Oud 05-03-2006, 17:55
Undine
Undine is offline
hey,

Overmorgen moet ik een p.o. van Aardrijkskunde inleveren. Ik hou hem over Buitenlandse migratie in de geschiedenis. Ik heb alle info op een site van encyclopedie (wikipedia) gezocht en op http://search.msn.com/results.aspx?q...atie&FORM=QBRE ...

Maar veel info heb ik niet kunnen vinden.. weet er iemand nog een paar sites voor mij?

groetjes, Undine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2006, 18:04
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Wat bedoel je precies met buitenlandse migratie.
Je moet ook naar wat specifiekere dingen zoeken, dus je zoektermen aanpassen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:16
Barry K
Barry K is offline
-> Maatschappelijke vakken
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:29
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Barry K schreef op 05-03-2006 @ 18:16 :
-> Maatschappelijke vakken
__________________
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 20:00
Undine
Undine is offline
Nou, ik moet 1 hoofdvraag en 3 deelvragen beantwoorden:
- waarom zijn/waren mensen gaan emigreren/immigreren?

- Hoe migreerden mensen vroeger? (met welk vervoer, enz)
- Waar zijn/waren mensen (migranten) gaan wonen?
- Wat zijn/waren de gevolgen voor de samenleving?

ik ga wel vragen bij maatschappelijke vakken... toch bedankt!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 20:02
Undine
Undine is offline
oh wacht es even.. wat bedoelen jullie met maatschappelijke vakken??

Ja, ik ben net lid geworden... dus ik heb nog niet veel ervaringen...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 20:14
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Undine schreef op 05-03-2006 @ 20:02 :
oh wacht es even.. wat bedoelen jullie met maatschappelijke vakken??
Blijkbaar stond je topic niet bij het goede forum. Huiswerkvragen over maatschappelijke vakken als aardrijkskunde en geschiedenis worden naar het huiswerkforum verplaatst.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 20:25
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Wat ik wel weet is dat veel migranten dicht bij hun werkplek gingen wonen, in kleine arbeiderswoningen, die je nu nog vaak in het centrum van grote steden ziet staan. dus je kunt ook zoeken op bijvoorbeeld arbeidsmigratie. Naast arbeidsmigratie kwamen er in andere jaren veel migranten uit euhmmm Nederlands-indie (na die oorlog), in een andere periode uit suriname geloof ik (onafhankelijkheid). en wat ik al zei, arbeidsmigranten uit italie/spanje, turkije en marokko.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 01:01
Verwijderd
misschien heb je hier iets aan:
§1 een multiculturele samenleving
In Nederland wonen veel mensen. Al die mensen zijn anders: qua uiterlijk, karakter, leven enz. Maar ook hebben alle mensen een eigen cultuur. Een cultuur is het geheel van voorstellingen, opvattingen, kennis, waarden en normen. Mensen dragen die als deel van een samenleving aan elkaar over. Maar ze nemen ze ook weer over van andere mensen. Dit doen ze doormiddel van bewuste en onbewuste leerprocessen.
In de Nederlandse samenleving zijn er veel culturen. Nederland wordt daarom ook een multiculturele samenleving genoemd. Er zijn twee opvattingen over het begrip multiculturele samenleving:
• Nieuwe bevolkingsgroepen die als migranten ergens anders vandaan komen.
• Een samenleving die zich kenmerkt door culturele verscheidenheid en waarin verschillende culturen met elkaar samenleven.
In Nederland zijn ze allebei van toepassing. Mensen leven immers met elkaar samen maar zien mensen van andere culturen wel als buitenlanders die in Nederland wonen.

§2 de groepen buitenlanders
Alle groepen die in de samenleving wonen hebben dus andere culturen. Die andere culturen horen vaak bij landen. Daarom worden mensen met een andere cultuur ook vaak wel gezien als buitenlanders of allochtonen.


tabel kan je vinden op www.cbs.nl en dan allochtonen
Deze tabel geeft meer informatie over de allochtonen die er in 2003 in Nederland waren. Een allochtoon is voor het CBS iemand waarvan minstens één van de ouders in het buitenland geboren is en die zelf ook in het buitenland is geboren.
Ze onderscheiden daarin ook nog eens de eerste generatie, deze mensen zijn hier naar toegekomen. En de tweede generatie, mensen die wel in Nederland zijn geboren maar wel één van de ouders in het buitenland geboren is.

De grootste groepen die in Nederland voorkomen zijn:
• Marokkanen
• Turken
• Surinamers
• Antilianen en Arubanen
• Overige westerse allochtonen
• Overige niet-westerse allochtonen

Je kan ze ook anders verdelen, namelijk in westerse en niet-westerse allochtonen.
• Westerse allochtonen: allochtonen uit Europa, Noord-Amerika, Oceanië, Indonesië en Japan.
• Niet-westerse allochtonen: allochtonen uit Turkije, Afrika, Latijns-Amerika en Azië. Hierbij zijn Japanners en Indonesiërs een uitzondering.
Het onderscheid dat wordt gemaakt is goed terug te zien. Zo hebben niet-westerse allochtonen vaak een slechtere economische en sociale positie. Ze wonen vaak in de grote steden en hebben achterstanden. Deze mensen worden vaak als echte buitenlanders beschouwd, en worden meestal allochtonen genoemd. Ze worden ook wel etnische minderheden genoemd.

