Oud 23-08-2010, 18:30
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Verhalen die korter worden na herwerking?

Van mij worden ze enkel langer. Ik denk dat ik officieel verslaafd ben aan bijvoeglijke naamwoorden en overladen settings. Altijd als ik iets van mijzelf na een tijd teruglees, heb ik iets van: eigenlijk zou daar no wat bij moeten komen.

Maar ik opteer voor een handige hoofdstuk indeling en start mijn hoofdstukken met 'eenvoudigere zinnen' waarna ik langzaam over kan gaan tot het echte werk.
Op die manier is het alsof je een serie versnellingen doorloopt zeg maar: een paar korte om snel weg te komen in het verhaal en vervolgens dan die 'push' die je meeneemt in het verhaal.

Althans dat is de theorie. Volgens mijn proeflezers is het mooi, maarja...
Jullie weten ook wel dat ik mijn werk alleen laat lezen door mensen die exact hetzelfde als ik denken over lectuur.
De gedachte alleen al om door 'de vijand' gelezen te worden, doet mijn nekharen overeind komen...
Ja en ik heb dus echt een gruwelijke hekel aan overbodig gelul . Bij mij gaat dat er dus allemaal uit . Ik zou het ook juist niet als een 'versnelling' maar als een 'vertraging' zien. Ik gok zomaar dat wij elkaars werk ook nooit zouden kopen in de boekenwinkel .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2010, 18:37
Verwijderd
Ik denk dat het een wonder zal zijn als ons werk überhaupt in dezelfde boekenwinkel terecht komt!

Oh dat is geen 'gelul' dat is 'aankleding'.
Als ik tussen twee plassen bloed door , zin heb om het eens even over de werking 16 kleppen injectiemotor met dubbele nokkenas te hebben, dan doe ik dat gewoon. Maakt het voor mij ook wat realistischer: ik kan als mens nooit bij hetzelfde onderwerp blijven. ;p
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 18:48
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ik denk dat het een wonder zal zijn als ons werk überhaupt in dezelfde boekenwinkel terecht komt!

Oh dat is geen 'gelul' dat is 'aankleding'.
Als ik tussen twee plassen bloed door , zin heb om het eens even over de werking 16 kleppen injectiemotor met dubbele nokkenas te hebben, dan doe ik dat gewoon. Maakt het voor mij ook wat realistischer: ik kan als mens nooit bij hetzelfde onderwerp blijven. ;p
Ja maar ik vind dat dus gelul . Ik schrijf eigenlijk zo sober en simpel mogelijk.
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Ja maar ik vind dat dus gelul . Ik schrijf eigenlijk zo sober en simpel mogelijk.
Wat mij een synoniem voor zzzzzzzzsaai lijkt...
Beetje wat mij doet denken aan mijn cursus Financiële Analyse van de Jaarrekening
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 19:05
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Wat mij een synoniem voor zzzzzzzzsaai lijkt...
Beetje wat mij doet denken aan mijn cursus Financiële Analyse van de Jaarrekening
Of juist niet want dan mag de lezer ook zelf nog een beetje zijn fantasie gebruiken .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 21:03
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik ben weer een stukje verder met mijn verhaal. Ik denk dat ik nu de 100.000 woorden over ben. Ik heb net 'Writing Fantasy and Fiction' gelezen. Erg interessant en vooral heel leerzaam. Als ik mijn verhaal nu opnieuw zou schrijven, dan zou ik het echt heel anders doen. Aan de andere kant, is het advies: 'Let Yesteryear's stories be yesteryear's stories'. Anders krijg je noooit wat af.

