Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2005, 09:56
Verwijderd
Hier dus het eerste eretopic. De bedoeling van deze eretopics is dat we af en toe er een dichter uitnemen, bekende, onbekende, overgewaardeerde en stilletjes in een hoekje weggestopte en dat we hier wat rond gaan converseren. Bepaalde gedichten die jullie mooi vinden, kunnen worden aangehaald, besproken, opgehemeld en afgekraakt. Over de dichter zelf kan gefantaseerd worden en sites kunnen worden aangehaald. Kortom, zolang het maar over de dichter gaat.

Paul van Ostaijen
Citaat:
Drie boeken uitgegeven: 'Music-Hall', 'het Sienjaal', 'Bezette Stad'. Misschien is ook dit slechts massahypnose. Wie kan dit bewijzen dat hij deze boeken heeft gelezen? Laat staan: begrepen. God beware: begrepen: Ik zelf heb ze niet begrepen.

Geboren te antwerpen op 22 februari 1896 – Overleden op 18 maart 1928

Het is de verdienste geweest van Paul van Ostaijen om het expressionisme in de Nederlandstalige literatuur te introduceren. Hij streefde naar een zo groot mogelijke harmonie tussen grafische vorm en inhoud. Mede onder invloed van het dadaïsme was de typografische uitvoering in zijn werk zeer belangrijk. Tijdens zijn leven kreeg hij niet de erkenning waar hij recht op had. Zijn werk had echter een zeer grote invloed op latere dichters.

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/ostaijen/
http://users.pandora.be/louis.jacobs/Vanostaijen.html
http://www.groene.nl/1996/07/xs_ostai.html
http://www.nederlands.nl/nederindex/...tostaijen.html
http://www.ned.univie.ac.at/lic/auto...;9/id;180/k;1/


Enkele van zijn gedichten

(ik kan geen fatsoenlijke NIET-geanimeerde versie van zijn Boem Paukeslag vinden. Het hoort niet geanimeerd te zijn, walgelijk zoals ze het durven verbasteren). Dit is de enige die de oorspronkelijke opzet houdt (op de achtergrond dan na, als iemand een betere vind, hoor ik het graag). Een nieuwe, dankzij Sketch:




Herfstlandschap

In de mist is trage een os met een ossewagen
stappend naast de mist nooit mist zijn maat
de os van de ossewagen
Uit de mist in de mist met de hortende wagen
dut de wagenvoerder zich niet vast
in een spoorloze slaap

Achter aan de wagen drijft lantaarnlicht
een geringe wig van klaarte in de donkerdiepstraat


Uit de bundel: verzameld werk poëzie 1-2



BERCEUSE Nr. 2


Slaap als een reus
slaap als een roos
slaap als een reus van een roos
reuzeke
rozeke
zoetekoeksdozeke
doe de deur dicht van de doos
Ik slaap


Uit de bundel: Nagelaten Gedichten



En nu: jullie!

Laatst gewijzigd op 15-02-2005 om 09:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2005, 10:01
Verwijderd
Ik persoonlijk vind Paul van Ostaijen een genie. Zijn visuele poëzie is zo overdacht en toch spontaan. EN zijn taalgebruik en woordenspel. Een van mijn favorieten is wel het Huldegedicht aan Singer (ik kan het niet hier plaatsen omdat het ook visueel is opgesteld en het forum laat geen spaties toe).

In België word je op school echt doodgegooid met werk van deze dichter, sowieso krijgen we veel poëzie. Dan mag je in groepjes gaan zitten en een voordracht van Boem Paukeslag verzinnen, iets wat zich prachtig voor meerdere mensen leent.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 10:27
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Paul van Ostaijen <3

hij was mijn eerste contact met poezie, het gedicht Boem Paukeslag (ongeanimeerd ) die we in de Nederlandse les behandelden. Ik ben zelden een dichter tegen gekomen waar zoveel plezier in het dichten van zijn werk af straalt. Vooral het gedicht over de naaimachine; Enthousiasme alom, puur over de taal.

Als ik zijn gedichten lees, dan zie ik altijd iemand voor me de tegen zichzelf loopt te mompelen en af en toe in de lach schiet over zijn eigen vindingrijkheid


[EDIT] Dat gedicht over de Naaimachine is dus idd HULDEGEDICHT AAN SINGER
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 10:47
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Deze vind ik ook geweldig:

Marc groet 's morgens de dingen

Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem
ploem ploem
dag stoel naast de tafel
dag brood op de tafel
dag visserke-vis met de pijp
en
dag visserke-vis met de pet
pet en pijp
van het visserke-vis
goeiendag

Daa-ag vis
dag lieve vis
dag klein visselijn mijn
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 13:11
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 10-02-2005 @ 11:47 :
Deze vind ik ook geweldig:

Marc groet 's morgens de dingen
Hmhm
Schitterend ding. Eenvoudigweg mooiïg.
En och, het alpenjagerslied.
http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/ostaijen/alpe.html

Ik geloof dat ik principieel wel positief sta tegen zo'n soort pionier
Aan de andere kant, als ik nu de komende weken tien quasi-alpejagersliederen op DoP zou zien staan, of 5 gedichten geinspireerd door die Mark op zijn groetmorgen, dan zou ik gauw geërgerd raken door die soort poëzie denk ik.

Geef eens een theorie over de hoofdletters in

"de saKKaden van het vertraPte leger"

__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:22
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
paul van ostaijen . doet me gelijk denken aan datgene wat ik ronduit het slechtste gedicht ooit vind:

Citaat:
MELOPEE


Voor Gaston Burssens

Onder de maan schuift de lange rivier
Over de lange rivier schuift moede de maan
Onder de maan op de lange rivier schuift de kano naar zee

Langs het hoogriet
langs de laagwei
schuift de kano naar zee
schuift met de schuivende maan de kano naar zee
Zo zijn ze gezellen naar zee de kano de maan en de man
Waarom schuiven de maan en de man getweeën gedwee naar de zee
ik kon er vroeger al niet overuit hoe lelijk, hoe nietszeggend dit kon zijn. en stiekem dacht ik -je kent het gevoel wel- zelfs ik kan het honderd keer beter.

hij schreef natuurlijk ook andere gedichten, als meisje. die kan ik dan anders -beter in zekere zin- waarderen.

