Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2003, 08:54
WanderingSpirit
Avatar van WanderingSpirit
WanderingSpirit is offline
Bedankt voor alle reacties, het is me nu wat duidelijker geworden (als je tenminste het gekibbel niet meeleest *confusing*)
Groetjes!
__________________
~Fighting for peace is like fucking for virginity~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2003, 14:07
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 13:13:
ja, dat kan ik, momentje

MPS : Het telkens veranderen van persoon word op den duur een verslaving waar een patiënt niet meer van af kan komen.
Schizofrenie : Door middel van medicijnen en het bieden van een gunstige leefomgeving Kan de patiënt weer genezen.

Een dingetje, schrizofrenie kan je niet genezen, je kan hoog uit de psychoses onderdrukken met medicijnen
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 16:54
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
blacky schreef op 02-12-2003 @ 15:07:
Een dingetje, schrizofrenie kan je niet genezen, je kan hoog uit de psychoses onderdrukken met medicijnen
True, schizofrenie kun je inderdaad niet genezen...
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 13:38:
Ik heb altijd begrepen dat het wel kan, maar niet per se hoeft.

Schizo betekend idd gespleten en phrene betekend geest...de benaming slaat dus niet alleen op gevoel...
De geest is gespleten in de zin van dat bijv. emoties, doen en denken los van elkaar staan. Er kan bijv. gelachen worden om een volkomen triest moment. De emotie staat dan los van de normale gedachte die men zou krijgen bij een triest iets. Het kan zijn dat de schizofreen door zo'n triest iets denkt aan totaal iets anders, wat dus de emotie opwekt waardoor de schizofreen lacht.

Over dat je schizofrenie en DIS kunt hebben:
dat is net zoiets als kanker hebben en een ziekte aan je hart hebben...inderdaad: het kan, zo dacht ik, maar het heeft niks met elkaar te maken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 11:44
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
12Trix schreef op 29-12-2003 @ 22:46:
De geest is gespleten in de zin van dat bijv. emoties, doen en denken los van elkaar staan. Er kan bijv. gelachen worden om een volkomen triest moment. De emotie staat dan los van de normale gedachte die men zou krijgen bij een triest iets. Het kan zijn dat de schizofreen door zo'n triest iets denkt aan totaal iets anders, wat dus de emotie opwekt waardoor de schizofreen lacht.

Over dat je schizofrenie en DIS kunt hebben:
dat is net zoiets als kanker hebben en een ziekte aan je hart hebben...inderdaad: het kan, zo dacht ik, maar het heeft niks met elkaar te maken.

juist, vooral over dat eerste, volgens mij klopt dat helemaal.
dat tweede geloof ik direct.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 11:47
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
blacky schreef op 02-12-2003 @ 15:07:
Een dingetje, schrizofrenie kan je niet genezen, je kan hoog uit de psychoses onderdrukken met medicijnen
ja klopt.
het is niet te genezen.
de psychosen kunnen met medicijnen onderdrukt worden. Wanneer dat gelukt is wordt er geprobeerd de patient (en familie) te begeleiden. Vooral in het begin is het, lijkt mij, moeilijk ermee om te gaan. Er wordt dan veel gepraat en gekeken hoe beide (zowel patient als familie / vrienden) er het beste mee om kunnen gaan. ik denk dat dit een vrij lang proces is... pas als dit ook goed gaat, is er nog een derde. Dan wordt de patient geholpen weer normaal deel te nemen aan de maatschappij. Een woning te vinden en een baan.

het is niet te genezen, maar ik denk dat het, met waarschijnlijk veel inspanning, moet lukken er goed mee om te gaan.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 11:49
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
blacky schreef op 02-12-2003 @ 15:07:
Een dingetje, schrizofrenie kan je niet genezen, je kan hoog uit de psychoses onderdrukken met medicijnen
sorry, ik reageerde net al, hierop en gaf je dus gelijk, maar had nog niet door dat het een reactie op mijn post was.
je hebt helemaal gelijk. er had moeten staan dat de psychosen dmv medicijnen onderdrukt kan worden.
xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 11:29
Verwijderd
Enige discussie is dit toch altijd... * GrIjNz *

Toch even een paar aanvullingen.

