Oud 16-09-2008, 10:49
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Wellicht hebben de vloedverhalen wel te maken gehad met het leeglopen van het agassiz meer (11.000 BC), (daar kwam zo onvoorstelbaar veel water bij vrij dat er best ergens op de wereld massa's mensen verzopen kunnen zijn) maar het verhaal van de bosporus lijkt steeds minder als oorzaak van de verhalen gezien te kunnen worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2008, 10:53
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Tsja, dat doen we al meer dan tienduizend jaar. Dat de zondvloedverhalen een oorzaak moeten hebben is duidelijk, maar dat een langzaam vollopende zwartezee die oorzaak is valt te bezien. Ook omdat de verhalen niet gaan over "vluchten voor water" maar over "iedereen verzuipt op één man met z'n gezin en wat dieren na"
Natuurlijk iedereen is namelijk ook verzopen daarom zijn wij allemaal afstammelingen van een incest gezin

Zoals ik al zei: ik kan in Dordrecht een verhaal vertellen en morgen hoor ik het met een factor overdrijving 5 terug.

voorbeeldje: een paar weken terug vertelde ik aan een vriend van me dat mijn fiets gestolen was, een week later hoorde ik dat ik overvallen en in elkaar geslagen was.

maar volgens mij gaat het nu echt nergens meer over.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 16-09-2008 om 10:59.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 11:06
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Natuurlijk iedereen is namelijk ook verzopen daarom zijn wij allemaal afstammelingen van een incest gezin
Deo volente.
Maar voor een overdrijving moet er wel iets gebeurd zijn. Een volk dat wegtrekt omdat de zee stijgt is niet iets waar je een catastrofe verhaal van maakt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 11:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Deo volente.
Maar voor een overdrijving moet er wel iets gebeurd zijn. Een volk dat wegtrekt omdat de zee stijgt is niet iets waar je een catastrofe verhaal van maakt.
mwa, kijk een tsunami is ook een geweldige gebeurtenis (zeker als je wereld niet verder rijkt dan de afstand die je kan afleggen)

Het verschil tussen een tsunami en het karakter van het verhaal in de bijbel is dat een tsunami vrij snel weer terugtrekt, dat terwijl je uit het verhaal in de bijbel zou kunnen oppikken dat de overstroming een permanent karakter had (of in ieder geval lang genoeg om ervan overtuigd te raken dat dat zo was)

je zoekt dus naar een situatie waarin het water vrij snel kwam, en vervolgens niet meer wegging (of pas veel later)

en bovendien zoek je dat op een lokatie die overeenkomt met de lokatie (lokaties) waar het volk waar het verhaal vandaan kwam zich ongeveer bevond.
dat is lastig want misschien hebben de christenen het verhaal wel overgenomen van een ander volk die het op hun beurt over genomen kunnen hebben van weer een ander volk.

one madman makes many madmen and many madmen makes madness.
Jekh dilo kerel but dile hai but dile keren dilimata.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 16-09-2008 om 11:44.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 12:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een volk dat wegtrekt omdat de zee stijgt is niet iets waar je een catastrofe verhaal van maakt.
Als jij binnen een maand van hier tot de Poolse grens moet vluchten vanwege een vloed, hoe noem je dat dan, zelfs met de 21e eeuwse referentiekader?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 23:51
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Sorry T_ID, maar volgens mij haal je afstanden nu door elkaar.
@arPos: De christenen hebben het verhaal overgenomen van de joden, het staat immers in het oude testament De joden hebben het vast ook weer ergens van overgenomen.

Een tsunami is zo gek nog niet, zeker als de boot van de overlevenden vervolgens op zee belandt en later ergens weer aanspoelt.

Laatst gewijzigd op 16-09-2008 om 23:57.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 11:03
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Een tsunami is zo gek nog niet, zeker als de boot van de overlevenden vervolgens op zee belandt en later ergens weer aanspoelt.
Dan moet eerst die boot bestaan hebben, en zelfs dan is het nog onwaarschijnlijk dat er zo veel dieren oppassen

bovendien gaan de meeste houten bootjes nogal... ehm stuk van tsunami's
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 13:16
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Jongens toch, wat een mooie inhoudelijke discussie
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 13:53
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Jongens toch, wat een mooie inhoudelijke discussie
Dat is vrijwel onmogelijk als je het hebt over een stelling gebaseerd op betwijfelbare aannames vs. aannames op onvolledig bewijs.

maar ik heb het net aan de oude heer (vrouw?) gevraagd en ik mag nog altijd de hemel niet in
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 14:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sorry T_ID, maar volgens mij haal je afstanden nu door elkaar.
Mwo, Amsterdam -> Poolse grens is bij benadering de breedte van de Zwarte Zee. Maar goed, van hier tot de Franse grens zou ook een ramp van wereldproporties zijn.

