Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2005, 14:18
SellaYoung
SellaYoung is offline
Ten eerste: Ik plaats dit topic niet in Religie , omdat de doelgroep van dat subforum veelal gelovigen is en die hebben een voorspelbaar antwoord.

Dit keer niet de vraag "Geloof jij dat God bestaat?", maar HOOP jij dat God bestaat? En zoja of zonee, waarom?

Ben benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2005, 14:24
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik hoop het niet, anders heb ik een flink probleem als ik de pijp uit ga
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:25
George
Avatar van George
George is offline
Nee want als hij wel bestaat is hij behoorlijk kut. Ik wens het niemand toe zo'n klootzak te zijn natuurlijk.
__________________
I am Jack's wasted life.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:25
George
Avatar van George
George is offline
Citaat:
MTpower schreef op 09-12-2005 @ 15:24 :
Ik hoop het niet, anders heb ik een flink probleem als ik de pijp uit ga
Ohja, dat eigenlijk ook.
__________________
I am Jack's wasted life.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:29
chocomelsletje
Avatar van chocomelsletje
chocomelsletje is offline
Nee, ik hoop van niet, en anders heb ik ruzie met hem.
__________________
Haar bijna jongensborst, haar haar van goud
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:34
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Nou, nee.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:01
Verwijderd
Nee, dan heb ik ongelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:08
lady of the dark
Avatar van lady of the dark
lady of the dark is offline
Gut, ben ik dan de enige die het wel hoopt? Of God bestaat weet ik niet, maar het zou voor mij de wereld een stuk ingewikkelder en moeilijker te begrijpen maken als ze onomstotelijk zouden kunnen bewijzen dat God niet bestaat...
__________________
Ik Heb Gelijk!!!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:36
Verwijderd
Ik hoop niet zozeer op een God, maar op iets hierna.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:41
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik weet het niet zo goed. Maar in ieder geval geen hartgrondig nee.

Ik hoop alleen dat het niet zo´n God is als echt orthodoxe gelovigen geloven, want dan ga ik naar de hel en dat wil ik liever niet

Maar ik hoop wel op een rechtvaardige, niet al te strenge God, geloof ik.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:52
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik hoop het niet maar denk het wel. Ik hoop alleen wel dat hij goedgenadig zal zijn, hahaa.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 16:34
anterx
anterx is offline
Ik hoop voor mezelf dat er geen god bestaat. Ik geloof niet en als er ineens bewezen zou worden dat god wel bestaat dan zie ik dat als een mislukking. Als er een god is zou hij/zij namelijk alles goed doen, volgens veel gelovigen. De wereld is nu niet perfect als er een god blijkt te bestaan is dus zelfs god niet in staat de wereld dragelijk te maken.

Voor sommige andere mensen hoop ik wel dat er een god is.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:00
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Ik geloof dat God bestaat. Ik hoop het ook, want ik zou het niet leuk vinden er jarenlang naast gezeten te hebben. Niet dat dat heel erg zou zijn, want ik zie het alleen maar als iets positiefs. Het zou me wel verbazen, maarja.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:15
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Ja hoor, als ik tenminste mag chillen in zijn paradijs.
__________________
the plastics
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:32
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
Roosje schreef op 09-12-2005 @ 15:34 :
Nou, nee.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:43
NOSESUCKER
NOSESUCKER is offline
Citaat:
Dolores schreef op 09-12-2005 @ 18:00 :
Ik geloof dat God bestaat. Ik hoop het ook, want ik zou het niet leuk vinden er jarenlang naast gezeten te hebben. Niet dat dat heel erg zou zijn, want ik zie het alleen maar als iets
positiefs. Het zou me wel verbazen, maarja.
zoo het verbaast me hoeveel mensen blijken NIET te hopen dat God bestaat !
ik geloof dat God bestaat, ik kan niet zeggen dat ik wéét dat hij bestaat, want dat weet niemand.. maar ik Geloof niet in God als ik niet het gevoel had dat er Hij er niet is (na de dood)
voor ongelovigen kan ik lullen wat ik wil, maar ze snappen het toch niet zo snel
en áls hij echt bestaat.. (waarvan ik overtuigd ben)
dan is dit mijn 'warming-up-aartse-leventje',
en ga ik pas écht leven als ik ben overleden..

Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:52
-SoloWolf-
Avatar van -SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
George schreef op 09-12-2005 @ 15:25 :
Nee want als hij wel bestaat is hij behoorlijk kut. Ik wens het niemand toe zo'n klootzak te zijn natuurlijk.
__________________
|| Heaven won't let me in, Hell's afraid that I take over ||
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:53
Verwijderd
Ik hoop het wel, ach we zien eht dan wel weer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-12-2005, 17:58
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik hoop het niet, want dan heb ik een flink probleem als ik dood ga. Ten minste, als God zo is als de Bijbel hem beschrijft.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 18:14
Verwijderd
Nee, want dan heb ik het de hele tijd fout gehad.
Als ie zou bestaan heeft ie het allang opgegeven of het is gewoon een zak...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Nattigheid schreef op 09-12-2005 @ 16:36 :
Ik hoop niet zozeer op een God, maar op iets hierna.
dat dan weer wel
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 18:37
Anno2007
Anno2007 is offline
ik vind het een beetje egoistisch om te zeggen van dat je hoopt dat God NIET bestaat, omdat jij t persoonlijk fout zou hebben gehad. Iedereen zijn eigen mening maar toch



hmm, wat hoop ik zelf eigenlijk? Ik hoop wel op iets hierna, maar of het nou precies 1 God moet zijn, met 2 keuzes te weten een hemel of een hel, dat denk ik niet. Ik ben meer een persoon van de tussenweg denk ik. Maar ik hoop wel op iets dat na dit leven komt, of dat je terugkomt als een ander.

Wat ik me nu trouwens ook zit te bedenken, stel der is een hemel, hoe onwijs groot moettie dan wel niet zijn... Er is al zeker 2000 jaar het christendom, en als zeg maar 3/4 naar de hemel is gegaan, dan is het daar wel druk maar dit zal wel te ver gedacht zijn denk
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:48
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Nattigheid schreef op 09-12-2005 @ 16:36 :
Ik hoop niet zozeer op een God, maar op iets hierna.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 21:02
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Om eerlijk te zijn interesseert het me niet zo.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 21:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik geloof dat God bestaat dus logischerwijs hoop ik dat natuurlijk ook. Gewoon omdat het een deel uitmaakt van mijn leven en ik er gewoon altijd vanuit gegaan ben en er nog vanuit ga dat God bestaat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2005, 21:55
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik hoop wel dat er meer is dan wetenschappelijke verklaringen. Of het god is, weet ik niet. Misschien is het the power of Positive (negative) thinking. Ik geloof dat er meer is dan alleen de aarde, maar ik denk niet dat het 1 persoon is. Ik denk dat het meer is. ik hoop ook niet dat er een god is, want die gast zal wel enorm overspannen zijn door die puinhoop op aarde

OT: Waarom gaat bijna iedereen er vanuit dat God een Hij is? Mijn moeder zegt heel vaak "Als er een god bestaat, misschien is het dan wel een lesbische negerin!"
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 23:02
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Och. Als hij bestaat heeft hij heel wat uit te leggen. Ik ben op zoek geweest naar God, echt gezocht, en ik heb Hem niet gevonden. Althans geen christelijke God zoals in de bijbel en kerk. En daarnaast mag hij Zijn handelswijze uitleggen, en het begrip keuzevrijheid mag Hij ook vermijden in die uitleg.

En als hij niet bestaat? Kan niet treuren om iets dat niet bestaat, toch?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 23:14
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Nee, maakt mij weinig uit. Ik geloof er gewoon niet in en heb er niks mee. Wel is het zo dat er dan veel problemen en ruzies opgelost zouden zijn.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 00:03
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Nee, ik houd niet zo van hierarchieen en het bestaan van god zou betekenen dat er iemand onbetwistbaar boven mij staat in een hierarchie waaruit ik niet kan ontsnappen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 00:33
Verwijderd
Nee, dat hoop ik niet. Dat zou namelijk betekenen dat gelovigen gelijk hadden, en dat is onverteerbaar.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 02:42
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-12-2005 @ 01:33 :
Nee, dat hoop ik niet. Dat zou namelijk betekenen dat gelovigen gelijk hadden, en dat is onverteerbaar.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 03:02
D
Avatar van D
D is offline
Ik geloof dat God bestaat dus logischerwijs hoop ik dat natuurlijk ook.
__________________
I AM ERROR
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 03:07
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 10-12-2005 @ 00:02 :
Och. Als hij bestaat heeft hij heel wat uit te leggen. Ik ben op zoek geweest naar God, echt gezocht, en ik heb Hem niet gevonden. Althans geen christelijke God zoals in de bijbel en kerk. En daarnaast mag hij Zijn handelswijze uitleggen, en het begrip keuzevrijheid mag Hij ook vermijden in die uitleg.

