Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2009, 08:49
Nikki87
Nikki87 is offline
Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum, maar had toch even een vraag in de hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.

Ik ben een moeder van een dochter van bijna 2 jaar, werk nu al enkele jaren 3 dagen in de week in een branche waarvan ik weet dat ik daar niet tot mijn 65e wil gaan werken.

Dus ik ben van plan om weer naar school te gaan, maar dan wel deeltijd want om mijn dochter dan de hele week naar het kinderdagverblijf te sturen vind ik ook niks.

Mijn partner verdiend erg weinig, dus ik moet een kleine inkomen hebben om elke maand rond te komen. Ben gister naar de IB-groep geweest om te kijken wat ik allemaal krijg. Krijg alleen studiefinanciering en aanvullende beurs, zit ik rond de €500,-
Daar kan ik niet maandelijks van leven + collegegeld betalen + boeken etc (wil naar het HBO-PABO)
Maar er is nog een potje voor moeders die willen studeren, alleen daarvoor kom ik niet in aanmerking want mijn partner schijnt "teveel" te verdienen.. Als hij teveel zou verdienen, zou ik toch mijn schoolkosten kunnen betalen? En als hij teveel zou verdienen zou ik toch een huis kunnen kopen, wat we nu niet kunnen?
Vond ik een beetje frustrerend eerlijk gezegd. Ben ook naar de gemeente gegaan, ze willen nu dat moeders werken en beter opgeleid worden etc. Maar ook daar hebben ze een potje en krijg ik niks want nogmaals: mijn partner verdiend "teveel"..

Weten jullie misschien waar ik terecht kan voor wat subsidies of waar er potjes zijn of iets dergelijks? Wat kan ik aanvragen bij een voltijd opleiding of een deeltijd opleiding? Heeft iemand van jullie dit misschien meegemaakt en wat hadden jullie toen gedaan?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, want ik wil eigenlijk heel graag studeren maar dan natuurlijk ook mijn gezin onderhouden.

Ik kijk uit naar jullie berichten, alvast erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2009, 09:05
Tamara
Avatar van Tamara
Tamara is offline
Hoi Nikki,
Wat je tot nu toe al hebt gedaan, klinkt heel goed! Het kan vervelend zijn om langs allerlei instanties te gaan voor geld, maar als je het nodig hebt, is dat wel het beste. Wat je nog zou kunnen doen is op de website www.berekenuwrecht.nl invullen wat jou huidige situatie is. Dan zie je meteen wat je nog zou kunnen aanvragen. Misschien huur- of zorgtoeslag? Succes!
__________________
Meer grip op geld met het Nibud
Het Nibud geeft tips, informatie en advies over oa.. zakgeld, verzekeringen en bijbaantjes.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 09:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hoeveel verdient je man?
Voor hoeveel woon je nu en is dat koop of huur?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 09:47
Nikki87
Nikki87 is offline
@ Tamara: Bedankt voor die site, ik ga even daarop neuzen.. En huurtoeslag en zorgtoeslag krijgen wij al maar dat hebben wij echt nodig daarvoor..

@ Balance: Mijn partner verdient (schrik niet) met fulltime werken €1100,- netto in de maand.
Wij hebben een huurhuis, kopen zit er niet in. Wij betalen €398,- aan huur.

Ik verdien nu ook iets van €600,- per maand voor 2,5 a 3 dagen werken per week. Dus wij hebben dat wat ik verdien echt nodig om rond te komen!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 10:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
@ Balance: Mijn partner verdient (schrik niet) met fulltime werken €1100,- netto in de maand.
Wij hebben een huurhuis, kopen zit er niet in. Wij betalen €398,- aan huur.
Ik verdien nu ook iets van €600,- per maand voor 2,5 a 3 dagen werken per week. Dus wij hebben dat wat ik verdien echt nodig om rond te komen!
Maar waaraan gaat die € 1300 (inkomen minus huur) per maand dan wel niet op? Da's best veel geld namelijk. Een kind kan ik me voorstellen, maar voor de rest?

Het moet mogelijk zijn om ergens op te schrappen. Maak anders eens een lijst van je uitgaven ofzo, en kijk wat er overbodig aan is.

