Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2008, 15:12
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb even een vraag voor de onderzoekers onder jullie: Hoe refereren jullie naar kennis die gewoon in je hoofd zit? Ik merk meer en meer dat ik gewoon geen idee meer heb waar ik bepaalde dingen heb gelezen, terwijl ik erg zeker ben dat ze kloppen. Zoeken jullie hier referenties bij, of presenteren jullie het als algemene kennis (geen referentie)?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2008, 16:16
Verwijderd
Dat hangt af van het publiek van de tekst. Als je iets voor vakgenoten schrijft geef je natuurlijk geen referentie naar de tweede wet van Newton, bijvoorbeeld. Dus als ik er vanuit ga dat de lezer het al weet, geef ik geen referentie.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 16:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mwo, ondanks dat ik gezegend ben met een olifantengeheugen voor en passant gelezen dingen, houd ik lijsten bij van waar bepaalde dingen vandaan komen, zowel voor betogen als voor academisch schrijven. Tevens een lijst van wat bepaald instituties nu precies zijn en wat ze doen, om makkelijker 'achteruit te zoeken' (dus al een vinding weten, maar achterhalen waar die vandaan kwam). Misschien is dat specifiek voor mijn vakgebied, maar je komt veel organisaties tegen die publiceren over bepaalde onderwerpen, en die wirwar groeit je nog wel eens boven het hoofd. Met zo'n lijst op je desktop heb je nooit dat als iemand Nirov roept, je je afvraagt of het over zijn Russische oom, of over iets anders gaat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 18:02
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Meestal als ik iets weet, maar er geen referentie meer bij heb, gebruik ik google om snel iets te vinden dat m'n beweringen ondersteunt. Vaak kom ik dan al snel op wikipedia. Als het voor mensen op m'n vakgebied is, gebruik ik daarvoor geen google, maar pubmed; een database vol met wetenschappelijke artikelen gebaseerd op medisch onderzoek.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 10:09
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Voorbeeld van wat ik bedoel:

Citaat:
Plants are the most important primary producers on earth. With their ability to create sugars from carbon dioxide, light and water makes them a cornerstone of multi cellular life. This also means that they are on the bottom of the food chain (exceptions exist, such as Drosera). Herbivores are organisms that feed on plants. These organisms are therefore a threat to a plants fitness in multiple ways. Not only are plants directly damaged by the herbivores, they also run the risk of diseases being carried over to them.
Dit is onder de meeste biologen zeer duidelijk, en ik kan het ook wel precies beschreven vinden in Raven, maar ik vraag me dan altijd af of het verstandig is Raven te quoten. Ik ga er trouwens altijd vanuit dat mijn stukken gelezen moeten kunnen worden door mensen die net hun eindexamen biologie hebben gehad.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 11:02
Verwijderd
Het is precies zoals Kazet zegt; het hangt van je publiek af. Kijk naar wie of wat je doelgroep is en bepaal aan de hand daarvan of wat wel en niet als voorkennis veronderstelt mag worden.
Anders kan je dadelijk bij elk woord dat je gebruikt gaan refereren naar de Van Dale voor de betekenis.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 15:10
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Ik weet alleen dat het in de geschiedwetenschappen gebruikelijk is om handboek informatie niet te citeren. Vandaar dat ik bijvoorbeeld in een verslag de structuur van dna gewoon uitleg, zonder te vermelden dat dat uit biologie voor jou komt, zelf al is het verslag bedoeld voor natuurkundigen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 16:38
Autumn.
Autumn. is offline
Wat Kazet zegt.
__________________
Absoluut.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Ethiek
Mr.Mark
71 08-12-2010 18:52
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Levensbeschouwing & Filosofie voel me leeg
tjappie
183 03-03-2007 15:53
Algemene schoolzaken Hoelang studeren?
phensicske
115 14-05-2005 12:38
Levensbeschouwing & Filosofie Pharaoh
Rafiq
192 06-07-2004 20:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52.