Over taalgebruik: Ik probeer efficient te zijn, maar niet te bondig. Ik vertel echt wat ik voor me zie en veel mensen vinden dat prettig om te lezen. Je helpt ze bij de beeldvorming, maar ook door woorden te gebruiken die voor iedereen wat anders betekenen. Teveel bijvoegelijke naamwoorden zijn daarbij, mijn inziens, funest. Je kan echt een zin helemaal verliezen aan de dikke, donkere pudding die je doet denken aan een meer dat door de winterse kou volledig bevroren lijkt, maar bij contact met de huid aan je kleeft als een dikke pastei.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 22:05
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ik beschrijf alleen wat ik voor me zie als ik daar echt meteen een heel duidelijk idee bij heb. Hoe ze zich mijn hoofdpersoon voorstellen kan me echt niet schelen maar er is iemand anders in het verhaal dat nogal een uitgesproken type is en die omschrijf ik dan weer iets meer. Hoe dan ook, veel overbodige woorden, vind ik echt zonde van het ritme. Ik wil graag dat het een soepel lopende trein is en dat mensen in één keer lezen een zin kunnen begrijpen .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 08:17
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mevrouw Lul, mag ik je proefpersoon zijn? Ben zo benieuwd!

Ik geloof dat ik aan de ene kant nogal bondig ben, in die zin dat ik nooit hele beschrijvingen over de omgeving zal geven, want ik ben geloof ik niet zo visueel ingesteld, dus ik vind dat allemaal niet zo van belang en denk daar eigenlijk nooit over na. Aan de andere kant schrijf ik vaak wel over pietepeuterige dingen als thee zetten of zo

De laatste tijd schrijf ik echt totaal niet, ik heb er geen zin in, het lukt niet, ik weet niet. Wel binnenkort een schrijfworkshop op Manuscripta, misschien krijg ik daar weer inspiratie van.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 08:36
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Mevrouw Lul, mag ik je proefpersoon zijn? Ben zo benieuwd!

Ik geloof dat ik aan de ene kant nogal bondig ben, in die zin dat ik nooit hele beschrijvingen over de omgeving zal geven, want ik ben geloof ik niet zo visueel ingesteld, dus ik vind dat allemaal niet zo van belang en denk daar eigenlijk nooit over na. Aan de andere kant schrijf ik vaak wel over pietepeuterige dingen als thee zetten of zo

De laatste tijd schrijf ik echt totaal niet, ik heb er geen zin in, het lukt niet, ik weet niet. Wel binnenkort een schrijfworkshop op Manuscripta, misschien krijg ik daar weer inspiratie van.
Ja, jij mag dat . Graag zelfs! Ben er alleen voorlopig nog wel even mee zoet, denk ik.

En als schrijven even niet gaat... dan niet. Volgens mij komt dat vanzelf wel weer. Wel leuk, die workshop, laat je weten hoe het is gegaan?
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 11:46
Verwijderd
Ik heb 3 jaar lang zo goed als niets (op enkele kortverhalen na) geschreven.
Maar nu ben ik ook weer op hoge toeren bezig. Ik steek er alle vrije tijd in die ik kan vinden.

Hoewel ik zeker geen fan ben van jezelf aan 'schrijfgeboden' te onderwerpen, zijn er bij mij na verloop van tijd toch een paar duidelijk geworden:

"De Tien Geboden van de NieuwVlaamse-Angstschrijvers"

1. Leesplezier, spanningsboog en sfeer zijn heilige drievuldigheid
2. Goede genre lectuur is vakmanschap, literatuur is een excuus voor onmogelijkheid de lezer te boeien
3. Sober taalgebruik is, en is ook enkel, voor zakelijke brieven
4. Een goed uitgewerkt vakcliché is meer waard dan een slecht uitgewerkt origineel stuk
5. Originaliteit ontstaat spontaan uit het weergeven van gevoelens
6. Hoofdpersonages zijn Vlaams, taalgebruik is Vlaams en eventuele boodschappen zijn Pro-Vlaams
7. De officiële Nederlandse taalregels zijn anti-Vlaams en worden beter niet strikt opgevolgd
8. Angst (horror) is een rode draad doorheen het verhaal, maar sluit andere gevoelens niet uit
9. Blijf tot de dood trouw aan je genre
10. De geboden zijn geldig tot het ogenblik dat het beter is ze te overtreden

Tot nog toe ben ik evenwel het enige lid van de NieuwVlaamse-Angstbeweging
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 12:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ben benieuwd of je toekomstige uitgever denkt van 6 & 7. Gelukkig is daar altijd nummer 10

