Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2010, 16:05
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Geloof je me als ik zeg dat ik
door de vissen de zee niet meer
zie, de regenbogen vol scheld voor
de absentie van de kleur liefde,
het licht verbind aan het leven en
slakken metaforisch gebruik als
een verwijzing naar mijn onbewuste?

Ik weet niet meer waarom ik je mis,
het leven is eens goed voor mij en soms,
soms gaat alles gewoon vanzelf.

---



Geïnspireerd door Medeia.
Liefde voor dit gedicht, dit is een van de eerste gedichten waar ik echt de kriebels van krijg. Wauw, laat je vaker inspireren door Medeia!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2011, 14:38
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Hoe?
Ben jij nog jij
en toch.

En ademt, snuift en lacht en weent.
Jij leeft en bent en loopt en rent,
jij.


Spoiler
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 14:39
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Als er eens iemand was die,
ik denk wel eens dat ik erover droom,
die mij kent, misschien zelf is,
doet hij dan ook wat ik ook
niet deed niet?

Dan is er ook wel iemand, daar
heb ik niet eens eerder aan gedacht,
iemand die doet wat ik niet deed.
Maar dat ben ik dan weer niet.

Iemand is er altijd wel.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Hoe?
Ben jij nog jij
en toch.

En ademt, snuift en lacht en weent.
Jij leeft en bent en loopt en rent,
jij.


Spoiler
Wat een... niet-Gelig gedicht. En dat is niet zulk (zo?) heel positief commentaar. Het is zo random, of zo. Okee, niet zo heel random als toen ik het voor de eerste keer las, maar het heeft iets heel willekeurigs. Maarrrr toch, ja, ik weet niet, hoe vaker ik het lees, hoe meer ik vind dat het iets heeft. Vooral de eerste twee zinnen van de tweede strofe, en de eerste strofe wordt met herhaald lezen mooier. Dat is knap, als een gedicht mooier wordt naarmate je het vaker leest. Maar het einde is weer een ontzettende anticlimax. Het is een beetje te gemakkelijk, denk ik, een beetje te... jij. Ja, ik weet niet. Ik vind dat gewoon stom. Oh, wat slecht onderbouwd! Maar mja, hm, het doet in mijn ogen echt héél erg veel afbreuk aan het gedicht. Dan kan je beter wat je nu in een spoiler hebt op de een of andere manier in het gedicht integreren.

Citaat:
Als er eens iemand was die,
ik denk wel eens dat ik erover droom,
die mij kent, misschien zelf is,
doet hij dan ook wat ik ook
niet deed niet?

Dan is er ook wel iemand, daar
heb ik niet eens eerder aan gedacht,
iemand die doet wat ik niet deed.
Maar dat ben ik dan weer niet.

Iemand is er altijd wel.
Ennn deze is dan weer precies andersom! Want ik vind het einde van deze héél mooi. En de eerste keer dat ik hem las, vond ik het hele gedicht héél mooi, omdat ik toen nog het huh-gevoel had. Zo van, hè, wat voor bizarre zinsconstructie is dit, waar HEEFT hij het over, volgens mij bedoelt hij dit en dit of toch dat en dat, hm, ik-begrijp-het-niet! En dat heeft wel wat, omdat als ik iets niet begrijp gaan woorden slangen leggen en lussen maken in mijn hoofd en dat is mooi. (Niet alles wat ik niet begrijp is mooi maar dit wel.) Maar de tweede keer begreep ik het al beter, en toen was het al wat minder mooi, en de derde keer begreep ik het goed en toen dacht ik: Oh. Niet dat dingen meteen lelijk zijn als ik ze begrijp! maar toch. Ja, zo voelde dat.
Wat niet wegneemt dat het een aardig concept is, en dat de laatste zin heel veel liefde is.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 15:11
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Dat eerste gedichtje was eers precies andersom. Wat betreft zinsvolgorde. Zo:

Spoiler

Dit gedicht is - volgens mij - het eerste gedicht dat niet bij de first draft gebleven is. Al weet ik niet meer zeker (ja, deels door jouw commentaar ) of het er beter op is geworden.

