op de taxistandplaats op het station aangehouden. Hij zou even daarvoor een collega-taxichauffeur tijdens een ruzie om een standplaats geschopt en geslagen hebben.

De verdachte en de 38-jarige collega uit Gemert waren het met elkaar oneens wie van hen vooraan mocht staan op de taxistandplaats. Tegen de chauffeur is proces-verbaal opgemaakt.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/12...andplaats.aspx
en een wat ouder artikel:

Citaat:
06 feb 2008, 06:00 - EINDHOVEN - Het gevecht om de klant is uitgemond in een taxi-oorlog in Eindhoven. Bedreigingen, intimiderend gedrag, scheldpartijen en fysiek geweld zijn aan de orde van de dag.
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article2592622.ece
Hier nog een interessant stukje over de taxi-wereld:

Citaat:
Historie: Voordat de Wet Personen Vervoer in 2000 in werking trad, was het de Provincie die de vergunningen uitgaf op lokaal niveau. Ook was er vanuit de politie een persoon aangewezen die alles onder controle had, in Eindhoven was dit Dhr. Van de Leur. Deze controleerde de taxi, de chauffeurs en ook de gedragingen en hield alles bij. Deze man kende de branche op zijn duimpje. Nieuwe chauffeurs moesten bij hem een zogeheten stratenkennis test afnemen alvorens men de weg op kon. Prima systeem dus, niet teveel vergunningen, want deze werden afgegeven naar gelang er behoefte bestond.

Met de komst van de WPV 2000 is dit alles veranderd. Men kan nu na het behalen van de benodigde papieren gewoonweg een bedrijf beginnen en de straat op. Of er nu genoeg vraag is of niet, dat doet er niet meer toe. De achterliggende gedachte van de initiatiefnemer op deze wetwijziging was niets meer dan dat er bij voldoende aanbod de prijs wel omlaag zou gaan. Ik hoef u niet te vertellen dat dit sprookje volledig is achterhaalt. Wat wel is gerealiseerd is dat de prijzen van het contract vervoer wel zijn gedaald, zelfs zover gezakt dat de uitvoering ( op normale wijze) niet meer mogelijk is, maar daarover later iets meer.
http://www.marcelvanbussel.nl/kees-r...indhoven/1433/
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 14:50
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nou en? Onderling slaan ze elkaar dood om vooraan te kunnen staan, dat is ten minste concurrentie ipv kartelvorming.

En Cohen moet eindelijk eens een keer ingrijpen ipv te gaan praten en proberen uit te vinden hoe het toch komt dat mensen zulk gedrag vertonen. Zorg voor toezicht op die plekken dat ter plekke een vergunning in kan nemen, gaat dezelfde chauffeur twee keer in de fout dan krijgt hij zijn vergunning nooit meer terug. Maar dat is dan zielig want die mensen moeten een gezin onderhouden of worden anders werkeloos en dat is zielig/kost geld. Het is bijna grappig, maar helaas gaan er mensen dood.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 15:07
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Veel succes wens ik hem dan:
En ik met je, op een quasi-intellectuele manier alles gaan afschuiven op sociaal-economische verschillen zal hier even iets moeilijker gaan worden.

hou me ten goede, ik ga dit topic verder nog lezen maar nu even niet.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Ach gelukkig zijn over 20 jaar taxi's automatisch, type je gewoon je bestemming in, haal je je OVchipkaart erlangs en je hoeft niet naar het gelul van een chauffeur te luisteren...

weer zo'n probleem wat zichzelf oplost.
Ja, dat zou inderdaad wel lekker zijn. Mag van mijn part wel iets sneller. Ik mijd taxi's ook, terwijl het soms echt wel een uitkomst had kunnen bieden.

Citaat:
Ik raad maar in het wilde weg dat we gaan wachten op kenjirro .
Excusez moi, maar je bent echt geen fine judge of character, als je serieus denkt dat Kenjirro dit gedrag gaat goedpraten.
(maar misschien heb ik je reply verkeerd opgevat).
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Daarmee druk je het groepsgevoel van chauffeurs versus klant de kop in. Waarmee dus de groepsintimidatie en het geweld dat ze nu gebruiken om concurrenten te weren en klanten slaafs te houden een stuk lastiger wordt.
Exactly. Ik probeer altijd zo onbevooroordeeld mogelijk te zijn, maar wanneer ik met een groep buitenlanders te doen heb, die gewoon buitenlands blijven praten waar ik bij sta, dan krijg ik toch wel een dreigender gevoel dan wanneer ik ze allemaal kan verstaan. Overigens lijkt het me voor henzelf ook beter, aangezien ze dan meer klanten krijgen en dus meer geld.