* DIS komt uitsluitend voor na herhaaldelijke bijna-doodervaringen voor je 5de levensjaar...
Dit is niet waar. DIS onstaat doordat een kind, voordat hij/zij een eigen "ik" heeft ontwikkeld, gebeurtenissen meemaakt die voor hem/haar op dat moment niet te verwerken zijn. Die zijn om dat moment traumatisch voor die persoon, wat dus inhoud dat dat niet voor iedereen zo hoeft te zijn!

* de DISser hoort stemmen van binnenuit...
Hij hoort die stemmen niet, aangezien het geen stemmen zijn. Vaak hoort hij/zij die stemmen in het beginstadium niet eens, omdat hij/zij niet in contact staat met de andere alters.
Hierdoor onstaat ook het geheugenverlies. Het is geen oorzaak wat ikook zag staan. Zoals ik nu niet weet wat de persoon doet die dit leest, zo weet iemand ook niet wat een andere alter doet.

Overigens moet ik zeggen dat leven met een DISser prima te doen is. Sterker nog, vaak heeft de omgeving niet eens door dat de persoon DIS heeft. Bovendien, het is altijd gezellig in je 'eentje'!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 11:45
Verwijderd
Citaat:
lady-kebiss schreef op 31-12-2003 @ 12:29:
Toch even een paar aanvullingen.

* DIS komt uitsluitend voor na herhaaldelijke bijna-doodervaringen voor je 5de levensjaar...
Dit is niet waar. DIS onstaat doordat een kind, voordat hij/zij een eigen "ik" heeft ontwikkeld, gebeurtenissen meemaakt die voor hem/haar op dat moment niet te verwerken zijn. Die zijn om dat moment traumatisch voor die persoon, wat dus inhoud dat dat niet voor iedereen zo hoeft te zijn!
Dat is toch maar een verklaring? Er zijn er zoveel, iedereen denkt er weer anders over (en met iedereen bedoel ik ook artsen, onderzoeker, enz).

Citaat:
* de DISser hoort stemmen van binnenuit...
Hij hoort die stemmen niet, aangezien het geen stemmen zijn. Vaak hoort hij/zij die stemmen in het beginstadium niet eens, omdat hij/zij niet in contact staat met de andere alters.
Hierdoor onstaat ook het geheugenverlies. Het is geen oorzaak wat ikook zag staan. Zoals ik nu niet weet wat de persoon doet die dit leest, zo weet iemand ook niet wat een andere alter doet.
'hij hoort stemmen' -> 'Hij hoort die stemmen niet, aangezien het geen stemmen zijn.' Die logica volg ik even niet.

Citaat:
[b]Overigens moet ik zeggen dat leven met een DISser prima te doen is. Sterker nog, vaak heeft de omgeving niet eens door dat de persoon DIS heeft. [b]
Als iemand niet weet wat zijn alter heeft gedaan, dus op een gegeven moment niet meer weet dat hij gister weet ik het wat deed (geheugenverlies dus bv), dan zou dat mij toch wel opvallen.

Citaat:
Bovendien, het is altijd gezellig in je 'eentje'!
Das wel een heel standaard 'grapje'...ik denk bovendien dat het lang niet altijd leuk is.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 13:40
Verwijderd
Tsja, hoe zal ik het zeggen: je leert ermee omgaan!

Die stemmen zijn niet stemmen als in de zin van een shizo, namelijk omdat deze tegen de persoon praten, en bij een DISser is het de alter die praat. Wat toch wel een heel verschil geeft.

En ja, je verveelt je nooit in je eentje! Niet eens een geintje ofzo, flauw van me he? Ik ben, wat ze ook wel noemen, een ervaringsdeskundige.