Maar je hebt wel gelijk, eindigen met 'jij' is wel een beetje een anticlimax. En ik vond het ook een niet-Gelig gedicht, al weet ik niet wat ik daar dan weer van vind.
En dat in dat spoilertje was zodat degene voor wie dit gedicht eingelijk was het zou begrijpen. Ik vraag me af of diegene het begrepen heeft?
Spoiler



Bedankt voor de liefde voor m'n zin. Hij en ik voelen ons daar heel blij over
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 15:14
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
De onwetenden weten wat ze denken
en ze denken dat het wel gaat
en komt en dat het nog lang niet
weg is.

De wetenden weten wat is en
niet meer kan, wat weg is komt
vaak niet terug, en blijven hopen te
kunnen denken.

Overloop betekent dementie en wanhoop
der wetenschap, verlangens naar
wat al lang al kan en een vleugje
verraad.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Dat eerste gedichtje was eers precies andersom. Wat betreft zinsvolgorde. Zo:

Spoiler

Dit gedicht is - volgens mij - het eerste gedicht dat niet bij de first draft gebleven is. Al weet ik niet meer zeker (ja, deels door jouw commentaar ) of het er beter op is geworden.

Maar je hebt wel gelijk, eindigen met 'jij' is wel een beetje een anticlimax. En ik vond het ook een niet-Gelig gedicht, al weet ik niet wat ik daar dan weer van vind.
En dat in dat spoilertje was zodat degene voor wie dit gedicht eingelijk was het zou begrijpen. Ik vraag me af of diegene het begrepen heeft?
Spoiler



Bedankt voor de liefde voor m'n zin. Hij en ik voelen ons daar heel blij over
Ja, hm, eindigen met een vraag is ook een beetje anticlimaxig! Zou je dan niet beter iets kunnen doen als:
Citaat:
Jij ademt, snuift en lacht en weent.
Jij leeft en bent en loopt en rent,

hoe?
Ben jij nog jij
en toch.
Hoe je dan die interpunctie zou doen moet je even kijken. Überhaupt of je het overneemt. Maar eindigen met een vraag, meh, dan moet je wel een HELE sterke vraag hebben. Ik kan nou even geen helehelehele sterke vraag verzinnen, maar die zijn er vast wel. Deze is er alleen geen voorbeeld van. Vind ik. Maar verder is het een heel prima gedicht, dus.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 15:17
Verwijderd
Citaat:
De onwetenden weten wat ze denken
en ze denken dat het wel gaat
en komt en dat het nog lang niet
weg is.

De wetenden weten wat is en
niet meer kan, wat weg is komt
vaak niet terug, en blijven hopen te
kunnen denken.

Overloop betekent dementie en wanhoop
der wetenschap, verlangens naar
wat al lang al kan en een vleugje
verraad.
<3
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 11:24
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Hoe?
Ben jij nog jij
en toch.

En ademt, snuift en lacht en weent.
Jij leeft en bent en loopt en rent,
jij.


Spoiler
Lief gedichtje!

Citaat:
Als er eens iemand was die,
ik denk wel eens dat ik erover droom,
die mij kent, misschien zelf is,
doet hij dan ook wat ik ook
niet deed niet?

Dan is er ook wel iemand, daar
heb ik niet eens eerder aan gedacht,
iemand die doet wat ik niet deed.
Maar dat ben ik dan weer niet.

Iemand is er altijd wel.
Leuke en mooie gedachte! Ik vind het gedicht alleen iets minder, al maakt de laatste zin het dan wel weer heel erg sterk.

Citaat:
De onwetenden weten wat ze denken
en ze denken dat het wel gaat
en komt en dat het nog lang niet
weg is.

De wetenden weten wat is en
niet meer kan, wat weg is komt
vaak niet terug, en blijven hopen te
kunnen denken.