Dit probleem is gewoon vreselijk en er wordt niets aan gedaan.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 15:54
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Exactly. Ik probeer altijd zo onbevooroordeeld mogelijk te zijn, maar wanneer ik met een groep buitenlanders te doen heb, die gewoon buitenlands blijven praten waar ik bij sta, dan krijg ik toch wel een dreigender gevoel dan wanneer ik ze allemaal kan verstaan.
Heb je dat op vakantie ook dan? Of als mensen dialect praten in de provincie?

Als ik me al eens bedreigd voel komt dat meestal voort uit de non-verbale houding van andere, niet zozeer uit wat ze zeggen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Heb je dat op vakantie ook dan? Of als mensen dialect praten in de provincie?

Als ik me al eens bedreigd voel komt dat meestal voort uit de non-verbale houding van andere, niet zozeer uit wat ze zeggen.
Natuurlijk ligt het ook aan de houding. Maar het feit dat ik ze dan ook nog eens niet versta (who knows wat ze allemaal aan het beramen zijn) maakt het dan nog eens erger. En daar komt nog bij dat ik me als vrouw (hoe fout dit ook klinkt) sowieso al niet fijn voel bij zulke groepjes.

Maar dit kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Edit:
Maar het punt is natuurlijk ook dat die chauffeurs aan het werk zijn, in Nederland. Klantvriendelijkheid lijkt me toch wel een pré als je geld wil verdienen. Beetje respect mag ook wel, maargoed dat is natuurlijk ook het hele probleem in dit geval.

Edit2:
Als ik in het buitenland ben heb IK me aan te passen aan de bevolking daar, en niet andersom. En meeste dialecten versta ik wel.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 16:10
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Maar dit kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Dat denk ik niet en

Citaat:
Edit:
Maar het punt is natuurlijk ook dat die chauffeurs aan het werk zijn, in Nederland. Klantvriendelijkheid lijkt me toch wel een pré als je geld wil verdienen. Beetje respect mag ook wel, maargoed dat is natuurlijk ook het hele probleem in dit geval.
hier heb je ook gelijk in maar

Citaat:
Edit2:
Als ik in het buitenland ben heb IK me aan te passen aan de bevolking daar, en niet andersom. En meeste dialecten versta ik wel.
zet je dat gevoel dan uit als je op vakantie bent?

Dat het niet netjes is e/d ben ik met je eens, maar ik snap niet dat mensen zich bedreigd vielen omdat mensen om ze heen een andere taal spreken.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 17:59
Verwijderd
Niet netjes vind ik eigenlijk al een beetje raar. Amerikanen die hier komen en Nederlands leren en vervolgens vrienden over de vloer krijgen of met mede-Amerikanen die hier ook al jaren wonen en de taal spreken en gaan staan praten in het Engels, dan kijkt niemand daar raar van op.

Als ik naar het buitenland ga en ik kom daar Nederlanders tegen dan ben ik ook niet van plan om daar Duits/Engels/Deens/Turks/Chinees tegen te gaan praten omdat de mensen om me heen het zouden moeten kunnen verstaan. Hooguit als er ook vrienden bij zijn uit dat land.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 18:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Het was meer op de situatie gericht popje, van een taxichauffeur in nederland verwacht ik wel dat hij nederlands spreekt in de omgeving van klanten, tenzij hij de klant er een plezier mee kan doen door een andere taal te spreken.

En offtopic: het vervelende zal voor de meeste ook niet de vreemde taal zijn maar het feit dat ze het niet begrijpen (wat met engels ook al vaak een probleem is).
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-07-2009, 18:13
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
liberalisering ftw!
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 18:18
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Taxi wereld -> Mocro wereld.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 18:19
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Taxi wereld -> Mocro wereld.
Lekker boeiend, in Tilburg zijn de meeste ook Marokkaan, maar zijn de prijzen prima, rijden ze niet om en zijn ze vriendelijk (dit in tegenstelling tot de Tilburge buschaffeurs )
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 18:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Lekker boeiend, in Tilburg zijn de meeste ook Marokkaan, maar zijn de prijzen prima, rijden ze niet om en zijn ze vriendelijk (dit in tegenstelling tot de Tilburge buschaffeurs )
Tilburgse buschauffeurs rijden om?