En als je in je hele leven een belevingswereld van nog geen 50 km2 hebt gehad zoals in de oudheid, dan is een kilometer of 400 vluchten niet alleen je hele wereld onder water, maar dat nog vier maal.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-09-2008, 00:12
Verwijderd
Als we toch offtopic gaan, wat een weertje he de laatste tijd!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2008, 01:10
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Als we toch offtopic gaan, wat een weertje he de laatste tijd!
Wat raaskal je? mijn stellingname was dat mijn mening als niet-praktiserende katholiek was dat je de bijbel kan lezen, de verhalen mooi zijn en vol moraal zitten maar dat je kritisch mag zijn over de conclusies die de schrijvers verbonden aan bepaalde gewaarwordingen.

een voorbeeld wat besproken is (en nog steeds onvolledig) is het zondvloedverhaal, maar we hadden het net zo goed over Lot of 'the number of the beast' kunnen hebben.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 18-09-2008, 09:11
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mwo, Amsterdam -> Poolse grens is bij benadering de breedte van de Zwarte Zee. Maar goed, van hier tot de Franse grens zou ook een ramp van wereldproporties zijn.

En als je in je hele leven een belevingswereld van nog geen 50 km2 hebt gehad zoals in de oudheid, dan is een kilometer of 400 vluchten niet alleen je hele wereld onder water, maar dat nog vier maal.
Maar de "ramp" duurde minimaal een jaar, geen maand. (volgens wat ik nu weet, maar misschien weet je meer) En niet de hele zwarte zee ontstond toen, hij breidde alleen wat uit.
In jouw situatie moeten ze met z'n allen verplicht 13 KM per dag lopen om het water voor te blijven. Dat lijkt me erg naar inderdaad en wellicht krijg je daar zondvloedverhalen van.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Wat raaskal je? mijn stellingname was dat mijn mening als niet-praktiserende katholiek was dat je de bijbel kan lezen, de verhalen mooi zijn en vol moraal zitten maar dat je kritisch mag zijn over de conclusies die de schrijvers verbonden aan bepaalde gewaarwordingen.

een voorbeeld wat besproken is (en nog steeds onvolledig) is het zondvloedverhaal, maar we hadden het net zo goed over Lot of 'the number of the beast' kunnen hebben.
Wat dat betreft zijn wij het eens. Het is een mooi boek. Maar Tolkien vind ik toch echt vermakelijker schrijven.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 20:28
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
maar ik heb het net aan de oude heer (vrouw?) gevraagd en ik mag nog altijd de hemel niet in
dan komen we elkaar later nog eens tegen in het verdomhoekje
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 22:48
Zacharia
Avatar van Zacharia
Zacharia is offline
Citaat:
Wat dat betreft zijn wij het eens. Het is een mooi boek. Maar Tolkien vind ik toch echt vermakelijker schrijven.
Blasphemy, ik was de beste schrijver, tolkien zou nog geen sinterklaasrijmpje mogen schrijven.
__________________
The horsemen in the myrtle grove. Their mounts are chestnut, bay, and white. They bring the news from far and wide.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 22:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
dan komen we elkaar later nog eens tegen in het verdomhoekje
Ik hoop dat het zo is als in little nicky.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Ik hoop dat het zo is als in little nicky.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan strafbaar stellen Holocaust-ontkenning wint steun
Relief
115 19-02-2007 10:47
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: God en Religie zijn zaken die niet thuishoren op een school.
Tinkk
101 06-04-2006 12:37
Verhalen & Gedichten Hersenlijke frustraties
Een Tweeling
8 14-10-2004 17:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Verhalen & Gedichten Je Rachel [VERHAAL]
[GEEN_HELD]
4 14-03-2003 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.