Overloop betekent dementie en wanhoop
der wetenschap, verlangens naar
wat al lang al kan en een vleugje
verraad.
Wauw, die eerste strofe is echt prachtig!
Ik ben echt onder de indruk. De rest van het gedicht is ook goed, maar vooral de eerste strofe dus!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 12:30
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Oeh, dank je BB!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 13:35
ZitriN
ZitriN is offline
Citaat:
De onwetenden weten wat ze denken
en ze denken dat het wel gaat
en komt en dat het nog lang niet
weg is.

De wetenden weten wat is en
niet meer kan, wat weg is komt
vaak niet terug, en blijven hopen te
kunnen denken.

Overloop betekent dementie en wanhoop
der wetenschap, verlangens naar
wat al lang al kan en een vleugje
verraad.
Dit vind ik echt een gedicht voor in een bundel, loopt voor mijn gevoel goed en er zitten leuke dingen in:
verlangens naar
wat al lang al kan
Vind ik leuk, omdat het onverwachts komt, het cliché doorbroken zeg. Maar in mijn hoofd las ik al; "wat al lang niet meer kan".
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 20:30
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Dit vind ik echt een gedicht voor in een bundel, loopt voor mijn gevoel goed en er zitten leuke dingen in:
verlangens naar
wat al lang al kan
Vind ik leuk, omdat het onverwachts komt, het cliché doorbroken zeg. Maar in mijn hoofd las ik al; "wat al lang niet meer kan".
Wat een compliment! Bedankt!

Eerlijk gezegd had ik niet eens door dat ik ermee een cliche doorbrak. En eerlijk gezegd vond ik mijn gedicht over 'Iemand' zelf veel beter/sterker. Het doet goed om dingen eens van een ander perspectief te zien.

En het doet blijkbaar ook goed om te dichten in een andere omgeving. Alle drie voorgaande gedichten zijn geschreven in een omgeving waar ik anders nooit dicht.

Waar denken jullie trouwens dat dat laatste gedicht over gaat?
Onder de spoiler een hint:

Spoiler
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 07:40
Verwijderd
Bladgroenkorrels!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 19:49
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Nee, het gaat over examenleerlingen. De hint was dat ik op school zat, niet dat ik in een biologieles zat.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 19:51
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Hoe leer je een moeder hoe een veter strikt
als ze de laatste knoop al heeft voorgedaan,
is opgestaan, een eisje halen, want je knie doet
pijn

En hoe zeg je 'verman jezelf, wees een
vrouw, kijk om je heen, reflecteer,
niet alleen de zon door onze tranen,
maar ook je eigen spiegelbeeld'

Hoe zeg je dat het eisje weinig helpt,
dat je knie nog bloedt
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 09:43
Verwijderd
omfffg. Volgens mij moest ik bijna huilen op het einde, of zo. Ik weet het niet eens meer - ik was helemaal, ik weet niet, ik was helemaal vergeten waar ik mezelf gelaten had. Deze is zo onwaarschijnlijk goed en mooi en een beetje zielig en sfeervol (stom woord is dat voor een gedicht. Ik denk bij sfeervol vooral aan IKEA-gerelateerde dingen. Maar toch. ) en zo... ik weet het woord niet zo goed. Alsof je tegen de zon in kijkt door een beroet glas.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 21:40
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
omfffg. Volgens mij moest ik bijna huilen op het einde, of zo. Ik weet het niet eens meer - ik was helemaal, ik weet niet, ik was helemaal vergeten waar ik mezelf gelaten had. Deze is zo onwaarschijnlijk goed en mooi en een beetje zielig en sfeervol (stom woord is dat voor een gedicht. Ik denk bij sfeervol vooral aan IKEA-gerelateerde dingen. Maar toch. ) en zo... ik weet het woord niet zo goed. Alsof je tegen de zon in kijkt door een beroet glas.
Dankjewel!

En, wtf, toen je me sms'te over 'mijn eisjesgedicht' dacht ik al van 'waarom zou ik ijsje als eisje schrijven?', maar ik zie werkelijk net pas dat ik het echt als 'eisje' heb geschreven

Maar iig, ik post mijn laatste gedicht toch maar wel - ik schrijf wel iets anders, mocht ik een gedicht ergens voor nodig hebben.

