Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2005, 12:24
Verwijderd
zie kop:

bij voorbaat dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2005, 14:23
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Onderhuur is illegaal, dus ik denk niet dat daar enige rechten aan verbonden zijn...?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 14:55
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 15-04-2005 @ 13:24 :
Bouw je als onderhuurder (legaal)huurrechten op?
nee, onderhuur is idd illegaal en illegale huurrechten bestaan zelfs in dit land niet
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 10:05
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Onderhuur is niet altijd illegaal.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 10:13
Verwijderd
Precies, het kan bij de huurovereenkomst zijn uitgesloten dan wel zijn toegestaan, voor zover ik weet. Maar in de regel zal onderhuur bij studentenwoonruimte wel zijn uitgesloten.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 10:16
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-04-2005 @ 11:13 :
Maar in de regel zal onderhuur bij studentenwoonruimte wel zijn uitgesloten.
Bij Stadswonen mag het (als je bijvoorbeeld voor een stage naar het buitenland moet, mag je je kamer onderverhuren).
Bij veel particulieren mag het niet.

In de regel bestaan er 2 vormen van onderhuur:
- de huurder woont zelf niet meer in het appartement, de onderhuurder wel (dit is vaak illegaal)
- de huurder woont wel zelf in het appartement en verhuurt 1 gedeelte door aan een onderhuurder (dit is vaak legaal).
Maar het hangt dus o.a. af van de voorwaarden van je huurbaas.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 10:19
Verwijderd
Oke, dat wist ik niet. Thanks
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 11:08
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Roos schreef op 16-04-2005 @ 11:16 :
Bij Stadswonen mag het (als je bijvoorbeeld voor een stage naar het buitenland moet, mag je je kamer onderverhuren).
Bij veel particulieren mag het niet.

In de regel bestaan er 2 vormen van onderhuur:
- de huurder woont zelf niet meer in het appartement, de onderhuurder wel (dit is vaak illegaal)
- de huurder woont wel zelf in het appartement en verhuurt 1 gedeelte door aan een onderhuurder (dit is vaak legaal).
Maar het hangt dus o.a. af van de voorwaarden van je huurbaas.
Hoef je daar geen vergunning of inschrijving voor te hebben?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-04-2005 @ 12:08 :
Hoef je daar geen vergunning of inschrijving voor te hebben?
Ik val onder optie 2 met m'n kamer.. en ik sta gewoon ingeschreven bij de gemeente enzo, als je dat bedoelt?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 12:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 16-04-2005 @ 13:22 :
Ik val onder optie 2 met m'n kamer.. en ik sta gewoon ingeschreven bij de gemeente enzo, als je dat bedoelt?
Nee, ik bedoel dat je ingeschreven moet zijn als verhuurder of iets dergelijks. Ben ik wel benieuwd naar...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:03
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-04-2005 @ 13:24 :
Nee, ik bedoel dat je ingeschreven moet zijn als verhuurder of iets dergelijks. Ben ik wel benieuwd naar...
Nee volgens mij niet, want je woont dan samen in hetzelfde huis.
Je moet nauurlijk wel de toestemming hebben van je huurbaas. En allebei ingeschreven staan bij de gemeente.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 15:51
Nobucta
Avatar van Nobucta
Nobucta is offline
Citaat:
Roos schreef op 16-04-2005 @ 11:16 :
Bij Stadswonen mag het (als je bijvoorbeeld voor een stage naar het buitenland moet, mag je je kamer onderverhuren).
Bij veel particulieren mag het niet.

