Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Jubileum Wedstrijd: Welk gedicht vind jij het beste?
Gedicht 1: Telefoon 4 13.33%
Gedicht 2: Titelloos 0 0%
Gedicht 3: Verf 1 3.33%
Gedicht 4: Dieven van de schepping 0 0%
Gedicht 5: Mens met vleugels 0 0%
Gedicht 6: Een uur erna 0 0%
Gedicht 7: Titelloos 0 0%
Gedicht 8: Survival of the fittest 7 23.33%
Gedicht 9: Vertel me alles 3 10.00%
Gedicht 10: De lijn tussen leven en dood 1 3.33%
Gedicht 11: M a c h i n e 4 13.33%
Gedicht 12: Samenspraak des nachts 4 13.33%
Gedicht 13: Kras, kras, kras 1 3.33%
Gedicht 14: Titelloos 1 3.33%
Gedicht 15: Zomer ‘93 4 13.33%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2005, 21:00
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Sketch schreef op 09-10-2005 @ 21:30 :
Jup, ik ga voor 11. Schande dat die nog maar 1 stem heeft.

Argumentatie komt later.
Volgens mij had je toch al argumentatie?
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2005, 21:02
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja, maar yannick is ons nog een uitgebreidere argumentatie van zijn top5 schuldig.

EN DIE WIL IK ZIEN!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 21:06
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
good point

ik ook!
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 21:25
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
de zon zakte in onze schoenen
(goedgebekte flierefluiters die alleen
nog overeind veren om een graantje
mee te pikken maar liever geen
pluimen verliezen) en de hemel bloedde
op onze zwartgejaste schouders maar
we streken neer in ons nest van
vogelvrijheid; we zouden ons klaar
maken voor onbekende oorden, nu nog
op een koord balancerend om dra te staan
op eigen poten, en ik keek naar jou en wist:
ik zou goedgepluimd de vleugels uitslaan

Zoals DoD al zei, het is gaaf dat het één lange zin is, maar toch niet vervelend leest. Juist heel fijn eigenlijk. "De zon zakte in onze schoenen." Een variatie op 'de moed zakte in onze schoenen'?
goedgebekte flierefluiters heeft ook heerlijk een dubbele betekenis, net als veren. een graantje mee pikken, nog zo'n uitdrukking. Het hele gedicht zit vol met spreekwoorden en uitdrukkingen zie ik nu. Op eigen poten staan, de vleugels uitslaan, etc. Erg gaaf.

"nu nog
op een koord balancerend om dra te staan
op eigen poten,"
verwijst ook erg gaaf naar het schilderij.

Dit is denk ik mijn nummer 2
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 16:17
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb ze toch eindelijk allemaal bestudeerd in een me duur te komen te staan uurtje, maar een mens moet er wat voor over hebben . 11,12 denk ik, 4 en 8 en 15 kunnen ook (een gedeelte van) mijn interesse wegdragen, vrees ik. nog even de tijd, ik hoop. ik heb nog niet naar alle (tussen)standen gekeken, wij hier hopen dat het nog een spannende wedstrijd moge worden.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:03
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
hee ben ik te laat met inzenden? ik had nog wel zo'n mooi gedichtje.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 08:20
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Okay, het is nu toch wel tijd voor mijn commentaar op de gedichten. (Becommentariëren klinkt nog steeds vreemd.)

1
Nee, dit heeft te weinig met het thema te maken. Het gedicht op zich vind ik niet slecht, maar ik vraag me af of de dichter(es) van dit gedicht zich wel echt heeft laten inspireren door Mutants schilderij. Het enige dat ik me kan bedenken is dat de draad waarop de kraaien zitten een telefoonkabel is, maar dat vind ik dan geen leuke interpretatie.

2
Dit gedicht zit echt goed in elkaar. Mooie verwoordingen, het leest fijn, ik krijg echt een beeld voor ogen. Ook knap hoe het met het thema verbonden is. Dit vind ik zeker een mooi gedicht.

3
Ik heb snel de neiging om te denken dat er écht een t hoort bij vind de zon zijn ondergang, en dat is voor mij een afknapper. Verder vind ik het op zich een leuk gedicht, maar iets te simpel denk ik. Ook originaliteit ontbreekt hier een beetje.

4
tot de wereld in as zou rouwen vind ik erg mooi. Zo vind ik in dit gedicht sowieso het woordgebruik mooi. De inhoud spreekt me ook aan, het heeft iets mythisch, een beetje mysterieus ook. Hoewel ik nu heel positief klink kan ik toch niet zeggen dat ik dit gedicht geweldig vind. Het raakt me denk ik te weinig.

5
Ik geloof dat het gezweetwel was die opmerkte dat dit gedicht ergens wel de vorm had van een kraai, maar als dit werkelijk de bedoeling geweest is van de dichter(es) zou hij/zij dit beter hadden kunnen uitwerken. Los van de vorm vind ik ook het gedicht niet zo sterk. Volgens mij zou het een goed gedicht zijn om voor te dragen, maar hier vind ik de witregels wat nutteloos. De verwoordingen zijn mooi, maar ik denk dat het meer een geheel had kunnen zijn.

6
Op zich heeft de inhoud wel een leuke relatie met het thema, maar het spreekt me niet aan. Ik vind het leuk dat in de tweede strofe de zinnen niet afgemaakt worden, maar de eerste strofe vind ik enigszins saai. De laatste strofe geeft een vergelijking en dat vind ik leuk gedaan, maar het is me niet bijzonder genoeg.

