Oud 08-06-2008, 15:36
Deathmember
Avatar van Deathmember
Deathmember is offline
Ik heb een vraagje voor diegene die in deze threads komen

Wat is oneindig of eindeloos? Dan bedoel ik niet, zonder einde in de tijd oid. maar wat ervaar jij als eindeloos/oneindig, kan je het wel ervaren etc etc.

Ik wil er niet te veel over zeggen omdat ik de gedachten niet wil beinvloedden maar als ik niet de antwoorden krijg die ik zoek zal ik wel wat meer sturen...

dus, barst los...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2008, 17:27
Verwijderd
Oneindig betekent hetzelfde als "onbegrensd". De rij natuurlijke getallen (1, 2, 3, ... enz.) is oneindig, omdat er geen natuurlijk getal is te bedenken dat de natuurlijke getallen begrenst.

Dit kun je natuurlijk wel een paar abstractieniveaus omhoog tillen, maar de globale idee blijft dezelfde. Meer moet je er niet achter zoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 17:31
Cosey
Avatar van Cosey
Cosey is offline
Volgens mij is oneindig een begrip dat amper te beschrijven valt. Voor mij betekent dat: iets dat altijd zal voortgaan, iets dat nooit of te nimmer zal stoppen. Oneindig veel van iemand houden is volgens mij onmogelijk, omdat dat ,volgens mij, zou betekenen dat je altijd evenveel van die persoon houdt. Ik vind dit een interessante vraag, maar heel moeilijk om er een deftig antwoord op te formuleren
__________________
|C.C.|
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 18:05
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Volgens mij is oneindig een begrip dat amper te beschrijven valt. Voor mij betekent dat: iets dat altijd zal voortgaan, iets dat nooit of te nimmer zal stoppen. Oneindig veel van iemand houden is volgens mij onmogelijk, omdat dat ,volgens mij, zou betekenen dat je altijd evenveel van die persoon houdt. Ik vind dit een interessante vraag, maar heel moeilijk om er een deftig antwoord op te formuleren
Hoe je het begrip oneindig wilt beschrijven hangt af van de context. Je kunt het oneindige in ieder geval op 2 manieren beschrijven: als iets dat altijd doorgaat of als iets dat meer dan een eindig aantal dingen kan bevatten. Als je het oneindige beschrijft als een proces dat altijd doorgaat spreken we van het potentiële oneindige, en als je het oneindige omschrijft als iets dat meer dan een eindig aantal dingen bevat spreken we van het actuele oneindige.
Georg Cantor, de grondlegger van de verzamelingenleer, toonde aan dat er verzamelingen bestaan met een oneindig aantal elementen, maar daar liet hij het niet bij. Hij wist ook nog aan te tonen dat er oneindige verzamelingen van verschillende grootte konden bestaan. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de verzameling van de reële getallen meer elementen bevat dan de verzameling van de natuurlijke getallen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 09:46
Verwijderd
Kan je me daar meer over vertellen?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 14:55
Verwijderd
Dat heeft te maken met kardinaliteit van oneindige verzamelingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cardina..._the_continuum
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 01:56
Deathmember
Avatar van Deathmember
Deathmember is offline
Citaat:
Oneindig betekent hetzelfde als "onbegrensd". De rij natuurlijke getallen (1, 2, 3, ... enz.) is oneindig[...]
Voor mij zijn getallen representaties van hoeveelheden van elementen en geen elementen opzich. De getallen geven een veelvoud van een enkel idee. Dat wil zeggen, ik heb 1 van iets, 2 van iets, oneindig van iets. Dit iets hoeft niet per definitie een wezenlijk/tastbaar object te zijn maar het "bestaat" naast of met elkaar op hetzelfde moment. Getallen geven dan ook een relatie tot ruimte weer.

Wat mij bij het volgende brengt,

Citaat:
Je kunt het oneindige in ieder geval op 2 manieren beschrijven: als iets dat altijd doorgaat[...]
Dit is heel wat anders dan een relatie tot ruimte, aangezien we praten over een toestand, die op t=0 (er gebeurt x) bekeken wordt en daarna op t=1 (er gebeurt nog steeds x). Tenminste, zo definieerd vandale ook 'doorgaan' (met wat andere woorden uiteraard ).

Het idee van oneindig zou dan in zowel tijd als ruimte bestaan, of misschien wel dat tijd en ruimte oneindig in zich hebben. Geef ik zo jullie mening een beetje weer? Of ben ik helemaal aan het doordraven en is oneindig alleen in getallen (/abstracte concepten) te vinden?

Citaat:
Oneindig is voor mij een gevoel.
Kan dit gevoel een intensiteit hebben?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Voor mij zijn getallen representaties van hoeveelheden van elementen en geen elementen opzich. De getallen geven een veelvoud van een enkel idee.
Nee, dat is onzin. De idee van getallen is een abstract, wiskundig concept, die volgens bepaalde axioma's relaties tot elkaar hebben. Als "veelvoud van iets" is het misschien in de prehistorie begonnen, maar waarvan is bijvoorbeeld e3/2*i*pi een "veelvoud"?
Citaat:
Dat wil zeggen, ik heb 1 van iets, 2 van iets, oneindig van iets. Dit iets hoeft niet per definitie een wezenlijk/tastbaar object te zijn maar het "bestaat" naast of met elkaar op hetzelfde moment. Getallen geven dan ook een relatie tot ruimte weer.
Getallen geven helemaal niet per definitie een relatie tot iets ruimtekundigs weer.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Oneindig is voor mij een gevoel. Als je naar de zee kijkt zie je geen kust en zou je denken dat die oneindig is. Dagen kunnen voelen als oneindig. Ik denk niet dat er iets bestaat dat écht oneindig is.
Wat is dan de begrenzing van de natuurlijke getallen? En waar eindigt de aarde? Wat is het laatste tijdstip?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 18:05
Deathmember
Avatar van Deathmember
Deathmember is offline
Citaat:
Nee, dat is onzin. De idee van getallen is een abstract, wiskundig concept, die volgens bepaalde axioma's relaties tot elkaar hebben.
Dit is mij een beetje te offtopic. Misschien wat voor een andere thread