En als hij niet bestaat? Kan niet treuren om iets dat niet bestaat, toch?
Niet-gelovigen die niet-gelovig zijn omdat ze "god niet konden vinden " zijn wat mij betreft net zo ziek als de fundies zelf
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 09:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik hoop dat God niet bestaat, aangezien ik erg teleurgesteld zou zijn als ik zou ontdekken dat er een wezen is dat zoveel slechte en trieste dingen maar laat gebeuren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 10:02
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Het interesseert mij meer wie of wat de wereld zo gemaakt heeft en als dat een God is vind ik dat prima. Als het iets anders is ben ik daar net zo blij mee om te horen. Ik geloof niet in God en ik hoop ook niet op een God als ik dood ben ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:24
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
Citaat:
George schreef op 09-12-2005 @ 15:25 :
Nee want als hij wel bestaat is hij behoorlijk kut. Ik wens het niemand toe zo'n klootzak te zijn natuurlijk.
de oude mannetjes boven in de hemel theorie is allang achterhaald, misschien moet je eens wat beter onderzoek doen naar het concept God en wat mensen daaronder verstaan voordat je gaat schelden.
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2005, 18:36
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Ik hoop wel of niet vind ik beide niet van toepassing bij mij; bij allebei de uitspraken lijkt het alsof je denkt dat hij bestaat. Ik vind het gewoon zo onzinnig om erover te discussiëren
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:44
Verwijderd
Nee, want ik geloof niet dat God mij een prettig persoon zou vinden. Ik hoop miscshien wel dat er iets is, waar ik na mijn dood gelukkig ofzo kan zijn, met de mensen van wie ik hou. Maar aan de andere kant denk ik: dood is dood, dus het is een beetje een moeilijk geval eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:50
Spiteful
Spiteful is offline
Als God bestaat, hoop ik dat hij een man is, zodat ik hem eens goed in zijn kl*ten kan stampen. Ergens hoop ik wel dat er een God is die na de dood zegt dat het allemaal maar om te lachen was en dat we er nu eens echt gaan aan beginnen, maar dat kan ik dus niet geloven. En ik zou hem nog altijd een stamp in zijn okkernoten geven. Om te lachen, tss, wat denkt hij wel?
__________________
There's a time and a place for everything, and it's called college
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:51
Heikneuter
Heikneuter is offline
Nee, dan ben ik screwed. Ik krijg dan minstens een anal probe met zijn lightsabre
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:39
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 10-12-2005 @ 04:07 :
Niet-gelovigen die niet-gelovig zijn omdat ze "god niet konden vinden " zijn wat mij betreft net zo ziek als de fundies zelf
Want? Al mijn buurtgenootjes geloofden heilig in God, ik hoorde niets anders. Dan vind ik het niet vreemd om zelf eens te gaan kijken. Ik zag niets, nou jammer dan. Lijkt me niet erg ziek.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 23:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
DNMB schreef op 10-12-2005 @ 19:24 :
de oude mannetjes boven in de hemel theorie is allang achterhaald, misschien moet je eens wat beter onderzoek doen naar het concept God en wat mensen daaronder verstaan voordat je gaat schelden.
Dus je moet eerst kijken wat een ander verstaat onder 'God'? Wat een onzin. Je mag je eigen mening creëeren over een eventuele God en op basis daarvan uitspraken doen.

Ik versta onder een God iemand die de krachten heeft om een heelal, de aarde, dieren en de mensheid te maken. Zo'n iemand vind ik ook een lul als hij zoveel leed toe staat. Want met al die krachten die hij heeft, heeft hij ongetwijfeld ook de krachten om al dat leed te beperken. En dat doet hij dus niet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 00:35
Replicator
Avatar van Replicator
Replicator is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-12-2005 @ 10:54 :
Ik hoop dat God niet bestaat, aangezien ik erg teleurgesteld zou zijn als ik zou ontdekken dat er een wezen is dat zoveel slechte en trieste dingen maar laat gebeuren.
Je hebt een dak boven je hoofd, je hebt genoeg te eten, je gaat naar school, je hebt financiele zekerheid, je woont in een land dat niet in een oorlog verwikkeld is etc.

