Oud 12-11-2006, 18:19
Motormuisje
Motormuisje is offline
Oke, bij deze opnieuw:

Voor mensen die het ook hebben gehad:

Ik heb nu 4 keer een klaplong gehad, spontaan.

Bij mij hebben ze nu een VATS operatie met bullectomie en pleurectomie gedaan. Dus het blaasje wat voor de klaplongen zorgde erom heen dichtgeniet met hele kleine nietjes en het longvlies hebben ze weggestript. Heeft iemand hier ervaring mee en hoelang ze er last van hielden?

Tevens voor Laetitia, omdat je het onderzoek van Dr. Mannes erbij had gevoegd, hierin staat niet vermeld dat het bij vrouwen vaker links voor komt dan rechts en dat het ook nog samenhangt met hormonen. Het is namelijk wetenschappelijk onderzocht en bewezen dat vrouwen vaker een spontane pneu krijgen voor dat ze ongesteld moeten worden.
__________________
Ik is de goede fee van onzin / Hybrid is me manneke / Kusjuh geef aan: Hybrid/guru/lil_devil/Oliebol1986/scitzOfreak/Ufke/Trancie
Oud 13-11-2006, 08:35
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Motormuisje schreef op 12-11-2006 @ 19:19 :
Tevens voor Laeutitia, omdat je het onderzoek van Dr. Mannes erbij had gevoegd, hierin staat niet vermeld dat het bij vrouwen vaker links voor komt dan rechts en dat het ook nog samenhangt met hormonen. Het is namelijk wetenschappelijk onderzocht en bewezen dat vrouwen vaker een spontane pneu krijgen voor dat ze ongesteld moeten worden.
Ja, dat klopt, ik weet dat dat type pneumothorax bestaat . Maar om te voorkomen dat ik daar allerlei vragen over krijg die ik niet kan beantwoorden, heb ik de menstruatie-/catmeniale pneumothorax niet vermeld .. Mij is namelijk niet helemaal duidelijk hoe dit type pneumothorax kan ontstaan, het had in ieder geval iets te maken met het passeren van lucht afkomstig uit de buikholte door openingen in het diafragma naar de rechterpleuraholte, maar waarom dit nou juist tijdens de menstruatie kan gebeuren ..? Een andere maar zeldzame oorzaak is endometriose op de viscerale pleura.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Oud 14-11-2006, 15:36
Motormuisje
Motormuisje is offline
Haha hoe het ontstaat kan ik je ook niet zeggen

Ik studeer geen geneeskunde
__________________
Ik is de goede fee van onzin / Hybrid is me manneke / Kusjuh geef aan: Hybrid/guru/lil_devil/Oliebol1986/scitzOfreak/Ufke/Trancie
Oud 14-11-2006, 16:27
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Motormuisje schreef op 14-11-2006 @ 16:36 :
Haha hoe het ontstaat kan ik je ook niet zeggen

Ik studeer geen geneeskunde
ik ook niet, maar wel verpleegkunde
Hoe het ontstaat kan je lezen in de dikgedrukte zinnen.

Pneumothorax: (klaplong)
(chirurgie blz 156,197) (interne geneeskunde blz.180,181)

Wanneer lucht zich ophoopt in de pleuraholte spreekt men van een pneumothorax. Normaal bestaat er in de pleuraholte een negatieve druk waardoor de longen tegen de borstwand worden gezogen. Ook bevindt zich een beetje vocht tussen de pleurabladen waardoor ze tegen elkaar zitten. Indien deze druk wegvalt zullen de longen samenvallen.
De eenvoudige gesloten pneumothorax gaat gepaard met een verminderde uitzetting van de aangedane zijde, met (lichte)verschijnselen van benauwdheid.

Oorzaken:
-Een spontane pneumothorax treedt meestal op bij jonge mannelijke patiënten, en berust op het barsten van een emfyseembel die onder de pleura visceralis is gelegen. Het proces kan asymptomatisch verlopen indien er slechts kortdurend een geringe luchttoevoer is geweest,het herstel is spontaan. In ernstigere gevallen treedt een acute benauwdheid op, met een stekende pijn in de zij en soms ook in de schouder door prikkeling van de nervus phrenicus: de zenuw die het middenrif innerveert (referred pain)
-bekende aandoeningen van de longen. De pneumothorax is een te verwachten gevolg van deze afwijkingen, een complicatie dus. Voorbeelden van deze aandoeningen zijn:afwijkingen zoals lokale bullae, longemfyseem, CARA.
-traumatisch.

