Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2009, 19:19
sara18
sara18 is offline
Hallo allemaal!

Ik ben sara, 18 jaar en doe dit jaar examen VWO.

Ik wil heel graag rechten gaan studeren en dan waarschijnlijk richting de advocatuur. Ik hou ervan dingen uit te pluizen en alles goed op papier te krijgen. Mijn taalgevoel wordt vaak geprezen. Ik heb alleen een probleem. Ik ben zo onzeker en verlegen! Ik kan mondeling nog geen kip overtuigen, maar ben wel zeer sterk op papier.

Het is niet ideaal, maar kan ik toch wel rechten gaan studeren? Of is het toch niet aan te raden? Ik wil later wel graag een schriftelijk beroep, presentaties zijn niet mijn ding.

Bedankt voor jullie antwoord!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2009, 21:48
East
East is offline
Hee,

Ik zit zelf ook in mijn eindexamenjaar, dus misschien heb je aan mij niet zoveel... Maar is werken aan je verlegenheid en presentatie geen optie? Daar zul je later zo veel aan hebben! Want als advocaat zul je toch echt ook pleidooien moeten houden, en dan moet je natuurlijk 'op papier' dus inhoudelijk sterk zijn maar ook in je presentatie, tegenover zo'n rechter.

En als dat werken aan je zelfverzekerdheid geen optie is.. misschien speechschrijver?

(dat wou ik vroeger altijd worden, de speechschrijver van de president van Amerika)
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 08:45
Alyssia
Alyssia is offline
Met (veel) training kan je het best leren. En als je iets interessant vind, dan moet je er juist voor gaan en je niet laten tegenhouden door iets wat veranderd kan worden!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 10:36
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Als dit je droomberoep is moet je er gewoon voor gaan. Alles valt te leren! En daarbij moet je bij elke universitaire studie mondeling presenteren, dus je zult het altijd tegenkomen. Ga in je studietijd bij commissies (waar je veel moet vergaderen, het liefste een commissie waar je ook met docenten leert discussiëren), probeer een debatclub en je zult zien dat je beter wordt. De eerste stap is eng, maar hoe fijn zou het zijn als je straks lekker kunt spreken voor een groot publiek?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 10:46
sara18
sara18 is offline
Dank jullie wel voor de reacties!

Het is niet dat ik totaal mensenschuw ben, op school heb ik nog nooit lager dan een 7 gehaald voor een presentatie, maar ik ga vlak vantevoren wel dood van de zenuwen. Als het moet, bereid ik me goed voor en gaat de presentatie goed, maar ik ben gewoon niet spontaan. Ik praat niet graag in een grote groep mensen die ik niet ken.
Weten jullie misschien of je al veel mondelinge dingen moet doen in het eerste jaar rechten? En ik ga miss wel deeltijd doen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 10:54
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Waarom wil je rechten in deeltijd gaan doen? Rechten heeft sowieso al weinig contacturen en je krijgt geen studiefinanciering als je deeltijd studeert.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 15:22
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Als advocaat hoef je niet persé te pleiten, veel advocaten zien zelden tot nooit een rechtbank van binnen. Alleen tijdens je opleidingsperiode (drie jaar) moet je wel een aantal keer verplicht pleiten in de rechtbank. En tijdens de studie ook natuurlijk, maar ook die keren zijn wel op één hand te tellen.. Ik zou je niet laten weerhouden hierdoor. Ik heb studiegenootjes die verlegen zijn en niet snel/makkelijk in het openbaar praten, maar prima studenten zijn en ik denk dat ze hierna ook goed terecht komen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 16:27
Verwijderd
Ik ken een jongen die eerder heel erg verlegen was, als een meisje iets aan hem vroeg deed hij zelfs alsof hij haar niet hoorde om geen antwoord wilde geven. En nu hij is gaan studeren en op kamers zit is hij veel sosialer geworden en kan zo een leuk gesprek met je voeren. Ik zou me niet zo druk maken dat komt vanzelf wel denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 10:26
sara18
sara18 is offline
Thanks again! Jullie reacties zijn erg motiverend.

Ik ga deeltijd studeren, omdat ik 40u in de week werk. Dat ga ik natuurlijk wel verminderen, maar ik wil mijn baan niet kwijt. Vandaar Het zelf betalen van de studie is daarom ook geen ramp, uiteindelijk moet je de studiefinanciering ook weer terugbetalen. Vind alleen jammer dat de reiskosten enorm veel geld gaan kosten.