--
(Postsynaptisch membraan)

Als een dauwdruppel in de avond,
boven- onnatuurlijk of extreem
gelukkig, glinstert de sprong uit
je ledematen.

En al duurt het nog zo lang,
de woorden zouden eveneens
als synapsen in het brein, tekort
geschoten zijn

en het metrum van de klanken
zou zichzelf herhalen tot het
einde dat niet komt.

Zonder ook maar te verwachten
dat het hopen vruchten werpen
zou en het willen wegen open-
breken zou

zouden leken meren huilen van
onbegrepen jaloezie. En de tranen
zouden wereldruimtes scheppen van
een duur zo kort

als het glijden van de druppel.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 07:24
Bright Blue
Bright Blue is offline
Wauw, wat mooi zeg! Ik vind alleen de strofe die begint met "en het metrum" een beetje een stop, ofzo, maar dat is juist ook wel fijn eigenlijk.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 08:18
Verwijderd
Citaat:
Dankjewel!

En, wtf, toen je me sms'te over 'mijn eisjesgedicht' dacht ik al van 'waarom zou ik ijsje als eisje schrijven?', maar ik zie werkelijk net pas dat ik het echt als 'eisje' heb geschreven
<3 Onbewust geniaal, of zo.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 20:17
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Hoe leer je een moeder hoe een veter strikt
als ze de laatste knoop al heeft voorgedaan,
is opgestaan, een eisje halen, want je knie doet
pijn

En hoe zeg je 'verman jezelf, wees een
vrouw, kijk om je heen, reflecteer,
niet alleen de zon door onze tranen,
maar ook je eigen spiegelbeeld'

Hoe zeg je dat het eisje weinig helpt,
dat je knie nog bloedt
Ja. Dit is het.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 20:19
Verwijderd
Ik zie nu pas je titel, trouwens!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 20:53
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik zie nu pas je titel, trouwens!
Wat slecht! Ik zag als eerst de titel en die vind ik geweldig.
De rest heb ik nog niet zo in mijn opgenomen.
Maar dat een ander dat verzint, woorden als 'postsynaptisch membraam' gebruiken. Dat zijn woorden die op mijn lijstje staan van 'dit moet je ooit nog eens doen'. Endoplasmatisch reticulum is mijn persoonlijke favoriet.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Wat slecht! Ik zag als eerst de titel en die vind ik geweldig.
De rest heb ik nog niet zo in mijn opgenomen.
Maar dat een ander dat verzint, woorden als 'postsynaptisch membraam' gebruiken. Dat zijn woorden die op mijn lijstje staan van 'dit moet je ooit nog eens doen'. Endoplasmatisch reticulum is mijn persoonlijke favoriet.
Ja, wie verzint het nou om zo'n woord te gebruiken!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 12:50
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Ik zie nu pas je titel, trouwens!
Ik kon geen andere verzinnen en vond deze toch passen. Ik weet niet zo goed waarom ik hem tussen haakjes heb gezet, eigenlijk
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:09
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik ben nog nooit zo productief geweest op één dag als vandaag! Dertien 'dingen' geschreven vandaag. Twee ervan zijn totaal mislukt, ze zijn allemaal redelijk kort en een paar zijn heel erg kort. Maar toch! Ik moet vaker op andere locaties dichten.

Ik weet niet eens of wat ik vandaag heb gedaan dichten is. Daarom! wil ik jullie mening. Ik post een paar van die 'dingen' die ik vandaag geschreven heb en die ik goed genoeg vind, natuurlijk.

Dat doe ik in andere posts, zo. Maar eerst iets wat nog het meest op een gedicht lijkt en waar ik een beetje trots op ben.

--

Er is een zaal vol met witte bekers,
wel een duizend keer een half dozijn miljoen,
met elk een munt erin. En daartussen
loopt een meisje. Ze telt alle munten en
is tevree. En komt ze bij de altijd lege beker,
dan glimlacht ze gedwee.

Kreeg ze maar een munt - in een
beker - voor elk woord dat ze maar zei.

Wacht, nee, dat krijgt ze al.