Ja, eigenlijk heb jij best wel een slecht leven.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 00:44
Tommie1
Tommie1 is offline
Ik hoop er wel op, aangezien de gedachte dat er echt helemaal niets meer is, mij heel vreemd zou lijken. Daar zie ik weinig nut van in.

En om nog even in te haken op alle dingen die in de wereld gebeuren: ik heb daar ook tijd over nagedacht en ben daar toen voor mezelf wel uitgekomen. Dingen gebeuren soms, en God kan niet altijd ingrijpen. Zou hij dat wel doen.. dan zou hij ook meteen overal moeten ingrijpen. Hij kan niet de een wel helpen en de ander wel natuurlijk. Maar als hij overal ingrijpt op ongelukken, rampen etc.. dan zou dat voor ons zoveel gevolg hebben dat wij meer soort robots zouden zijn in plaats van mensen met eigen mening, gevoelens en denkwijzen: en dat is nou precies waarom God ons heeft gemaakt!
__________________
Achter de wolken schijnt het ligt waar niemand ooit nog had gedacht bracht hij de waarheid als gedicht
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 00:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 01:35 :
Je hebt een dak boven je hoofd, je hebt genoeg te eten, je gaat naar school, je hebt financiele zekerheid, je woont in een land dat niet in een oorlog verwikkeld is etc.

Ja, eigenlijk heb jij best wel een slecht leven.
Wie zegt dat ik het over mezelf heb?

Ik heb het júist over de personen die alles wat jij net noemt niet hebben. Over mensen in Afrika die dood gaan van de honger, van de infecties of door ziektes als Aids. Over mensen in Pakistan die nu doodvriezen. Of over mensen in Azië die hele gezinnen zijn kwijt geraakt door de Tsunami.
Ik vind het triest als er een wezen bestaat dat dat alles kan voorkomen, maar het niet doet.

Ik heb werkelijk nergens gezegd dat het over mijzelf ging.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 00:45
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 01:35 :
Je hebt een dak boven je hoofd, je hebt genoeg te eten, je gaat naar school, je hebt financiele zekerheid, je woont in een land dat niet in een oorlog verwikkeld is etc.

Ja, eigenlijk heb jij best wel een slecht leven.
Momenteel niet... 65 jaar geleden was dat anders.
In Afrika leeft bijna iedereen in armoede, in Amerika ook steeds meer gezinnen die onder de armoedegrens moeten leven.
In ieder wereld deel zijn wel oorlogen, of er zijn landen daarvan die betrokken zijn bij oorlogen.
Mensen die doodgeschoten worden, mensen die overleiden.
Er is zoveel narigheid...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 00:55
Tommie1
Tommie1 is offline
Nog even een leuke aanvulling op mijn verhaaltje net en dit over armoede:

zag tijdje geleden documentaire van Zembla, over dat sommige landen in Africa heel welvarend hadden kunnen zijn.. omdat de landbouw daar enorm groeit.. maar ze krijgen de mogelijkheden niet. Worden geen wegen aangelegd etc.. want als er export was waren ze niet zo arm geweest. Tja, oneerlijk verdeeld in de wereld, maar is het dan ook niet beetje onze schuld?
__________________
Achter de wolken schijnt het ligt waar niemand ooit nog had gedacht bracht hij de waarheid als gedicht
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 01:11
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ze verjagen zelf de blanke boeren, die voor werk en eten zorgen.
Ik vind niet dat ze moeten zeuren.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 01:21
Replicator
Avatar van Replicator
Replicator is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-12-2005 @ 01:44 :
Wie zegt dat ik het over mezelf heb?

Ik heb het júist over de personen die alles wat jij net noemt niet hebben. Over mensen in Afrika die dood gaan van de honger, van de infecties of door ziektes als Aids. Over mensen in Pakistan die nu doodvriezen. Of over mensen in Azië die hele gezinnen zijn kwijt geraakt door de Tsunami.
Ik vind het triest als er een wezen bestaat dat dat alles kan voorkomen, maar het niet doet.