@Mevrouw Lul: Ik weet niet, ik denk dat bezig blijven eigenlijk ook belangrijk is... Dus probeer ik toch maar weer aan een verhaal te werken, maar het wordt niet echt zoals ik had gehoopt. Het idee is goed, maar de uitwerking Ik loop vast in het vierde gebod van FA, geloof ik
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 18:14
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ben benieuwd of je toekomstige uitgever denkt van 6 & 7. Gelukkig is daar altijd nummer 10

@Mevrouw Lul: Ik weet niet, ik denk dat bezig blijven eigenlijk ook belangrijk is... Dus probeer ik toch maar weer aan een verhaal te werken, maar het wordt niet echt zoals ik had gehoopt. Het idee is goed, maar de uitwerking Ik loop vast in het vierde gebod van FA, geloof ik
Nou ja, je kunt natuurlijk ook gewoon wat vingeroefeningen doen om bezig te blijven. Dan staat er niet zo'n druk op. En als je nou eerst eens gewoon gaat dóen dan kun je later aan de uitwerking werken (hmm dat klinkt leuk zeg, 'werken aan de uitwerking').

En speciaal voor FA, het meest beschrijverige stukje in mijn hele verhaal:

Er was echter één rij-genoot waar ik zelfs geen cliché voor wist te verzinnen. De man stond pal voor me in de rij. Hij was tenger gebouwd en droeg een groen pak met een rood-gele ruit. In zijn hand hield hij niets meer dan een bruin, leren koffertje waarvan de hoeken gesleten waren. Zijn haren hadden de strijd om het behoud van hun kleur definitief verloren. Iets lager dan zijn haren werden zijn lichte ogen afgeschermd door een dikke bril met een zwart montuur en iets onder de neus waarop die bril rustte, groeide een eveneens grijze snor.
“Meneer, mag ik u vragen waar de reis zo last-minute naar toe gaat?” vroeg ik aan de rug van de meneer. Ik trok hem voorzichtig aan zijn mouw om hem te laten weten dat ik het tegen hem had.
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 18:52
Verwijderd
Een groen pak met rood-gele trui is niet iets waar ik vrolijk van word, maar schrijftechnisch vind ik het wel goed ja. Het is 'beeldend' en dat is wat ik zoek in verhalen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 19:03
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Een groen pak met rood-gele trui is niet iets waar ik vrolijk van word, maar schrijftechnisch vind ik het wel goed ja. Het is 'beeldend' en dat is wat ik zoek in verhalen.
Hij heeft ook geen rood-gele trui aan hoor .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 19:06
Verwijderd
Groen met roodgele ruitjes...
Het vergt werkelijk het uiterste van mijn verbeeldingskracht om dat verwerkt te krijgen, moet ik u nageven.
Als ik uw boek ooit lees, zal ik moeten zorgen dat ik mijn zonnebril op heb

Keer stukje uit mijn jongste:

Het station was al meer dan 20 jaar uit gebruik genomen en was niet meer dan een langzaam in verval rakend landschapsobject, waar dagelijks het drukke treinverkeer bleef aan voorbijrazen. Evelyn wachtte er in de schaduw van het afbrokkelende portaal, tot de allerlaatste intercity trein, als een draak met glimmende ogen uit het duister zou verschijnen. En als een zwarte slang aan het enige perron zou voorbijrazen.

Zachtjes begint Evelyn tijdens het lopen, terwijl ze de oude herinnering bovenhaalt, een liedje te zingen. Ze heeft het eerder in Anthony zijn auto gehoord en een stukje van de tekst is haar bijgebleven. “Just walk don’t talk. Let just walk from place to place. And as long as we don’t talk, we are strange strangers again.”