In Roosendaal zijn ze ook ok. En vast op nog meer plekken. Maar in Amsterdam en Den Haag waar ik wel eens een taxi heb genomen zijn ze van de laagste plank . Niet qua prijs, maar qua kwaliteit dan.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 18:41
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
@ deadlock: Maar dat is dus precies het punt. Wanneer je met een groep een gesprek volgt spreek je een taal die iedereen min of meer spreekt en verstaat en voer je niet de helft van het gesprek in een taal die enkelen niet verstaan. Dat is flink onbeschoft. Zeker in een handelspositie schept het geen vertrouwen.
Daarnaast denk ik dat we er eens een punt achter moeten zetten immigranten met toeristen te vergelijken. Die mensen wonen hier, betalen niet flink om de Nederlandse economie te spekken met een fancy hotelletje en restaurant-bezoeken. Ze hebben dezelfde rechten, en daarbij ook dezelfde plichten, als iedere andere Nederlander. Daar mogen ze ook naar behandeld worden, zowel wanneer dat hen uitkomt als wanneer niet.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Taxi wereld -> Mocro wereld.
onzin
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:12
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
onzin
Ja, natuurlijk. Je hebt gelijk.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Ja, natuurlijk. Je hebt gelijk.
niet altijd. soms wel
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:14
Verwijderd
Citaat:
@ deadlock: Maar dat is dus precies het punt. Wanneer je met een groep een gesprek volgt spreek je een taal die iedereen min of meer spreekt en verstaat en voer je niet de helft van het gesprek in een taal die enkelen niet verstaan. Dat is flink onbeschoft. Zeker in een handelspositie schept het geen vertrouwen.
Daarnaast denk ik dat we er eens een punt achter moeten zetten immigranten met toeristen te vergelijken. Die mensen wonen hier, betalen niet flink om de Nederlandse economie te spekken met een fancy hotelletje en restaurant-bezoeken. Ze hebben dezelfde rechten, en daarbij ook dezelfde plichten, als iedere andere Nederlander. Daar mogen ze ook naar behandeld worden, zowel wanneer dat hen uitkomt als wanneer niet.
Niemand zou het een probleem vinden als ze het gesprek zouden onderbreken als ze de klant zouden opmerken en hoffelijk hun werk uit zouden voeren, zoals taxichauffeurs dat horen te doen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Dat denk ik niet en

hier heb je ook gelijk in maar

zet je dat gevoel dan uit als je op vakantie bent?

Dat het niet netjes is e/d ben ik met je eens, maar ik snap niet dat mensen zich bedreigd vielen omdat mensen om ze heen een andere taal spreken.
Nee, maar zoals ik al zei: Je hebt gelijk, het gaat niet alleen om de taal. Het gaat om houding, taal, lichaamstaal, de manier waarop iemand überhaupt naar je kijkt.

Als ik op vakantie ben, zal ik me ook wel eens onveilig/bedreigd voelen als ik langs een groepje 'hangjongeren' loop en dan zal ik me ook storen aan het feit dat ik ze niet kan verstaan als ze bijvoorbeeld dingen tegen me zeggen, of me naroepen. Maargoed, dan gaat het inderdaad weer meer om de houding dan de taal, want ik ben in hun land, dus heb ik niets te zeiken.

Ik kan niet goed uitleggen wat me hier nou het meest aan stoort. Vooral in Amsterdam is het erg (eigen ervaring). Ze komen gewoon zo respectloos over, naar iedereen in het algemeen, maar dan ook vooral naar vrouwen toe. Bah, moeilijk om de specifieke redenen te noemen, haha.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Niemand zou het een probleem vinden als ze het gesprek zouden onderbreken als ze de klant zouden opmerken en hoffelijk hun werk uit zouden voeren, zoals taxichauffeurs dat horen te doen.
QFT.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 21:00
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Nee, maar zoals ik al zei: Je hebt gelijk, het gaat niet alleen om de taal. Het gaat om houding, taal, lichaamstaal, de manier waarop iemand überhaupt naar je kijkt.