Behandeling:
De behandeling hangt af van de ernst. Bij een kleine, eenvoudige pneumothorax neemt men een afwachtende houding aan, herstel treedt meestal spontaan op. In de ander gevallen is een zuigdrainage noodzakelijk.
Dan wordt de pneumothorax behandeld door de lucht gedurende een aantal dagen af te zuigen via een ingebrachte drain, die verbonden is met een zuigapparaat. Wanneer na ongeveer een week nog steeds een collaps optreedt, wanneer de zuigdrainage wordt gestaakt, dan is een andere vorm van behandeling noodzakelijk. Deze bestaat uit het zogenaamde plakken van de pleurabladen. Hiertoe wordt een prikkelende oplossing in de pleuraholte gebracht, die een ontsteking veroorzaakt die gepaard gaat met bindweefselvorming. Door het bindweefsel vergroeien pleurabladen en borstwand met elkaar. De behandeling is pijnlijk en soms treden recidieven op. Indien beide behandelingsvormen geen resultaat hebben, dan moet men overgaan tot operatieve resectie van de pleura partietalis. Door vergroeiingen tussen longen en thoraxwand kan een pneumothorax niet meer optreden.

Complicaties:
De gevaarlijkste complicatie die kan optreden is de spanningspneumothorax. Wanneer de wondranden gaan functioneren als klepmechanisme,waardoor tijdens de inademing lucht wordt aangezogen die tijdens de uitademing niet kan ontsnappen,ontstaat een spanningspneumothorax. De borstholte wordt hierdoor als het ware langzaam opgeblazen. Een en ander gaat gepaard met ernstige blauwheid (cyanose), ernstige benauwdheid en een uitgezette thorax aan de aangedane zijde.
Oud 14-11-2006, 17:35
Motormuisje
Motormuisje is offline
mijn uitdrukking sloeg meer op de : catmeniale pneumothorax ..
__________________
Ik is de goede fee van onzin / Hybrid is me manneke / Kusjuh geef aan: Hybrid/guru/lil_devil/Oliebol1986/scitzOfreak/Ufke/Trancie
Oud 15-11-2006, 12:21
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 14-11-2006 @ 17:27 :
ik ook niet, maar wel verpleegkunde
Hoe het ontstaat kan je lezen in de dikgedrukte zinnen.

*knip*
Citaat:
Motormuisje schreef op 12-11-2006 @ 19:19 :
Oke, bij deze opnieuw:
Zie ook: http://forum.scholieren.com/showthre...readid=770539.
In dit topic is de pneumothorax al uitvoerig toegelicht en dat hoeft dus niet meer in dit topic. De TS vraagt in dit topic bovendien alleen om persoonlijke ervaring met de VATS-ingreep bij een klaplong. De opmerking over de catmeniale pneumothorax doet niet zo ter zake. Maar als er iemand is die wél meer weet over het ontstaansmechanisme van dit type pneumothorax, dan hoor ik dat natuurlijk graag .. Even om verdere misverstanden te voorkomen.

@ Motormuisje: Misschien is het beter als je aan een forumbaas vragen om de topictitel aan te passen als het niet je bedoeling is om meer te weten te komen over de aandoening klaplong an sich, maar over de VATS en andere behandelingen bij een klaplong.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Oud 28-11-2006, 10:42
Mirjam85
Mirjam85 is offline
Hallo, ik ben verpleegkundige in opleiding en ik doe een opdracht over leefregels na een pneumothorax. Vaak worden patienten uit het ziekenhuis ontslagen met maar heel weinig informatie over mogelijke veranderingen in hun leven na een klaplong. Denk daarbij aan vliegen, duiken e.d.

Nou ben ik benieuwd of jullie na het ziekenhuisontslag ook tegen bepaalde vragen aanliepen, zodat ik deze kan verwerken in mijn opdracht.

Alvast bedankt!
Oud 28-11-2006, 20:59
Verwijderd
Dit had niet geupt hoeven te worden, handel de vragen maar in je nieuwe topic af, das duidelijker.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Martiño is forumsaai! #1638
Verwijderd
500 28-03-2012 21:08
Lichaam & Gezondheid Leefregels na een klaplong (pneumothorax)
Mirjam85
0 28-11-2006 10:43
Lichaam & Gezondheid Klaplong
EggeD
7 12-11-2006 09:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.