Mijn decaan zei dat ze totaal geen problemen zag in de mondelinge aspecten van de studie, en dat het ook niet prioriteit is. Hoop dat ze gelijk heeft!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 11:52
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Hoe kan je nu 40 uur per week werken als je vwo doet?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 12:25
sara18
sara18 is offline
Ik ben vorig jaar gezakt op tekenen
Dus ik doe nu thuisschool om certificaten te halen.
En daarnaast werk ik dus 40u in de week.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Ik ben vorig jaar gezakt op tekenen
Dus ik doe nu thuisschool om certificaten te halen.
En daarnaast werk ik dus 40u in de week.
Dat is pas stom..zakken op het vak tekenen
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 15:12
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Thanks again! Jullie reacties zijn erg motiverend.

Ik ga deeltijd studeren, omdat ik 40u in de week werk. Dat ga ik natuurlijk wel verminderen, maar ik wil mijn baan niet kwijt. Vandaar Het zelf betalen van de studie is daarom ook geen ramp, uiteindelijk moet je de studiefinanciering ook weer terugbetalen. Vind alleen jammer dat de reiskosten enorm veel geld gaan kosten.

Mijn decaan zei dat ze totaal geen problemen zag in de mondelinge aspecten van de studie, en dat het ook niet prioriteit is. Hoop dat ze gelijk heeft!
Nee, studiefinanciering hoef je niet terug te betalen, als je tenminste binnen tien jaar je diploma haalt.

Een beetje offtopic: je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt, maar het lijkt mij ontzettend zonde om je studie in deeltijd te doen. Je studententijd is (mijns inziens) een ontzettend gave periode die ik niet zou willen verpesten met een fulltime baan. En zelfs als het niet ontzettend gaaf is, dan is het wel een periode die een beetje bij je ontwikkeling hoort.
Deeltijdstudies zijn handig om naast of na een andere studie te doen, maar niet om meteen mee te beginnen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 15:45
sara18
sara18 is offline
Citaat:
Dat is pas stom..zakken op het vak tekenen
Vind ik ook. Ik had een ruim voldoende voor het examen kunstgeschiedenis, maar ik had mn laatste tekening verwaarloosd
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 15:46
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Nee, studiefinanciering hoef je niet terug te betalen, als je tenminste binnen tien jaar je diploma haalt.

Een beetje offtopic: je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt, maar het lijkt mij ontzettend zonde om je studie in deeltijd te doen. Je studententijd is (mijns inziens) een ontzettend gave periode die ik niet zou willen verpesten met een fulltime baan. En zelfs als het niet ontzettend gaaf is, dan is het wel een periode die een beetje bij je ontwikkeling hoort.
Deeltijdstudies zijn handig om naast of na een andere studie te doen, maar niet om meteen mee te beginnen.
Dat + het komt allemaal vanzelf wel! Kies gewoon rechten
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 15:47
sara18
sara18 is offline
Citaat:
Nee, studiefinanciering hoef je niet terug te betalen, als je tenminste binnen tien jaar je diploma haalt.

