Oud 20-08-2018, 21:34
studente99
studente99 is offline
Hallo,

ik zit heel erg te twijfelen of ik dit jaar bij een studentenvereniging moet gaan of niet. Ik ben tweedejaars student in groningen en zit erover te denken om bij AEGEE te gaan. Het is vooral gericht op reizen, wat ik heel leuk vind maar je kunt er ook genoeg doen qua commissies en er zijn wekelijkse borrels etc.

Ik heb eigenlijk geen vrienden op mijn studie en hierdoor voel ik me best eenzaam. Op het moment doe ik naast mijn studie ook eigenlijk niets. Ik vind het namelijk allemaal behoorlijk eng en heb een sociale angststoornis. Hier heb ik therapie voor en ik slik medicatie, maar tot op heden werkt het nog niet erg. Mijn psycholoog zegt echter dat ik wel situaties op moet zoeken, vandaar dat ik dus ook van plan ben dingen te gaan doen naast mijn studie. Wil een oppasbaantje zoeken en misschien ook wel bij een sportvereniging. Maar ik wil dus eigenlijk ook wel bij een studentenvereniging omdat dat echt gericht is op gezelligheid en ik dan wel sociaal moet doen.

Mijn probleem is dus dat ik heel slecht ben in vrienden maken. En nu heb je bij AEGEE de eerste maand wel introductieactiviteiten, maar ik zie mezelf dan nog niet zo heel snel vrienden maken. En daarna kan ik dus nog wel naar borrels en activiteiten enzo, maar daar durf ik dus echt niet alleen heen. Zo ging het bij mijn studievereniging vorig jaar ook. Op introductiekamp had ik wel wat contact met meiden, maar daarna ben ik nooit meer naar een activiteit van mijn studievereniging geweest, omdat ik niemand had om mee heen te gaan. En zo krijg ik natuurlijk nooit vrienden.

Ik ben dus bang dat ik me aanmeld, maar dat ik vervolgens weer niet echt erbij hoor. Om de een of andere reden krijg ik gewoon nooit echt contact met mensen, omdat ik of te verlegen ben of niet leuk genoeg. Ik ben zegmaar dat grijze muisje die niemand ziet en ik weet niet hoe ik meer op kan vallen.

Wat lijkt jullie slim of te doen? Zal ik me aanmelden of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2018, 22:10
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Bij een studentenvereniging wordt je vaak meer aangemoedigd om te komen. De studie vereniging is heel vrijblijvend, kom je, dan is het goed, kom je niet, ook prima. Bij de studenten vereniging wordt je vaak lid van een jaargroep of dispuut, een kleiner clubje binnen de vereniging waar je meer contact mee hebt. Deze mensen verwachten dat jij er regelmatig bent. Bij een studentenvereniging horen vaak ook verplichtingen zoals bardienst draaien, waardoor je op sommige avonden ook aanwezig "moet" zijn.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-08-2018, 23:01
Verwijderd
Je begrijpt dat advies van mensen hier vooral komt van zij die geen idee hebben wat jouw stoornis precies inhoudt en betekent, en dat 't daarom niet heel anders is dan dat er twee opties zijn: je doet het wél of níet. Doe je het wél, kan het alsnog mis gaan. Doe je het niet, is het sowieso een gemiste kans.

Weet je, het is vooral open deuren intrappen, maar heel dat sociale gebeuren stelt domweg niets voor. Ik verwacht dat je prima in staat bent mensen te lezen/analyseren, als grijze muis, door observaties. Soms zal je het bij het verkeerde eind hebben maar vaak ook niet. Gebruik dat. Het is niet alsof jij bij hen in de smaak moet vallen; andersom is het geval. Mensen in gezelschap van bekenden hebben de neiging heel zelfverzekerd over te komen; ik kan je vertellen dat één op één het voor 90% een ander verhaal is. En dan komt de aap uit de mouw.

Je geeft zelf al aan wat het effect is van níet gaan omdat je niemand hebt om méé te gaan: enter stoornis. Alleen jij kunt dat doorbreken, al dan niet met behulp van je psycholoog en/of medicatie. Ik denk dat iedere eenling macht en controle over zichzelf, anderen, en situaties heeft, maar dat het een kwestie van tijd is voor je gevoel krijgt hoe je kaarten te spelen (en tot die tijd: fake it till you make it). Want uiteindelijk is sociaal geneuzel hoofdzakelijk een spel (waarbij overigens niet per se winnaars of verliezers zijn). En belangrijk is te beseffen dat het spel verplichte kost is. Er is geen ontkomen aan. Tenzij jij jezelf wil blijven beperken, obviously.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2018, 04:01
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
De moeilijke manier is gewoon erbij gaan, en met veel verschillende mensen proberen te praten tot je iemand vindt met wie praten gemakkelijk(er) gaat. Dan kun je via die mensen weer nieuwe mensen leren kennen, en zo gaat het balletje dan rollen. Voeg ze vooral ook allemaal in de eerste week toe op Facebook/Insta/etc, en probeer 'hoi' te zeggen als je ze in de gangen tegenkomt. Dan is het na een tijdje niet raar als je bij ze komt zitten bij de borrel.