Bovendien is die studie niet het einde van je baan. De Pabo stelt qua niveau niet veel voor, en daarnaast een bijbaantje is, voor zover het toch al niet verplicht was voor elke student, prima haalbaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 10:13
Nikki87
Nikki87 is offline
Nee het gaat erom dat als ik zou studeren, wij dus alleen die 1100 euro hebben en DAAR komen we niet van rond. Dus probeer ik te kijken wat er nu allemaal mogelijk is om extra bij te krijgen. Wil gewoon kijken wat er allemaal mogelijk is. En dat terzijde, het is niet de bedoeling dat ik voltijd op school ga zitten elke dag en het weekend ook een baan heb. Dat zou niet leuk zijn voor mijn dochter ook. Maar wil dus gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn verder.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 10:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Poeh he, dat is erg weinig voor een fulltime job!

Omdat je schrijft "Als hij teveel zou verdienen, zou ik toch mijn schoolkosten kunnen betalen? En als hij teveel zou verdienen zou ik toch een huis kunnen kopen, wat we nu niet kunnen?" geef ik je een tip m.b.t. een huis kopen, al weet ik niet of je dat dus ook daadwerkelijk zou willen.

Maar aangezien jullie zo weinig inkomen hebben, maak je kans op koopsubsidie. Er zitten nog wel wat regeltjes aan vast, dat je geen andere leningen mag hebben bijvoorbeeld. Koopsubsidie helpt mensen om meer te kunnen lenen aan hypotheek, dan je normaal gesproken zou kunnen. Je krijgt daarvoor maandelijks een subsidie (dus cadeau!) van de overheid om je te helpen in de hogere maandlasten die daarbij horen. Daardoor is het voor starters (maar ook voor gezinnen zoals dat van jou) mogelijk om toch een eigen huisje te kopen.
Als je er interesse in hebt zou je eens naar www.senternovem.nl/koopsubsidie kunnen gaan en dan een proefberekening kunnen maken. Let op: de bedragen die je daar in vult moeten bruto zijn en incl. vakantiegeld en eventuele 13e maand.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 10:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zou trouwens overwegen om duaal te studeren.
Dat is werken en leren tegelijk en bij het werken verdien je dus ook geld!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 11:11
Nikki87
Nikki87 is offline
Bedankt voor de site en de tip! Ga mij zeker eens in verdiepen.

Duaal heb ik inderdaad ook naar gekeken maar dat heb je niet in de PABO. Misschien dat ik toch eens ga kijken naar een soortgelijke opleiding die je duaal kan doen dat je later altijd nog werk kan vinden in het onderwijs?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 11:49
Verwijderd
Je zegt dat je deeltijd wilt gaan studeren. Als je deeltijd studeert krijg je geen studifinanciering, hou daar wel rekening mee!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 11:54
ganralph
ganralph is offline
inderdaad, wat Shining zegt!

bij sommige opleidingen kun je je wel voltijd inschrijven en dan maar de helft van de vakken volgen per jaar, maar niet iedere onderwijsinstelling staat dat toe.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 12:02
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Nee het gaat erom dat als ik zou studeren, wij dus alleen die 1100 euro hebben en DAAR komen we niet van rond. Dus probeer ik te kijken wat er nu allemaal mogelijk is om extra bij te krijgen. Wil gewoon kijken wat er allemaal mogelijk is. En dat terzijde, het is niet de bedoeling dat ik voltijd op school ga zitten elke dag en het weekend ook een baan heb. Dat zou niet leuk zijn voor mijn dochter ook. Maar wil dus gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn verder.
Maar je zegt zelf dat je van de IB groep ongeveer 500 euro per maand krijgt aan beurs. Schoolgeld en boekengeld is omgerekend ongeveer 200 euro per maand. Dat betekent dat je nog 300 euro van die beurs overhoudt. Dat betekent dat je van 1400 euro netto in de maand moet leven. En dat moet dan toch wel te doen zijn?
Bovendien kun je er altijd nog naast werken, mocht je het voor dat bedrag ook niet redden
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 12:03
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Je zegt dat je deeltijd wilt gaan studeren. Als je deeltijd studeert krijg je geen studifinanciering, hou daar wel rekening mee!
Precies!