Citaat:
Wanneer zal dan die heimelike pijn,
die niemand weet of weten zal, ten einde zijn?,
Wanneer zal ik me moeten verbergen, zeer timied,
en schuchter doen, omdat een man mijn naaktheid ziet?
En wanneer zullen beter sterkre handen
m'n schouders omvatten en mijn lijf strelen,
als ik, 's avonds, van verlangen moe,
alvorens slapen gaan, wel doe.
(Dan ben ik naakt en mijn naaktheid wiegel
ik vóór de zacht-belichte spiegel, --
de elektriese lamp is gehuld in een zijde-bloedrode bloem.)
Ik wacht en voel 't immense van mijn leed,
wijl ik slechts vaag weet mijn leven inkompleet.
welke ik verder wel leuk vind is herfstlandschap die mutekwater noemt. die vind ik gewoon helemaal perfect, vooral stappend naast de mist nooit mist zijn maat. hij is geniaal in het orgineel uitdrukken van gevoelens, je voelt de slaap komen, je hoort de pauken slaan. dat is iets wat je hem moet geven, of je het mooi vind is natuurlijk wat anders.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:31
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Paul van Ostaijen schreef een keer:
Slaap als een reus
slaap als een roos
slaap als een reus van een roos
reuzeke
rozeke
zoetekoeksdozeke
doe de deur dicht van de doos
Ik slaap
Deze en 'Marc groet 's morgens de dingen'...
Nu ben ik 'niet zo goed' (lees: slecht) in dichten en ken ik totaal geen dichters ik heb wel een mening (tis erg, ik weet het). En mijn mening is dat deze gedichten niet zo mooi zijn... netjes gezegd dan. Nu heb ik niks tegen simpele gedichten maar dit is simpelweg triest. En ik denk niet dat ik uit hoef te leggen waarom... en dat ga ik niet doen ook.
En dan nog iets waar ik me behoorlijk aan stoor als het gebeurt. Als een kind van 9 jaar dit zou hebben geschreven (wat vrij goed mogelijk is) word het hoogst waarschijnlijk compleet afgekraakt. Maar als iemand die bekent als dichter en al meer heeft geschreven wordt het zobeetje de hemel ingeprezen. En dit verzin ik niet terplekke.
Okey, natuurlijk is het niet erg als je nieuwe dingen probeert met dichten en ik heb daar echt niks op tegen maar dit kan ik echt niet mooi vinden.

Als mijn kunst en cultuur mentor dit zou lezen zou hij me uitschelden voor cultuurbarbaar oid. Waarom... omdat ik een andere mening heb ?

- DoD heeft gesproken
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:32
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-02-2005 @ 17:22 :
mutekwater
Ik hoop toch echt dat dat niet is wat ik denk dat het is...

Iig, leuk dat er ook iemand is die hem niet de geweldigheid zelve vindt ^^
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 10-02-2005 @ 17:31 :
Deze en 'Marc groet 's morgens de dingen'...
Nu ben ik 'niet zo goed' (lees: slecht) in dichten en ken ik totaal geen dichters ik heb wel een mening (tis erg, ik weet het). En mijn mening is dat deze gedichten niet zo mooi zijn... netjes gezegd dan. Nu heb ik niks tegen simpele gedichten maar dit is simpelweg triest. En ik denk niet dat ik uit hoef te leggen waarom... en dat ga ik niet doen ook.
En dan nog iets waar ik me behoorlijk aan stoor als het gebeurt. Als een kind van 9 jaar dit zou hebben geschreven (wat vrij goed mogelijk is) word het hoogst waarschijnlijk compleet afgekraakt. Maar als iemand die bekent als dichter en al meer heeft geschreven wordt het zobeetje de hemel ingeprezen. En dit verzin ik niet terplekke.
Okey, natuurlijk is het niet erg als je nieuwe dingen probeert met dichten en ik heb daar echt niks op tegen maar dit kan ik echt niet mooi vinden.

Als mijn kunst en cultuur mentor dit zou lezen zou hij me uitschelden voor cultuurbarbaar oid. Waarom... omdat ik een andere mening heb ?

- DoD heeft gesproken
Triest. Een groot woord. Ik zou wél willen dat je dat uitlegt, als een 16jarige persoon die zelf nog geen been in de poëzie heeft dit over een alom gerespecteerd dichter durft zeggen, wil ik wel graag weten waarom.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:43
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mutant schreef op 10-02-2005 @ 17:32 :
Ik hoop toch echt dat dat niet is wat ik denk dat het is...

Iig, leuk dat er ook iemand is die hem niet de geweldigheid zelve vindt ^^
ik denk het niet .

ik vind hem onwijs goed, op een paar punten, paar gedichten, maar de rest vind ik onwijs slecht. vele kanten dus .

@dod, ik ben ook benieuwd wat je argumentatie is. hoe heeft hij het er zover kunnen brengen? of zijn alleen geschifte mensen fan van hem?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 16:51
Verwijderd
Oh en voor de onwetenden, berceuse = wiegeliedje, misschien dat dat ook wat verheldering dan brengt?

@Zwartwit, ik hoop echt dat dat niet nog een nieuwe verbastering was, want ik ga maatregelen nemen hoor ^^
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 08:00
Verwijderd
Ik ken hem wel, maar niet echt veel van zijn gedichten, dus ik vind het leuk om me er even in te verdiepen (leuk topic dus )

Ik houd wel van die visuele poëzie, daar kan zoveel mee gedaan worden...

Citaat:
AVONDGELUIDEN

Er moeten witte hoeven achter de zoom staan
van de blauwe velden langs de maan
's avonds hoort gij aan de verre steenwegen
paardehoeven
dan hoort gij alles stille waan
van verre maanfonteinen zijpelt plots water
-gij hoort plots het zijpelen
van avondlik water -
de paarden drinken haastig
en hinniken
dan hoort men weer hun draven stalwaarts
vind ik ook wel heel erg wat hebben. Je hóórt die avondgeluiden gewoon, en schept echt een mooi beeld bij mij.