Als ik op vakantie ben, zal ik me ook wel eens onveilig/bedreigd voelen als ik langs een groepje 'hangjongeren' loop en dan zal ik me ook storen aan het feit dat ik ze niet kan verstaan als ze bijvoorbeeld dingen tegen me zeggen, of me naroepen. Maargoed, dan gaat het inderdaad weer meer om de houding dan de taal, want ik ben in hun land, dus heb ik niets te zeiken.

Ik kan niet goed uitleggen wat me hier nou het meest aan stoort. Vooral in Amsterdam is het erg (eigen ervaring). Ze komen gewoon zo respectloos over, naar iedereen in het algemeen, maar dan ook vooral naar vrouwen toe. Bah, moeilijk om de specifieke redenen te noemen, haha.
Waarom zo moeilijk doen? De meeste buitenlanders in Amsterdam en andere grote steden in Nederland zijn tuig. Mensen die op het westen spugen en dus ook Nederland. We zouden de sharia special voor hun moeten invoeren. Kijken wat er dan nog overblijft van die stoere binkies.

Overigens is het probleem met taxi chaffeurs gemakkelijk op te lossen. Gewoon zwaardere straffen geven, zowel voor de idioten in het verkeer, als degene die denken met geweld klanten te moeten binnenhalen.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 21:54
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Tilburgse buschauffeurs rijden om?

In Roosendaal zijn ze ook ok. En vast op nog meer plekken. Maar in Amsterdam en Den Haag waar ik wel eens een taxi heb genomen zijn ze van de laagste plank . Niet qua prijs, maar qua kwaliteit dan.
Vaker dan je zou denken .

Nee ik doelde natuurlijk op hun vriendelijkheid, het lijkt wel of die gasten hier straight from hell komen.
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 23:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, dat zou inderdaad wel lekker zijn. Mag van mijn part wel iets sneller. Ik mijd taxi's ook, terwijl het soms echt wel een uitkomst had kunnen bieden.
Wat een goed plan is. De laatste keer dat ik met wat mensen een taxi nam, kostte een ritje vanaf de binnenstad van Utrecht, wat ik in ongeveer 4 minuten kan fietsen, € 10. En met een taxichauffeur die zelfs op een begraafplaats nog ontslagen zou worden vanwege zijn manieren naar klanten toe. Dan weet ik ook weer waarom ik nooit met de taxi ga.
Citaat:
Excusez moi, maar je bent echt geen fine judge of character, als je serieus denkt dat Kenjirro dit gedrag gaat goedpraten.
(maar misschien heb ik je reply verkeerd opgevat).
Maar het is wel een natuurwet dat wanneer een moslim iets doet, Kenji elk zinnig en onzinnig excuus zal aanvoeren waarom dat niet zo zou zijn. Als er bovendien een niet-Moslim zich binnen een straal van tien kilometer bevond, dan ligt het daar aan. Als volgens harde statistiek 55% van de Marokkanen crimineel zijn, heeft hij het over 'uitzonderingen'. En sahafisme is nu eenmaal altijd komisch om te zien.


Maar goed, ook hier is het pure politieke en politionele onwil om die wij versus het publiek mentaliteit onder (allochtone) taxichauffeurs aan te pakken. Als ze gewoon bij elk geweldsincident standaard zouden arresteren en voor een maand vergunning plus auto in beslag zouden nemen, en voortaan elke taxi die is aangesloten bij de maffia TCA uit de stad zouden weren, dan is het binnen no time afgelopen.

Waarom Cohen de politie dat niet doen? Ik heb geen idee. Zoals gebruikelijk is er geen uitleg voor te verzinnen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ranking the Scholieren #3
Geel
500 16-10-2010 14:57
De Kantine Het Weerwolfspel #43
Dark Phoenix
500 08-01-2008 20:11
Verhalen & Gedichten De reiziger, de toren.
lestat080
4 29-08-2005 20:49
Verhalen & Gedichten Een wereld van verdriet. (voorlopige titel)
Aardbei-meisje
9 17-02-2005 15:57
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Mijn muze
Verwijderd
0 14-11-2004 17:03
Verhalen & Gedichten Verhaal: de traagheid van het bestaan
Tisch
19 20-05-2004 22:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.