Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2013, 13:28
michellewhoelse
Avatar van michellewhoelse
michellewhoelse is offline
Het lukt me maar niet om een realistisch gezicht te tekenen. Ogen staan of te dichtbij elkaar, of te ver uit elkaar, en wimpers vind ik stom. En lippen lukken überhaupt al niet.

Ohja, sorry voor de gruwelijke kwaliteit van deze foto van m'n tekening.
__________________
The world would be a lonely place, without the ones that put a smile on your face.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2013, 14:46
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
En ondanks dat ben ik toch jaloers dat ik dat niet kan tekenen
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 15:10
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik snap niet zo goed waarom je je tekening enorm afkraakt, terwijl je heus wel weet dat je een stuk beter tekent dan het gros van je leeftijdsgenoten. Volgens mij weet je best dat het helemaal niet lelijk is allemaal, dus wat mij betreft kun je beter zeggen 'hoi, zo teken ik nu, en ik wil beter leren dit en dat te tekenen, iemand tips?' in plaats van een misplaatste bescheidenheid neer te zetten. Want nu beledig je iedereen die slechter tekent (en da's bijna iedereen) en het lijkt nogal op een irritante manier van aandacht vragen, net zoals al die meisjes die hun best doen een zo mooi mogelijk foto van zichzelf te maken en dan zeggen 'omijngod ik ben zo lelijk' zodat iedereen hun gaat tegenspreken. Snap je?

En verder blijft staan dat je het best leer van heel veel tekenen terwijl je heel goed kijkt/je heel erg concentreert op wat je ziet. Qua verhoudingen beter neerzetten, misschien kun je een tijdje specifiek daarop oefenen? Sowieso is het het handigst (geloof ik) om te beginnen met grof aangeven waar alles moet komen, en niet gewoon een neus gaan tekenen en daarna bedenken waar je nu eens een oog neer gaat zetten.

En het meeste aan realistisch spul wat ik mis aan je tekening is, zijn details. Zoals het nu getekend is, is het iemand met een perfecte huid en perfecte neus op een overbelichte foto of zoiets en dat is allemaal niet zo geloofwaardig. Volgens mij horen er nog van die lijntjes onder de ogen (die zie je heel vaag aan de linkerkant), en lijnen vanaf je neus naar je mondhoeken, en duidelijkere - hoe heet dat eigenlijk? - van die geultjes van je bovenlip naar je neus, en mijn vingers doen meer aan rimpels en dergelijke als ik ze buig. En aan de binnenkant van je oog - zit de huid daar zo? Volgens mij zit het daar ook net ietsje anders. Details dus. (Overigens kan ik niet zo tekenen als jij, dus laat staan als jij + met mijn aanmerkingen meegenomen, maar dat leken me zo de dingen die op je tekening nog een beetje 'miste' als je het realistisch wil maken.)
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 16:34
michellewhoelse
Avatar van michellewhoelse
michellewhoelse is offline
Oh, excuses. Ik ben van mezelf heel perfectionistisch & onzeker. Dat leidt tot dit soort uitspraken, ik vind dingen nóóit goed genoeg. Daarbij heb ik natuurlijk niet in overweging genomen wat het gemiddelde niveau van tekenen is. Sorry voor deze rare uitspraak.

Bedankt voor de tips! Het overbelichte effect komt voornamelijk door de slechte kwaliteit van foto. Ik had wel degelijk die lijntjes onder haar ogen getekend, maar die vallen nogal weg. Die cupidsboog (volgens mij heten die lijntjes naar je lippen toe zo) had inderdaad wat sterker gekund! Dankjewel voor je tips
__________________
The world would be a lonely place, without the ones that put a smile on your face.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 17:37
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Meid, je kan hartstikke goed tekenen! Gewoon lekker blijven tekenen en oefenen en vooral trots zijn op wat je al wel kan!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 17:08
Verwijderd
Allereerst alles wat Em zegt over je 'hoi dit is lelijk en ik kan niks'-inleiding. Niet meer doen.

Verder is het best een aardige tekening. De reden dat hij niet realistisch is ligt op dit moment niet zozeer aan de details en zelfs niet aan de proporties, maar aan dat je geen vormschaduw gebruikt. Dat is dus grofgezegd schaduw die de vorm van dingen laat zien. Hier dus bijvoorbeeld alle toonverschillen op de bal zelf:



Ze laten (onder andere) aan ons zien dat de bal rond en gladgepolijst is.

De reden dat jij dit niet doet is omdat je referentie dat waarschijnlijk ook niet deed. Modellenfoto's gebruiken vaak zacht, diffuus licht. Oneffenheden worden weggepoetst, harde schaduwen zijn er niet, zachte schaduwen trouwens ook nauwelijks, verschillen in toon (hoe licht of donker iets is) zijn er amper. Gezichtskenmerken worden gesuggereerd door zachte vlakken en omlijningen die nauwelijks donkerder of lichter zijn dan de rest van de huid.

Spoiler


Daardoor zijn zulk soort foto's zelden goed referentiemateriaal. Het is niet onmogelijk om zoiets realistisch te maken (als je er een zwart-wit foto van kunt maken kun je het ook realistisch tekenen in potlood) maar doordat 't allemaal zo vlak is moet je opeens véél scherper kijken en preciezer werken om iets realistisch neer te zetten, terwijl je allerlei fundamentele kennis (zoals begrip van vorm en toon) niet echt verder ontwikkelt. Meestal is dat niet de bedoeling.

De volgende keer kun je dus beter een foto kiezen die met betere/duidelijkere belichting genomen is. Zoals deze:



De hele rechterkant van haar gezicht is veel lichter. We snappen dus waar het licht vandaan komt, zien dat ook consequent terug, en door de manier waarop het licht 't gezicht raakt snappen we hoe dat gezicht vormtechnisch in elkaar zit. Voila, ruimtelijkheid. En daarmee realisme.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 17:13
Verwijderd
Oh, en iets tekenen wat je in 't echt voor je hebt is nog beter natuurlijk. Maar als je voorraad gewillige figuurschildermodellen tekort schiet is een goedgekozen foto een prima alternatief.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 17:28
omnomnom
Avatar van omnomnom
omnomnom is offline
Dat plaatje is dat een foto van je gezicht of nou je tekening?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Gezichten/personen (na)tekenen
Jaymes
1 19-08-2013 20:37
ARTistiek Een portret tekenen: hoe doe je dat?
Verwijderd
17 20-07-2013 19:34
ARTistiek Hoe zie je hoe groot je de ogen, neus, lippen, en oren moet tekenen?
Rikje18
2 22-11-2012 18:33
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36
ARTistiek [tekening] gezicht = r nie
polac
2 21-02-2003 18:11
ARTistiek tekening gebaseerd op een trigun fic(past mistakes)
Bluesummers
5 09-03-2002 20:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.