--

De tweede 'maar' in de tweede strofe, daar twijfel ik nog een beetje over. Want zonder die 'maar' vind ik het gedicht niet goed lopen, en twee keer 'maar' in één strofe kan - vind ik - best wel bij dit gedicht, maar toch, het lijkt me ergens ook wel een beetje te veel.

En hieronder mijn experimentjes, dus.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:10
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik ben een bosbrand en er komt regen.
Een moeder- en een dochterregenboog
zijn in de verte al te zien. Er is zon,
er komt regen. Ik word weer bos.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:11
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik ben een veld vol katoenplanten en
de regen die nu komt is een vriend
uit raar verleden. Wie heeft wat aan
nat katoen? Maar dan, katoen
wil ook een keer wel nat.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:12
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik ben een druppel van een
vallend vroeg herleven. En op
het voorhoofd van een monnik
herinner ik hem - hij wrijft over
zijn voorhoofd, net zweet,
en lacht - dat zijn geest nog
levend en zijn wil nog sterk is.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:14
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik ga slapen, ik sta op, maar daartussen
ga ik dromen. Dan dans ik in de regen.
En als ik wakker word, dan lach ik even.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:15
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Als ik ren dan voel ik me bewegen.
Dat is niet zo raar, maar het valt me
op. En als ik stop dan ren ik nog
heel even. Dat is raar, maar echt, het is
toch zo.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:29
Verwijderd
Bij al het bovenstaande denk ik bij enkele woorden/regels/zinnen: hee, daar zit wat in, dat is het begin van iets moois. Maar dan valt het tegen. Ze zijn als grapjes zonder clou, een beetje flauw, een beetje net niks. Terwijl, zeker alles bij elkaar gelezen zit er echt wel iets in. (soms het begin van een ritme, soms een mooi beeld, soms mooie klankrijm.) Iets dat misschien met herschrijven te verheffen is. Of misschien kun je elementen uit deze ''dingen'' gebruiken om een echt gedicht van te maken. Misschien is het ook maar gewoon een oefening en hoef je er niks meer mee, dat is natuurlijk aan jou.
Je trots vind ik het minst sterk van alles, om eerlijk te zijn.

Laatst gewijzigd op 21-05-2011 om 21:39.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:33
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Bij al het bovenstaande denk ik bij enkele woorden/regels/zinnen: hee, daar zit wat in, dat is het begin van iets moois Maar dan valt het tegen. Ze zijn als grapjes zonder clou, een beetje flauw, een beetje net niks. Terwijl, zeker alles bij elkaar gelezen zit er echt wel iets in. (soms het begin van een ritme, soms een mooi beeld, soms mooie klankrijm.) Iets dat misschien met herschrijven te verheffen is. Of misschien kun je elementen uit deze ''dingen'' gebruiken om een echt gedicht van te maken. Misschien is het ook maar gewoon een oefening en hoef je er niks meer mee, dat is natuurlijk aan jou.
Je trots vind ik het minst sterk van alles, om eerlijk te zijn.
Ik ben helemaal geen fan van herschrijven, dus ik denk niet dat dat hem gaat worden. Maar bedankt voor je reactie. Je hebt misschien ook wel gelijk. Misschien was het dat ik me juist niet kon concentreren op één iets en daarom heel veel 'een beetje' heb gedaan. Ik ben het wel met je eens dat het soort van grapjes zonder clou zijn, eigenlijk.
Maar, bedankt, dus.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 21:39
Verwijderd
Graag gedaan. Als je niet van herschrijven houd, is mijn tip: neem langer de tijd voor een gedicht voordat je het 'af' verklaard. Geen weken, natuurlijk, maar wel langer dan je nu doet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 06:59
Verwijderd
Citaat:
Ik ben nog nooit zo productief geweest op één dag als vandaag! Dertien 'dingen' geschreven vandaag. Twee ervan zijn totaal mislukt, ze zijn allemaal redelijk kort en een paar zijn heel erg kort. Maar toch! Ik moet vaker op andere locaties dichten.

Ik weet niet eens of wat ik vandaag heb gedaan dichten is. Daarom! wil ik jullie mening. Ik post een paar van die 'dingen' die ik vandaag geschreven heb en die ik goed genoeg vind, natuurlijk.

