Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2011, 12:25
Mephostophiles
Avatar van Mephostophiles
Mephostophiles is offline
Hoi,

Ik ben erg geïnteresseerd om in Leiden de opleiding biologie en medisch laboratoriumonderzoek te doen.
Mijn probleem is echter dat ik geen middelbare school heb afgemaakt, ik ben tot het 3e jaar gymnasium gekomen. Uiteindelijk kon ik met mijn overgangsbewijs naar 4 VWO een MBO4 studie doen. Ik heb toen een opleiding grafisch vormgeven afgerond.

Genetica en biologie zijn een "hobby" van me. Ik lees hier graag over, gaande van populair-wetenschappelijk tot studieboeken.

Ik zou graag willen weten hoe het niveau van schei- en wiskunde is in het eerste jaar. Kan ik met hard werken meekomen zonder noemenswaardige vooropleiding of is het af te raden? Ik heb de zomer nog om met hard blokken het een en ander op te halen natuurlijk.
Graag zou ik willen weten welke kennis vereist is het eerste jaar, en of er gelegenheid is om gaten in de kennis te dichten.

Ik ben uiteraard al naar de open dagen geweest, waar me verteld is dat het moeilijk, maar niet onmogelijk is, maar ik zou graag nog een aantal meningen van studenten horen. =)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2011, 17:21
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Als je jezelf goed genoeg acht (je had beter van een aantal eerstejaars de boeken kunnen vragen voor inzage - dan kun je zelf ook beoordelen of je het lastig vindt) dan zou ik me gewoon aanmelden. Vertel erbij dat je een grote feeling hebt voor exacte vakken en dat je het niet erg vindt enige deficienties weg te werken.

Ik weet verder niet of ze een 21+ toets hebben bij BML. Ik ben zelf ook vorig jaar april naar proefstuderen BML geweest @ Hogeschool Rotterdam maar ik besloot uiteindelijk dat 't toch niets voor mij is.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 00:19
Verwijderd
Ik heb het in Utrecht gestudeerd (daar heet het Life Sciences). In principe wordt alle stof van de middelbare school wel een beetje opgehaald, maar dat gaat echt heel snel. Als dat de eerste keer zou zijn dat je het leest/hoort/bestudeert, denk ik niet dat het gaat lukken... Oh en je moet ook heel veel scheikunde doen (scheikunde heeft een evengroot aandeel als biologie in de opleiding, in ieder geval het eerste jaar). Wiskunde weet ik niet meer zo goed. In ieder geval kregen we wel statistiek. Ohja, wel ook wiskunde! Er staat me iets van algebra en vergelijkingen enzo bij. Wiskunde voor het HBO.

Voor gaten dichten tijdens het eerste jaar is niet heel veel ruimte. Het was behoorlijk druk. Vrij lange dagen en ook veel huiswerk. Prakticum verslagen maken nam ook best veel tijd in beslag.

Ik denk overigens dat het wel kan hoor, maar dan zou ik van de zomer in ieder geval was HAVO boeken gaan doorwerken. In ieder geval Biologie en Scheikunde en ook maar Wiskunde denk ik. Hoewel Bio dan misschien nog het minst nodig is.

Voor mij was de stof niet heel moeilijk, maar er zijn er heel veel afgevallen voor wie het te pittig was. Je moet best veel gewoon doen en bijhouden.

Overigens heb ik wegens ziekte niet heel veel van de opleiding gedaan en ben ik uiteindelijk moeten stoppen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studies en ervaringsdeskundigen
Tink*
19 10-04-2016 17:24
Studeren Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek
Ilia112
4 26-05-2009 06:42
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Algemene schoolzaken Studie in Nederland of in België?!
Verwijderd
156 26-02-2006 21:16
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.