Oud 14-01-2011, 12:26
WitteChocolade
WitteChocolade is offline
Heyy,

Ik ben 15 jaar en ben van plan om een opleiding thuis te doen (NTI en LOI enzovoort) , maar ik weet niet of je dat kan doen met alleen maar 2 jaar VWO en een jonge leeftijd.
Op hun website staat er namelijk niks over , vind ik ook niet vreemd sinds er nauwelijks mensen zijn zonder school in Nederland en ik voel me een beetje raar als ik de klantenservice bel van een van die thuis opleidingen of je ook zonder een middelbare school het kan doen & of je het op je 15de kan doen ...

Dus zijn er andere mensen met ervaring?
- Kan je het op je 15de doen?
- Kan je het met alleen maar 2 jaar VWO doen?

Ik weet dat ik te laat ben met inschrijven , maar ik vind het niet erg als ik het volgend jaar moet / mag / moet doen.

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2011, 14:07
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je bent nog leerplichtig, dus je kan nu niet zomaar thuis gaan zitten en dat gaan leren, je moet nog ingeschreven staan op een school.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 16:47
WitteChocolade
WitteChocolade is offline
Citaat:
Je bent nog leerplichtig, dus je kan nu niet zomaar thuis gaan zitten en dat gaan leren, je moet nog ingeschreven staan op een school.
Dit is ook duidelijk de reden waarom ik een topic open maak. Ik wil naar school.
Ik mag niet naar school van de leerplicht. Maar goed verder wil ik niet vertellen waarom en off-topic gaan. Ik wil gewoon weten of iemand een thuis studie / FAVO kan doen zonder de middelbare school hebben gedaan (ik noem maar wat een man uit 1940 die niet naar school mocht / niet wou en opnieuw wilt leren)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 08:46
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Misschien kun je eerst uitleggen waarom je thuiszit en niet naar school mag?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 20:29
Verwijderd
Even het leerplicht verhaal buiten gelaten (ik snap ook niet echt wat je zegt met "ik mag niet naar school van de leerplicht").
Je kan via de LOI inderdaad VWO doen. Ook als je 15 bent en geen vooropleiding hebt (Vooropleiding: Nee zie www.loi.nl).
Echter, dat wordt wel echt enorm aanpoten! En het is ook best prijzig. De centraal examens zal misschien wel een probleem worden, aangezien dit staatsexamens worden. De LOI verzorgd alleen de leerstof en (minimale) begeleiding. De IBgroep is de verzorger van de uiteindelijke examens. Je moet hun dus even mailen of je bij hun op jouw leeftijd, 16 tegen die tijd, staatsexamens mag doen. Bij LOI kan je gewoon beginnen trouwens, je hoeft niet op het schooljaar te wachten.

Als je hiermee echt doorgaat, wil ik je adviseren:
- Duidelijk voor jezelf opschrijven welke vakken je wilt / moet volgen, zodat je geen onnodige keuzes maakt.
- Houdt er rekening mee dat je het beste de staatsexamens over een jaar of 2, of zelfs 3 kan verspreiden. Vanaf 2 VWO "even" in 1 jaar alle 6 VWO vakken gaan doen....dat wordt niets. Als je bijvoorbeeld in je eerste jaar 2 exacte vakken en 2 talen kiest, dan heb je dat jaar genoeg te doen lijkt me.
- Zeker iemand ter begeleiding erbij te betrekken. Misschien een ouder, of beter: een huiswerkbegeleider / bijlesdocent / ....

Nou ja, hoop dat ik je wat verder geholpen heb. Succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 22:29
WitteChocolade
WitteChocolade is offline
Citaat:
Even het leerplicht verhaal buiten gelaten (ik snap ook niet echt wat je zegt met "ik mag niet naar school van de leerplicht").
Je kan via de LOI inderdaad VWO doen. Ook als je 15 bent en geen vooropleiding hebt (Vooropleiding: Nee zie www.loi.nl).
Echter, dat wordt wel echt enorm aanpoten! En het is ook best prijzig. De centraal examens zal misschien wel een probleem worden, aangezien dit staatsexamens worden. De LOI verzorgd alleen de leerstof en (minimale) begeleiding. De IBgroep is de verzorger van de uiteindelijke examens. Je moet hun dus even mailen of je bij hun op jouw leeftijd, 16 tegen die tijd, staatsexamens mag doen. Bij LOI kan je gewoon beginnen trouwens, je hoeft niet op het schooljaar te wachten.