Dat doe ik in andere posts, zo. Maar eerst iets wat nog het meest op een gedicht lijkt en waar ik een beetje trots op ben.

--

Er is een zaal vol met witte bekers,
wel een duizend keer een half dozijn miljoen,
met elk een munt erin. En daartussen
loopt een meisje. Ze telt alle munten en
is tevree. En komt ze bij de altijd lege beker,
dan glimlacht ze gedwee.

Kreeg ze maar een munt - in een
beker - voor elk woord dat ze maar zei.

Wacht, nee, dat krijgt ze al.

--

De tweede 'maar' in de tweede strofe, daar twijfel ik nog een beetje over. Want zonder die 'maar' vind ik het gedicht niet goed lopen, en twee keer 'maar' in één strofe kan - vind ik - best wel bij dit gedicht, maar toch, het lijkt me ergens ook wel een beetje te veel.

En hieronder mijn experimentjes, dus.
Ik vind deze verreweg het mooiste van allemaal! Echt. Ja. Niet van al je gedichten, maar wel van alle die je daar in Duitsland hebt geschreven. Hij is heel... beeldend.
Ik ben het wel met je eens dat die tweede 'maar' beter weg kan. Omdat er nu wel veel 'maar' staat, ja, maar ik denk ook dat die zin gewoon beter zou lopen.

Citaat:
Ik ben een bosbrand en er komt regen.
Een moeder- en een dochterregenboog
zijn in de verte al te zien. Er is zon,
er komt regen. Ik word weer bos.
'moeder- en een dochterregenboog' <3333
Verder... mmmmja. Had je je laten inspireren/beïnvloeden door die Chinese gedichten in dat rode boek? Daar doet het me aan denken. (je andere kleine gedichtjes ook, trouwens) Het duurde wel heel lang voor ik de clou snapte. Maar ik vind hem leuk. En ook heel lief, op een bepaalde manier.

Citaat:
Ik ben een veld vol katoenplanten en
de regen die nu komt is een vriend
uit raar verleden. Wie heeft wat aan
nat katoen? Maar dan, katoen
wil ook een keer wel nat.
Dat 'katoen/wl ook wel een keer nat.' klinkt aan mij heel TedvanLieshouterig. Had je daar net iets van gelezen, toevallig?
Over het gedicht verder: nahhh. Ik vind hem minder dan de vorige omdat er in mijn ogen minder een clou in zit en ook minder een vondst, zeg maar. Geen moederregenboog en ook niet iets wat daarop lijkt. En ik snap niet zo goed wat die vriend over die regen zegt.
O en 'raar verleden' is echt een héél erg Gelig iets.

Citaat:
Ik ben een druppel van een
vallend vroeg herleven. En op
het voorhoofd van een monnik
herinner ik hem - hij wrijft over
zijn voorhoofd, net zweet,
en lacht - dat zijn geest nog
levend en zijn wil nog sterk is.
Ik snap er niks van. Het gaat over een druppel op het hoofd van een monnik, tot zover kom ik. Dan - wie herinnert zich wie? En ik denk dat de laatste zin een beetje uit de lucht komt vallen. Daarvóór had ik helemaal niet echt een beeld van die monnik, omdat hij helemaal niet gekarakteriseerd (is dat een woord?) wordt. En dan is hij blijkbaar oud, ofzo? Dat was voor mij een beetje moeilijk te volgen.

Citaat:
Ik ga slapen, ik sta op, maar daartussen
ga ik dromen. Dan dans ik in de regen.
En als ik wakker word, dan lach ik even.
Ahwww <3. Deze vind ik echt héél erg lief. En mooi.