Wat ik verder van hem vind, moet ik nog even overdenken. Maar hij heeft in ieder geval een geweldige eigen stijl.


Mutant, wat vind je nu triest, dat DoD de gedichten niet mooi vindt, of dat hij niet uitlegt waarom?

Eén ding daarover trouwens, ik heb ook wel eens moeite om gedichten los van hun schrijver te zien, en ze daarom echt op waarde te schatten. Je betrekt toch de andere gedichten er ook bij, zelfs hier op DoP al (iets anoniems zoals een dichtwedstrijd zou ik daarom trouwens wel leuk vinden, gewoon om gedichten eens te kunnen beoordelen zonder te weten wie het gepost heeft).
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 08:29
Verwijderd
Hij noemt het zelf triest. Lees zijn reply maar.

En die wedstrijden zijn al geweest en komen nog.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 12:23
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik had verder nog nooit van hem gehoord, maar "Mark groet 's morgens de dingen" ken ik wel en die vind ik erg gaaf Maar ik vind het toch een beetje kindergedichtjes lijken, eigenlijk
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 12:42
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Het mooie is dat hij zelf min of meer hint dat er weinig achter zijn gedichten zit. Ik bedoel; Hij schrijft een bijna lyrische ode aan een NAAIMACHINE

Maar tegelijkertijd speelt hij met de klanken van bepaalde woorden, en gaat daarmee een associatiespelletje spelen. Hiermee roept hij bepaalde gevoelens op, zonder hoogdravend filosofisch te worden. Maar vaak zit er wel meer achter dan eerst lijkt, maar vaak niets concreets (althans, niet iets wat ik kan ontdekken), meer een dubbelzinnig gevoel.

Code:
Ik wil een Singer
wij willen een Singer
wij eisen een Singer
wat wij willen is ons recht
                        ein fester Burg ist unser Gott

Panem et Singerem    Panem et Singerem    Panem et Singerem

                  et Singerem et Singerem
Panem et singerem betekend zoveel als brood en singer

Hij dicht zeker op een kinderlijke manier, maar daardoor wijst hij je op de simpele dingen in het leven. En zijn spel met klanken is gewoon briljant.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:39
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
Het doet me niet zoveel, al vind ik deze wel mooi:

Stilleven,

Van de fles met helder water tot de hals gevuld
valt een éendre heldere schaduw
op het helder bord
dat op de witte tafel weegt
Zo schuift over uw ogekim
- een zeil aan d'einderboog -
uw ziel naar een gewaand daarbuiten
en schept zij de geschapen dingen
naar eigenwijze wijze
En mee over uw ogekim glijdt een mildheid
met uw kennen mee
als fijne mikapoeder die met een blijde schittering
de plaats der vraag bevult

Zie door het heldere glas
het heldere glas
en door dees'held're dubbele wand
de heldere ruit
op deze blauwe nacht
in deze heldere ruit
die aan de nachtwand dun maar aanleunt
zie het heldere glas
en hoe uw oog een zielezeil
op veel einders telkens schuift
als op een touwestel vlak en eenvoudig
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:45
horsepills
horsepills is offline
Oke, die kerel is mijn held. Hehe, als iemand een dandy was, dan was hij het wel.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 10-02-2005 @ 17:31 :
Deze en 'Marc groet 's morgens de dingen'...
Nu ben ik 'niet zo goed' (lees: slecht) in dichten en ken ik totaal geen dichters ik heb wel een mening (tis erg, ik weet het). En mijn mening is dat deze gedichten niet zo mooi zijn... netjes gezegd dan. Nu heb ik niks tegen simpele gedichten maar dit is simpelweg triest. En ik denk niet dat ik uit hoef te leggen waarom... en dat ga ik niet doen ook.
En dan nog iets waar ik me behoorlijk aan stoor als het gebeurt. Als een kind van 9 jaar dit zou hebben geschreven (wat vrij goed mogelijk is) word het hoogst waarschijnlijk compleet afgekraakt. Maar als iemand die bekent als dichter en al meer heeft geschreven wordt het zobeetje de hemel ingeprezen. En dit verzin ik niet terplekke.
Okey, natuurlijk is het niet erg als je nieuwe dingen probeert met dichten en ik heb daar echt niks op tegen maar dit kan ik echt niet mooi vinden.

Als mijn kunst en cultuur mentor dit zou lezen zou hij me uitschelden voor cultuurbarbaar oid. Waarom... omdat ik een andere mening heb ?

- DoD heeft gesproken
Nu ga ik echt oppassen dat ik niet te bot word, want omfg we zitten op een scholierenforum en de tere hartjes zouden eens gekwetst kunnen worden.
Als je leraar beweert dat jij een cultuurbarbaar bent, heeft hij het fout, je bent gewoon een barbaar op zich. Je beweert dat een 9jarig kind zoiets kan schrijven en dat het dan afgekraakt zou worden, beste jongen jij bent al 16 en hebt nog níets gepresteerd dat aan dit zou mogen ruíken zelfs maar. Zegt nog meer over jou, je dichtkunst en je mogelijkheid tot inschatten van kwaliteit.
Je spreekt luchthartig over nieuwe dingen, deze nieuwe dingen zijn verdorie minstens 75 jaar oud, zonder deze beste brave man, zaten we misschien nog verstikt in stijve oude mannen-gedichten, Paul Van Ostaijen heeft schijt gehad aan zijn tijd en heeft daar ook naar moeten leven, erkenning heeft hij niet gekend. Hij is een pionier van de visuele en de klankpoëzie en jij durft daar zo over spreken? Ok, ik geef het je na, het lef heb je, maar je kunt lef hebben om voor je mening uit te komen en dan zeg je, ik persoonlijk vind ze niet mooi, maar je kunt jezelf voor schut zetten, zoals jij nu doet omdat je spreekt over dingen waar je blijkbaar geen verstand van hebt. Ze zeggen niet voor niets de beste stuurlui staan aan wal...

