Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2007, 12:03
waarissie
Avatar van waarissie
waarissie is offline
Wie kent ze?! Ik vind ze GENIAAL! ik heb ze bijna allemaal gelezen maar ik blijf ze geweldig vinden! Vooral over Ankh-Morpork en Granny Weatherwax!
__________________
Volg je hart!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2007, 12:20
Verwijderd
ik heb alleen het eerste boek gelezen, en dat was met veel moeite.

ik vond het boecht.


geen verhaallijn (en dan bedoel ik niet "geen goede verhaallijn", maar écht wel "geen verhaallijn"), geen 'diepgaande' personages, etc etc, en dat vind ik allemaal toch wel essentieel voor een boek. en dan bedoel ik niet 'essentieel voor een goed boek', maar écht wel 'essentieel voor een boek'.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 15:07
Verwijderd
Dankzij Terry verafschuw ik schildpadden nu, mijn god wat een gruwel van een boek/serie.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 17:31
Verwijderd
Ik heb de eerste vijf gekocht toen ik een berg boekenbonnen had en heb er later nog vijf bij gekocht, zodat ik bij nummer tien was. Ik vond die titel met Faust doorgestreept en Eric eronder geschreven namelijk grappig. Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, omdat één boek wel weer even genoeg grappen en grollen is, maar ik vind ze toch wel leuk. Niet om in één ruk door de hele serie te lezen, maar zeker wel ter afwisseling.

Mijn broer las ze een hele poos terug in het Nederlands en ik denk dat er in dat geval geen zak meer aan is. Dat zou net zoiets zijn als een theatervoorstelling maken waarin een stel Nederlanders sketches van Monty Python gaan doen. Oh, wacht...

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 20:15
Nissassa
Nissassa is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 09-04-2007 @ 13:20 :
ik heb alleen het eerste boek gelezen, en dat was met veel moeite.

ik vond het boecht.


geen verhaallijn (en dan bedoel ik niet "geen goede verhaallijn", maar écht wel "geen verhaallijn"),
Dan heb je toch niet echt goed opgelet ben ik bang...

En de characters van deze serie vind ik over het algemeen erg goed uitgewerkt, al kom je daar misschien pas achter nadat je een aantal boeken hebt gelezen.

Ik ben fan
__________________
And if you kiss somebody then both of you get practice
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Nissassa schreef op 09-04-2007 @ 21:15 :
Dan heb je toch niet echt goed opgelet ben ik bang...

En de characters van deze serie vind ik over het algemeen erg goed uitgewerkt, al kom je daar misschien pas achter nadat je een aantal boeken hebt gelezen.
Citaat:
!! BEWARE: SPOILERS !!

Kort samengevat gaat het boek over Tweebloesem (Engels: Twoflower), een onbekende man met "vier ogen" (in werkelijkheid een bril), die als toerist op bezoek is in Ankh-Meurbork. Tweebloesem wordt overal gevolgd door De Bagage (Luggage). Hij zelf komt van het Agatese Rijk op het Tegenwichters Continent, een gebied van overvloedige rijkdom. Als hij arriveert in Ankh-Meurbork ontmoet hij Rinzwind, een cynische tovenaar van de laagste categorie. Tweebloesem blijkt verkoper te zijn van verzekeringen en de eigenaar van de herberg, waar Tweebloesem logeert, steekt zijn herberg in brand (hierbij een handje geholpen door De Dood) nadat hij een brandverzekering heeft afgesloten. Als gevolg hiervan brandt half Ankh-Meurbork af. Rinzwind wordt tegen zijn zin (maar verblind door hebzucht) de gids van Tweebloesem en laat hem het continent zien waar hij zelf woont. Op dit avontuur komen ze langs enorme spinnen, sprekende bomen, ontmoeten draken die alleen bestaan als je erin gelooft en uiteindelijk vallen ze in een enorm schip van het randje van de wereldschijf af. Hier stopt "De Kleur van Magie" (The Colour of Magic).
sorry, maar ik zie hier écht geen rode draad in, laat staan een plot.

en als ik een boek helemaal uit heb, en van geen enkel personage méér weet dan juist datgene wat het personage in het boek gedààn en gezégd heeft, dan ben ik de goesting echt wel kwijt om de volgende boeken erover ook te lezen, want welke garantie heb je dat er in de volgende 49 boeken wél een 'verdieping' gaat komen?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 16:40
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Deel één en twee zijn dan ook verschrikkelijk. Daarna komt Pratchett pas op stoom. De karakters worden fantasierijker en tegelijkertijd geloofwaardiger, de verhaallijnen hebben diepgang en een plot en grappen worden filosofisch en luchtig.