7
zittend - kijkend - afgetekend - kibbelend:
dat vind ik iets teveel van het goede, ik houd niet zo van zoveel participia.
Keer op keer word weer gekeken: waar is de t? Dat is opnieuw een afknapper, dus dit gedicht valt af. Jammer is ook de herhaling van de eerste strofe aan het einde, hoewel de bedoeling duidelijk is: vluchten en zitten. Wel vind ik leuk hoe het thema hierin verwerkt is.

Hé, het lesuur is voorbij. Ik ga nog wel een andere keer verder.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:19
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik schrijf op wat ik zie. goede gedichten hebben vaak meer kritiek nodig . het blijft twijfelen. 15 had ik eigenlijk nog niet ontdekt, merk ik nu, 11,12,15. ik wil verder niet de geslaagde toneelspeelster uithangen, maar ik ben geen gedicht tegen gekomen waarvan ik zei: daar zit nou niets in. is het niet in het taalgebruik, dan wel in de vorm, of (mss zelfs nog belangrijker) in de inhoud. ik heb er nog veel meer over te vertellen, maar ik hou het vandaag even kort. mijn mening als volgt:



1. de niet directe relatie met het schilderij is grappig, maar ik zou dit niet naast het gedicht hangen als ondersteuning. leuke schrijfstijl, overigens. wat twijfelachtig, wat overdreven, eennalaatste strofe is een redelijke opleving. het mist wat spirit.

2. zwartgejaste schouders, leuk. ademtocht zonder al te veel verveling en onnatuurlijkheid. de zon zakte in onze schoenen vind ik wel leuk gevonden bij de rest van het gedicht. vogelvrijheid vind ik dan weer niet zo denderend origineel. boodschap is niet slecht.

3. het begint leuk, eindigt zo ook. het is wel erg beschrijvend, schrijven over het maken van vind ik niet zo. de herhaling van en verder en de eennalaatste strofe verpest het voor mijn gevoel wat, gerijmd, wat opgekropt. kissebissen <3. het slot is leuk.

4. qua onderwerp goed, goede relatie (imo) met het schilderij. met strofe 1,2,3 kan ik niet zo veel. niet zo natuurlijk. onuitputtelijk aansprekend is hij niet, maar ik vind de gedachte erachter wél mooi.

5. eerste strofe is oke, wel aansprekend, mooie gedachte. liefde is immers wat uitgezaagd. de schrijfstijl vind ik niet zo denderend, dus.., en…, afgebroken. ook zo met scheuren uit elkaar ~ kussen ons weer samen, dat had wat beter beschreven kunnen worden, denk ik dan. slot insgelijks.

6. afbreken in schelden is altijd leuk, verder wel wat simpel, dan doel ik vooral op het slot. verder wel oke. raadselijke titel. dit belooft meer.

7. soms vind ik herhalingen wat meer voor liedjes. die vorm van zittend komt wat overdreven over. de inhoud vind ik niet onuitspreekbaar, maar de laatste zin, tja. daar kan een mens wat meer mee. hek, trouwens?

8. woordgebruik tweede strofe goed, -of niet is niet mijn ding, maar balanceer – hallucineer is niet slecht. vrede en macht ook niet. goed gedicht, derde strofe ook. minpuntje vind ik het rare en overdreven afbreken van even-wicht. daar krijg ik nog geen onevenwichtig gevoel bij.

9. vooruit, origineel, zo’n samenspraak. het leest wel leuk, maar wel wat saai. maar hoe waaien zij die vederlijven ~ zo vrij en hoog in koude lucht? vind ik inspirerend zat.11, 12 vind ik dan weer een diepe teloorgang. slot niet.

10. eindelijk een normaal rijmschema. daar kom je ook gelijk op het punt, wat te gerijmd. voor de hand liggend, opgezocht. terwijl ~ een auto voorbij raast, die klemtoon, die wat fout valt als ik het lees, vind ik wel grappig, serieus. de laatste strofe, als ontknoping doet me gelijk een stuk positiever naar het gedicht kijken.

11. mijn waarschijnlijke keuze. mens lens me de toekomst in, goed. zo’n laatste gooi neer vind ik vaak niet zo succesvol, je raakt het beeld zo kwijt. de eerste 2 strofes zijn echter zeer…. dat wijt men niet alleen aan het taalgebruik, maar ook aan de inhoud.

12. niet slecht, zeg ik altijd maar. de tweede strofe maakt het dat ik hem wat verbindt met 11 denk ik. de tweede strofe vind ik inhoudelijk zeer oke. het taalgebruik is van niveau, hoewel in mijn gehoor niet áltijd goed gekozen. blaas je eigen mistral in de vleugels van zwart, is zeer. goed slot, goed gedicht.

13. net als 3. maar de tint gaat draaien en liegen tovert een grijns op mijn gelaat. 1 is het niet helemaal, 2 is het eerste gedeelte goed, de rest niet bepaald (verv-elende ). máár, de laatste strofe, ja hoor, die vind ik wel leuk.

14. inhoudelijk, ja. Jerusalem doet het immers áltijd. pandemonium heeft voor mij noch betekenis, noch klank. bij de tweede strofe vind ik de schrijfstijl niet echt aansprekend. ik zou dit liever naast elkaar zien, maar wie ben ik. ik denk dat ik hem heel goed vind, maar de stijl is het niet echt voor mij.

15. telaatkomer, en dat bestudeer je dan net niet zo goed. berberrood, grr. eigenlijk best een goed gedicht, als ik het zo lees. viooltjes in het gras bij het tankstation ~ en de mogelijkheid om af te slaan. vorm is op veel plaatsen ondersteunend, doch niet altijd. de aangeslagen toon vind ik wel weer gepast, dat klinkt wat prekerig. goed slot.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 17:31
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Ik heb gestemd op gedicht nummer 3.
In eerste instantie kon ik niet kiezen tussen nummer 13 en 3, de laatste zin van nummer 3 heeft het gedaan.