Dat is pas triest. En ook ik ben nu benieuwd naar je uitleg.

Mja. Mijn mening lijkt me duidelijk, ik vind Paul een pionier Een held in het gebruik van klank en beeldpoëzie, er zit zoveel in zijn gedichten, de leesrichtingen zijn al een spel op zich.
Ik ben best wel fan van Herfstlandschap en zijn visuele dingen
Hij heeft ook dingen geschreven die me niet zo bijzonder aanspreken, maar ik geloof dan eerder dat het aan mij ligt en dat ik te stom ben . Hij vraagt zich immers zelf af of hij ze wel begrepen heeft
En dat is interessant. Wie moet de poëzie begrijpen, voor wie schrijven we en wat als wat je schrijft eigenlijk onbekend is voor je... Dat brengt ons weer terug naar Ilja en het feit dat dichters moeten kunnen schrijven over dingen die ze niet zelf meegemaakt hebben, dus niet kennen en niet begrijpen. Maar ik draaf door.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2005, 19:55
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Ik had al enigszins verwacht dat ik hier niet helemaal levend weg zou komen.

Maar okey, jij zegt dus dat ik een barbaar ben (daar heb ik niks op tegen) en ik kan voor geen ene flikker dichten (daar ben ik helemaal mee eens) en ik kan gedichten niet inschatten op kwalitiet... en daar ben ik niet mee eens. Als ik had gezegt dat ik dit en andere gedichten van hem wél mooi zou vinden had ik wél inschattings vermogen ?? Dus eigenlijk moet iedereen hem gewoon fantastisch vinden omdat hij een pioneer is van de visuele en de klankpoëzie ?? Dat dacht ik niet. Het zal vast wel zijn dat hij nieuwe dingen heeft gedaan waar voor zijn tijd nog nooit eerder iemand op is gekomen, maar daarom vind ik zijn gedichten nog niet mooi. De manier waarop hij het 'singer' gedicht heeft geschreven vind ik geniaal maar wat hij dan eigenlijk schrijft vind ik een pure verspilling van een fantastisch idee.
Ik durf daar inderdaag zó over te spreken. Waarom zou ik geen mening hebben over dingen waar ik volgens jou en weet ik veel wie geen verstand van zou hebben ? Waarom zou ik geen verstand van dichten hebben ? Wanneer heb je dat dan wel, wie bepaalt dat ? Als je genoeg gedichten heb geschreven of afgestudeerd ben bij de kunstacedemie of als je elke dag post op een of ander gedichtenforum ? Op die manier wíl ik niet eens 'verstand' of 'inschattingsvermogen' hebben. Ik heb een mening over gedichten. Ik vind een gedicht mooi als het iets met me doet, als ik beelden zie, geluiden hoor en kippenvel krijg als ik het lees. En níet perse als de dichter grenzen heeft verlegt met dichten of volgens een kudde 'proffesionele' dichters een genie is of whatever.

En waar slaat het eigenlijk op dat als ik kritiek heb op een 'alom geprezen dichter' dat ik dan opeens geen inschattings vermogen heb ?? Niemand bepaalt voor mij wat ik een mooi gedicht vind en wat niet. Ik ben geen kuddedier.

Citaat:
Nu ga ik echt oppassen dat ik niet te bot word, want omfg we zitten op een scholierenforum en de tere hartjes zouden eens gekwetst kunnen worden.
Ik hoop dat ik genoeg heb opgepast dat ik niet te bot ben geweest, want omfg ik leef in een wereld met mensen die voor mij gaan bepalen welk gedicht en dichter ik goed moet vinden. Mischien heb ik hun tere hartjes wel gekwetst omdat ik een eigen mening heb over hun 'alom geprezen dichter'.

Hopelijk komt er nu geen flame fight, ik wil de vrede hier niet verliezen maar dit moest er uit. Als je iemand toch wat flames kwijt moet doe dat dan via PM, bvd.

EDIT:
@Mutant: Ik ben 15, niet 16.
@Riven: Ik ben 15, niet 16.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?

Laatst gewijzigd op 11-02-2005 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 10:03
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Ik heb je al een pm gestuurd, maar ik zeg het ook nog maar eens hier:

@ Riven, je hebt dus een waarschuwing gekregen. De volgende keer resulteert zulk een scheldpartij in een afkoelban. Ik vind het prima dat je kritiek uit op Klein Konijn, en harde kritiek, maar schelden vind ik niet nodig.

@ Diary of Dreams, het is prima dat je een eigen mening hebt. Maar je lokt wel dit soort gedrag uit als je die mening op deze manier profileert. Allereerst begin je met zeuren. Kijk als je met gegronde redenen deze dichter weet af te kraken, maar dat kun je niet. Dan kun je wel dit soort reacties verwachten. Let daar een beetje op.

Een discussie is prima, maar laat het wel een inhoudelijke zijn.

Ik geef mijn mening zo.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 10:29
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Ik begin me nu werkelijk af te vragen of ik niet op een evangelisch forum ben beland... Schelden? Mag je een ander een barbaar noemen, als hij het zelf om te beginnen al aangeeft? Een beetje onzin, IMHO mogen discussies best fel zijn.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:00
Verwijderd
Halogeen, neem een woordenboek en zoek de definitie van schelden.
1 krenkende of beledigende woorden uitspreken op heftige of ruwe toon => kijven, lelijke taal uitslaan
Barbaar is het enige wat in de buurt zou kunnen komen, maar je waarschuwt maar een eind weg.

Dod. 15 dan, even erg. Ik zie nog steeds geen uitleg, maar bon. Ik heb NIET gezegd dat je het niet goed mag vinden, herlees mijn reply, het is de manier WAAROP je het brengt. Minachtend en afbrekend. Je hebt zelf nog niets gepresteerd, dus geen enkel persoon zal je op die manier serieus kunnen nemen. De manier WAAROP je het brengt, daarmee zet je jezelf voor schut.
=zwart wit= zegt ook dat hij het niets vindt, maar hoor je een tirade tegen haar? Alleen maar bewondering voor mensen die durven spreken zonder mee te gaan met een massa. Maar weet dan wel waar je over spreekt en hoe je erover spreekt, wnat niemand neemt 15jarige (idd, ik dacht dat ik 16 had zien staan) grootspraak serieus.