En toen kwamen de ogen. De grommende draak die razendsnel op haar afkwam. En ze wist dat het tijd was om uit haar veilige schaduw te komen. Heel even met de ogen te knipperen. Als de sluiter van een camera obscuur die zich in een fractie van een seconde sluit, om het beeld vast te leggen. Dat beeld wou ze mee-nemen. Het beeld van een aanstormende, woeste draak met ogen als vuurbollen. Klaar om een vreemde op te pikken en mee te nemen naar de volgende wereld.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 20:00
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Joepie, ik hoor net dat ik ergens een ingang heb om niet onderop de slushpile te komen >. Beetje voorbarig want ik ben nog lang niet klaar, maar zo lief als mensen hun best voor je doen .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 00:56
Verwijderd
Hmmmm...
Interessant.
Zou een redactrice versieren voor mij een optie zijn denk je?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 08:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Iets lager dan zijn haren werden zijn lichte ogen afgeschermd door een dikke bril met een zwart montuur en iets onder de neus waarop die bril rustte, groeide een eveneens grijze snor.
Dat lijkt me nogal logisch hè, dat die bril op de neus rust
En dat is lief inderdaad, als mensen je naam vast noemen en dat soort dingen, hopelijk levert het wat op!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 08:18
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Dat lijkt me nogal logisch hè, dat die bril op de neus rust
En dat is lief inderdaad, als mensen je naam vast noemen en dat soort dingen, hopelijk levert het wat op!
Die neus staat er dan ook vanwege de snor daar weer onder .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 08:39
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja maar, waarom niet gewoon: "(...) een dikke bril met een zwart montuur. Iets onder de neus groeide een evenens grijze snor." ?


Eigenlijk is mijn verhaal nog best beschrijvend, in die zin dat er niet heel veel dialoog in voorkomt, maar dat is dan meer beschrijving van wat de hoofdpersoon doet, niet van hoe mensen eruitzien.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 08:41
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Omdat ik het leuk vond om alles met elkaar te verbinden .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 14:13
Verwijderd
En het is gewoon een heel mooie zin, als je zegt dat de zwarte montuur op een neus rust.
Beeldend, dus goed.

Laatst gewijzigd op 25-08-2010 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 15:21
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Pfff, vandaag is het echt gewoon weer harde arbeid hoor! Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Wat moet er weg? Wat moet meer worden uitgewerkt? Wat moet anders geformuleerd worden? Ik ben zo bang dat ik een heleboel gewoon écht niet zie .

Nou ja, misschien zie ik het morgen weer heel anders maar nu heb ik echt het gevoel dat ik een heleboel kansen laat liggen. Echt vervelend.
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 16:36
Verwijderd
Een nachtje erover slapen doet meestal wonderen hoor.
ik hou er ook een onregelmatig schrijfritme op na. Wanner ik de wegen duidelijk voor mij zie, dan bewandel ik ze.
En als ik ze niet zie, wacht ik gewoon tot ik ze wel zie.
Aan ploeteren en verloren lopen doe ik niet. Dat zorgt toch alleen maar voor vellen papier die achteraf de vuilbak in kunnen gekieperd worden.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 17:17
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Nou ja vaak is het gewoon een kwestie van doen en doorzetten hoor... Even de tanden op elkaar. Gelukkig biedt Vogelvrij een helpende hand, wie weet kan zij er een ander licht op werpen waardoor ik begrijp welke kant ik op moet .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:09
Verwijderd
Als enige schrijfster die al iets heeft bereikt, op een forum vol kortzichtigen die het zelf allemaal beter weten, zit het er inderdaad goed in dat het goed komt

Ikzelf ben heel slecht in luisteren evenwel. Zelfs als mij zou worden gezegd dat ik recht een afgrond opga, zou ik allicht nog koppig verder doen.
De schrijver is alleenheerser van zijn universum he. En dictators zijn gedoemd slechts met veel geweld ten val te komen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:12
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Als enige schrijfster die al iets heeft bereikt, op een forum vol kortzichtigen die het zelf allemaal beter weten, zit het er inderdaad goed in dat het goed komt

Ikzelf ben heel slecht in luisteren evenwel. Zelfs als mij zou worden gezegd dat ik recht een afgrond opga, zou ik allicht nog koppig verder doen.
De schrijver is alleenheerser van zijn universum he. En dictators zijn gedoemd slechts met veel geweld ten val te komen.
Ik denk niet dat ik alles zelf per se het beste weet hoor .

Als ik één ding van iemand geleerd heb, is het wel dat twee meer weten dan één en dat je om te groeien je ego en je ijdelheid zo nu en dan even uit moet zetten.
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:21
Verwijderd
Nooit zo gehad op al dat 'jezelf openstellen voor andere meningen en inzichten'. Kan je evengoed die andere dan maar laten schrijven in je plaats.