De gemakkelijkere manier is om z.s.m. in de WhatsAppgroep te gaan zitten, en daar actief te worden. Dan leer je mensen eerst op een veiligere manier kennen, en doordat je helder schrijft zul je daar ook sneller opvallen. Verder kun je de leiding mailen en vragen of er dit jaar nog uitwisselingsstudenten zijn, of andere leden die je kunt helpen. Dan stel je jezelf assertief op én je wordt gekoppeld aan iemand die ook behoefte heeft aan contact.

Ik zou beide aanpakken proberen, en dan kijken wat het beste gaat. In ieder geval klinkt een niet-corpserige studentenvereniging wel als een goeie oplossing voor jou. Succes!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2018, 13:47
studente99
studente99 is offline
Citaat:
Je begrijpt dat advies van mensen hier vooral komt van zij die geen idee hebben wat jouw stoornis precies inhoudt en betekent, en dat 't daarom niet heel anders is dan dat er twee opties zijn: je doet het wél of níet. Doe je het wél, kan het alsnog mis gaan. Doe je het niet, is het sowieso een gemiste kans.

Weet je, het is vooral open deuren intrappen, maar heel dat sociale gebeuren stelt domweg niets voor. Ik verwacht dat je prima in staat bent mensen te lezen/analyseren, als grijze muis, door observaties. Soms zal je het bij het verkeerde eind hebben maar vaak ook niet. Gebruik dat. Het is niet alsof jij bij hen in de smaak moet vallen; andersom is het geval. Mensen in gezelschap van bekenden hebben de neiging heel zelfverzekerd over te komen; ik kan je vertellen dat één op één het voor 90% een ander verhaal is. En dan komt de aap uit de mouw.

Je geeft zelf al aan wat het effect is van níet gaan omdat je niemand hebt om méé te gaan: enter stoornis. Alleen jij kunt dat doorbreken, al dan niet met behulp van je psycholoog en/of medicatie. Ik denk dat iedere eenling macht en controle over zichzelf, anderen, en situaties heeft, maar dat het een kwestie van tijd is voor je gevoel krijgt hoe je kaarten te spelen (en tot die tijd: fake it till you make it). Want uiteindelijk is sociaal geneuzel hoofdzakelijk een spel (waarbij overigens niet per se winnaars of verliezers zijn). En belangrijk is te beseffen dat het spel verplichte kost is. Er is geen ontkomen aan. Tenzij jij jezelf wil blijven beperken, obviously.
Bedankt voor je tips! Ik weet ook dat ik het veel belangrijker maak dan het is en dat heel veel gewoon fake is. Maar om de een of andere reden raak ik toch altijd weer gestresst over zulk soort dingen Ik snap wel dat het allemaal een soort spel is, maar ik ben niet zo goed in zelfvertrouwen faken en gewoon mee doen. Ik ga proberen dat wat meer te doen en me er minder druk over te maken.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2018, 23:13
Verwijderd
Tuna heeft gelijk, maar Dekaloog geeft ook zeer veel goede praktische tips!

Verder ga bij Aegee, dat kan ik je ECHT aanraden. Ik vind Groningen een hele gemoedelijke stad en ook een hele leuke studentenstad. Verder wat Tuna zegt, maar wees vooral JEZELF, je bent dan niet per se fake. Je hoeft ook echt niet alles aan iedereen te vertellen. Je hoeft niet iedereen te vriend te houden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2018, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Je hoeft niet iedereen te vriend te houden.
Exact dit. Hoe eerder je het idee accepteert dat meer mensen toch wel een hekel aan je hebben ten opzichte van de mensen die van je houden (al dan niet platonisch) hoe beter het is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Studenten en eenzaamheid
Student22
22 17-09-2014 12:04
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #100!
rare kwast
491 21-06-2007 20:51
Psychologie Het Grote Lucht-je-Hart-Topic #85
Roosje
497 15-02-2007 09:15
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 04:00
Psychologie Ik heb het gevoel dat ik overal helemaal alleen voor sta..
marabella
14 30-09-2005 17:00
Liefde & Relatie hoe heb jij je partner ontmoet en waar?
pessimistje
23 04-09-2003 22:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.