Ik heb werkelijk nergens gezegd dat het over mijzelf ging.
Ik heb het dan ook niet specifiek over jou ("je" in algemene zin), maar al die mensen die alleen het negatieve uit de wereld uitlichten en daarmee een (eventuele) God willen beschimpen.
Ironisch genoeg is juist deze non-interventie van God die jij zo hekelt en daarmee de keuzevrijheid die hieruit volgt, dat het mogelijk maakt dat jij nu een verwijt kan maken naar God toe. Interventie van God zou betekenen dat wij geen wil zouden hebben. Alles zou immers voor ons perfect geregeld kunnen worden. En juist de essentie van religies is dat mensen hier op aarde zijn om een test te doorstaan, met al zijn beproevingen. Bij gebrek aan vrijheid om het goede of het slechte kiezen, zouden we slechts robots zijn, en zouden we deze discussie nooit gevoerd hebben.
Die keuzevrijheid bepaalt dus (voor een groot) of er wel of geen ellende plaatsvindt, zeker wanneer de mens daarbij betrokken is.

Je geeft een aantal voorbeelden van natuurrampen waarbij God zich als een rotzak heeft gedragen. Maar je kunt het ook omdraaien. Welke rotzakken (mensen) zappen gewoon door tijdens zo'n tv-spotje zonder het zelfs in hun hoofd te halen om geld te doneren. Waarom ben jij (je in algeme zin) nooit door bliksem getroffen of onder een modderlawine terechtgekomen?
Er is ellende op de wereld, maar er zijn ook een hele hoop mooie dingen. Er is natuurgeweld, maar er is ook zuurstof waarmee we kunnen ademen of een ozonlaag dat ons behoedt tegen doodvriezen. Er zijn oorlogen, maar er is ook vrede. Er is honger, terwijl andere buikjes goed gevuld zijn.
Een logische vraag zou dan zij waarom God in zo'n discussie nooit geprezen wordt om zijn weldaad. Dat probeerde ik je duidelijk te maken.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 01:23
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Replicator schreef op 11-12-2005 @ 02:21 :
Ik heb het dan ook niet specifiek over jou ("je" in algemene zin), maar al die mensen die alleen het negatieve uit de wereld uitlichten en daarmee een (eventuele) God willen beschimpen.
Ironisch genoeg is juist deze non-interventie van God die jij zo hekelt en daarmee de keuzevrijheid die hieruit volgt, dat het mogelijk maakt dat jij nu een verwijt kan maken naar God toe. Interventie van God zou betekenen dat wij geen wil zouden hebben. Alles zou immers voor ons perfect geregeld kunnen worden. En juist de essentie van religies is dat mensen hier op aarde zijn om een test te doorstaan, met al zijn beproevingen. Bij gebrek aan vrijheid om het goede of het slechte kiezen, zouden we slechts robots zijn, en zouden we deze discussie nooit gevoerd hebben.
Die keuzevrijheid bepaalt dus (voor een groot) of er wel of geen ellende plaatsvindt, zeker wanneer de mens daarbij betrokken is.

Je geeft een aantal voorbeelden van natuurrampen waarbij God zich als een rotzak heeft gedragen. Maar je kunt het ook omdraaien. Welke rotzakken (mensen) zappen gewoon door tijdens zo'n tv-spotje zonder het zelfs in hun hoofd te halen om geld te doneren. Waarom ben jij (je in algeme zin) nooit door bliksem getroffen of onder een modderlawine terechtgekomen?
Er is ellende op de wereld, maar er zijn ook een hele hoop mooie dingen. Er is natuurgeweld, maar er is ook zuurstof waarmee we kunnen ademen of een ozonlaag dat ons behoedt tegen doodvriezen. Er zijn oorlogen, maar er is ook vrede. Er is honger, terwijl andere buikjes goed gevuld zijn.
Een logische vraag zou dan zij waarom God in zo'n discussie nooit geprezen wordt om zijn weldaad. Dat probeerde ik je duidelijk te maken.
Je wilt dus zeggen dat "god" een bepaalde voorkeur heeft voor mensen?
En als ik jou dan goed begrijp vooral blanken, gezien er in afrika veel armoede en honger is?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Gelovig? #2
Steelpan
188 30-01-2011 14:43
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie >> Geloven in God <<
Lord Dolphin
378 17-11-2005 22:03
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen over het christendom
MB
24 04-01-2005 23:40
Levensbeschouwing & Filosofie bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god
samoth
153 06-05-2004 10:16
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.