En dat je mij naspreekt en woorden in de mond legt die ik niet heb gezegd, getuigen alleen maar van je puberale gedrag (of is dat ook weer schelden ).
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 12-02-2005 @ 11:29 :
Ik begin me nu werkelijk af te vragen of ik niet op een evangelisch forum ben beland... Schelden? Mag je een ander een barbaar noemen, als hij het zelf om te beginnen al aangeeft? Een beetje onzin, IMHO mogen discussies best fel zijn.
Mja. En dat gedoe rond de avatar van Metal en zijn sig. Het doet je nadenken over de zin in dit forum.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:11
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
cultuur barbaar is een uitdrukking / gezegde, maar iemand een barbaar noemen is iets heel anders imo. Nee, we zitten niet op een forum van de eo, al zou ik niet weten wat daar mis mee is, want het neemt niet weg dat je elkaar niet op een fatsoenlijke manier met elkaar zou om moeten gaan. En Riven, jij weet heel goed waar ik het over heb. Je post na die van mij getuigt daar al van.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:49
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Okay, laten we verder ontopic gaan:

Ik heb gisternacht, van half 2 tot ongeveer half 5, gedichten van Van Ostaijen gelezen. Dat was wel een bijzondere ervaring . Ziek, ijlend en zwart romantisch. Ik vind zijn gedichten heerlijk beeldend en de ritmes en het spel met woord en klank zijn echt geniaal. Wat ik wel minder vind is dat sommige van zijn gedichten te veel naar proza neigen imo. Maar de oude Nederlandse spelling en de manier waarop hij daarmee sfeer creeert is echt prachtig =). Ik had op zijn twee bekendste gedichten na, eigenlijk nog niets van hem gelezen. Wist er dus niets vanaf. En, err, het was een prettige kennismaking.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2005, 19:27
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Ok, ik moet met gegronde redenen komen waarom ik de gedichten van iemand niet mooi vind... hmmm toch wel een beetje vreemd toch ? En ik kraak Paul niet af, ik vind een aantal van zijn gedichten niet mooi, en okey het gedicht (dus NIET de schrijver) 'Marc groet 's morgens de dingen' kraak ik idd wel af. Dat gedicht vind ik gewoon niet mooi, ik gebruikte daar het woord triest voor omdat ik dat vaker gebruik maar dan pratend en niet op forum, dus dat had ik beter niet moeten doen omdat het verkeerd wordt opgevat. Maar ik heb ook gezegd dat ik 'singer' een geniaal (!!) opgezet gedicht vind maar dat de tekst dat verpest. Ik vind het prachtig hoe hij het voor elkaar heeft gekregen dat je echt de stemmen van verschillende mensen hoort en dat je helemaal mee gaat leven maar waarom moet het dan over naaimachines gaan ?!! Ik vind het echt zo jammer dat hij dat heeft gedaan. Maar natuurlijk kan je moeilijk een gedicht schrijven wat iedereen mooi vind, en veel mensen vinden de tekst wel prachtig... maar toch vind ik het jammer.
Maar okey, mijn gegronde redenen... je zei zelf al 'dat kun je niet' en je heb helemaal gelijk: dat kan ik niet. En waarom zou ik? Ik heb eigenlijk nog nooit iemand kritiek op een gedicht zien geven met gegronde redenen. Tenzij een mening een gegronde reden is natuurlijk. Ik vind sommige (niet allemaal dus) gewoon niet mooi omdat ik ze niet mooi vind. Ze spreken me niet aan, ik voel er niks bij, ik zie er geen diepte en/of diepgang in (ik zeg niet dat ze er niet in zitten maar dat ik ze niet zie/voel), ik vind het te kinderlijk, lelijke herhalingen, enz.

Ik denk dat veel mensen anders zou reageren als ze een gedicht zouden zien zonder te weten wie de schrijver is. En dat is nu helemaal het geval volgens mij (o.a. omdat Paul 'aparte' gedichten schrijft). Ik vind de redenering van Riven een beetje krom: als de schrijver van een gedicht veel heeft betekent voor het dichten (of hoe je dat ook zegt) moet ik meer respect hebben voor zijn gedichten en ze zelfs daarom mooier ofzo moet vinden (zo komt het iig op mij over). En dat vind ik eigenlijk nergens op slaan. Ik heb respect voor Paul omdat hij blijkbaar veel heeft betekent maar ik probeer gedichten los van de schrijver te lezen en dan mét de kennis wie de schrijver is kritiek geven. Toen ik voor het eerst een gedicht van hem las vond ik ze niet mooi maar was ik toch benieuwd wie dat had geschreven, en dat bleek dus een bekende en gerespecteerde schrijver te zijn. Dus vind ik dat ik het recht heb om behoorlijk hard te zeggen dat ik ze niet mooi vind. Als ik bijvoorbeeld zijn 'singer' gedich van iemand op het forum hier (gewoon een 17 jarig joch oid) was had ik de (volgens mij) lelijke tekst voor lief genomen en de schrijver tot genie uitgeroepen.

Maar mijn posts hier worden een beetje te lang . Ik hoop dat ik nu niemand heb gekwetst want dat is niet mijn bedoeling. En ik bied mijn gemeende excuses aan iedereen die zich door mijn posts beledigt of aangevallen voelen. Ik had niet zo uitdagend moet zijn in mijn eerdere posts hier.

@Riven: Grootspraak ? Dat volg ik echt niet, zou je dat uit willen leggen . Maar als je dat wil scheld je me maar uit voor barbaar, ik vind het niet zo scheldwoord en helemaal niet van iemand die tegen andere loopt te zeggen dat ze 'puberaal gewauwel' uitslaan en dat mensen zich puberaal gedragen terwijl je zelf vrolijk mee doet...
Maar nogmaals, mijn excuses dat ik wat ruw ben geweest en dingen heb gezegt die ik beter niet had kunnen zeggen.