Psychologen en dokters kunnen kletsen wat ze willen, hebben alleen maar theorieën. Uiteindelijk snap je alles toch beter als je een band aangaat met een DISser.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 13:42
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 30-12-2003 @ 12:47:
ja klopt.
het is niet te genezen.
de psychosen kunnen met medicijnen onderdrukt worden. Wanneer dat gelukt is wordt er geprobeerd de patient (en familie) te begeleiden. Vooral in het begin is het, lijkt mij, moeilijk ermee om te gaan. Er wordt dan veel gepraat en gekeken hoe beide (zowel patient als familie / vrienden) er het beste mee om kunnen gaan. ik denk dat dit een vrij lang proces is... pas als dit ook goed gaat, is er nog een derde. Dan wordt de patient geholpen weer normaal deel te nemen aan de maatschappij. Een woning te vinden en een baan.

het is niet te genezen, maar ik denk dat het, met waarschijnlijk veel inspanning, moet lukken er goed mee om te gaan.
Niet alleen dmv medicijnen. Ook de omgeving maakt veel uit.
Citaat:
Het ontstaan van een psychose hangt af van de kwetsbaarheid om een psychose te krijgen en van de stress die iemand ondervindt. Hoe groter de kwetsbaarheid is om een psychose te krijgen, des te sneller kan er bij (lichte) stress een psychose optreden. Iemand krijgt dan meer emotioneel geladen informatie te verwerken dan hij aankan; de informatieverwerking is ontregeld. Hierdoor kunnen de typische verschijnselen van een psychose optreden.
Bron:http://www.similes.org/nl/Psychose.php

Ik denk dat de kans op het krijgen van een psychose veel kleiner is als iemand met schizofrenie een stabiele omgeving heeft.

Ik denk dat je beter per persoon kan kijken of ze ooit terug kan in de maatschappij. Sommige mensen hebben er gewoon meer last van dan anderen. Sommigen kunnen het denk ik best redden als ze het gewoon wat rustiger aan doen terwijl anderen hun leven lang vastzitten aan medicijnen en intensieve hulp.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 14:50
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 31-12-2003 @ 12:29:
Enige discussie is dit toch altijd... * GrIjNz *

Toch even een paar aanvullingen.

1) * DIS komt uitsluitend voor na herhaaldelijke bijna-doodervaringen voor je 5de levensjaar...
Dit is niet waar. DIS onstaat doordat een kind, voordat hij/zij een eigen "ik" heeft ontwikkeld, gebeurtenissen meemaakt die voor hem/haar op dat moment niet te verwerken zijn. Die zijn om dat moment traumatisch voor die persoon, wat dus inhoud dat dat niet voor iedereen zo hoeft te zijn!

2) Overigens moet ik zeggen dat leven met een DISser prima te doen is. Sterker nog, vaak heeft de omgeving niet eens door dat de persoon DIS heeft. Bovendien, het is altijd gezellig in je 'eentje'!
1) Er moet wel aanleg zijn om te kunnen disocieren, en het gedeelte vóór je 5e levensjaar is het geen dat de 'ik' vormt.
"Kenmerkend voor een meervoudige persoonlijkheidsstoornis is dat de eerste splitsing al heel vroeg tot stand moet zijn gekomen., namelijk in een levensfase waarin het kind bezig was haar indentiteit te ontdekken en te ontwikkelen. Gewonlijk wordt ervan uitgegaan dat een mps'er vóór haar 5e levensjaar heeft blootgestaan aan ingrijpende gebeurtenissen"
<bron: Michaela Huber's Meervoudige persoonlijkheden; een handboek voor overlevenden van extreem geweld>

2) Als er voldoende rekening mee wordt gehouden, dan is het 'te doen'.
Dat laatste is wel erg cliché, het is in het algemeen juist doodeng om je controle te verliezen over je lichaam.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 14:57
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 23-11-2003 @ 16:56:
Een voorbeeld van zo’n film is ‘De ontkenning’ Dit gaat over een man met vijf persoonlijkheden (de stoere, de stille, de dame, het meisje van het strand en een van de persoonlijkheden had een eigen naam, haar naam… Dit was de hoofdpersoon)
Het gaat over een vrouw (Brigitte)
De man is haar therapeut.
*heeft em op .avi (272 Mb), kan em uploaden als iemand interesse heeft* Ook te halen bij kazaa, soulseek en mIRC [/query moenbase]:
zoeken op: De Ontkenning [MPS documentary]

[mag dit wel? nee he, nou, verwijder maar dan ]
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"

Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 14:59.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 15:14
Verwijderd
Citaat:
lady-kebiss schreef op 31-12-2003 @ 14:40:
Psychologen en dokters kunnen kletsen wat ze willen, hebben alleen maar theorieën. Uiteindelijk snap je alles toch beter als je een band aangaat met een DISser.
Dan snap je de omgang misschien beter, maar niet de oorzaak van een ziekte, lijkt me. Jij hebt niet allerlei apparatuur en tests om dingen te onderzoeken: die artsen en onderzoekers wel.