-Al lach ik nog immer laatst het best;
Ik verf ze zonder poten!

Geweldig. Verder ben ik niet goed in het beargumenteren van mijn gevoel bij gedichten, deze twee spraken mij het meeste aan op de een of andere manier.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 06-10-2005 @ 14:37 :
Ik heb de poll gemaakt en ik weet welk gedicht van wie is, en bovendien wie er hebben meegedaan. Ik vraag me af of het wel eerlijk is als ik stem.
Jij onthoudt dat? Damn... Ik weet meestal wel een beetje wie meedoet, maar uiteindelijk vergeet ik toch altijd weer wie wat heeft geschreven.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 18:33
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mutant schreef op 11-10-2005 @ 18:59 :
Jij onthoudt dat? Damn... Ik weet meestal wel een beetje wie meedoet, maar uiteindelijk vergeet ik toch altijd weer wie wat heeft geschreven.
ik onthoud heel veel
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 18:35
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Stem toch maar.

Als je niet kan kiezen stem je maar op die van mij .

Ow wacht, ik heb helemaal niet meegedaan.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 21:52
Verwijderd
Ben ik flauw als ik vind dat forumbazen horen te stemmen? Of kijk ik ergens overheen... Nou ja, van Halogeen kan ik het nog wel begrijpen, objectief stemmen lijkt me nogal lastig.

Nog een paar dagen Er moeten nog best veel mensen stemmen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 12:37
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 11-10-2005 @ 22:52 :
Ben ik flauw als ik vind dat forumbazen horen te stemmen?
Nee hoor juist niet, het zou 'flauw' zijn als ze verplicht zouden moeten stemmen.

Ik zit nog steeds te twijvelen, ik denk 11, maar dat weet ik nog niet zeker.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 12:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind het zo deprimerend dat er zoveel gedichten nog helemaal geen stemmen hebben...

Ik heb de neiging om allemaal ondercovers te maken en dan elk gedicht minstens één stem te geven, maar dat is zinloos
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 13:46
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-10-2005 @ 13:55 :
Ik vind het zo deprimerend dat er zoveel gedichten nog helemaal geen stemmen hebben...

Ik heb de neiging om allemaal ondercovers te maken en dan elk gedicht minstens één stem te geven, maar dat is zinloos
Ja het is nogal een triest zicht... maar het zou idd niet echt uitmaken als (meerdere) iemand(en) 'uit medelijden' eens op al die gedichten stemt
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 14:19
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik vond het vooral triest om te zien dat er op de naar mijn mening erg goede gedichten niet werd gestemd. Gelukkig hebben veel goede gedichten nu wel een stem.
Dat elf inhet begin niks had vond ik héél raar staan.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:17
Verwijderd
Dat 12 nog geen stem heeft vind ik ook een beetje gek

Gelukkig heb ik allang gestemd, anders zou ik me hierdoor laten beinvloeden.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:28
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Ja, da's ook wel één van de redenen waarom ik nogal vroeg gestemd heb
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:39
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 12-10-2005 @ 16:28 :
Ja, da's ook wel één van de redenen waarom ik nogal vroeg gestemd heb
Ik heb nog niet gestemd, maar ik heb ook nog niet gespiekt hoe de uitslag staat
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:40
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Da's ook een oplossing natuurlijk!
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:22
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 12-10-2005 @ 16:39 :
Ik heb nog niet gestemd, maar ik heb ook nog niet gespiekt hoe de uitslag staat
Ze zouden die knop weg moeten halen eigenlijk ^^.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:41
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 12-10-2005 @ 17:22 :
Ze zouden die knop weg moeten halen eigenlijk ^^.
Jij zou eens een keer op de chat moeten komen eigenlijk ^^.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 20:11
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik geloof dat ik op acht ging stemmen, maar mijn onderbouwing - die ik vast wel ergens had - ben ik kwijt.

Edit: Gedicht herlezen, en ik weet het weer. Balanceer/hallucineer vind ik heel mooi en de rest van die strofe ook. Dageraadlicht is bovendien een prachtig woord en ik heb silhouet altijd al geweldig gevonden. Mooi gedicht, dat.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.

Laatst gewijzigd op 12-10-2005 om 20:14.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 20:54
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 12-10-2005 @ 17:41 :
Jij zou eens een keer op de chat moeten komen eigenlijk ^^.
Okey, jij bent er 24/7. Maar als ik er ben, dan zeg ik ook wat, in plaats van iedereen hardnekkig en stug te negeren .

Maar goed, ik ben dernet al een tijdje online geweest, en zal ook wel weer wat vaker komen. Kunnen we nog meer mensen overhalen?
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 21:00
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 12-10-2005 @ 21:54 :
Okey, jij bent er 24/7. Maar als ik er ben, dan zeg ik ook wat, in plaats van iedereen hardnekkig en stug te negeren .