Dan zit je dus met twee keuzes:
1. deeltijd studeren plus veel werken
2. voltijd studeren en studiefinanciering ontvangen

Ik denk dat je qua uur zelfs voordeliger uit bent met voltijd
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 12:42
Nikki87
Nikki87 is offline
Dank jullie wel de reactie.. Ik ga inderdaad even rondneuzen hoe het zit met de uren van voltijd!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 12:43
Nikki87
Nikki87 is offline
Krijg je trouwens bij een duale opleiding WEL studiefinanciering?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 12:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Als duaal student kun je ook in aanmerking komen voor studiefinanciering. Maar daarbij valt je salaris bij de werkgever natuurlijk wel onder de bijverdienregeling.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:04
Nikki87
Nikki87 is offline
Dank je wel, had het even opgezocht maar de bijverdienregeling zit op 13.000 per jaar, daar zit ik wel onder.. Dan is dit misschien nog wel interessant. Erg bedankt voor al jullie tips en adviezen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:39
Verwijderd
Maar met duaal studeren werk je dus wel in je eigen vakgebied, dus dan zal je drie dagen per week lesgeven en 1 of 2 dagen naar school gaan. Het is niet zo dat je je eigen baan kan behouden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-09-2009, 13:52
Nikki87
Nikki87 is offline
Oooh.. Hmm dat dacht ik..
Ik werk niet in het vakgebied dus dat word dan beetje lastig.. Kan er wel naar op zoek gaan maar denk niet dat je snel word aangenomen zonder ervaring e.d.?
Bedankt voor de tip
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 14:00
shuraa
shuraa is offline
in deze tijd is dat wel een beetje lastig denk ik. Als je gaat solliciteren: stuur goed gemotiveerde brieven en laat zien dat je heel erg graag wilt.
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 14:18
Nikki87
Nikki87 is offline
Ik denk ook dat het erg lastig is.. Ik heb ook echt geen ervaring in deze branche. 6 jaar terug wel paar weken stage gelopen op een school. Verder zit ik in de Detailhandel dus ja..
Maar goed ik kan het op zijn minst proberen!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 15:21
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Het is trouwens wel slim om nog iets te blijven werken. Dan heb je namelijk recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting (mooie naam he). Dat is een belastingkorting van 770 euro + 3,8% van het inkomen boven de
€ 4619 (je inkomen per jaar). Dit krijgt alleen de minstverdienende partner als je kinderen hebt jonger dan 12 jaar. Ook al werk je dus maar 4 uurtjes per week, je krijgt dat bedrag dan.

Verder zou ik toch nog eens naar de gemeente gaan, want gezien jullie inkomen heb je waarschijnlijk recht op (gedeeltelijke) kwijtschelding van gemeentelijke belastingen + waterschapsbelasting. Vraag dan specifiek naar de situatie als jij minder werkt en studeert.

Enne... als jij straks studeert kan je kind onder tussen naar de kinderdagopvang. Dat kost natuurlijk geld, maar je krijgt ook kinderopvangtoeslag. Je zou eens de webwijzer Werk en Geld kunnen invullen, dan zie je wat de financiele gevolgen zijn in je besteedbaar inkomen als je minder gaat werken; http://www.nibud.nl/inkomsten/inkome...er-werken.html.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 15:33
Nikki87
Nikki87 is offline
Mijn dochter zit al 2 dagen op het kinderdagverblijf. Maar wil er liever niet meer dagen van maken eigenlijk. Ze is dan 1 dag bij oma en 2 dagen zit ze op het KDV.

Goed idee om weer naar de gemeente te gaan. Kan het op zijn minst proberen inderdaad.

Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 17:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je gezien dat als je een kind hebt, dat je dan ook extra studiefinanciering krijgt? Anders moet je hier nog eens kijken
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 20:52
Nikki87
Nikki87 is offline
Dank je, maar daar had ik al naar gekeken en geinformeerd bij de IB-groep maar ik kom er niet voor in aanmerking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2009, 14:13
Verwijderd
Waarom kom je daar niet voor in aanmerking?

Meestal als je duaal gaat studeren, zoekt de studie een baan voor je uit, of geeft in ieder geval een aantal opties. Daar zou ik eens naar informeren bij de studie die je wil gaan doen .
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 20:19
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Waarom kom je daar niet voor in aanmerking?

Meestal als je duaal gaat studeren, zoekt de studie een baan voor je uit, of geeft in ieder geval een aantal opties. Daar zou ik eens naar informeren bij de studie die je wil gaan doen .
Omdat het inkomen van haar partner te hoog is voor die extra kinder-toelage.