Een beetje offtopic: je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt, maar het lijkt mij ontzettend zonde om je studie in deeltijd te doen. Je studententijd is (mijns inziens) een ontzettend gave periode die ik niet zou willen verpesten met een fulltime baan. En zelfs als het niet ontzettend gaaf is, dan is het wel een periode die een beetje bij je ontwikkeling hoort.
Deeltijdstudies zijn handig om naast of na een andere studie te doen, maar niet om meteen mee te beginnen.
Zeggen meer mensen idd, en ik heb er ook over nagedacht. Ga mn collega's missen, en het gemak van geld. Daarnaast ben ik geen feestbeest, dus ik mis weinig
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 17:25
Giddypanda
Giddypanda is offline
Misschien kan je beter fulltime studeren en deeltijd werken? bijv je 40 uur werk verminderen naar 15 uur? Anders zul je later spijt krijgen omdat je dan nooit een echte college tijd gehad hebt
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 22:12
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Zeggen meer mensen idd, en ik heb er ook over nagedacht. Ga mn collega's missen, en het gemak van geld. Daarnaast ben ik geen feestbeest, dus ik mis weinig
Studeren gaat echt niet over feesten. Het gaat juist over contacten leggen met studiegenoten, mensen die dezelfde interesses delen als jij. Bij deeltijd kom je die veel minder tegen. Ik vind het zelf een beetje een domme keuze, want stel je nou werk of studie als prioriteit? Werken kun je je hele leven nog, met hopelijk een droombaan in het vooruitzicht. Dat je 4 jaar wat minder geld tot je beschikking hebt, daar wordt je echt niet minder van. Daarbij kun je naast rechten prima nog werken, niet alleen in het weekend, want je hebt gewoon weinig contacturen, dus je kunt je studietijd flexibel inrichten. Ik zou nog goed over je keuze nadenken voordat je de beslissing maakt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-03-2009, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Studeren gaat echt niet over feesten. Het gaat juist over contacten leggen met studiegenoten, mensen die dezelfde interesses delen als jij. Bij deeltijd kom je die veel minder tegen. Ik vind het zelf een beetje een domme keuze, want stel je nou werk of studie als prioriteit? Werken kun je je hele leven nog, met hopelijk een droombaan in het vooruitzicht. Dat je 4 jaar wat minder geld tot je beschikking hebt, daar wordt je echt niet minder van. Daarbij kun je naast rechten prima nog werken, niet alleen in het weekend, want je hebt gewoon weinig contacturen, dus je kunt je studietijd flexibel inrichten. Ik zou nog goed over je keuze nadenken voordat je de beslissing maakt.
onzin, contacten kan je over al leggen!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2009, 15:30
sara18
sara18 is offline
Ik vond de opmerking over deeltijd werken en en voltijd studeren niet eens zo gek!
7 jaar lang amper een leven hebben is bij nader inzien ook niet bijzonder aantrekkelijk
Met citaat reageren
Oud 10-03-2009, 18:46
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
onzin, contacten kan je over al leggen!
Ja, dat is zo, maar voor haar wel een nieuwe kans om contacten te leggen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 09:08
sara18
sara18 is offline
Jullie hebben gelijk, het is misschien niet makkelijk voor me, maar wel verstandig. Sociaal gezien kan het geen kwaad. Ik weet niet precies hoeveel contacturen een voltijd studie rechten heeft, maar ik wil wel graag blijven werken. Kan zo dus ook
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 10:22
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Joh ik studeer ook rechten en ik ben ook niet de sterkste qua prestentaties. Komt allemaal goed
En ehm, waarom zou je zelf je studie betalen als je ook stufi kan krijgen? Daardoor kun je ook nog eens sneller je studie afronden.. En ehm ik hoef tot nu toe helemaal niets mondeling te doen (@ opmerking hierboven ergens ).. dus dat verschilt per universiteit denk ik. Heb in het derde jaar geloof ik 1x oefenrechtbank.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 12:55
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik heb inderdaad het gevoel dat jij liever deeltijd gaat studeren om maar geen nieuwe contacten te hoeven leggen en om maar niet in het diepe gegooid te worden. Je werk is vertrouwd, dus blijf je daar en het geld is handig; maar een universitaire studie is niet echt te vergelijken met VWO (en zeker niet met deelcertificaten VWO) en daarnaast zou het - denk ik, al ken ik je natuurlijk niet - best goed voor je zijn om tussen al die studentjes in het krioelende studentenleven (al dan niet feestend) te zitten .

OT: Ik neem aan dat er ook word gewerkt aan je professionele houding bij Rechten (dus aan pleidooien houden, dat soort dingen), aan je spreekvaardigheid e.d., en anders zijn er voldoende mogelijkheden daar zelf aan te werken (debatorganisatie, cursussen, dat soort dingen).

Verder: Changshan naamzoek, want die doet geloof ik ook Rechten.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 13:15
sara18
sara18 is offline
In het derde jaar pas?? Aan welke universiteit studeer je dan als ik vragen mag?


Citaat:
Joh ik studeer ook rechten en ik ben ook niet de sterkste qua prestentaties. Komt allemaal goed
En ehm, waarom zou je zelf je studie betalen als je ook stufi kan krijgen? Daardoor kun je ook nog eens sneller je studie afronden.. En ehm ik hoef tot nu toe helemaal niets mondeling te doen (@ opmerking hierboven ergens ).. dus dat verschilt per universiteit denk ik. Heb in het derde jaar geloof ik 1x oefenrechtbank.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Heb ik grote kans dat ik zwanger ben? :(
Lightmyfire
8 25-04-2016 19:18
Psychologie Wat ik niet kan, dat doe ik niet.
Verwijderd
4 23-10-2011 16:01
Psychologie stemming zomaar omslaan, hoe kan dat?
~~dolce~~
4 31-08-2003 21:51
Algemene schoolzaken De maatschappijprofielen zijn veel simpeler, iedereen kan dat en het stelt niks voor.
alpha
92 29-01-2003 20:18
Software & Hardware WAV naar MP3, HOE? kan dat met Winamp??
Orion16
11 06-12-2001 16:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.