Maar goed, ik ben dernet al een tijdje online geweest, en zal ook wel weer wat vaker komen. Kunnen we nog meer mensen overhalen?
Ehm, de laatste 2 dagen zijn geweest: zwartwit, flower4u, limaon, csn, ik, halogeen, xineof, re3m, not for sale, skull-head, tf, geen dichter, zuster, en vast nog een paar die ik even vergeten ben.
maarre, dit is niet het chattopic.

heb je al gestemd?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 08:50
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Ik twijfelde tussen 5 en 8, maar uiteindelijk ga ik voor 8 en wel om deze redenen:

't Is gewoon een wolk van een baby, dat gedicht. Het is er zo eentje dat geen uitleg nodig heeft, dat er gewoon stáát. Zo een waar ik stil van word en waarvan ik niet wil dat het eindigt. En het metrum loopt gewoon zo ontzettend goed.
Het maakt de wereld mooier.
__________________
...moet u maar bedenken dat Dwaasheid, die ook nog eens een vrouw is, aan het woord was. (EvR)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 09:56
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Aangezien ik nog maar net op de helft was met het becommentariëren van de gedichten, ga ik nu verder.

8
Hm. In dit gedicht zie je heel duidelijk hoeveel verschillende interpretaties er mogelijk zijn op het schilderij, en dat vind ik leuk. Een mooie 'inleiding' heeft dit gedicht, simpel, maar sterk. De tweede strofe vind ik gaaf, maar de rest, ik weet niet zo goed wat ik daarmee aanmoet. Het einde is zo abrupt (hoewel dat misschien juist de bedoeling was), maar het woordgebruik blijft mooi. Ik weet het nog niet. Verder naar het volgende gedicht.

9
Waar is de interpunctie? Ik mis aanhalingstekens en punten.
Vogels zijn mensen
zonder haar
maar
met verendeken bedekt

ik vind dit niet mooi verwoord, terwijl
Maar ik hen wel,
en hoe

een heel mooi einde is.
Voor mij is het geheel niet zorgvuldig genoeg uitgewerkt. Ik vind ook het onderwerp niet zo speciaal.

10
Wat mij al meteen opviel was de herhaling van weg in de laatste strofe, bedoeld als rijm. Zonde! Het staat lelijk. Dit gedicht leest erg fijn, omdat het zo regelmatig is. Jammer dat de rijm soms zo simpel is, en soms zelfs een beetje gedwongen. Wel is de inhoud mooi en zelfs ontroerend.

11
Dit is erg tof. Een gedicht dat er voor mij meteen al bovenuit stak, omdat het zo heerlijk fijn wegleest door het spel met klanken en rijm. Knap gedaan, hoewel ik het niet altijd even leuk vind dat er bepaalde woorden weggelaten worden omwille het ritme. vandaag nog bereiken. is daar een voorbeeld van, maar ik vraag me af of het wel echt storend is: het blijft een bijzonder gedicht. Het is mogelijk dat ik hier op ga stemmen.

12
Maar deze vind ik misschien nog wel mooier. Dat woordgebruik, wauw, daar houd ik van. Het loopt zo fijn en het klinkt zo heerlijk. Grijns - stoïcijns, die subtiele rijm. Ik heb hier bewondering voor, want dit gedicht lezen blijft genieten. Op dit moment weet ik vrijwel zeker dat ik op 12 ga stemmen, al zit ik met één punt van kritiek dat wel heel jammer is: bestreedt, kan dat wel? Voor zover ik weet is dit de verleden tijd van bestrijden , maar als dat zo is hoort daar geen t achter.

13
Ik vind het spel met woorden hier minder leuk, het doet me ook niet zoveel, terwijl het pas goed zou zijn wanneer ik ervan stond te kijken. vogel - goochel vind ik leuk en is ook leuk verwant aan het thema, die hele zin.
Ik zing, verga
versterf, verlijk, rot weg
rot weer terug
ontsterf en ontlijk.

Dit stukje is me iets teveel een opsomming. Het gehele gedicht zegt me eigenlijk te weinig, het spel met woorden en klanken heeft hier de overhand en ik heb het idee dat de inhoud er minder toedoet. Jammer.

14
Dit is plotseling weer anders, omdat het een wat meer verhalend karakter heeft. Leuk, mooi woordgebruik, maar het stomme is dat ik nu vergelijkmateriaal heb en het voor mijn gevoel niet kan tippen aan gedicht 12. Dit gedicht vind ik op zich niet slecht, maar het voldoet niet voldoende aan mijn eisen. Hm. Eigenlijk ben ik gewoon helemaal niet objectief meer.

15
Ik vind het thema hier ontzettend leuk uitgewerkt, laat ik dat vooropstellen. Wel jammer dat het begin lang niet zo 'spetterend' is als het einde, en me zelfs wat tegenvalt. De rijm gaan-staan vind ik niet geslaagd. Dat met station is daarentegen wel weer geslaagd. Het rijke woordgebruik vind ik mooi. Maar toch... het gaat ook om het geheel.

Mensen, ik ga voor 12, ondanks de vermoedelijke spelfout.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 11:02
Verwijderd
Zo. Nu ook ik. Weliswaar in stukjes, maar dat deert niemand.

1 Telefoon

Ik blijf struikelen over die jus. Ik denk nog steeds aan saus, en dat zou ik leuk absurd hebben gevonden, verwarring, maar omdat het gedicht daar niet in verder gaat, gaat mijn idee naar fruitsap. En dan vind ik zo'n typisch 'Hollands' woord storend. Ik zit op café en er vraagt iemand een Sjuutje. Vreselijk... En dat krijg ik er niet uit.
Aanspreker... hmmm vreemd woord.
De verbinding was verbroken vind ik een mooi einde. Ik ben overigens benieuwd naar de gedachtengang tussen mijn schilderij en dit gedicht. Ik kan me er een voorstelling bij maken, maar ik ben toch erg benieuwd.
Ik heb trouwens het idee dat ik in dit gedicht rijm mis. Ik lees en verwacht, maar aan mijn verwachting wordt niet voldaan.