§3 de reden van komst

De allochtonen die hier wonen hebben verschillende redenen waarom ze hier naartoe zijn gekomen. Ik ga ze per groep bespreken

Nederland had vroeger veel koloniën namelijk: Suriname, Indonesië en de Nederlandse Antillen. Suriname en Indonesië zijn tegenwoordig zelfstandig. De Nederlandse Antillen horen nog wel bij Nederland, Aruba is echter nu een aparte staat.
In de jaren 60 kwamen er veel Surinamers naar Nederland toe. Ze dachten hier goed te kunnen werken en studeren.
De grootste groep Surinamers kwam naar Nederland toe toen Suriname onafhankelijk werd. Dit was rond 1975. Ze kozen liever de Nederlandse identiteit om hier een goed bestaan op te bouwen. Ze hadden geen vertrouwen in de net onafhankelijke staat Suriname.
Na de decembermoorden in 1982 kwam er weer een flinke stroom Surinamers naar Nederland.

De Molukkers zijn niet zulke grote groepen. Maar omdat er toch redelijk veel immigranten zijn geweest en Indonesië vroeger bij Nederland hoorde wil er toch iets over vertellen.
De grootste groep Molukkers kwam in de Jaren 50 naar Nederland. De staat Indonesië was toen net gevormd. De meeste Molukkers die naar Nederland kwamen hadden zich aangesloten bij het Nederlandse gezag. Net zoals de Surinamers hadden ook zij geen vertrouwen in de nieuwe regering van Indonesië. Ze verwachten dat het in Nederland beter zou zijn.

De Antilianen en Arubanen komen over het algemeen naar Nederland om hier te studeren en werk te vinden. Maar tegenwoordig komen veel jonge Antilianen en Arubanen naar Nederland om een beter bestaan op te bouwen. Ze hebben de Nederlandse identiteit dus kunnen zo makkelijk in Nederland wonen.

In de jaren 60 waren er veel laaggeschoolde arbeiders nodig. Deze mensen lagen in Nederland niet voor het oprapen. Daarom werd besloten om ze uit het buitenland te halen. Deze mensen werden de gastarbeiders. Dit waren vooral mensen uit het middellandse zee gebied: Turken, Marokkanen, Joegoslaven, Spanjaarden, Italianen, Grieken en Portugezen. De meeste mensen bleven in Nederland.
Zo ontstaat er gezinshereniging. Dit betekent dat het hele gezin van een gastarbeider naar Nederland komt zodat het gezin weer bij elkaar is.
Doordat deze mensen ook andere gebruiken hebben zoals uithuwelijken was er ook sprake van gezinsvorming. Er werden gezinnen gevormd, meestal vanuit de tweede generatie.
Tegenwoordig zijn het vooral nog de Turken en Marokkanen die in Nederland wonen. Hun immigratiepatroon heeft redelijk veel overeenkomsten. Maar wat vooral opvalt bij de Marokkanen is dat de immigratiecijfers het hoogste liggen als het in Nederland goed gaat met de economie.
Het grootste verschil is dat de emigratie van de Turken een stuk hoger ligt. Ongeveer 35% van de gastarbeiders zijn al weer vertrokken. Toch zijn er meer Turken in Nederland dan Marokkanen.

Buiten deze grote groepen zijn er ook nog kleinere groepen allochtonen. Dit zijn bijvoorbeeld Chinezen, Pakistanen, Kaapverdianen, Egyptenaren, Ghanezen en andere groepen. Deze mensen zijn hier soms illegaal en soms legaal. De reden dat ze hier zijn is voor werk. Ze wonen vaak in asielzoekerscentra, op straat of al in gewone huizen.

Als ene laatste zijn er ook nog mensen uit Afghanistan, Irak, de Balkan, Vietnam en andere oude oorlogslanden. Zij zijn hier gekomen omdat er oorlog was in hun eigen land en ze naar een veiligere plek gingen. Deze mensen wonen hier vaak al langer en integreren goed in de samenleving.

De allerlaatste groep die we onderscheiden zijn de Europeanen van binnen de EU. Zij komen naar Nederland omdat ze hier een baan hebben, een relatie met een Nederlander hebben of om een andere rede. Ze mogen vrij bewegen door heel Europa en ook een langere tijd zonder speciale benodigdheden in Nederland verblijven.


Heb er ooit zelf een werkstuk over gemaakt voor maatschappijleer.

Je vragen
gevolgen voor de samenleving:
hierbij kan je denken aan culturele zaken als eten, feestdagen, geloof, muziek. Maar ook werk (bijvoorbeeld de werkvermindering in bepaalde sectoren doordat buitenlanders groepen goedkoper werken).

Hoe migreerden mensen vroeger?
kan je indelen in tijden:
-heel vroeger, tijden dat de boeren naar de stad trokken --> proces wat je in de derde wereld nog ziet, te voet/paard en wagen.
-jaren 60, vliegtuig, auto.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huis uit, paar financiële vraagjes
Verwijderd
34 20-03-2013 09:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.