Oud 14-05-2003, 16:37
osc
osc is offline
Sinds lang lagen zij weer eens daar, in het gras, het veldje waar zij voor het eerst zoenden en zachtjes met elkaar vreeën.
In het asiel die ochtend hadden ze een hond uitgezocht. Het meisje, de vrouw want dat was ze nu, had jaren een hond gehad. Toen zij ging studeren zag ze haar hond alleen nog in weekenden, na een jaar was het beest gestorven. Die hond was daar toen ook met hun geweest, vroeger in dat veldje, het beest wou spelen, wou aandacht van haar baasje en likte het gezicht van de jongen die naast haar in het gras lag. Maar nu hadden zij een nieuwe hond gehaald, de vrouw was ondertussen al een paar jaar klaar met studeren en de jongen, de man, woonde niet langer op een klein studentenkamertje maar in een heus huis met een mooie rommelige tuin met gare rieten stoeltjes en een gezellig rond tafeltje waar zij 's avonds soms samen wat wijn dronken. Deze tuin zou een plek worden waar de hond vaak loom op het gras zou liggen dutten, een tevreden grijns op de bek.
De man rekte zich uit en ging rechtop zitten, het hoofd van de vrouw rustte zachtjes in zijn schoot en hij kustte het.
'Hoe noemen we haar? Ons hondje?' vroeg de vrouw met haar ogen gesloten; de man streelde de zachte huid van haar wangen en keek met tegen de zon dichtgeknepen ogen uit over het veld waar in de verte de mooie jonge teef liep. 'Zij heeft iets wolfsachtigs zoals ze daar loopt', volgde de man met zijn blik de hond.
De hond kwam voorzichtig weer terug gelopen richting de mensen die haar hadden meegenomen, ze wist nog niet goed wat te doen met haar herwonnen vrijheid maar deze nieuwe mensen hier in het gras schenen vriendelijk en het beest voelde zich al wel op haar gemak.
'Zullen we koken?' vroeg de vrouw, 'ik heb geen zin om te gaan, het ligt zo lekker'.
De man lachtte en aaide de hond die langs hen was komen liggen, 'we blijven nog wat liggen' zei hij en kustte haar nog eens op haar voorhoofd.
__________________
jajajaja jajajajajajaja jajaja eheh eheh
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2003, 17:39
b-z
Avatar van b-z
b-z is offline
Prima schrijfstijl maar waar is je slot, dit mis ik echt in het verhaal, of komt er een vervolg
__________________
B-Z de muggenterrorist, een gevreesde held in strijd tegen de jeuk!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 00:18
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
yah.. het houdt inderdaad een beetje op waar het dan stopt..
__________________
Assepoester, houd je muil!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 14:07
*Burning water*
*Burning water* is offline
Beetje flauw. Het lijkt een nogal oppervlakkig verhaaltje.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 22:19
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
moet langer! JE STIJL IS LEUK, maareuh schrijf verder.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 15:12
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Als je mijn eerlijke mening wilt horen, moet je verder lezen. Heb je liever lichte kritiek en een tevreden gevoel, lees dan maar niet verder.
Ongezouten, maar wel nuttig, als je (veel) verbeteringen aan je tekst wil maken.
Op de spelling heb ik niet gelet, alleen op de stijl.
Je verhaaltje zelf vind ik niet erg boeiend, het is niet af, niet leuk. etc.

De schrijfstijl vind ík juist helemaal niet erg... leuk. De eerste zin doet mij al huiveren, het loopt niet lekker, staat niet mooi en is te lang voor zo'n kort verhaaltje.
"In het asiel die ochtend hadden ze een hond uitgezocht."
Die zinsopbouw is echt niet prettig. "die ochtend" hoort aan het begin van deze zin te staan.
"Het meisje, de vrouw want dat was ze nu, had jaren een hond gehad."
Kommagebruik! Correct kommagebruik, om precies te zijn. Na "de vrouw" hoort ook een komma. Ook loopt deze zin niet lekker. Heb je het stuk wel hardop voorgelezen en er kritisch over nagedacht?
"Toen zij ging studeren zag ze haar hond alleen nog in weekenden"
Welke hond, de hond die ze vanochtend heeft gekocht? Duidelijkheid, niet overdreven, maar een beetje duidelijkheid mag wel.
Je lijkt niet te schrijven, maar gewoon te noteren. Dit gebeurt, dan dit, dat, zus en zo. Kan best wel beter.
"Die hond was daar toen ook met hun geweest"
Met hen.
"Maar nu hadden zij een nieuwe hond gehaald"
Het is niet "zij", maar "ze". Ook hoor je een zin nooit met "maar" te beginnen.
"Maar nu hadden zij een nieuwe hond gehaald, de vrouw was ondertussen al een paar jaar klaar met studeren en de jongen, de man, woonde niet langer op een klein studentenkamertje maar in een heus huis met een mooie rommelige tuin met gare rieten stoeltjes en een gezellig rond tafeltje waar zij 's avonds soms samen wat wijn dronken"
Kan de zin nog langer? Het leest niet lekker. Stel voor jezelf een limiet: maximaal één regel per zin!
"Deze tuin zou een plek worden waar de hond vaak loom op het gras zou liggen dutten, een tevreden grijns op de bek."
met een tevreden grijns op de bek. Geen woorden overslaan. Dat leest nog vervelender.
Hebben de twee geen namen? Je wil de hond wel een naam geven, maar vertelt niet hoe zij er uit zien. Wat moet ik me voorstellen bij die twee, zijn ze lelijk, dik, lang, groot, wat?
En in vredesnaam, één zin hoort géén alinea te vormen, hoe graag je het ook wilt! De zin: "De hond (...) haar gemak." is walgelijk lang. Leest niet fijn.
"'Zullen we koken?' vroeg de vrouw, 'ik heb geen zin om te gaan, het ligt zo lekker'. "
Klopt niet. Het is: 'Zullen we koken,' vroeg de vrouw. 'Ik heb geen zin om te gaan, het ligt zo lekker'.
En wat bedoel je hier met 'het'? Je schrijft in spreektaal, het staat niet.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 19:23
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Ik ben het eens met de kritiek hierboven.

Uitgenome: zelfs Harry Mulisch begint soms zeggen met "MAAR".
Dus...

Maar hier klopt het inderdaad niet.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 11:06
osc
osc is offline
dankje scimmia, goede kritiek. Ik moet zeggen dat dit in een keer geschreven en gepost is dus ik heb er inderdaad (nog) niet kritisch naar gekeken. Verder ben ik het op heel veel punten met je oneens (kwestie van smaak) maar het is fijn om te horen waarom je het slecht vind, dit soort kritiek heb ik tenminste wat aan
__________________
jajajaja jajajajajajaja jajaja eheh eheh
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Kat heeft allergie en de hond ook.
RainDrops
11 29-05-2007 10:07
Flora & Fauna Meer doen met de hond.
Missy
14 13-01-2007 22:57
Flora & Fauna dit zou ik wel eens willen weten over mijn hond/ de hond??
C'est moi
1 14-11-2004 10:52
Lifestyle de hond als accessoire
Verwijderd
53 08-10-2002 14:05
Flora & Fauna Als je iemand ziet die met de hond uitgaat, wat denk je dan?
Oen
4 09-02-2002 23:07
ARTistiek Lopen met de hond.
DarkCat
9 04-02-2002 13:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.