2

Ja en nee. Hier kan ik op zich wel van houden owv de snelheid en zeker het vogelspel. Overeind veren <3.
Maar het gedicht vangt me niet, het onderwerp niet. Ik krijg, buiten het vogelspel, geen verbinding met dit en het schilderij. Maar uiteindelijk is dat niet fout, want je was vrij om te doen wat je wil Voor mij is het het echter niet.


Nu eerst eten.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 16:15
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik wou net als Mutant uitgebreid gaan commentaren, maar poe hee
Ik twijfel tussen 3, 8 en 12.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 16:57
Verwijderd
3 Verf

Loopt in het begin heel best, lijkt niet volkomen consequent in het spel, rijm, metrum, maar loopt lekker. Maar het stukje erna:

Maar dan keert het tij
en valt de nacht
en wordt er bloed gegoten
vind de zon zijn ondergang
waar rood verf wordt gespoten


Daar moet ik afhaken, een erg makkelijke opzomming, niet echt interessant qua taalgebruik en -spel voor mij. En dat terwijl de laatste zin net geniaal is met zijn zonder poten .



4 Dieven van de schepping

Een fout in de tijden... de raven brachten en zouden in de verleden tijd ook moeten wachten tot de wereld zou rouwen. Nu hoeft het niet direct, misschien dichterlijke vrijheid, maar dat betwijfel ik hier. Wachten moet dus wachtten zijn.

Nu zie ik hier een heleboel potentieel, raven met werelden van schaduwen onder hun vleugels, maar ik vind het te gemakkelijk uitgewerkt. Te verhalend, niet speels of mooi. Niet vloeiend .



5 Mens met vleugels

Het klinkt heel zacht, heel lief. Stil, gefluisterd. De interpunctie in:
Het meisje dat je zo graag wil zijn, vind ik al tijden in jou.
Dus kruip langzaam uit jezelf.
En je vleugels tillen mij zo hoog als dat wij beiden aankunnen.

had voor mij wat minder gemogen, door al die punten krijg ik teveel rust die je sowieso hierna al helemaal krijgt door die witregels. En van mij had als dat, als mogen zijn, dus zonder dat.

De witruimtes, idd een beetje vreemd, maar ook weer gerechtvaardigd, omdat ze iets opbouwen. Een rust, een opsomming, gebeurtenissen die na elkaar maar niet snel na elkaar gebeuren, loomheid.


6 Een uur erna

Stabiel, vrij veilig gedicht. Af, niet veel op aan te merken, maar het is gewoon niet mijn smaak.


7
Dt-fout. word->wordt

Eenvoudig, weinig durf, letterlijk beschreven wat er is te zien op het schilderij. Ik denk ook stiekem te weten van wie dit is, al kan ik me niet herinneren dat ik die naam heb gezien. Ik weet geloof ik maar van 2 of 3 mensen nog zeker dat ze meedoen.
Overigens zit hier een ontzettend geniale zin in, die maakt al heel wat goed:
Kibbelend met elkaar, over wie het eerste zat


8 Survival of the fittest
birds didn’t fly until they had to flee

Wie heeft in mijn naam meegedaan ^^ Oh dit is zo mijn liefhebberijtje. Woordenspel, spelen met lezen, spelen met klanken. Ik ben benieuwd wat er nog komt, want dit sfeertje lonkt bij mij al naar een stem.




9
Ok, nu twijfel ik. Want dit schrijf ik bijna toe aan dezelfde persoon als waar ik bij 7 aan dacht...
Iig. Teveel vragen, teveel heen en weer gelees, een bijna oninteressante dialoog, retorische vragen.
Al zitten ook hier weer een interessante speelsheid en beeldvorming in. De bejaarden, en vooral: het einde <3.

Niemand zou je zien

Maar ik hen wel,
en hoe

Geweldig . Alleen, de interpunctie



10 De lijn tussen leven en dood

Nu ja, zij die mij kennen, weten dat ik hier niet om sta te springen. Zelfs wat geforceerde rijm hier en daar. Eenvoudig taalgebruik dat me niet echt kan raken.



11 M a c h i n e

Ik raas mee met de tekst, iig heel erg positief. De speelse eindrijm op het laatst vind ik ook erg leuk. Alleen past voor mij de zin van de 6 vogels niet echt in het gedicht, het lijkt me een lijmpoging om een prachtig gedicht aan een (ik zal maar niet prachtig zeggen XD) schilderij te linken. ik vind het een heel mooi gedicht, maar die zin doet het voor mij een beetje teniet.



12 Samenspraak des Nachts

Prachtige woorden, prachtige beeldspraak, mooi geschreven en ik heb geen enkel moment zoiets van WAUW. Het is te veel, te vol, te pompeus. Voor mij dan .



13
Het lijkt me onsamenhangend, 3 stukjes apart, een beetje veel geprobeerd, maar niets afgewerkt. Daarentegen vind ik het laatste stukje (alweer, misschien moeten we een dichtwedstrijd houden rond laatste stukjes ) erg leuk en interessant. Misschien ook niet helemaal af, maar wel leuk.



14

Oeh, een concurrent voor 8...
Een heel verhaal in een paar prachtige woorden. Vooral strofe 1 <33 Dat had eigenlijk voor mij alles mogen zijn. Strofe 1 was voor mij het geslaagde gedicht. Strofe 2 hobbelt er maar achteraan omdat 1 anders misschien te kort zou lijken, maar voegt voor mij niets meer toe.

De laatste!!!



15
Interessante opbouw. Ik denk dat ik mijn keuzes heb gemaakt. Hoewel ik dit erg mooi vind, kruipt het toch niet onder mijn huid en dat zoek ik nu wel.