Ik ben in wat ik schrijf één en al ego en de moreel van mijn verhalen is een eredienst aan mijzelf.
En raad eens: ik ben helemaal tevreden van wat ik schrijf!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:24
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Nooit zo gehad op al dat 'jezelf openstellen voor andere meningen en inzichten'. Kan je evengoed die andere dan maar laten schrijven in je plaats.

Ik ben in wat ik schrijf één en al ego en de moreel van mijn verhalen is een eredienst aan mijzelf.
En raad eens: ik ben helemaal tevreden van wat ik schrijf!
Good for you . Uiteindelijk heb je er alleen jezelf maar mee hoor, maar dat weet je heus wel. Ik blijf geloven dat je je vooral een houding geeft door je zo op te stellen. Ik denk niet dat er veel goede boeken worden geschreven door schrijvers die zich door niemand hebben laten adviseren.
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:26
Verwijderd
Hog...
Als ik iets schrijf moet het voor mijzelf mooi zijn.
wat de andere ervan vindt...
Tja, mij een zorg als ik eerlijk ben. Maar dat heb ik al eens gezegd.

Maar ik kijk technisch wel veel af bij andere schrijvers. spionage. Komt er dus alsnog externe info in mijn meesterwerken...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 08:59
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
En daar kun je ook al een hoop van leren, door zelf veel te lezen en je daar een mening over te vormen, dat doet FA natuurlijk wél

Ik ben me weer lekker met proeflezen aan het bezig houden en mijn ene korte verhaal aan het afronden. Leuk
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 09:02
Verwijderd
Ik heb een kort verhaal geschreven (799 woorden) maar ben er ergens niet echt tevreden over. Ik kan niet precies zeggen wat ik niet goed vind en ben op zoek naar een proeflezer met een scherp oog voor dingen die niet kloppen En ik bied mezelf aan als proeflezer. Ik volg dit topic niet echt, maar als iemand een mening nodig heeft moet-ie maar even een PM sturen
Mijn korte verhaal gaat over, nouja, dat is moeilijk te zeggen zonder een groot deel van de plot weg te geven. Het thema is in feite 'een doel in het leven', maar dat is een wel heel vage omschrijving.

Oh, en edit: Lettergrootte 12 dit keer
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 09:10
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
En ik ben al weer druk aan het herlezen/herschrijven. Ik ben zo blij met een vriend van me. Ik stuur hem telkens een stukje op als ik er doorheen gegaan ben en hij stuurt het in no-time terug met allemaal aantekeningen over de kleinste dingetjes. Hij heeft gisteren zomaar eventjes 15.000 woorden doorgenomen bij elkaar . Ik vind het zo fijn als mensen zo willen helpen. Ik word er gewoon een beetje verlegen van .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 09:21
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Etmakas: Ik wil je graag helpen, maar ik moet eerst nog even voor bovenstaande aan de slag. Is dat nog wel nuttig, of heeft die vriend nu alles al gezegd?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 09:31
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Dat is zéker nog nuttig want hij let vooral op heel kleine spellingsdingetjes en dingen die niet helemaal logisch zijn en ik hoop dat jij ook wat meer kunt zeggen over de opbouw en dat soort toestanden .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 09:41
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
We zullen zien (pagina 15 inmiddels)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 09:51
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Spannend!
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 14:37
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik heb net een gamerecensie geschreven. (mocht iemand 'm willen lezen, PM me dan maar even want het staat op een gamesite en volgens mij mag je daar geen reclame voor maken, toch?)
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 12:12
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Mijn korte verhaal is af! Ik kreeg gisteren zomaar de geest en binnen drie uur lag het er. 8000 woorden is net genoeg voor wat ik van plan ben, dus nu moet ik het goed gaan doornemen.

Ik zie dat hier allemaal mensen zich aanbieden om te proeflezen (wat ik ook nodig ga hebben), maar ik weet niet zo goed wie er interesse heeft in mijn verhaal; het is namelijk in het Engels en een beetje hard in bewoording soms (niet echt PG-13). Kunnen mensen die dat willen even een vinger opsteken?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 12:20
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Gefeliciteerd Kitten .

