Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2013, 08:10
Verwijderd
Een paar jaar terug kregen meisjes voor het eerst een oproep om zich in te laten enten tegen baarmoederhalskanker. Omdat mijn ouders er niet van overtuigd waren dat het veilig was mocht ik me niet laten vaccineren. Als ik nu iets lees of hoor over baarmoederhalskanker moet ik er elke keer weer aan denken dat ik niet ingeënt ben en dat geeft me best een onveilig gevoel.

Waar het op neer komt is dat ik me nu misschien alsnog wil laten inenten. Ik heb gelezen dat de prikken 125 euro per prik kosten, maar ik kan nergens overtuigend antwoord vinden op de vraag of dat ook voor mij geldt, aangezien ik geboren ben ik het jaar 1994 (dus het eerste jaar waarin meisjes de prikken van de overheid kregen).

Ik ben nu de voors en tegens aan het afwegen, maar ik weet het eigenlijk niet zo goed. Daarom wil ik vragen wat jullie mening is of wat jullie in mijn geval zouden doen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2013, 08:48
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Er zijn miljoenen vrouwen in nederland die niet gevaccineerd zijn tegen HPV en daarvan krijgt echt een mínderheid baarmoederhalskanker. Daarnaast is het vaccin ook niet tegen baarmoederhalskanker, maar tegen het HPV-virus dat als het een chronische infectie maakt een voorstadium van baarmoederhalskanker kán veroorzaken. En het vaccin pakt niet eens alle veroorzakers van baarmoederhalskanker aan. Lange termijn effecten zijn nog niet bekend (of het wel echt een voor de populatie relevant aantal gevallen van baarmoederhalskanker voorkomt, en dan eigenlijk met name of er sterftereductie is).
Oh en als je eenmaal seks hebt gehad heeft vaccineren geen zin meer, want dat is hoe je besmet wordt met het HPV virus.
Kortom: er is nog te weinig bekend over de daadwerkelijke voordelen van het vaccin. We weten alleen dat het baarmoederhalskanker voorkomt als het veroorzaakt wordt door een van die virustypes, maar daarmee voorkom je natuurlijk niet die van andere types HPV.

Ik ben niet gevaccineerd (want te oud) en vind het ook geen drama dat het niet zo is. Ik zal braaf meedoen aan het bevolkingsonderzoek als het zover is en daarmee is men er vaak vroeg genoeg bij als ik dan wat blijk te hebben.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 28-06-2013, 08:55
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik heb de prikken toen der tijd wel gehad (ik was toen op één na het enige meisje in de klas wat de prikken ging halen, de rest vond het ook te eng/ onnodig). De prik zorgde bij mij, zover ik weet, niet voor bijwerkingen, dus wat dat betreft hoef je het daar niet om te laten.

Toen ik de prik kreeg was bekend dat hij in elk geval vijf jaar lang zou beschermen, langer wisten ze nog niet zeker. Is daar inmiddels al iets over bekend?

Ik kan de keuze niet voor jou maken, het is een hoop geld voor een inenting (je gezondheid is veel waard, maar de prik beschermt slechts bepekte tijd tegen één ziekte), maar stel dat je de ziekte krijgt denk je inderdaad "Waarom heb ik het toen niet gedaan!?"

Kan je niet bellen naar de GGD met je vraag over de kosten van zo'n vaccinatie?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 13:17
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Op dit moment krijgen - als ik het goed begrepen heb - meisjes geboren in 2000 een uitnodiging voor vaccinatie tegen hpv.
Er is in 2011 een inhaalcampagne geweest voor meisjes uit eerdere geboortejaren, maar voor meisjes uit de geboortejaren 1993 t/m 1996 is die inmiddels afgerond. Dus volgens die richtlijnen kom je er niet meer voor in aanmerking om het binnen het rijksvaccinatieprogramma te laten doen.

Ik begrijp dat je naar info gezocht hebt, maar het nergens kon vinden. Kijk eens op de website van het RIVM. Heb de heel erg lange link even in laten korten: http://bit.ly/17QQ1DP. De richtlijnen voor de hpv vaccinatie komen bij 8.2.8 Inhalen van vaccinaties bij niet of onvolledig HPV-gevaccineerde meisjes aan bod.

Bespreek het eens met je huisarts. Heb je inmiddels al seksueel contact gehad, dan heeft vaccinatie tegen hpv vermoedelijk weinig zin zoals Pluis hierboven al aangaf.
(Sense Jan)
__________________
Sense voor al je vragen over seks.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 21:09
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik ben benieuwd of ze die vaccinatie ook gaan uitbreiden naar mannen/jongens, aangezien hpv waarschijnlijk ook een grote veroorzaker is van kanker in de keel, speekselklieren en darmen. Het is een beetje naïef om aan te nemen dat het alleen maar meisjes gevolgen kan hebben imo
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 08:45
Verwijderd
Beetje naïef om aan te nemen dat dat wordt aangenomen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 20:12
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik sprak in een algemeenheid, niet alsof de overheid/gezondheidsdiensten dat daadwerkelijk doen.

Ik weet dat er op dit moment wordt onderzocht of het nuttig is voor jongens, er is onderzoek dat sterk suggereert dat er een verband is tussen HPV en de toename van bijv. anale kanker bij homoseksuele mannen, en kankervormen in de orale regio bij iedereen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 20:31
Verwijderd
Of 'ze' het gaan uitbreiden Nérgens is sprake van dat iemand dat niet weet en ik denk dat zelfs ten tijde van de beslissing meisjes te vaccineren ook al is bekeken of het genoeg toegevoegde waarde heeft ook mannen te vaccineren. Heel toevallig gaat het dan weer over mannen, en in het bijzonder homoseksuele. Je maakt je alweer eens druk terwijl dat nergens voor nodig is. Onnodig gemiep over die specifieke groep. Alle relevante mensen zijn op de hoogte van de medische feiten en verdere ontwikkelingen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 12:19
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
*zucht* fijn dat jij altijd zo goed weet wat er in mijn hoofd omgaat
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 08-07-2013, 12:26
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Citaat:
Ik ben benieuwd of ze die vaccinatie ook gaan uitbreiden naar mannen/jongens...
Daar is in Nederland niet voor gekozen. In sommige andere landen gebeurt het wel. Bijvoorbeeld in Australië. Daar worden alle meisjes en jongens rond hun 12de/13de jaar gevaccineerd via net zo'n soort programma als we hier hebben.

Ze gebruiken daar trouwens wel een ander vaccin.
Hier in Nederland wordt Cervarix gebruikt. Dat biedt bescherming tegen hpv 16 en 18. Die vind je in het merendeel van de gevallen van baarmoederhalskanker.
In Australie wordt Gardasil gebruikt. Dat biedt bescherming (naast hpv 16 en 18) ook tegen hpv 6 en 11 die genitale wratjes kunnen veroorzaken.

Mocht je het interessant vinden: http://www.hpvvaccine.org.au/
__________________
Sense voor al je vragen over seks.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Inenting tegen baarmoederhalskanker.
patricia15
42 20-03-2009 11:20
De Kantine Saaicob van Holland #547
Uice
500 10-03-2009 15:31
De Kantine Waardeloze promotie #2
Verwijderd
500 03-02-2009 17:52
Seksualiteit Orale seks verhoogt risico op keelkanker
Verwijderd
53 04-06-2007 13:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.