En wie weet zijn er ook wel artsen en onderzoekers die een band met een 'DISser' hebben? Zal best het geval zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 16:12
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 31-12-2003 @ 14:40:
1) Die stemmen zijn niet stemmen als in de zin van een shizo, namelijk omdat deze tegen de persoon praten, en bij een DISser is het de alter die praat. Wat toch wel een heel verschil geeft.

2) Psychologen en dokters kunnen kletsen wat ze willen, hebben alleen maar theorieën. Uiteindelijk snap je alles toch beter als je een band aangaat met een DISser.
1) Stemmen zijn toch van alters, of zie ik dat verkeerd?
Er werd toch niet gesuggereerd dat het gaat om de stemmen die van buitenaf komen zoals bij schizofrenen (het horen van stemmen in de omgeving).

2) In Nederland zijn er dis-therapeuten die ten die met meerdere dissers werkt en dus als voordeel heeft dat er een breder beeld gegeven kan worden dan wanneer je uitgaat van 1 mening, of 1 disser, juist?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:22
Fainne
Avatar van Fainne
Fainne is offline
kan schizofrenie ook voorkomen bij iemand van 16.
Volgens mij heb ik een lichte vorm ofzo.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:29
Fainne
Avatar van Fainne
Fainne is offline
en ik hoor stemmen van buitenaf
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Fainne schreef op 31-12-2003 @ 19:22:
kan schizofrenie ook voorkomen bij iemand van 16.
Volgens mij heb ik een lichte vorm ofzo.
Lijkt me dat dat wel kan, 't kan ook bij jonge kinderen, volgens mij...alleen stellen ze het misschien, net als vaak bij borderline, wel pas definitief na je 18e vast, maar dat weet ik niet zeker. Als je denkt dat je het hebt, ga dan eens langs je huisarts en bespreek het met hem. Misschien heb je wel helemaal niks of iets anders en maak je je druk om niks. (Je kunt zelf nooit objectief oordelen en sowieso, je kunt zelf toch geen diagnose of wat dan ook stellen.)
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Fainne schreef op 31-12-2003 @ 19:29:
en ik hoor stemmen van buitenaf
Toen ik dit las, dacht ik (heel flauw): "ik ook, wie niet?", maar dat zijn vast andere stemmen dan jij bedoeld. Nogmaals: als je denkt dat je het hebt, ga dan eens praten met je huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:39
Fainne
Avatar van Fainne
Fainne is offline
hm jah bedankt, maar ik vroeg al eens aan mn moeder of ik het zou kunnen hebben maar ze werd kwaad dat ik het ook maar vroeg...tjah maar ondertussen..achja
En ik dacht dat die stemmen misschien geesten zouden kunnen zijn.never mind
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:43
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 19:30:
Lijkt me dat dat wel kan, 't kan ook bij jonge kinderen, volgens mij...alleen stellen ze het misschien, net als vaak bij borderline, wel pas definitief na je 18e vast, maar dat weet ik niet zeker. Als je denkt dat je het hebt, ga dan eens langs je huisarts en bespreek het met hem. Misschien heb je wel helemaal niks of iets anders en maak je je druk om niks. (Je kunt zelf nooit objectief oordelen en sowieso, je kunt zelf toch geen diagnose of wat dan ook stellen.)
Ik geloof dat ze het al voor je 18e vaststellen. Maar ze zijn erg voorzichtig met het stellen van de diagnose bij kinderen en jongeren.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:44
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Fainne schreef op 31-12-2003 @ 19:29:
en ik hoor stemmen van buitenaf
stemmen van buitenaf horen hoort geloof ik niet alleen bij schizofrenie. En daarnaast is schizofrenie veel meer dan alleen bijvoorbeeld stemmen horen.