Offtopic:
@Halogeen: Hoe kan je m'n naam nou vergeten !! Maar omdat je het daarna wel goed heb zal ik het je vergeven .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?

Laatst gewijzigd op 12-02-2005 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 20:39
traangast
Avatar van traangast
traangast is offline
Ik heb er een aantal gelezen, in elk geval allemaal die hier gepost zijn, en nog een paar uit de eerste link van de beginpost, maar ik ben daar halverwege mee opgehouden omdat ik het gewoon niet trek.

Thoughtful zei:
Citaat:
Je hóórt die avondgeluiden gewoon, en schept echt een mooi beeld bij mij.
Ik hoor dus niks.

Ik voel deze dingen totaal niet. En dan kan iedereen wel een hele verhandeling gaan houden over waarom ik het nou wel zou moeten voelen, maar ik voel niks, vind de gedichten onnozel(een thema als naaimachine weet mij niet te boeien) en irritant vormgegeven(doe mij maar die goeie oude vierregelstrofes die de haren op je arm doen rijzen, daar heb ik veel meer mee).

Dat geexperimenteer is leuk voor hem dat hij dat doet, maar wat hier nou zo mooi aan is zie ik niet. Ok, hij kan af en toe leuk met die klanken spelen, maar zonder inhoud vind ik mooie klanken niet genoeg. Ik vind het te artyfarty allemaal, zulke gedichten lezen vind ik tijdverspilling, ik voel er niks bij, ik zie er niets bij, het is gewoon niks voor mij .
__________________
Ze was zo mooi, maar tijdelijk, als alle schoonheid eigenlijk. Oprecht en echt, wat men ook zegt. Ze was er, en toen was ze weg.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 22:37
Verwijderd
Zo'n mening als traangast en DoD mag je toch gewoon over een dichter en zijn gedichten hebben? Het lijkt me dat sommige mensen écht moeite hebben om gedichten los van een dichter te zien. En natuurlijk moet dat ook niet helemaal per se. Natuurlijk is het belangrijk wat Paul van Ostaijen voor de dichtkunst betekent heeft. Natuurlijk gaat het er ook om in welke tijd hij zijn gedichten geschreven heeft. Maar dat betekent toch niet dat je het per se móói moet vinden?

En Riven, je hebt het over de manier waaróp DoD het zegt, dat het minachtend is. Ik weet niet hoe je het bedoelt, en hoe het op anderen overkomt, maar op mij komt jouw hele reactie op DoD precies zo over. Helemaal niet prettig om te lezen en nogal lastig om alsnog over in discussie te gaan. Gelukkig gaat DoD er goed op in.

Traangast, die mening van jou vind ik niet zo vreemd. Het kunnen alsnog hele goede gedichten zijn, ook al voel je er niets bij. Gelukkig niet trouwens, anders zou iedereen hetzelfde mooi vinden, en zou alles op elkaar lijken.

Nu echt ontopic: Ik moet me er nog steeds wat meer in verdiepen. Ik begin steeds meer fan te worden van al dat klankenspel. Er zitten zo veel dingen in zijn gedichten die je hier bijvoorbeeld op DoP helemaal niet ziet. We zouden nog zo veel meer kunnen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 23:08
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Wat leuk, zo'n eretopic . Meisje vind ik erg mooi.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 17:29
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik over hem moet zeggen . Wel dat ik het heel erg interessant vind dat hij zo'n expressionistische inslag had .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:00
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
nagelaten gedichten geeft een goed beeld denk ik

waar ik benieuwd naar ben, is wat traangast dan bijv. wel een aansprekend gedicht vindt, en waar hij een gevoel bij krijgt. ik kan me er eigenlijk niets bij voorstellen, kwestie van smaak?

Citaat:
Nachtelik vliegen vogels van
_de wilde wingerd weg

Schrikbeladen klapperen vlerken
dof

in deemstering

Knakgeluid van takken veelvuldig kort
ontsluieren_________vlerken

______éen ogenblik
niet-herkenbare ruimten

de ruimte is van knakkende
________vlerken
________vol

Plotseling zijn vogels
___________schrikgeschud

ons
tot-dingen-gestolde__________Angst
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:54
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Tja, ik vind het een beetje moeilijk om me een mening te vormen over zijn gedichten.

Ik kende eerst eigenlijk alleen Marc groet 's morgens de dingen, wat ik wel leuk vond, maar dat heb ik eigenlijk alleen onthouden door de fokke-en-sukke-variant.

Dus heb ik een aantal van zijn gedichten gelezen, wat wel een openbaring voor me was. Het is totaal anders dan alle andere gedichten die ik heb gelezen. Het spel met de klanken, de opmaak. Dat kende ik helemaal niet. Alleen daarom vind ik hem al gaaf.

Als ik zijn gedichten lees, geniet ik van de klanken, van het ritme.
Maar de inhoud van het gedicht neem ik niet in me op, gaat aan me voorbij, lost op in het spel van klanken.
In zekere zin doet het me denken aan hele abstracte kunst. Ik zie er niets in, maar ik kan het toch mooi vinden om de compositie en het kleurgebruik.

Zijn gedichten zijn zeker niet mijn favoriete gedichten, maar het heeft allemaal wel iets waardoor ik ze beter zal blijven onthouden dan andere gedichten die ik 'mooier' vind.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 15:55
Verwijderd
Diary of Dreams:
En weer heb je me verkeerd begrepen. Je zegt:
Citaat:
Nu heb ik niks tegen simpele gedichten maar dit is simpelweg triest. En ik denk niet dat ik uit hoef te leggen waarom.
Dat had je moeten uitleggen, dat iemand iets niet mooi vindt, is een kwestie van smaak. Maar iets triest vinden en dan ook nog denken dat anderen dat meteen begrijpen... Blijkbaar begrepen we dat niet, want ik ben niet de enige die heeft gevraagd waarom.
Maar nu kom je tenminste met die uitleg, wij kunnen toch niet ruiken wat jij er zo kinderachtig aan vindt? Ik persoonlijk zie een kind van 9 dit nog niet doen.
Dat mensen anders reageren als ze niet weten van wie het is, is een feit, alleen is dit nu een eretopic en is het nogal moeilijk een eretopic te houden zonder een dichter, misschien is het een idee voor de fbs om eens een topic te maken over gedichten zonder dichters.