Citaat:
Als ik ren dan voel ik me bewegen.
Dat is niet zo raar, maar het valt me
op. En als ik stop dan ren ik nog
heel even. Dat is raar, maar echt, het is
toch zo.
Deze vind ik ook mooi, alleen het einde... mmja. Het doet me weer heel erg aan die Chinese dingen van drie regels denken. Ik heb altijd een beetje moeite met het bekritiseren van dingen die duizend jaar oud zijn of ouder zelfs, dus - dit is een zwakke mening. Maar ik houd niet zo erg van dat soort eindes. In mijn Westerse oren klinken ze tamelijk... onaf. Of zo.
Wat niet wegneemt dat ik de rest van het gedicht heel mooi vind. En ook heel typisch voor jou. ('Dat is niet zo raar, maar het valt me/op.' <3)

Je moet maar vaker naar taekwondowedstrijden gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2011, 09:00
Verwijderd
O ennn een algemene opmerking. Ik heb net je hele topic nog eens doorgelezen en dat vond ik heel leuk. Je bent ook keierg vooruitgegaan, vind ik. Wat niet wegneemt dat de eerste gedichten hier ook heel mooi waren.
Dat wilde ik zeggen... en ik wilde nog iets zeggen, maar dat ben ik even vergeten. Oja. Ik merkte bij bijna alle gedichten dat ik ze me nog herinnerde. En dat is een heel positief iets, vind ik. Dat ze blijkbaar (bijna) allemaal iets hebben dat blijft hangen, ook na twee jaar nog.

O en welke ik nu pas snap:

Citaat:
Liefde

is jaloers zijn
als jij het beter hebt
dan hij
Het duurde een jaar ofzo, maar nu! <3
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 21:35
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Kat, je hebt helemaal gelijk! Die gedichtjes lijken inderdaad een beetje op tanka's! Ik vond het al raar dat het mij bekend voorkwam wat ik schreef - maar ik kon er maar niet achterkomen wat het was.

En, ik ben echt heel blij dat je dat gedicht (eindelijk!) snapt

Even kijken of ik mijn 'eigen' stijl alweer een beetje terug heb.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.

Laatst gewijzigd op 24-05-2011 om 06:44.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 21:38
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
'Het is slecht', zeg je met de rolstoel-
wielen glijdend door je handen.
Mijn vingers staken hun zoektocht naar
de ladders van de vreugde - en de ladders
spelen, spelen weg - en verkrampen,
lichtjes, bij het vatten van de forse beelden.

Als een baken uit een toren, schijnend op
kalme zee - er was nooit echt iets aan de
hand - leid je me binnen en een lach
schiet weg gelijk de hand om je schouders
heen. De schitteringen in je ogen lachen, lichtjes,
met me mee.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.

Laatst gewijzigd op 24-05-2011 om 17:22.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 16:53
Bright Blue
Bright Blue is offline
Wauw, die laatste.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:06
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Dankje!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:19
Verwijderd
Citaat:
'Het is slecht', zeg je met de rolstoel-
wielen glijdend door je handen.
Mijn vingers staken hun zoektocht naar
de ladders van de vreugde - en de ladders
spelen, spelen weg - en verkrampen,
lichtjes, bij het vatten van de forse beelden.

Als een baken uit een toren, schijnend op
klame zee - er was nooit echt iets aan de
hand - leid je me binnen en een lach
schiet weg gelijk de hand om je schouders
heen. De schitteringen in je ogen lachen, lichtjes,
met me mee.
Ik snap hem niet zo goed. Sowieso deze zin:
Citaat:
en een lach
schiet weg gelijk de hand om je schouders
heen.
En moet 'klame' niet 'klamme' zijn? En en en waar komen die ladders ineens vandaan? Wat doen die daar? Ze staan er alsof je ze als een soort metafoor voor iets gebruikt, maar ik snap het niet.

Maaarrrr de laatste zin. <3 'lachen lichtjes met me mee'. Hoe dat klinkt. <3
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:24
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Ik snap hem niet zo goed. Sowieso deze zin:

En moet 'klame' niet 'klamme' zijn? En en en waar komen die ladders ineens vandaan? Wat doen die daar? Ze staan er alsof je ze als een soort metafoor voor iets gebruikt, maar ik snap het niet.

Maaarrrr de laatste zin. <3 'lachen lichtjes met me mee'. Hoe dat klinkt. <3
Het moest kalme zijn.