Citaat:
Fainne schreef op 31-12-2003 @ 19:39:
hm jah bedankt, maar ik vroeg al eens aan mn moeder of ik het zou kunnen hebben maar ze werd kwaad dat ik het ook maar vroeg...tjah maar ondertussen..achja
En ik dacht dat die stemmen misschien geesten zouden kunnen zijn.never mind
Hoe kan jouw moeder weten of je schizofrenie heb? Ik denk dat je daarvoor beter idd langs kan gaan bij de huisarts. En dan kan die voor jou beoordelen of je moet worden doorverwezen enzo.

Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 18:46.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 18:55
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 31-12-2003 @ 19:43:
Ik geloof dat ze het al voor je 18e vaststellen. Maar ze zijn erg voorzichtig met het stellen van de diagnose bij kinderen en jongeren.
tussen 16 en 22 dacht ik... voor schizofrenie?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 19:02
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
moenbase schreef op 31-12-2003 @ 19:55:
tussen 16 en 22 dacht ik... voor schizofrenie?
Ik ken iemand van 14 met die diagnose. En iemand van 16 die al heel lang die diagnose heeft.

Alleen ze proberen vaak eerst andere dingen uit te sluiten, en pas daarna geven ze de diagnose. In elk geval zijn ze er erg terughoudend mee.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 19:31
Mr_Akkerhuis
Mr_Akkerhuis is offline
Ben ik echt idioot als ik zeg nog nooit van MPS te hebben gehoord? Of zijn jullie gewoon geniaal .
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 20:09
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
dat ze de diagnose krijgen wil niet zeggen dat het altijd de juiste is.
'k ken iemand waarbij een beginstadium van bordeline en het syndroom van tourette wordt geconstanteerd, terwijl het eigenlijk een disociatieve stoornis is...

oh en dat van die leeftijden heb ik
1) mis
2) op http://www.schizofrenieplein.nl/yps3.htm gelezen:
"Meestal openbaart schizofrenie zich voor het eerst in de leeftijd van zestien tot zesentwintig jaar."

__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 03:42
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Mr_Akkerhuis schreef op 31-12-2003 @ 20:31:
Ben ik echt idioot als ik zeg nog nooit van MPS te hebben gehoord? Of zijn jullie gewoon geniaal .
MPS = Multiple Personality Syndrome. Ofwel meer persoonlijkheden hebben.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 14:35
Madita
Madita is offline
Aangezien een klasgenoot van me, net voor de kerst is opgenomen omdat ze schizofrenisch was, en omdat er hele rare dingen gebeurden met haar, ben ik er wel een beetje van op de hoogte.

Het verschil ligt als ik het goed heb begrepen ook in dat MPS een ziekte is van het verleden, wat ik bedoel is dat ze dingen zien zo als ze zijn, maar het dan later heel anders uitdrukken.

Schizofrenie niet, op het moment zien ze de dingen op een hele andere manier. Mijn vriend legde me uit, om de rare situaties van dit klasgenootje uitteleggen, dat hun denken dat ze in een andere situatie zijn, bijvoorbeeld ze denkt dat ze met haar vader aan het praten is, maar ze zit dan in de klas...

Wat me ook opvalt bij dit klasgenootje was ( naast dat ze mensen en dieren zag de er niet bestaan, hele absurde dingen zei, en heel raar deed) was dat ze nooit naar je lusterde, ze deed alsof ze naar je luisterde, maar ze hoord je niet, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar ze luiserde nooit. Dat kon je ook zien aan de aantekeningen die ze in de les maakte, ze hoord woorden, en verzint de conectie.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 14:49
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-01-2004 @ 04:42:
MPS = Multiple Personality Syndrome. Ofwel meer persoonlijkheden hebben.
d8 dat t officieel:

MPS=Meervoudige persoonlijkheidsstoornis
MPD=Multiple Personality Disorder

was?
mja, je ken dr nog wat variaties van maken
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 15:16
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Pieter: Bij de term schizofrenie meent men wel een aantal zaken uit de definitie te kunnen afleiden. Die afleidingen echter zijn in de meeste gevallen niet correct. Dat is het grote probleem. Bij de DSM-IV-definitie schizofrenie moet aan minstens 2 van 5 kenmerken voldaan worden: hallucinaties, wanen, onsamenhangende spraak, negatieve symptomen of chaotische gedrag. Deze 5 kenmerken komen overeen met 5 uiteenlopende psychische functies: de waarneming, de inhoud van het denken, de vorm van het denken, het initiatief en het uitwendig gedrag. Je ziet dat er op die manier volgens de definitie meer dan 10 verschillende vormen van schizofrenie mogelijk zijn. Het probleem bestaat vervolgens als je uit de algemene naam DSM-IV-schizofrenie allerlei zaken gaat afleiden die niet in de definitie zitten en die bij de individuele patiënt niet van toepassing zijn.
Schizofrenie kan zich op zoveel manieren uiten en is feitelijk een vergaarbak van verschillende ziektebeelden
Bron: http://www.schizofrenieplein.nl/hulp...afgeschaft.htm

Citaat:
Een dingetje, schrizofrenie kan je niet genezen, je kan hoog uit de psychoses onderdrukken met medicijnen
Citaat:
Een van de belangrijkste is dat de hersenafwijkingen die bij schizofrenie zijn aangetroffen op specifieke gedeelten van de hersenen betrekking hebben. Omdat we dit weten kunnen we nu ook verder onderzoek doen hoe deze afwijkingen zijn ontstaan. Daarnaast weten we dat de afwijkingen met het beloop van de ziekte erger worden. Dit is bijzonder belangrijk omdat we nu op zoek kunnen gaan naar nieuwe medicijnen die deze verergeringen in de hersenen mogelijk kunnen stoppen. Als het een ziekte was geweest die je "hebt en houdt", is hier weinig aan te veranderen. Nu het een ziekte blijkt te zijn die voortschrijdt, komen er ook nieuwe mogelijkheden om dit proces te stoppen.
Bron:http://www.schizofrenieplein.nl/hulp....symposium.htm

Volgens deze bron kan het nu nog niet, maar ooit misschien wel. Misschien niet genezen maar wel 'stopzetten'
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 21:10
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Mr_Akkerhuis schreef op 31-12-2003 @ 20:31:
Ben ik echt idioot als ik zeg nog nooit van MPS te hebben gehoord? Of zijn jullie gewoon geniaal .
het heet DIS tegenwoordig.
misschien heb je daar wel van gehoord.

*en anders zijn wij geniaal, vind ik ook goed *
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 18:42
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Schizofrenie heeft 3 kenmerken die heel typerend zijn:

-grote mate van desoriëntatie. Schizofrenen worden door buitenstaander vaak bestempeld als 'gek', omdat ze onverstaanbare taal uitkramen, enz...Bij mps is dit minder het geval.

-wanen. Zo heb je bijvoorbeeld betrekkingswanen (de schizofreen denkt, als hij 2 mensen ziet praten, dat ze over hem/haar bezig zijn). Achtervolgingswanen (iedere auto die voor het huis stopt, is een deel van 'het complot' dat tegen hem beraamd wordt). Grootheidswanen (ze denken dat ze een autoritaire, machtige, belangrijke persoon zijn in de wereld).

-hallucinaties. Het beste voorbeeld hier zijn 'de stemmen' die ze horen.

Maar ik vind het moeilijk te spreken over 'schizofrenen' omdat er zoveel verschillende soorten zijn...ook heel belangrijk is dat er vrij veel bewijs is op dit moment dat schizofrenie voor 80 % te wijten is aan erfelijkheidsaspecten.

greetz
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 19:15
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Schizofrenie heeft 3 kenmerken die heel typerend zijn:

-grote mate van desoriëntatie. Schizofrenen worden door buitenstaander vaak bestempeld als 'gek', omdat ze onverstaanbare taal uitkramen, enz...Bij mps is dit minder het geval.

-wanen. Zo heb je bijvoorbeeld betrekkingswanen (de schizofreen denkt, als hij 2 mensen ziet praten, dat ze over hem/haar bezig zijn). Achtervolgingswanen (iedere auto die voor het huis stopt, is een deel van 'het complot' dat tegen hem beraamd wordt). Grootheidswanen (ze denken dat ze een autoritaire, machtige, belangrijke persoon zijn in de wereld).