Mijn top 3:
Gedicht 8
Gedicht 14
Gedicht 15 / Gedicht 11



En stiekem ben ik even wat dingen gaan controleren, nadat ik al deze commentaar heb neergepend. De 2 gedichten die ik aan een persoon toewees, zijn absoluut van iemand anders en gedicht 12 wist me zelfs zo te overdonderen met het teveel aan informatie dat ik over de dikke spelfout heenkeek.

Laatst gewijzigd op 13-10-2005 om 17:07.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 16:58
Verwijderd
Ik had overigens van te voren geen commentaren gelezen en ik wist niet wat van wie was. Ik ga nu commentaren lezen en ik ben blij verrast met de schrijvers ^^.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 18:52
Bloementje
Avatar van Bloementje
Bloementje is offline
zo, ik ook even reageren

Ik vind het allemaal hele mooie werkjes, ik had ook geen idee hoe ik hier een uit moest kiezen die voor mij de beste moest zijn. Ik heb ze natuurlijk allemaal goed gelezen en de mooiste uitgekozen. Daar heb ik weer de mooiste uitgekozen en toen bleef 11 over dus ik heb op 11 gestemd.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 10:30
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik heb gestemd op Gedicht 12: Samenspraak des nachts
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 11:12
geen dichter
geen dichter is offline
nummer 8
__________________
ik dicht niet, ik leef
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 11:17
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Verwacht van mij een post-wedstrijd analyse.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 11:30
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 14-10-2005 @ 12:17 :
Verwacht van mij een post-wedstrijd analyse.
Is het niet eerlijker als je nu een analyse doet?
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 11:48
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 14-10-2005 @ 12:30 :
Is het niet eerlijker als je nu een analyse doet?
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 11:59
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 14-10-2005 @ 12:48 :
Waarom?
Omdat we wel willen dat je stemt, natuurlijk.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 12:57
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
twijfelen zat,
12.

aan de ene kant heel goed bij het thema, aan de andere kant ook weer niet helemaal. andere gedichten winnen soms op andere terreinen. toch de moeite waard om mijn eerste voorkeur weg te dragen.

Citaat:
Mare nostrum legde zich aan mijn voeten,
besteedt mij niet. De zon kwam op.
.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 17:52
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Nog een paar uurtjes en er zijn heel veel mensen die nog niet gestemd hebben! DoD, bijvoorbeeld, en Reynaert en Vidaaa. CSN laat niet zoveel van zich horen in dit topic en ook Ave houdt zich er buiten. En of xineof en Halo stemmen moeten ze zelf weten, maar ik zou het voorbeeld van Mutant volgen (hoewel zij nog een redelijk objectieve kijk had).
Ik neem het jullie wel kwalijk hoor, want 26 stemmen is heus nog niet genoeg!
__________________
et je ne compte pas mes jours.

Laatst gewijzigd op 14-10-2005 om 17:57.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 17:59
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik denk dat ik nog wel ga stemmen, maar een uitgebreide becommentarisering zit er deze keer echt niet in - het spijt me.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:00
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Zo! Op de valreep.
Ik heb geen enkel ander commentaar gelezen, dus daar kunt u mijn niet op beroepen . Alles is geheel subjectief vanuit mezelf, ha!

1.
Dit gedicht vind ik echt bril-jant. De toon is zó goed, dat heerlijke ironische, luchtige; het alledaagse met het onvoorstelbare vermengen. De anti-climaxen die erin zitten, zoals 'En of hij iets kon doen misschien.'; van die heerlijk droge zinnen. Ik heb wel een paar keer dat ik denk; je had hier de toon nóg beter in stand kunnen houden, bijv. bij 'en uitleggen, hij had het mis.', daar had ik ipv , een ; gezet. En de slotzin had ik eerder veranderd in 'Ach, de verbinding was verbroken.' Dat schouderophalige wat het gedicht uistraalt is geweldig; juist dát maakt de lezer aan het denken over de dramatiek. 'Want zij en ik zijn nog in leven', dat vind ik dan weer een heel mooi, ontroerend stuk.

En dan natuurlijk de link met het schilderij. Geweldig . De telefoonlijn, de alledaagsheid van de kraaien die iets lugubers hebben; de dramatiek die in ze schuilt. De zon die er zo bijschijnt. Ik ben hier helemaal weg van.

2.
'Goedgepluimd' is een leuk woord, evenals de hele slotzin; die slotzin speelt wat meer in op een bepaalde situatie (de relatie tussen 'mij' en 'jou') en dat spreekt toch altijd wat meer aan / tot de verbeelding.

Verder vind ik het een mooi schets, maar toch ben ik er niet weg van. Ik vind het wat te veel beschrijvend, te veel van een afstand bekeken. Ook lees ik toch net wat liever gedichten met interpunctie, maar dat is op zich geen probleem. Ik heb hierbij alleen gewoon niet het pure-inspiratie-gevoel.

3.
Bij dit gedicht wist ik al 'dit gaat nog moeilijk worden voor de kiezer'. De slotzin, ik ben er verliefd op . Heerlijk zeg, wat een ritme ook <3.

Leuk dat er ook een gedicht is dat echt gaat over het schildersproces zelf, de 'haren' van de kwast zijn leuk gevonden trouwens; mooi gespeeld met het denkproces erachter/het schilderen zelf/het geschilderde. Mooi rijmschema, leest verfrissend en is ook echt leuk om te lezen. 'want éénieder kan beslissen' vind ik sterk . En dan die slotzin; geweldig. Ik heb niet echt mindere punten aan dit gedicht, het is gewoon leuk!