En er is een verschil tussen niet mooi vinden en respect hebben, respect hoort er gewoon te zijn voor mensen die ervoor hebben gezorgd dat wij kunnen zijn en doen wat we willen, een dichter als Van Ostaijen verdient gewoon respect omdat hij zich in zijn tijd heeft durven afzetten tegen de Oude Garde en daarbij de weg heeft vrijgemaakt voor experimentele dichters en andersschrijvenden.
Dat je vindt dat je 'hard' mag zeggen dat je iets niet mooi vindt, daar komt nu die grootspraak. Keihard roepen dat iets triest is, terwijl je zelf nog niets hebt bereikt op dat gebied, dat gaat er bij mij niet in en bij velen met mij niet. Maar als jij vind dat jij dat kan en mag, ga gerust je gang, zo zijn we allemaal als eens tegen de lamp gelopen, iedereen leert op zijn tijd.

Over het puberaal gewauwel zal ik maar niets meer zeggen, want blijkbaar wordt het gewoon niet in dank afgenomen dat ik mensen eens probeer op hun plaats te zetten en tenminste een spiegel voor te houden. Het draait niet om lievigheid beste mensen, en zachtjes fluisteren, van hey, misschien is dit wel fout of, misschien zou je beter... En er zijn er genoeg die dat wel doen, dus laat mij maar de negatieve toon zetten dan, dan blijven we misschien allemaal een beetje minder zweverig."En mensen die de bal willen kaatsen, weten te weinig over mij om te zeggen wat ik al weet en met schade en schande al heb geleerd.

Dus DoD, ik denk dat je nu wel begrijpt dat ik niets tegen jou of je mening hebt, maar de manier waarop je die hebt gebracht. Ik heb daar even ruw op teruggereageerd, maar nu heb je tenminste een uitleg gedaan en de moeite gedaan om iets duidelijk te maken. Een standpunt is leuk, maar weet het ook te verdedigen.

Thoughtful, waarom moet jij je altijd met commentaar op iemand anders bemoeien, DoD heeft prima bewezen dat hij het zelf aankan.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 16:14
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Aangezien dit helemaal niet meer gaat over Paul kunnen we beter door gaan PM'en.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 16:39
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Grappig, 'Huldegedicht aan Singer' en 'Marc groet 's morgens de dingen' kende ik al, hoewel ik de naam Paul van Ostaijen een beetje vergeten was.
Die twee gedichten zijn bij ons namelijk behandeld op school, als typische voorbeelden van het eerste expressionisme. Omdat ik zo ook de achtergrond van deze dichter leerde kennen, heb ik wel respect voor zijn stijl, omdat het gewoon helemaal anders is, en ik vond het leuk om deze twee gedichten te lezen. Maar daar bleef het ook wel bij, het sprak me niet zo heel erg aan. In zijn gedichten gaat het vooral om de vorm, om klanken, om woordspelingen. Dat kan ik wel waarderen, maar hierbij valt de betekenis van de inhoud nogal weg, vind ik, en dat vind ik wel weer jammer. Ik heb nu wat meer gedichten van hem gelezen en 'Herfstlandschap' bijvoorbeeld vind ik erg leuk, behalve dat de inhoud absoluut niet blijft hangen... maar ik geloof dat ik dat bij alle gedichten heb die ik inmiddels van hem heb gelezen (dankzij de link van =zwartwit=). Dus mijn mening over zijn gedichten is een beetje dubbel: enerzijds kan ik de vorm, het klankenspel en de woordspelingen enorm waarderen, anderzijds vind ik het jammer dat hierdoor de betekenis van de inhoud zo op de achtergrond blijft en zelfs verdwijnt.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 17:11
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 15-02-2005 @ 17:14 :
Aangezien dit helemaal niet meer gaat over Paul kunnen we beter door gaan PM'en.
misschien niet direct, maar zeker wel indirect. Het omhelst zelfs iets groters: de wijze waarop commentaar wordt geleverd. Ik acht de discussie belangrijk genoeg om hier voortgezet te worden, al weet ik niet hoe de andere fbs daar over door denken. Ik vind op zijn minst dat jij, DoD, de kans moet krijgen om je ego te verdedigen.

Bovendien, als Paul dit oproept dan zegt dat zeker wat over zijn gedichten. Er is een verschil tussen iets afwijken of breder maken van het topic en onzin spammen. Het eerste kan goed zijn als het de discussie bevordert, het tweede dient verwijderd te worden.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-02-2005, 18:00
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Ok. Ik vind in het 'openbaar' discuseren eigenlijk ook veel 'leuker' (ik ben eigenlijk wel een discussie freak ) dan via PM. Ik heb toch nog geen PM gestuurd ofzo dus dat maakt ook niet uit.

Citaat:
Diary of Dreams:
En weer heb je me verkeerd begrepen. Je zegt:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nu heb ik niks tegen simpele gedichten maar dit is simpelweg triest. En ik denk niet dat ik uit hoef te leggen waarom.
--------------------------------------------------------------------------------

Dat had je moeten uitleggen, dat iemand iets niet mooi vindt, is een kwestie van smaak. Maar iets triest vinden en dan ook nog denken dat anderen dat meteen begrijpen...
Ik heb al gezegt dat ik 'triest' vrij vaak gebruik als ik praat en het nu (zonder dat ik er bij nadacht) ook in mijn post gebruikte. En ik heb ook gezegd dat ik het beter niet had kunnen zeggen. Dus waarom je daar nu weer over begint begrijp ik niet. En waarom zeg je eigenlijk 'en WEER...' ? Ik heb dat toch echt maar 1 keer gezegt hier en het staat ook nog is in de eerste post in deze thread. (of gaat het over een andere keer )
En ik heb een kind van rond de 9 (volgens mij 10) een gedicht zien schrijven wat niet zo verschrikkelijk veel verschilde met 'Slaap als een reus'. Dit zeg ik niet speciaal om Paul (of iemand anders) te beledigen maar als voorbeeld van hoe simpel het gedicht is (of hoe simpel ik het vind iig ^^), en dat hoeft ook nog niet erg te zijn maar in dit gedicht vind ik dat gewoon niet mooi.