-hallucinaties. Het beste voorbeeld hier zijn 'de stemmen' die ze horen.

Citaat:
Bij de DSM-IV-definitie schizofrenie moet aan minstens 2 van 5 kenmerken voldaan worden: hallucinaties, wanen, onsamenhangende spraak, negatieve symptomen of chaotische gedrag. Bron
Je zou dus ook schizofrenie kunnen hebben zonder onsamenhangende spraak, wanen en hallucinaties volgens deze bron.

Maar ik vind het moeilijk te spreken over 'schizofrenen' omdat er zoveel verschillende soorten zijn...ook heel belangrijk is dat er vrij veel bewijs is op dit moment dat schizofrenie voor 80 % te wijten is aan erfelijkheidsaspecten.

Citaat:
Maar de vorm van schizofrenie die via de familie wordt doorgegeven komt hooguit bij een kwart van de patiënten voor.Bron
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 19:45
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 02-01-2004 @ 20:15:

Maar ik vind het moeilijk te spreken over 'schizofrenen' omdat er zoveel verschillende soorten zijn...ook heel belangrijk is dat er vrij veel bewijs is op dit moment dat schizofrenie voor 80 % te wijten is aan erfelijkheidsaspecten. [/B]
Nog maar eens een voorbeeld van het pluralisme in de psychologie. Wij leren het dus anders. Maar ik denk eerder dat, van alle mensen die het hebben, er 80 % de oorzaak is van genen, bedoelt men dus dat de aandoening multifactoriëel is.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 19:59
Verwijderd
Je kunt inderdaad wel contacten leggen met heel veel psychologen en andere profs, maar het grote probleem met DIS is dat de profs er zelf nog niet echt over uit zijn of het uberhaupt wel bestaat en zo ja, wat dan de oorzaken zijn... Best sund eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 13:14
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 02-01-2004 @ 20:59:
Je kunt inderdaad wel contacten leggen met heel veel psychologen en andere profs, maar het grote probleem met DIS is dat de profs er zelf nog niet echt over uit zijn of het uberhaupt wel bestaat en zo ja, wat dan de oorzaken zijn... Best sund eigenlijk.
Er zijn inderdaad profs bij die dis zien als aandachttrekkerij, het wijten aan een andere stoornis, waaronder schizofrenie of borderline. Gelukkig zijn er in Nederland verschillende dis-testen beschikbaar bij verscheidene instellingen, tevens zijn er, zoals ik eerder melde dis-therapeuten die kunnen zorgen voor een succesvolle therapeutische begeleiding van de stoornis.
Er zijn tenminste 2 doelen die gesteld kunnen worden:
1) het persoon de alters te laten accepteren, en de alters elkaar te accepteren, soort van overeenkomsten sluiten. Hierbij komt ook vooral traumverwerking aan bod.
2) de alters integreren tot 1 persoonlijkheid. Hier wordt in het algemeen niet vaak voor gekozen omdat het vele jaren therapie kost, tevens is het mogelijk dat trauma's terugkomen, de hoofdpersoon terugvalt, de alters elkaar opstoken, of het persoon aanzet tot destructief gedrag.

Vaak is het hoofdpersoon zich niets of zich er heel weinig van bewust wat zich heeft voorgedaan. Sommige alters kennen elkaar vaak wel, er kunnen wel altijd nieuwe komen, b.v. wanneer zich nog niet eerder afgespeelde situatie heeft voorgedaan.
Je moet het eigenlijk zien als een overlevingsstrategie. Wat het hoofdpersoon waarschijnlijk niet bewust wil meemaken, wordt opgevangen door een alter.
en bladiebladiebla
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Herinneringen
Snakeboy
4 04-01-2004 17:54
Psychologie Donnie Darko => schizofrenie
mylentje
69 03-08-2003 18:39
Psychologie schizofrenie
Verwijderd
59 01-06-2003 15:38
Verhalen & Gedichten Nog eventjes titelloos.
Vlooienband
11 31-01-2003 20:11
Psychologie Ze zijn een beetje aan ’t vechten binnen in…
Elka
17 09-10-2002 16:58
Psychologie Info over MPS en SCHIZOPHRENIE
Droomvlucht
4 28-05-2002 10:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.