Als je hiermee echt doorgaat, wil ik je adviseren:
- Duidelijk voor jezelf opschrijven welke vakken je wilt / moet volgen, zodat je geen onnodige keuzes maakt.
- Houdt er rekening mee dat je het beste de staatsexamens over een jaar of 2, of zelfs 3 kan verspreiden. Vanaf 2 VWO "even" in 1 jaar alle 6 VWO vakken gaan doen....dat wordt niets. Als je bijvoorbeeld in je eerste jaar 2 exacte vakken en 2 talen kiest, dan heb je dat jaar genoeg te doen lijkt me.
- Zeker iemand ter begeleiding erbij te betrekken. Misschien een ouder, of beter: een huiswerkbegeleider / bijlesdocent / ....

Nou ja, hoop dat ik je wat verder geholpen heb. Succes ermee.
Dank je wel voor de tips & antwoord


xxx
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Je bent nog leerplichtig, dus je kan nu niet zomaar thuis gaan zitten en dat gaan leren, je moet nog ingeschreven staan op een school.
Volgens mij mag je ook een opleiding thuis doen, maar dan moet je wel het een en ander aantonen. Ik heb het iig ook gedaan, toen had ik wel een Havo-diploma, maar om kinderbijslag te blijven ontvangen, moest ik officieel een opleiding doen en een opleiding thuis (VWO) was toen prima, alleen even gedoe met dingen regelen.

En in principe is het wel te doen, ongeacht je ervaring, als je maar gemotiveerd bent. Misschien dat het lastiger is wanneer je minder lessen hebt gehad als basis, maar met wat harder je best doen, is het zeker mogelijk als je het niveau aan kan. Je kunt vaak ook een startniveau aangeven als je zo'n thuisstudie doet. Het is waarschijnlijk wel slim om bv. vanaf nu tot volgend jaar de helft van de vakken te volgen en dan daarna ook weer de helft. Dan zou je dus volgend jaar - in 2012 - al eindexamen in een aantal vakken kunnen doen. Kies nu niet meteen voor alle leuke vakken met het idee 'die saaie vakken die ik daarna wel', maar spreid het een beetje.
Hou ook in je achterhoofd dat je mogelijk bijles zal moeten nemen als het toch lastig wordt. Maar onmogelijk is het zeker niet.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2017, 11:59
Onlijn
Onlijn is offline
Beste Witte chocolade,

Ik lees pas nu je post over staatsexamen doen als je nog geen 18 bent. In 2011 was jij 15, als ik goed gelezen heb. Nu (2017) zou je dus 20 of 21 moeten zijn.
Omdat mijn zoon van 17 zich aan het voorbereiden is op het staatsexamen en (ook) niet meer naar school wil (jij kon niet naar school, begreep ik), ben ik erg benieuwd hoe het jou vergaan is.

Je kreeg een paar nuttig lijkende tips op dit forum. Zou je nog willen vertellen welke tips je daarvan ook achteraf nuttig vond? En misschien heb je intussen zelf nuttige aanvullingen?
Heb je inderdaad staatsexamen gedaan? En heb je nog studiehulp gekregen van een bijlesdocent of een ouder of iemand anders? Zo ja: wat voor hulp was dat? En vond je dat goed? Heb je iets gemist? Zijn er dingen die je nu zelf zou bedenken als hulp aan iemand die nu zichzelf op het staatsexamen voorbereidt?

Alvast bedankt voor je reactie en ik hoop dat je gelukt is wat je van plan was of in ieder geval dat je ervaringen je verder hebben gebracht in de richting waarin je wil gaan.

Hartelijke groet,
Lijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoe blijf ik positief tijdens stressvolle weken?
Verwijderd
2 07-04-2013 16:41
Algemene schoolzaken Dyslexie
Lotte
181 22-08-2004 15:06
Psychologie Kindertjes slaan?
Yamyam
55 02-04-2003 10:28
Algemene schoolzaken VWO op een andere manier doen
Arnold
24 19-04-2002 14:13
Psychologie ik kan beter dood zijn
dolores_temp
9 16-04-2002 20:17
Psychologie stukje over dyscalculie, 'k snap 't niet...
Verwijderd
22 03-04-2002 12:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.