Citaat:
Wat is dan de begrenzing van de natuurlijke getallen? En waar eindigt de aarde? Wat is het laatste tijdstip?
Ik meen dat onderhand duidelijk is dat de serie van natuurlijke getallen oneindig is. De laatste twee vragen zijn overigens compleet overbodig op het moment, wanneer nauw omschreven is wat oneindig is en waar het allemaal is kunnen we over die vragen gaan nadenken. Daarnaast omvat het juist omschrijven van die vragen wel wat meer dan halve regels

Vandaar nogmaals de vraag: is oneindig dan buiten getallenreeksen te vinden?

Laatst gewijzigd op 10-06-2008 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 20:50
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik meen dat onderhand duidelijk is dat de serie van natuurlijke getallen oneindig is. De laatste twee vragen zijn overigens compleet overbodig op het moment, wanneer nauw omschreven is wat oneindig is en waar het allemaal is kunnen we over die vragen gaan nadenken. Daarnaast omvat het juist omschrijven van die vragen wel wat meer dan halve regels

Vandaar nogmaals de vraag: is oneindig dan buiten getallenreeksen te vinden?
De verzameling van de natuurlijke getallen is inderdaad oneindig, maar je zou kunnen zeggen dat de graad van oneindigheid voor de natuurlijke getallen lager is dan de graad van oneindigheid voor de reële getallen, omdat er meer reële getallen zijn dan natuurlijke getallen. Als je het oneindigheidsbegrip in strikt wiskundige zin definieert krijg je te maken met aftelbare verzamelingen, die evenveel elementen hebben als de verzameling natuurlijke getallen, en overaftelbare verzamelingen, die meer elementen hebben dan de verzameling natuurlijke getallen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 22:14
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Oneindig is voor mij een gevoel. Als je naar de zee kijkt zie je geen kust en zou je denken dat die oneindig is. Dagen kunnen voelen als oneindig. Ik denk niet dat er iets bestaat dat écht oneindig is.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 10:44
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Vandaar nogmaals de vraag: is oneindig dan buiten getallenreeksen te vinden?
standaard filosofie antwoord: mensen zijn eindige wezens. oneindige dingen 'vinden' is daar mee zo ongeveer per defenitie onmogelijk. er bestaan wel een aantal hele grote dingen, die als oneindig overkomen. in termen van duurzaamheid wordt de zon bijvoorbeeld oneindig genoemd. misschien valt dat samen met het gevoel van oneindig dat sommige mensen aangaven te hebben.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 11-06-2008, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Dit is mij een beetje te offtopic. Misschien wat voor een andere thread
Het gaat over het begrip "oneindig", lijkt me dus alles behalve offtopic.
Citaat:
Ik meen dat onderhand duidelijk is dat de serie van natuurlijke getallen oneindig is. De laatste twee vragen zijn overigens compleet overbodig op het moment, wanneer nauw omschreven is wat oneindig is en waar het allemaal is kunnen we over die vragen gaan nadenken. Daarnaast omvat het juist omschrijven van die vragen wel wat meer dan halve regels

Vandaar nogmaals de vraag: is oneindig dan buiten getallenreeksen te vinden?
Zoals ik al aangaf: de aarde heeft geen einde, en tijd is ook onbegrensd. Daarnaast zijn er binnen de wiskunde nog talloze voorbeelden van oneindigheid (bijvoorbeeld het aantal punten op een lijn, etc.), maar ik geloof dat je daar niet naar op zoek bent.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2008, 13:17
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
hmm, een klein gedachte-experiment dan maar:

Water bestaat uit 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom
Als je oneindig veel water hebt, zijn er dan meer waterstof of meer zuurstof atomen aanwezig?
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2008, 13:40
Verwijderd
Citaat:
hmm, een klein gedachte-experiment dan maar:

Water bestaat uit 2 waterstof atomen en 1 zuurstof atoom
Als je oneindig veel water hebt, zijn er dan meer waterstof of meer zuurstof atomen aanwezig?
Even veel, maar de verhouding zal wel twee blijven.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2008, 16:37
BlackWolf
Avatar van BlackWolf
BlackWolf is offline
In het oneindige is zowat alles variabel dus dat kun je niet stellen.
__________________
Dawn's Moonlight
Met citaat reageren
Oud 15-06-2008, 19:17
Verwijderd
Citaat:
In het oneindige is zowat alles variabel dus dat kun je niet stellen.
Jawel, dat kun je wel stellen. Het is me een raadsel wat je probeert te zeggen met "in het oneindige is zowat alles variabel".
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Kettingreactie III
Dingaantouwtje
411 06-12-2015 15:42
Verhalen & Gedichten Wil graag wat meningen (:
Chariot
10 21-08-2009 17:05
Verhalen & Gedichten Niets is zo
Negrotiator
11 14-12-2003 13:06
Levensbeschouwing & Filosofie Oneindigheid in de 3e Dimensie = Paradox
ShoarmaSchaap
26 20-09-2003 19:12
Levensbeschouwing & Filosofie MENING // Worden Computers ooit intiligenter dan mensen? // MENING
Just Eak
64 07-02-2003 14:32
Levensbeschouwing & Filosofie Heelal
*Lotte*
24 03-03-2002 14:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.