Maar goed... je rekent jezelf wel iets te arm. Als je gaat studeren valt jouw salaris wel weg, maar daar staat tegenover dat je een uitwonende studiebeurs gaat ontvangen. Daarnaast gaat waarschijnlijk het bedrag wat jullie aan toeslagen krijgen (huurtoeslag, zorgtoeslag) omhoog, omdat studiefinanciering niet wordt meegeteld bij de berekening van de toeslagen en het toetsingsinkomen dus veel lager is. Je hebt best kans dat het netto inkomen niet eens zo heel veel lager is.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 20:55
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Omdat het inkomen van haar partner te hoog is voor die extra kinder-toelage.

Maar goed... je rekent jezelf wel iets te arm. Als je gaat studeren valt jouw salaris wel weg, maar daar staat tegenover dat je een uitwonende studiebeurs gaat ontvangen. Daarnaast gaat waarschijnlijk het bedrag wat jullie aan toeslagen krijgen (huurtoeslag, zorgtoeslag) omhoog, omdat studiefinanciering niet wordt meegeteld bij de berekening van de toeslagen en het toetsingsinkomen dus veel lager is. Je hebt best kans dat het netto inkomen niet eens zo heel veel lager is.
Daarvoor is die Werk&Geld webtool op de site van het Nibud best handig eens te gebruiken. Daar kan je dat mee uitrekenen. Maar ik geef toe: het is wel een moeilijke situatie. Je krijgt van te voren weinig grip op alle veranderingen in inkomsten en uitgaven.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 09:22
Verwijderd
Misschien heb je ook iets aan: www.studerendemoeders.nl
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 11:35
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik zou eens alle inkomsten en uitgaven in kaart brengen. Dan heb je de situatie geschetst zoals die nu is. Kijk dan naar het verschil tussen inkomsten en uitgaven. Als het goed is houd je dan een eindgetal over, dit is het geld wat per maand over blijft. Vervolgens schets je een nieuwe situatie met alle inkomsten en uitgaven per maand, maar nu terwijl je wel studeert. Dan kijk je weer naar het verschil tussen inkomsten en uitgaven. Er komt een nieuw getal uitrollen wat je per maand over houdt of teveel uit geeft.

Studeren kost per maand:
1620/12 = 135 euro collegeld
200/12 = 16 euro per maand boekengeld (schatting)
600 gemiste inkomsten wegens werk (als je ook stopt met werken)

Studeren levert per maand op:
Allerlei subsidiemogelijkheden die je toch inderdaad af zal moeten speuren.

Daarna kun je nog de situatie schetsen na je studeren, met allicht een beter betaalde baan. Op www.loonwijzer.nl kan je kijken wat je ongeveer gaat verdienen. Aan de hand van zo'n overzicht kun je bepalen of je het trekt met je spaargeld of dat het een overwegen waard kan zijn om te lenen, of dat misschien zelfs lenen zichzelf uiteindelijk toch niet terugbetaalt. Maar goed, misschien trap ik ook wel weer een open deur in
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Studeren kost per maand:
1620/12 = 135 euro collegeld
200/12 = 16 euro per maand boekengeld (schatting)
600 gemiste inkomsten wegens werk (als je ook stopt met werken)
Ik vind de schatting voor boekengeld erg laag. Ik zou uitgaan van 400.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 23:27
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Bij het volgen van een docentenopleiding krijg je van de IB-groep toch sowieso een kleine vergoeding? Dat was mij in ieder geval verteld.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 08:18
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Ja, je veranderingen in inkomsten en uitgaven op een rij zetten is een goed idee. Ik zou er echt wat tijd voor inruimen. Goed voorbereid zijn voorkomt dat je straks voor onverwachtse uitgaven komt te staan. Je bent al goed bezig! Misschien kan die studie wel vertellen hoeveel je per jaar aan boeken kwijt bent. Wellicht worden op Marktplaats wel boeken 2e hands aangeboden. Alle beetjes helpen...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 23:47
bramxp
Avatar van bramxp
bramxp is offline
ik weet niet hoeveel je te kort komt maar bij ib groep bij voltijd kan je volgens mij tot een bedrag van €700 lenen dus 500 + 200 lening is maar 200 maar alles help toch?
__________________
Feel the light, See the light, Praise the light , All hail the Triforce
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Het grote zwangerschaps- en babytopic #9
Verwijderd
500 20-01-2010 16:43
Liefde & Relatie Zwanger worden #3
Verwijderd
500 15-07-2008 18:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 00:05
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Lieverdjes
Ieke
0 08-04-2004 20:00
Psychologie Ik wil een kindje.
)Vampje(
150 07-08-2003 13:00
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 22:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.