In de regel bestaan er 2 vormen van onderhuur:
- de huurder woont zelf niet meer in het appartement, de onderhuurder wel (dit is vaak illegaal)
- de huurder woont wel zelf in het appartement en verhuurt 1 gedeelte door aan een onderhuurder (dit is vaak legaal).
Maar het hangt dus o.a. af van de voorwaarden van je huurbaas.
De onderhuurder mag alleen niet inschrijven bij de gemeente, dus hij zal ook weinig rechten hebben. Maar de folder daarover ligt i hun kantoor.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 21:22
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Nobucta schreef op 18-04-2005 @ 16:51 :
De onderhuurder mag alleen niet inschrijven bij de gemeente, dus hij zal ook weinig rechten hebben. Maar de folder daarover ligt i hun kantoor.
Bij de legale huur mag dit wel hoor. Ik woon zelf ook op deze manier.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:07
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-04-2005 @ 13:24 :
Nee, ik bedoel dat je ingeschreven moet zijn als verhuurder of iets dergelijks. Ben ik wel benieuwd naar...
hm, dacht ik ook al aan.
je krijgt toch geld van degene aan wie je onderverhuurt? (onderhuurder betaalt de huurder en die betaalt de verhuurder - das toch onderhuur?). betekent dit dan niet dat de huurder een inkomen krijgt (het maandelijkse geld van de onderhuurder). en valt dit niet in een categorie als "zwart-werken" of zo?
iemand betaalt voor een dienst (het onderverhuren van een kamer) - zal de gemeente of de belasting daar geen interesse in hebben? en het dus illegaal zijn als de huurder (die het weer onderverhuurt) geen officiele verhuurder is?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:54
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
ganralph schreef op 19-04-2005 @ 14:07 :
hm, dacht ik ook al aan.
je krijgt toch geld van degene aan wie je onderverhuurt? (onderhuurder betaalt de huurder en die betaalt de verhuurder - das toch onderhuur?). betekent dit dan niet dat de huurder een inkomen krijgt (het maandelijkse geld van de onderhuurder). en valt dit niet in een categorie als "zwart-werken" of zo?
iemand betaalt voor een dienst (het onderverhuren van een kamer) - zal de gemeente of de belasting daar geen interesse in hebben? en het dus illegaal zijn als de huurder (die het weer onderverhuurt) geen officiele verhuurder is?
Je kunt natuurlijk aan een samenwoon-constructie denken, dat lijkt mij de enige manier die minder vragen opwekt.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:24
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Je kunt toch gewoon iemand bij je in laten wonen en daar een vergoeding voor vragen? Dat lijkt me best logisch en is niet meteen 'inkomen' ofzo.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
ekki schreef op 19-04-2005 @ 17:24 :
Je kunt toch gewoon iemand bij je in laten wonen en daar een vergoeding voor vragen? Dat lijkt me best logisch en is niet meteen 'inkomen' ofzo.
Zo simpel is dat natuurlijk niet...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 10:50
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ekki schreef op 19-04-2005 @ 17:24 :
Je kunt toch gewoon iemand bij je in laten wonen en daar een vergoeding voor vragen? Dat lijkt me best logisch en is niet meteen 'inkomen' ofzo.
ik kan ook bij jou je badkamer komen betegelen en daar een vergoeding voor vragen.
mag ook niet...


een samenwoonconstructie lijkt me wel een optie. als ik bij mn vriendin in trek (eigen huis) dan mag ik natuurlijk best een dfeel van haar rekeningen betalen, zonder dat zij dan officieel verhuurder moet zijn.

maar als je niet echt samenwoont, maar wel doet alsof, geeft dat volgens mij toch wat lastigheden.
je woont dan ineens samen met je verhuurder, zonder dat je officieel een aparte woonruimte hebt. betekent dit dan niet dat je een soort van gezin vormt? en heeft dit niet allemaal gevolgen voor belastingen (afvalstoffen, water, ik zeg maar wat) en voor eventuele uitkeringen?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-04-2005, 17:46
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
ganralph schreef op 21-04-2005 @ 11:50 :
ik kan ook bij jou je badkamer komen betegelen en daar een vergoeding voor vragen.
mag ook niet...
Waarom niet?

Stel dat een goede vriend van mij ofzo mijn badkamer zou willen betegelen, maar daar wel even een vergoeding voor wil hebben? Lijkt me niet echt een probleem. Het wordt pas een probleem als hij dat soort dingen dagelijks gaat doen bij veel mensen. Ik geef hem anders toch ook een doos merci (bijvoorbeeld), dat is toch ook een beloning?
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 17:52
Verwijderd
Ik zou voor beide gevallen je huurcontract er iig goed op na kijken. Want de kans is groot dat er iets over in zal staan. Je hebt bijvoorbeeld kans dat het huurcontract van de huurder per direct wordt beëindigd.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 10:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ekki schreef op 21-04-2005 @ 18:46 :
Waarom niet?

Stel dat een goede vriend van mij ofzo mijn badkamer zou willen betegelen, maar daar wel even een vergoeding voor wil hebben? Lijkt me niet echt een probleem. Het wordt pas een probleem als hij dat soort dingen dagelijks gaat doen bij veel mensen. Ik geef hem anders toch ook een doos merci (bijvoorbeeld), dat is toch ook een beloning?
hoe veel keer per week en bij hoeveel mensen zou hij het dan mogen doen, zonder dat het zwartwerk is?

snap je mijn punt? je levert een dienst en je krijgt er voor betaald. dat heet werk en daar wil de belasting graag bij betrokken zijn.
vooral omdat hij vantevoren aangeeft dat hij een vergoeding wil (net zoals de verhuurder). als ik uit vriendendienst je tegels kom zetten en jij besluit om mij daarna (zonder afspraak) geld te geven, dan is het misschien anders...