4.
Ik vind het beeld wat je schept leuk; beetje sprookjesachtig, beetje duister, verhalend; de schrijver is echt een 'verteller' in dit gedicht. Maar ik vind het gedicht toch wat rommelig in elkaar steken. Soms loopt het niet helemaal lekker omdat je net een lettergreep mist of teveel hebt, zonde dat je 'bloed rood' ipv 'bloedrood' hebt geschreven; dat haalt de vaart eruit. 'met gerechtig licht', moet dat niet 'gerechtigd' zijn?

Beeldvorming en idee is dus heel sterk punt hier, uitwerking wat minder.

5.
Hm, het eerste wat me opviel is dat ik bij dit gedicht eerder twee vogels zie die uit elkaar worden getrokken maar die bij elkaar willen blijven; ik vind de melancholiek en de nonchalance van Muuts schilderij te ver afliggen van dit gedicht. Op zich is het leuk dat je er een geheel eigen interpretatie aangeeft, maar als lezer vind ik het niet helemaal erbij passen; voor mij is juist dat nonchalante aan het schilderij heel belangrijk om over te dragen in het gedicht. Kwestie van smaak.

Het is goed geschreven an sich, al loop het soms niet helemaal lekker - kom je soms niet helemaal uit je woorden -, en ik denk ook dat je meer had kunnen doen met die witregels. Het visuele aspect had nog groter gekunt.

6.
Een aantal kraaien zitten
op het koord des levens.

Gedurfd dat je het gewoon benoemt zoals het is, spreekt me wel aan .

Verder vind ik het niet zo heel bijzonder eerlijk gezegd, ik vind het cursief gedrukte stukje een mooi stukje taal, maar de boodschap komt niet helemaal op mij over. Ik denk niet van 'ja! dat hoort bij het schilderij'; ik mis er nog iets aan, maar weet niet echt wat.

7.
Vluchten voor de zwarte nacht
Leuk dat je het zwarte nu toekent aan de nacht ipv de vogels. Lucht/vlucht vind ik ook een leuke rijm, het heeft ook wel iets dramatisch dat je de tweede strofe weer met 'vluchten' begint .
De herhaling van 'hek' vind ik echter heel zonde;
Het hek raakt leeg

Zittend op een hek

Taaltechnisch gezien vind ik dat echt niet mooi staan, wel jammer eigenlijk. Maar het is niet heel erg ofzo . Af en toe komt de rijm verder wat gedwongen over, en vind ik het gedicht niet heel origineel.

8.
Dit is taaltechnisch gezien de beste die er tussen zit vind ik; als ik púúr kijk naar de stilistische kant; de manier waarop geschreven is. Het zit perfect in elkaar, puntgaaf/strak ritme, mooi gespeeld met woordklanken, woordbetekenissen en afwisseling van regellengte.

Petje af, ik doe het je niet na. Ik heb een heel sterk vermoeden wie dit heeft geschreven, in ieder geval ^^. Getuigt van intelligentie (dat zie je ook wel aan de titel), intellectualiteit (dat zeker!) en een goede beheersing van het schrijven. De ontkenning na zo'n duidelijk benadrukte 'vrede' is érg sterk. 'Dan verlies ik even-wicht' is ook érg goed; het enjambement markeert meteen de betekenis. Het is namelijk een 'balancerende' zin, en dat congrueert natuurlijk perfect met 'evenwicht verliezen'. Ook 'even' is goed gekozen; het weergeeft dat moment van uit balans zijn; het 'even' voordat je valt dan wel niet valt. Dat vallen is natuurlijk weer mooi in verband met de lijn.

Het is wel vrij 'doorg' voor sommigen denk ik, ik heb dat zelf niet zo. Het past goed bij het schilderij. Ik had alleen toch íets meer sfeer willen zien denk ik; al was het maar één regel geweest waar ineens iets heel persoonlijks in had gezeten.

9.
Het is een lief gedicht, het doet me denken aan een klein kind dat aan een ouder iemand van alles vraagt. Ik mis de interpunctie hier wel erg; bij zo'n dialoog is dat toch wel handig. Ik moest bij dit gedicht meteen denken aan de stelling 'Mensen zijn tweevoeters zonder veren', dat is serieus een definitie van de mens geweest - wat je toch al niet leert met filosofie -. Verder vind ik het gedicht soms wat langdradig, en komt de schrijver niet écht toch zijn punt heb ik het idee.

10.
ook al zitten ze er jaren. --> daar had ik 'ze zitten er jaren' van gemaakt. Het ritme is een veelvoorkomend ritme, maar je hebt het goed gedaan waardoor het lekker leest. Ik vind het leuk dat je zegmaar 'vanuit het schilderij de wereld bekijkt', zoals de vogels daar zitten te kijken heel de dag naar hoe de wereld zo voorbij raast. Leuke invalshoek .

Verder vind ik het niet súperbijzonder, het is gewoon goed geschreven en het onderwerp is leuk bedacht, maar ik zie niet echt nieuwe of hele aparte dingen.

11.
Wauw, wat actueel. Wat goed, dit onderwerp; mooi het wereldse met het hogere/hemelse bespreken. Je onderwerpt je niet aan regeltjes, gaat lekekr los met de taal om en kunt zo mooi met woorden spelen. Prettige vorm, goed gebruik gemaakt van taalspelletjes en leuke woorden gebruikt. Dit vind ik echt stoer verzonnen:
'Aarde aan hemel' en hemel aan help me.