Ik heb nog heeeeel veel werk te doen (het lijkt alleen maar meer te worden!) maar ik heb ook het idee dat ik goede stappen maak. Ben zo benieuwd hoe het eindresultaat zou zijn... Maar dat laat dus nog wel even op zich wachten .

Het is wel leuk om te doen, al dat passen en meten, wikken en wegen al word ik er zo nu en dan gék van omdat de oplossing maar niet komt. En soms valt er juist zomaar iets op z'n plaats en dat is dan wel echt heel fijn. Het voelt een beetje alsof je het ergens wel wist maar er niet op kon komen ("Oh jaaa, natuurlijk!).

Ik ploeter voort. Gelukkig ben ik nog steeds wel vriendjes met mijn hoofdpersoon dus we hebben het nog leuk samen .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 13:32
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Mijn korte verhaal is af! Ik kreeg gisteren zomaar de geest en binnen drie uur lag het er. 8000 woorden is net genoeg voor wat ik van plan ben, dus nu moet ik het goed gaan doornemen.

Ik zie dat hier allemaal mensen zich aanbieden om te proeflezen (wat ik ook nodig ga hebben), maar ik weet niet zo goed wie er interesse heeft in mijn verhaal; het is namelijk in het Engels en een beetje hard in bewoording soms (niet echt PG-13). Kunnen mensen die dat willen even een vinger opsteken?
Ik wil best proeflezen voor je. Wat bedoel je met 'niet echt PG-13'? Wat is PG-13?
Voor de rest is mijn engels prima (voor de zomer nog de CAE Exam afgelegd en gehaald met een B ), dus dat hoeft geen probleem te zijn.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 14:20
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Even voor de duidelijkheid voor iedereen: PG-13 is de Amerikaanse variant van 'ouder dan 12'. Het is eigenlijk een beetje dezelfde toon, maar met minder nadruk op geweld en meer op seks (blote borsten zijn taboe, afgerukte armen kantje boord, meer dan 3 keer het woord 'fuck' en je zit in 17+)
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 16:16
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Kunnen mensen die dat willen even een vinger opsteken?

Maar ik kan niet garanderen dat ik er iets mee doen, ik ben vooral benieuwd
Al weet ik ook niet tot in hoeverre we in Nederland een verder onderscheid maken in dit soort klasses. Volgens mij is het in de boekenwereld meer de materie in het algemeen, het woordgebruik en de complexiteit van het plot die de geschiktheid voor een bepaald publiek vaststelt.

Ik ben toch nog wel iets opgeschoten deze zomer, vooral nu ik compleet heb uitgestippeld hoe de rest moet lopen. Ik zit nu in de climax min of meer, het laatste kwart stuk of zo waarin heel veel dingen heel vlot en intens achter elkaar gebeuren
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 19:03
Verwijderd
Ons AVI systeem werkt op basis van de gemiddelde zinslengte dacht ik.
Ik krijg vast meteen de hoogste moeilijkheidsgraad dan...

Als iemand Horror, Thriller, SF of ander hard werk heeft liggen wachten op een proeflezer, mag diem ij ook altijd inboxen.

Maar moet eerst nog een herexamen en dan nog een uitgebreide beoordeling en feed back van een verhaal van ene meisje dat daarna vroeg.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 20:40
MsJador
MsJador is offline
ik ben net klaar met een verhaal van 12 kantjes... Ik ben nu bezig met een groot project ik probeer een boek te schrijven maar dat is knap moeilijk!! Ik schrijf vaak romantische verhalen waar ik net klaas mee ben was een combi van een thriller en een roman...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 20:44
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Aaah ik heb het zo druk met mijn verhaal en ga vanaf volgende week studeren en werk zoeken en weer sporten en alles maar... ik heb een klein schrijfopdrachtje . Nou ja, dat wil ik natuurlijk wel graag doen dus ik euh... moet hard aan de bak .

Maar toch leuk, ik vind het zo leuk als mensen je op weg willen helpen .
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 21:23
MsJador
MsJador is offline
Dit is iets wat ik snel heb gemaakt? Reacties? is het goed of mwaah of slecht? Het is trouwens maar een proloog voor als ik een boek wou schrijven gebaseerd op dit stukje....