En, het is op zich niet zo erg dat je het niet snapt. Het is eigenlijk een scène uit One Tree Hill (Little Phoebe LP naamzoek, als je weet welke scene krijg je duisent punten. Als je het niet weet, mag je om een hint vragen ;p).

Je hebt volgens mij ook de woordgrap in de laatste zin gemist. Maar dat maakt niet uit.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.

Laatst gewijzigd op 24-05-2011 om 17:45.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Het moest kalme zijn.

En, het is op zich niet zo erg dat je het niet snapt. Het is eigenlijk een scène uit One Tree Hill (Little Phoebe LP naamzoek, als je weet welke scene krijg je duisent punten).

Je hebt volgens mij ook de woordgrap in de laatste zin gemist. Maar dat maakt niet uit.
Leg 's uit die woordgrap?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:41
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
De schitteringen in je ogen lachen, lichtjes,
met me mee.
lichtjes = niet zwaar, maar lichtjes is ook dingetjes die licht geven
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:42
Verwijderd
Ach zo! Dat is leuk. Ik houd wel van dat soort dingen in gedichten. En blijkt wel dat je het op een heel natuurlijke manier hebt gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:43
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
danku, danku
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 17:49
Verwijderd
Graag gedaan! Wat niet wegneemt dat ik er nog steeds niks van snap. Heb je geen filmpje ofzo? En waarom vindt die ene het slecht, wat vindt hij/zij eigenlijk slecht?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 18:14
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
pm
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 21:53
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Op de rolstoel afgaand (want ik snap jouw metaforen toch nooit), ga ik uit van een Naley scène, en dan waarschijnlijk die waar hij eindelijk gaat staan voor Jamie.

En als ik nu gespoilerd heb, is dat je eigen schuld
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 11:36
Verwijderd
Citaat:
'Het is slecht', zeg je met de rolstoel-
wielen glijdend door je handen.
Mijn vingers staken hun zoektocht naar
de ladders van de vreugde - en de ladders
spelen, spelen weg - en verkrampen,
lichtjes, bij het vatten van de forse beelden.

Als een baken uit een toren, schijnend op
kalme zee - er was nooit echt iets aan de
hand - leid je me binnen en een lach
schiet weg gelijk de hand om je schouders
heen. De schitteringen in je ogen lachen, lichtjes,
met me mee.
Schreef je dit nou in een heel andere mood dan de voorgaande dingen waar ik commentaar op gaf? Het is ZO anders. Dikke complimenten hiervoor. Ik vat het ook niet helemaal maar eigenlijk maakt me dat niet zoveel uit. De subtiele rijm is mooi, het loopt lekker, het roept een gevoel van berusting op... ja, helemaal goed. Al blijf ik wel heel benieuwd wat je precies bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 17:07
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Schreef je dit nou in een heel andere mood dan de voorgaande dingen waar ik commentaar op gaf? Het is ZO anders. Dikke complimenten hiervoor. Ik vat het ook niet helemaal maar eigenlijk maakt me dat niet zoveel uit. De subtiele rijm is mooi, het loopt lekker, het roept een gevoel van berusting op... ja, helemaal goed. Al blijf ik wel heel benieuwd wat je precies bedoelt.
Ja, echt in een totaal andere mood. Wat vreemd dat je dat opmerkt! Waaraan zie je dat? Ik schreef het omdat ik geroerd was door iets wat ik in een serie (One Tree Hill, dus) zag. Bedankt voor de complimenten!

En, ik stuur je de pm die ik Azèche had gestuurd wel door. Dat omdat LP nog moet raden van welke scène dit is.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Vingeroefeningentopic #2
Dingaantouwtje
469 03-07-2013 17:18
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Vliegen in mei uitslag!
Dingaantouwtje
16 03-06-2010 15:46
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] April uitslag!
Dingaantouwtje
17 04-05-2010 10:52
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Rommel Uitslag!
Dingaantouwtje
29 29-04-2010 19:23
De Kantine Weerwolfspel # 65
Tink*
500 13-01-2010 21:00
De Kantine Weerwolfspel #62!
MartinV
396 17-09-2009 15:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.