Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2014, 20:15
maja7
maja7 is offline
Hallo,

Voor mijn masterproef doe ik onderzoek naar het effect van trainersontslagen op de prestaties in eerste klasse voetbal in België voor meerdere seizoenen. Hiervoor doe ik een replicatie van een eerder onderzoek (Balduck et al. 2010) maar met recentere gegevens. Mijn gegevens zijn al de matchresultaten gedurende een bepaald seizoen. In spss heb ik dus een apart bestand gemaakt voor elk seizoen. Als verklaarde variabele heb ik per wedstrijd het doelpuntenverschil (aantal gemaakte doelpunten door de thuisploeg - aantal gemaakte doelpunten door de uitploeg en dit per wedstrijd). Als verklarende variabele schat ik de kwaliteit en het thuisvoordeel van alle aanwezige ploegen in een seizoen volgens een model van Clarke en Norman (1995). Dit doe ik door dummyvariabelen te gebruiken. per ploeg heb ik 2 dummyvariabele namelijk 1 voor het thuisvoordeel en 1 voor de kwaliteit van de ploeg. De dummy variabele voor het thuisvoordeel wordt 1 als de ploeg thuis speelt en 0 als de ploeg uitspeelt. Voor de kwaliteit van de ploegen de schatten betekend dit dat de variabele 1 wordt als de ploeg thuis speelt, 0 als de ploeg niet speelt en -1 als de ploeg uit speelt. Koning en Balduck (zijn auteurs waarvan ik hun paper heb gelezen) gaan dan voor het effect van trainersontslag kijken naar de verandering in thuisvoordeel onder oude en nieuwe coach en de verandering in kwaliteit van de ploeg onder de oude en de nieuwe coach. Ik heb hiervoor dummyvariabele aangemaakt voor de ploegen die hun trainer ontslagen hebben. De variabele voor de verandering in het thuisvoordeel wordt 1 als de ploeg thuis speelt en onder de nieuwe coach. Anders wordt deze variabele 0. Bij de dummy variabele voor verandering in kwaliteit wordt deze 1 als de ploeg thuisspeelt en onder de nieuwe coach, -1 als de ploeg uitspeelt onder de nieuwe coach en nul anders. Dit gaat goed maar tegelijk ben ik hier vast komen te zitten: Stel nu dat een ploeg meerdere trainers ontslagen heeft tijdens een bepaald seizoen hoe kan ik dit dan aanduiden met die dummyvariabele? Als er maar 1 trainersontslag plaatsvindt is het gemakkelijk: enkel nullen en 1 en/of -1 komen pas als de nieuwe trainer er is. Maar wat als die nieuwe trainer binnen dat seizoen ontslagen wordt? Dan kan ik toch niet 1 en -1 nog zetten aangezien het een andere trainer betreft... Kan iemand mij verder helpen?

Daarnaast voeren de auteurs zogenaamde "F-tests" om te zien hoeveel seizoenen significant verschillen op alpha= 0.05 voor de verschillende uitbreidingen van het regressiemodel zoals de verandering in thuisvoordeel en verandering in kwaliteit van de ploeg. Zoals eerder gezegd heb ik voor elk seizoen een bestand apart gemaakt. Kan iemand mij zeggen hoe ik die F-tests met SPSS kan uitvoeren??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2014, 21:34
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Die F-test is voor zo ver ik weet gewoon een extra optie die je aan kunt vinken bij de extra opties van het regressiemenu.

Je dummy-verhaal kan ik niet helemaal volgen. Voor zo ver ik weet zit je met dummy's niet vast aan -1 0 en 1, maar kun je ook gewoon de getallen 1 t/m veel gebruiken. Je maakt namelijk een categorische variabele, en je bepaalt zelf hoeveel categorieën je maakt. Ik weet niet of je toegang hebt tot een bibliotheek die ook statistiek boeken heeft, maar het boek discovering statistics using spss van andy field is echt een aanrader.
de beste man heeft ook een website met hulp trouwens: http://www.statisticshell.com/html/apf.html#
laat je niet afschrikken door de vreselijke lay-out, het is echt informatie van goede kwaliteit
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 15-08-2014, 23:44
Muffle
Muffle is offline
Alineas.

Gebruik ze.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2014, 23:30
maja7
maja7 is offline
Citaat:
Die F-test is voor zo ver ik weet gewoon een extra optie die je aan kunt vinken bij de extra opties van het regressiemenu.

Je dummy-verhaal kan ik niet helemaal volgen. Voor zo ver ik weet zit je met dummy's niet vast aan -1 0 en 1, maar kun je ook gewoon de getallen 1 t/m veel gebruiken. Je maakt namelijk een categorische variabele, en je bepaalt zelf hoeveel categorieën je maakt. Ik weet niet of je toegang hebt tot een bibliotheek die ook statistiek boeken heeft, maar het boek discovering statistics using spss van andy field is echt een aanrader.
de beste man heeft ook een website met hulp trouwens: http://www.statisticshell.com/html/apf.html#
laat je niet afschrikken door de vreselijke lay-out, het is echt informatie van goede kwaliteit
Hallo Pluis,

Merci voor je reactie. Wij hebben op de Unif een bibliotheek en heb gezien dat het boek vanaf 12 september terug beschikbaar is. In de bibliotheken in onze provincie is het echter niet beschikbaar. Dus aangezien ik nog wel een tijdje zal moeten wachten zoek ik nog altijd verder. De site van Andy Field is idd heel speciaal. Hij zegt op zijn site dat hij soms tijd maakt om mails enz. te beantwoorden maar dan vooral op korte vragen. Heb jij dit al uitgeprobeerd of niet?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2014, 15:27
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
nee, ik zou hem niet lastigvallen met vragen waarop ik eigenlijk het antwoord zelf op moet zoeken. Ik zou nog eerder de statistiekdocent van mijn opleiding vragen (dat heb ik wel eens gedaan).
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 17-08-2014, 16:23
maja7
maja7 is offline
Ja ik heb reeds een assistent van statistiek gecontacteerd, meerdere zelfs, maar ze konden me ook niet verder helpen...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2014, 20:48
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Persoonlijk zou ik er trouwens voor pleiten om alleen een dummy te maken voor het feit dát er een trainerswissel heeft plaatsgevonden. Of dit er nou 1 of 15 zijn maakt dan niet uit. Dat is a. makkelijker uit te voeren en b. denk ik dat het niet extreem veel effect heeft op je uitkomsten. Je hebt namelijk waarschijnlijk een niet al te grote dataset en er zullen vermoedelijk ook niet al te veel ploegen zijn met meerdere trainingswissels. Als je dan de ploegen met meerdere trainingswissels wilt vergelijken met de ploeg met maar 1 trainingswissel gaat dat vermoedelijk niet echt uitmaken om eerder genoemde redenen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32.