Het doet me denken aan de ontdekking van de hemel, aan wetenschap/'machine' tegenover het hogere. Het is heel filosofisch eigenlijk, dat spreekt me echt aan. Ook bij dit gedicht denk ik te weten wie het geschreven heeft. Ik heb er verder niet zo heel veel over te zeggen - anders zou ik het helemaal gaan uitdiepen als ik nog meer erover zou zeggen en dat is niet zo nodig denk ik -. Scherp geschreven .

12.
Ook sterren gaan dood.' Dit vind ik een hele mooi zin, sluit prachtig aan bij het voorgaande. Je hebt je vrij expliciet op het schilderij gericht, ik vind het niet héél origineel maar wel een heel romantisch gedicht. 'De zon komt op.' is ook een heerlijke anticlimax vind ik, er zit een heleboel achter die zin.

Verder vind ik het toch niet echt 'spreken', helaas; ik krijg er wel een beeld bij maar dat is vrij algemeen...

13.
'Een vogelverklikker'; goed gevonden. Het is lekker snel geschreven, leest leuk. Ik heb er eigenlijk niet zo veel over te zeggen . Dat is wel erg, maar ik vind het leuk om te lezen, maar verder komt het niet heel erg op me over. Het is weer vanuit de 'schilder-invalshoek' geschreven, maar wel heel anders dan gedicht nummer... 2 was het denk ik. Je hebt er mooi je eigen draai aan gegeven.

14.
Qua dramatiek vind ik dit gedicht het beste. Het gaat heel diep, het zit vol vuur en de zelfdestructieve vlucht vind ik super gevonden. Het is mysterieus en zelfs een beetje 'hoog' geschreven; als in een verheven onderwerp. Dat sfeertje wordt ook verkregen door 'Zij' met een hoofdletter ed. Spreekt me heel erg aan.

als Jerusalem weer bloedt,
Dit vind ik echt een prachtige zin.

15.
Na 'breekt' volgt er ook echt een omslag. Ik vind, laat dat duidelijk zijn, het gedicht echt supermooi, maar het eerste grijpt me veel meer aan dan het stuk na 'breekt'. Bij het eerste stuk zat ik echt 'aaah , wat ongelofelijk mooi...'. Het tweede is ook nog steeds heel mooi, maar dat is iets 'droger', het sleept de lezer niet zo mee. Dat is dan ook niet erg; 'de zevende' vind ik prachtig. Het heeft een lieflijk verlangen in zich. Dit gedicht vind ik qua mooiheid het beste.


Goed, nu is het duidelijk dat ik deze gedichten eruit vind springen:
1
3
8
11
14
15
1 vind ik dat heerlijke nonchalante hebben, 3 het speelse, 8 het intellectuele en taaltechnische, 11 dat actuele en tegenstrijdige; het filosofische, 14 het dramatische en 15 het mooie.

Gek, maar ik ga voor nummer 1 . Dat is de eerste die ik las, en dat vind ik toch de meest originele. Ik heb nog héél even getwijfeld, maar besluit toch vast te houden aan deze keuze.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:01
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Wauw, ik zie nu dat ik nummer 1 uit de '3-stemmers' trek! Dat gaat nog spannend worden!
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:09
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Oja, ik wil trouwens wel heel graag de achterliggende gedachte van 14 - titelloos weten .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:15
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 14-10-2005 @ 12:48 :
Waarom?
omdat je dan niet weet wie wat geschreven heeft natuurlijk
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:16
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
xineof schreef op 14-10-2005 @ 19:01 :
Wauw, ik zie nu dat ik nummer 1 uit de '3-stemmers' trek! Dat gaat nog spannend worden!
Oeh, inderdaad. Nog ruim 3 uur, en dan weten we de winnaar.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:18
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Jippie, dat zijn er al 27.
En CSN, dat is ook helemaal niet verplicht, dus ik vergeef het je. Maar wel stemmen hoor.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:22
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Sketch schreef op 14-10-2005 @ 19:16 :
Oeh, inderdaad. Nog ruim 3 uur, en dan weten we de winnaar.
de winnaar lijkt me toch al duidelijk

ik hoop dat er toch nog es gestemd wordt op al die gedichten die er nog geen één hebben het ziet er vrij zielig uit zo
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:25
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik heb besloten! En het was eigenlijk ontzettend makkelijk. Voorheen twijfelde en twijfelde ik maar, maar dat kwam achteraf vooral doordat ik gedicht 15 nog niet goed had gelezen. Ik begon steeds opnieuw met het lezen van de gedichten bij no. 1, en tegen de tijd dat ik bij 14 en 15 was beland, liet ik daar alleen even vluchtig mijn ogen overheen gaan.

Mijn keus is dus gedicht nummer 15.

Waarom?

Ik vind het prachtig. Echt. Het beschrijft alles precies zoals het is geweest. Nou weet ik niet hoe de schrijver in 1993 was, maar ik was 3, en het was toen mijn ouders mij 's zomers meenamen in hun kinderzitje op de fiets, door die maïsvelden en ik heb zoveel mogelijk vogels afgeteld. Verder vind ik ook dat het gedicht goed in elkaar zit. De rijm is simpel, maar heel treffend. De laatste regel vind ik heel mooi en ik word er bijna sentimenteel van .

Andere gedichten waarop ik had willen stemmen:
2, om de originaliteit en het zo mooie woordgebruik;
6, omdat wat simpel maar toch mooi;
8, om de tweede strofe
en 12. Bij no. 12 vind ik de manier waarop alles zo vloeit mooi. Vloeit? Ja, vloeit.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Jubileum Wedstrijd-Poll Thema: Alfred's Mare
Halogeen
59 03-10-2005 16:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.