met betaling in natura (merci's) weet ik niet hoe het precies werkt (je kunt niet 6 merci's opsturen naar de belasting).
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 13:22
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ben er eigenlijk best wel van overtuigd dat er niet zoiets bestaat als "legaal onderhuren", omdat, als je vergunningen hebt en belastingen afstaat, je geen onderverhuurder, maar gewoon verhuurde bent.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 13:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
ganralph schreef op 22-04-2005 @ 11:30 :
met betaling in natura (merci's) weet ik niet hoe het precies werkt (je kunt niet 6 merci's opsturen naar de belasting).
Maar betalingen in natura worden wel afgedragen. Er wordt gekeken naar de werkelijke waarde van die betaling en daarvan sta je een gedeelte af. Bij een doos merci's snapt de belastingdienst ook wel dat het niet gaat om een betaling, maar gewoon een aardigheidje.

Het zou wat zijn als je over kadootjes die je voor je verjaardag krijgt ineens ook belasting zou moeten betalen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 17:31
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
ganralph schreef op 21-04-2005 @ 11:50 :
je woont dan ineens samen met je verhuurder, zonder dat je officieel een aparte woonruimte hebt. betekent dit dan niet dat je een soort van gezin vormt?
Nee hoor. Ik ben een onderhuurder en ik heb via een contract gewoon 2 kamers gehuurd.
Van de huurbaas mag dit natuurlijk.
Gewoon allebei ingeschreven bij de gemeente. En ik betaal hem huur via de giro.
Hoe denk je anders dat al die studenten ergens kunnen wonen
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 20:03
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Roos schreef op 22-04-2005 @ 18:31 :
Nee hoor. Ik ben een onderhuurder en ik heb via een contract gewoon 2 kamers gehuurd.
Van de huurbaas mag dit natuurlijk.
Gewoon allebei ingeschreven bij de gemeente. En ik betaal hem huur via de giro.
Hoe denk je anders dat al die studenten ergens kunnen wonen
jij hebt een contract met de huisbaas, of met de huurder?
als je een contraxct hebt met de huisbaas, ben je geen onderhuurder, maar gewoon een tijdelijke huurder.

onderhuur betekent dat de huurder ZELF de kamer onderverhuurt. als jij bij de verhuurder (huisbaas) getekent hebt, heb je toch een contract met HEM, en wie betaal je het geld de verhuurder of de huurder?
als jij de huisbaas zelf betaalt, ben je wederom geen onderhuurder. betaal je de huurder, dan betekent dit waarschijnlijk dat het de huisbaas geen ruk interesseert, zolang ie zn geld krijgt

hoe al die studenten aan woonruimte komen? gewoon door te huren.
hoe veel studenten op straat worden geschopt? omdat iemand erachter komt dat er onderverhuurd wordt.



ps. wat had dit met die quote te maken? dat ging over legaal samenwonen, en niet over onderhuur...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2005, 21:14
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Nou je vormt dus niet gelijk een gezin ofzo. Nogmaals, onderhuur is legaal zolang de huurder (dus waarvan jij een kamer huurt) zelf ook in hetzelfde appartement woont. Misschien begreep ik jou verkeerd met mijn 'onderhuur' verhaal

De huurder huurt een appartement van de huisbaas.
Ik (bijvoorbeeld) huur twee kamers van de huurder.
We wonen dus samen in 1 huis.
Dit mag. Maar je huisbaas moet het wel goed vinden. Dan kan je ook allebei gewoon bij de gemeente ingeschreven staan.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 21:24
ganralph
ganralph is offline
oh, dat verklaart. de huurder woont dus gewoon in huis? dat snapte ik niet uit je vorige verhaal. dit is idd legaal.

onderhuur is ook eigenlijk: huurder huurt huis (woonruimte) van verhuurder en verhuurt het geheel weer door voor vaak hogere prijzen, zonder dat de eigenaar dit weet.

op die manier zijn veel sociale woningen veel duurder dan de bedoeling is en verdienen anderen er illegaal geld aan (de huurder die dus ineens verhuurder is, zonder toestemming van de eigenaar, en bemiddelingsbureau die onderhuur in stand houden)

bij studentenkamers gebeurt dit op veel kleinere schaal, maar er worden dus wel kamers (veelal van grote woningbouwverenigingen) doorverhuurt, zonder dat de woningbouwvereniging dit weet. zo verdient dus iemand illegaal (want niet bekend bij de eigenaar) geld aan de kamer. en dat is dus verboden.

als de eigenaar het niet weet, wordt er vaak meer geld gegeven dan dat de kamer kost, en dan wordt er dus illegaal verdiend en das ook voor de belasting volgens mij verboden.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 21:40
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ja dat klopt als een bus.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.