Eerste keer dus niet beginnen aan het begin maar lekker in het midden beginnen. Ik adviseer onder andere:
pyramids
soul music
going postal

Maar de rest is ook goed. Behalve de eerste delen dus.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 20:42
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik heb maar 1 deel gelezen en ik was ook niet zo onder de indruk. Ergens hebben ze af en toe wel wat grappigs, maar ik vond het niet echt bijzonder, met enige regelmaat uitermate vaag en niet echt boeiend zo van daar wil ik snel veel meer van lezen. Helemaal niet, van die dubbelding achtig iets heb ik het 2e deel al niet eens meer gelezen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 13:54
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
botervleug schreef op 04-05-2007 @ 17:40 :
Deel één en twee zijn dan ook verschrikkelijk. Daarna komt Pratchett pas op stoom. De karakters worden fantasierijker en tegelijkertijd geloofwaardiger, de verhaallijnen hebben diepgang en een plot en grappen worden filosofisch en luchtig.

Eerste keer dus niet beginnen aan het begin maar lekker in het midden beginnen. Ik adviseer onder andere:
pyramids
soul music
going postal

Maar de rest is ook goed. Behalve de eerste delen dus.
Vergeet niet: interesting times, the last continent, reaper man.

Mijn eigen ervaring met de discworld boeken is dat ik het pas leuk vond toen ik er een stuk of 3 had gelezen. Als je maar een boek hebt gelezen val je midden in een onbekende wereld met onbekende logica en onbekende mensen. Naarmate je meer boeken gelezen hebt, worden motieven en karakters duidelijker.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 15:36
Verwijderd
Ik ben nu bezig in het zesde deel, geloof ik. Ik moet zeggen dat, hoe meer ik er in lees, hoe meer ik me erger aan hoe langzaam de verhalen op gang komen, zich ontwikkelen en daarna tot een conclusie komen. Het zijn al niet al te sterke verhalen, omdat ze meer als kapstok voor de grappen dienen, maar als het tempo er zo wordt uitgehaald, is het alleen maar minder boeiend.

Buiten dat blijven de grappen leuk, maar misschien zijn het juist die grappen die het verhaal minder boeiend maken. Een alwetende schrijver die alles belachelijk maakt verpest de spanningsboog nogal.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 21:06
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
De delen 1 tot 10 zijn ook niet heel geweldig. Van die delen vond ik eigenlijk alleen die over de heksen leuk. De Colour of Magic en helemaal "The light fantasic" hebben weinig indruk gemaakt. Als ik de leukere boeken op een rijtje zet krijg ik (cursief staat ook op de boekenplank):

Deel
3. Equal Rites (1987)
6. Wyrd Sisters (1988)
7. Pyramids (1989)
11. Reaper Man (1991)
12. Witches Abroad (1991)
13. Small Gods (1992)
14. Lords and Ladies (1992)
15. Men at Arms (1993)

16. Soul Music (1994)
17. Interesting Times (1994)
18. Maskerade (1995)

19. Feet of Clay (1996)
22. The Last Continent (1998)
23. Carpe Jugulum (1998)
24. The Fifth Elephant (1999)
25. The Truth (2000)
27. Night Watch (2002)
28. Monstrous Regiment (2003)
29. Going Postal (2004)
30. Thud! (2005)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten tips voor fantasy, a la feist?
Mindfields
40 15-08-2003 12:15
ARTistiek favo boek?
~*~WiCkEd~*~
42 07-08-2002 14:08
ARTistiek Discworld (Terry Pratchett)
Ilsch
2 15-01-2002 20:28
Verhalen & Gedichten Wie weet er nog een fantasyaanrader?
GeritoDM
14 04-09-2001 07:30
ARTistiek Fantasy boeken?
TearSong
44 19-06-2001 23:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.