Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2007, 14:18
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Was je nog maar van glas

Je bent er in de avonduren, dan zie ik ons
samen de avond in turen, onszelf over
pas gelegd asfalt heen sturen
ik zie weer hoe ik je niet zag
toen ik dacht dat je mij was vergeten
want hoe kon ik weten wat afwijzen was?
Ik verkleinde je naam en ik schreef hem op muren:
verliefd-zijn dat deed ik nog stiekem
daar sprak ik niet over. Ik wendde
mijn hoofd af van kussende koppels.
Ik wilde slechts dromen en avonturen.

Ché ché koelé en je vroeg me te dansen
tot twee keer toe en ik zei nee-
derlands elftal speelt dus ik hang op
en ik vond het nog vreemd dat je toen
met me brak.

En nu kan ik schrijven hoeveel ik maar wil
over trieste geschiedenis, liefde in brieven
en alles oneindig mooi overdrijven,

maar toen ik je jaren nadien
weer eens sprak, het was middag,
de zon scheen, het eind van een tak
van een boom in een bos,
bleek je narrig en strak
zonder enige aandacht voor
liefdesmuziek – ja alleen nog
voor Jewel haar achtervlak.

--------------------------------

Jeugdherinneringetje met een flauw einde. Oh en over dat avon(d)(t)uren: dat hebben anderen ook al bedacht, dat weet ik, maar dat stukje stamt nog uit de tijd dat ik dacht dat ik de enige was.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2007, 15:11
Verwijderd
Ik vind de eerste twee stofes tof! (Ook ondanks het feit van het avon(d)(t)uren.)
Vooral de tweede, met de afbreking Nee-derlands elftal.
De derde strofe vind ik niet zo. Ik snap dat hij er moet zijn, om niet abrupt over te gaan naar het 'jaren later' gedeelte, maar ik vind het een stuk minder dan de rest van het gedicht!

Ik vind het dingetje met het eind van de tak van een boom in het bos wel mooi. En het einde is erg onverwachts, flauw, maar leuk.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 17:38
Verwijderd
Over het algemeen leuk. Een beetje te veel rijm, daardoor is het wat kinderachtig. wel leuke afbreking en leuk ritme.
Alleen, de titel, ik vat hem niet. Denk ik te moeilijk of...?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 17:42
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Jij bent een heldin voor mij, haha. Ik vind het altijd leuk om je gedichten te lezen! Ik ben fan van veel rijm, dus dat vind ik juist leuk. Ook die nostalgie, ik voel hem ook, terwijl het niets met me te maken heeft. Maar dat is net het leuke aan poëzie (het feit dat ik dit poëzie noem is ook een compliment).
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 18:08
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Dank jullie voor de reacties .

Ekleor, tsja, de eerste strofes waren er al min of meer, door de tijd heen steeds aangepast. Maar nu ging ik dit gedicht eindelijk áfschrijven, en ik begon met die derde strofe. Even inkomen hoop ik maar:/, of ik kan het niet meer.

Quis, volgens mij schrijf ik altijd een beetje kinderachtig, en als ik dat probeer niet te doen wordt het weer te ingewikkeld (ik denk nu aan de laatste keer dat ik hier een gedicht postte). Misschien vind ik ooit de guldenmiddenweg.
En die titel heeft met zijn naam te maken, maar zonder dat... misschien heb je gewoon niet hetzelfde beeld van glas als ik? Mooi, helder, klinkend, breekbaar. Dat dus.

En Fayelinde wat een huge compliment .
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 08:51
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Je brengt wel een gevoel over Porce, ook door de derde en vierde strofe. Die derde strofe is inderdaad een beetje jammer, valt er ook een beetje buiten: het heeft niet echt iets bijzonders, zoals die andere strofes dat wel hebben. Over dat avon(d)(t)uren: de tweede regel van je gedicht vind ik sowieso een beetje flauw, of het nou origineel is of niet. Dat je eindigt met 'avonturen', na heel veel regels, vind ik dan wel weer heel gaaf.
En verder, ja, je weet dat ik óók van rijm houd, dus dit soort dingen vind ik altijd tof om te lezen. Maar zullen we niet eens proberen om nieuwe gedichten te schrijven? Ik heb het idee dat aan oude gedichten herschrijven altijd een smoesje hangt, terwijl het beter zou kunnen. Ik weet dat je beter kunt! Maar goed, het is natuurlijk altijd beter dan niets.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 15:33
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja, maar... om even terug te komen op wat ik al zei:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1605626
hier was ik bezig iets nieuws te doen, maar de strofe die het meest werd gewaardeerd (de derde) was er gewoon weer één in de oude stijl. Ik vond dat juist een minder stukje van het gedicht eigenlijk, omdat hij zo simpel is (in mijn ogen).

Dus je hebt wel gelijk, maar dat maakt het zo lastig: moet je jezelf vernieuwen of blijven doen wat je al 'kunt' omdat men dat toch wel méér waardeert? Wat waardeer jij meer?

Waarschijnlijk is het antwoord dat je nieuwe dingen moet perfectioneren tot je die zo goed kan dat men dat ook goed vindt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 16:52
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Je moet, denk ik, jezelf vernieuwen binnen je eigen stijl? Dus dat je niet opeens rapteksten gaat schrijven, maar aan hoe je schrijft schaaft en het steeds origineler maakt. Dat is lastig uit te leggen en uit te voeren maar wel mogelijk.

Wat dit gedicht betreft .. er zitten hele mooie/goede dingen in, maar ook dingen waarvan ik denk dat ze er niet in hadden gehoeven, die, zeg maar, de mooie dingen enkel afzwakken, en dat heb ik wel vaker met jouw gedichten, geloof ik .. alsof je soms moeite hebt de mooie dingen eruit te filteren en aan elkaar te rijgen?

De titel is mooi trouwens heeft inhoudelijk wellicht weinig met het gedicht zelf te maken, maar gevoelsmatig klopt het wel.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 21:52
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Geweldig leuk! Behalve die laatste 2 zinnen dan Maar verder heel erg goed!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 08:17
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Vind je rijm wel grappig Laat je gedicht lezen als een trein. De rijm is wel niet echt subtiel maar dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling.

De 3e strofe zou ik herschrijven, in die zin, de overgang is nodig maar jij kan beter dan die 3e strofe...

Het einde is jammer, want voor de rest zitten er echt wel goede dingen in. (Is natuurlijk te zien vanuit welk standpunt je dit gedicht geschreven hebt)
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 10:25
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Dank weer voor de feedback.

@Lieke nee, ik ben niet zo goed in filteren. Wat mag op de vuilnishoop volgens jou? Vervelende vraag maar plies?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] De wereld van glas
Verwijderd
0 12-04-2007 17:37
Verhalen & Gedichten Een plekje van vertrouwen in mijn hart...
tropical_breeze
15 24-08-2006 12:21
Verhalen & Gedichten Een wereld van verdriet. (voorlopige titel)
Aardbei-meisje
9 17-02-2005 15:57
Verhalen & Gedichten Nog 2 columns uit de oude doos
Shitonya
4 23-03-2004 16:17
ARTistiek Een verhaaltje van mij...
Eend
5 03-12-2001 14:58
ARTistiek Begin van iets
zand
5 07-11-2001 13:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.