Respect voor Van Ostaijen... ik heb nergens gezegt dat ik géén respect voor hem heb en ik heb héb respect voor hem. Maar dat is voor mij geen reden om zijn gedichten mooi(er) te vinden. Ik heb vind sommige van zijn gedicht niet gewoon mooi maar dat heeft niks te maken met wat ik van hem persoonlijk vind. Ik probeer juist zoveel mogelijk de gedichten te lezen zonder hem erbij te zien. Want als ik een gedicht lees van iemand die ik een grote lul vind kan ik zijn gedichten nogsteeds geniaal en mooi (twee hele verschillende dingen trouwens) vinden.

Ik vind nog steeds dat ik een mening mag hebben over zijn gedichten en dat ik dat ik die mag uiten. Maar ik heb het dat idd net té hard gezegt en daar heb ik ook spijt van en ik heb mijn excuses daarvoor al aangeboden. Dus ik snap niet waarom je dan toch nog door blijft gaan. Dat staat ook zo zeurderig.

Ik vind het best dat je mensen probeert op hun plaats te zetten zolang je het maar op een goede manier doet. Want jij heb, net zoals ik hier, kritiek gekregen op de manier WAAROP je dingen zegt. Een wijs gezegde uit de bijbel: 'Haal eerst de balk uit je eigen ogen voordat je de splinter uit de ogen van een ander probeert te halen.' En hiermee wil ik níet de bal terug kaatsen, ik wil je alleen maar advies geven.
En trouwens, je kan zeggen dat als mensen dit of dat over je zeggen (oid) dat ze dan te weinig over je weten en wat je al of niet heb meegemaakt maar wat weet jíj eigenlijk over hún ?! Dus dat is een beetje zinloos om te zeggen en kan je ook moeilijk gebruiken als argument (meestal dan).

En ik hoop dat het ook duidelijk is dat ik niks tegen Paul heb, niks tegen jou en niks tegen jou mening over mijn mening of de manier waarop ik die uit heb.

Beetje offtopic: Ik vind dat we vaker heftige discussies moeten hebben hier ik ben discussie-fanaat .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 21:19
Verwijderd
Ik ben eigenlijk geen discussiefreak, die dingen heb ik dagelijks genoeg met mijn vader. Nog altijd ja.
Ik begon er niet weer over, ik heb ook míjn standpunt willen verduidelijken want we hebben beiden nogal een toon aangeslagen die verkeerd overkomt, tenslotte blijft dit een geschreven medium. Ik wou duidelijk maken wat me zo gestoord had in je post. En dan ging het vooral om het en ik denk dat ik niet hoef uit te leggen waarom.
Ik wou hier niet over doorgaan, maar blijkbaar begreep je niet waar het punt zat (het woord triest dus, en het niet 'willen' uitleggen en de nogal hautaine houding, die zelfs ik, als arrogant kutwijf niet eens zou durven aannnemen). Daarentegen hou ik wel van zeuren en zeiken, men geeft mij te vaak te veel reden.

Wat ik over anderen denk te weten, zal ik het maar niet over hebben, maar niet iedereen is wie ze lijken te zijn. Tenslotte is dit een forum en zien we alleen wat anderen laten zien, en dáár valt op te reageren.
Ik doelde niet op oordelen, ik doelde op reacties, de reden dat ik hier rondzwerf is waarschijnlijk een andere dan die van anderen en ik wil daarvan profiteren door door de brave reacties en de gewoontes heen te breken. Ik heb al eens verteld dat ik zelf op mijn bek ben gegaan, als ik nu hier hard reageer, dan is het tenminste nog een forum, maar er wordt misschien een heel klein beetje over gedacht zodat er misschien net iets minder op een bek wordt gegaan, want het is níet leuk. En ik hang zeker niet de goede fee uit, maar er valt misschien iets mee te doen.

Maar dat is gelul over mij. En niet over Paul. En daarmee wil ik dit betoog beëindigen anders komt het me teveel over als het laatste woord willen hebben en dat doet me weer teveel denken aan bepaalde discussies met bepaalde mensen... .
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 08:25
Verwijderd
Binnenkort komt er een nieuwe dichter, Halogeen is er al mee bezig ^^. Ik doe deze unsticken en zet hem bij in het algemene sticky topic. Kwestie van overzicht en handigheidjes .
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 19:15
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
maar om hem nu meteen te unsticken... mee bezig zijn is wat anders dan af hebben


bweh werkdruk!!!
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 11:52
Verwijderd
Beetje rologen naar mij!
Hij moet ook eens iets doen hoor .

(Maakt toch niet uit of ie unsticked is, komt vanzelf wel weer.)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 13:40
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-02-2005 @ 12:52 :
Beetje rologen naar mij!
Hij moet ook eens iets doen hoor .

(Maakt toch niet uit of ie unsticked is, komt vanzelf wel weer.)
En aangezien er hier zooo veel gepost wordt zal hij vast wel bovenaan blijven staan, dus kan hij best ungesticked blijven toch
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 13:41
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-02-2005 @ 12:52 :
Beetje rologen naar mij!
Hij moet ook eens iets doen hoor .

(Maakt toch niet uit of ie unsticked is, komt vanzelf wel weer.)
oh ja, doe maar alsof je dat niet fijn vindt.

Hier:

In ieder geval, ik heb mezelf gemotiveerd, het nieuwe eretopic is klaar!
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten ERETOPIC III: Jean Pierre Rawie
xineof
34 20-04-2005 15:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.