''Mijn hart klopte razendsnel in mijn keel. In de verte zag ik hem staan. Hij staarde me met een lach aan. In een oogwenk stond hij voor me. Stevig werd ik tegen de muur gehouden. De grote vingers om mijn nek knelde mijn luchtpijp samen. Ik kon geen adem meer halen. Alles begon rond te draaien. Ik kon boven en onder niet uit elkaar halen. Langzaam raakte ik bewusteloos. Plotseling werd ik losgelaten. Ik viel met een harde klap op de grond. Alles was wazig. Een grote last op mijn schouders verpletterde me. Ik voelde me te zwak om iets te doen. Ik probeerde tevergeefs te vechten tegen de uitputtende kracht die me de grond in boorde. Mijn hartslag versnelde. Het licht dat eerst zo dichtbij leek, dreef langzaam van me weg. Ik werd omringd door de duisternis.''

Laatst gewijzigd op 28-08-2010 om 21:45.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 21:51
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Dit is iets wat ik snel heb gemaakt? Reacties? is het goed of mwaah of slecht? Het is trouwens maar een proloog voor als ik een boek wou schrijven gebaseerd op dit stukje....

Mijn hart klopte razendsnel in mijn keel. In de verte zag ik hem staan. Hij staarde me met een lach aan. In een oogwenk stond hij voor me. Stevig werd ik tegen de muur gehouden. De grote vingers om mijn nek knelde mijn luchtpijp samen. Ik kon geen adem meer halen. Alles begon rond te draaien. Ik kon boven en onder niet uit elkaar halen. Langzaam raakte ik bewusteloos. Plotseling werd ik losgelaten. Ik viel met een harde klap op de grond. Alles was wazig. Een grote last op mijn schouders verpletterde me. Ik voelde me te zwak om iets te doen. Ik probeerde tevergeefs te vechten tegen de uitputtende kracht die me de grond in boorde. Mijn hartslag versnelde. Het licht dat eerst zo dichtbij leek, dreef langzaam van me weg. Ik werd omringd door de duisternis.
Ik vind het een leuk stuk. Het is erg druk, en daardoor een beetje onoverzichtelijk. Ik zou je aanraden om misschien nog een keer met de volgorde en bouw van de zinnen te spelen, misschien kan je iets meer structuur brengen door accenten te verleggen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 09:31
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@MS Jador: Het is nogal staccato, je verbindt de zinnen niet of nauwelijks. Op zich past dat wel bij het onderwerp, maar het leest nogal onprettig. Je gebruikt nu heel veel SV(O)-zinnen (onderwerp werkwoord leidend voorwerp), wat meer afwisseling zou prettig zijn. Soms doe je dat al wel, door te beginnen met 'stevig', 'langzaam', 'in een oogwenk', maar je kan ook wat meer bijzinnen gebruiken. Dus bijvoorbeeld: "De grote vingers om mijn nek knelden (vingers is meervoud! En is knelden wel het juiste woord? Schoenen knellen, kun je ook samenknellen, of zou samenknijpen logischer zijn?) mijn luchtpijp samen, waardoor ik geen adem meer kon halen. Alles begon rond te draaien en ik kon boven en onder niet meer uit elkaar houden (halen lijkt me sowieso een verkeerde woordkeuze). Langzaam raakte ik bewusteloos, tot ik plotseling losgelaten werd. (want hij raakt niet echt bewusteloos, daarna neemt hij nog steeds van alles waar).

En dat van die grote last snap ik niet echt
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 10:20
Verwijderd
De grote vingers omsloten mijn nek, om mijn luchtpijp stevig dicht te knijpen. Ik zag alles draaien, kon boven niet van onder onderscheiden: ik kreeg geen adem.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten wie jij bent.
Gabrielle-mn
2 30-08-2015 22:16
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wat zou jij doen?
Doornroos
6 14-03-2013 07:40
Verhalen & Gedichten Groot hoe-schrijf-jij-topic.
Verwijderd
24 07-02-2011 17:43
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Ze heet Anna
Verwijderd
15 31-10-2006 10:37
Verhalen & Gedichten Dit is het brieventopic dat ik Postzegel noem.
CSN
244 09-07-2006 17:20
Verhalen & Gedichten (stukje) reunie
Euryalo
0 23-11-2005 21:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.