Oud 25-04-2004, 20:09
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
He op velen scholen geven ze Spaans en ook bij ons op school. Ik vroeg me af of dit een moeilijke taal is en dat je de taal goed kan spreken naar 2 jaar Spaans. Ik moet nu kiezen tussen Frans en Spaans. Ik vind het beide mooie talen maar de kans bestaat dat ik volgend jaar dezelfde lerares Frans krijg en dat is een regelrechte ramp! Ik sta nu een 6,1 op frans 1 van de hoogsten van de klas kan je nagaan hoe streng zij rekent opdrachten tot P. Maar wat vinden jullie moet ik Spaans kiezen of Frans?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2004, 20:26
:P
:P is offline
Kies Frans!


Nee, je moet echt gaan kijken naar wat je leuker / mooier vind. Het is allebei goed te leren, alhoewel spaans etwat moeilijker is in het gebruik van de openklasse ( n,v,a (nouns, verbs, adjectifs)) en van de verschillende voornaamwoorden.
Ook belangrijks is de uitspraak. Spaans is voor mij persoonlijk een stuk moeilijker (en misschien ook wel daardoor minder mooi) dan het Frans dus daarom prefereer ik zelf Frans.
__________________
Liberté / Egalité / Fraternité
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:30
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
*frans wordt minder gesproken dan spaans (spaans --> zuid-amerika...)
*spaans is niet zooooo moeilijk, zeker niet als je latijn gedaan hebt!
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 21:15
Verwijderd
spaans is en klinkt een stuk leuker dan Frans, ik heb me zelfs laten zeggen dat spaans sprekende meisjes heel opwindend klinken
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 21:48
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
Citaat:
per piacere schreef op 25-04-2004 @ 21:15 :
spaans is en klinkt een stuk leuker dan Frans, ik heb me zelfs laten zeggen dat spaans sprekende meisjes heel opwindend klinken
Klinkt goed
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 18:57
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Ik heb zelf 3 jaar Spaans gedaan en we moesten af en toe voor toetsen praten met compleet Spaanstaligen (die dus geen Nederlands of Engels of wat dan ook kenden). Dat was af en toe best wel handen en voeten werk, maar je kon zo een half uur wegkletsen, zeker na het eerste jaar.
Ik zou dus zeker voor Spaans gaan; het is een wereld taal, makkelijker dan Frans (zeker qua uitspraak, op Frans brak ik m'n tong altijd) en je leert in een korte periode je heel aardig te redden.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 19:02
Suey
Suey is offline
Ik vind Spaans ook erg leuk. Ik ben er ook veel beter in dan in Frans. Ik heb het nu 4 jaar en ik kan al best een eind weg lullen.
En Spaans is natuurlijk ook een wereldtaal zoals gezegd.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 19:13
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Ik zou voor Spaans gaan. Die taal is veel mooier dan Frans en daarbij denk ik dat het gemakkelijker is dan Frans. Daarbij wordt idd zoals eerder gezegd Spaans veel meer gesproken, dus heb je er waarschijnlijk ook meer aan.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:02
ratonita7
Avatar van ratonita7
ratonita7 is offline
Ik volg Frans en Spaans maar eerlijk gezegd, op de arbeidsmarkt ben je meer met Frans dan Spaans, heb ik al ondervonden.
Ik woon natuurlijk in België, en Frans is de tweede landstaal dus dat is nog anders...
__________________
Grow up! What for?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 21:47
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
Ik doe waarschijnlijk Frans 1(luister en spreekvaardigheid) en Spanje. Ik vind Frans echt een prachtige taal en ook Spaans klinkt prachtig. Dan heb ik geen Duits maarja dan kan ik altijd wel wat brabbelen en dan kom je er wel want het is toch een makkelijk taaltje.

PS: Hebben jullie trouwens tips/adviezen voor mij omdat ik niet zo goed ben in luister en leesvaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 22:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ajacied 01 schreef op 27-04-2004 @ 21:47 :
Ik doe waarschijnlijk Frans 1(luister en spreekvaardigheid) en Spanje. Ik vind Frans echt een prachtige taal en ook Spaans klinkt prachtig. Dan heb ik geen Duits maarja dan kan ik altijd wel wat brabbelen en dan kom je er wel want het is toch een makkelijk taaltje.

PS: Hebben jullie trouwens tips/adviezen voor mij omdat ik niet zo goed ben in luister en leesvaardigheid.
Tips voor leesvaardigheid: woordjes leren, vooral de signaalwoorden voor in teksten zodat je die iig niet op hoeft te zoeken en je je tijd kan besteden met het opzoeken van andere woorden. Verder heel veel oefenen met een examenbundel. Dat heeft mijn Frans 1 cijfer van een 4.2 naar een 7.3 opgehaald.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 22:48
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik volg een 'cursus' spaans op school. Heel erg leuk!

(we gebruiken het OpStap boekje en hebben 10 uren les, ook grammatica enzo)

Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 07:11
Verwijderd
tja, ook als je later gaat studeren kun je meer aan Frans hebben, bijvoorbeeld bij rechten, internationaal en europees recht, werken bij de EU etcc
maar goed, ben je dat allemaal niet van plan --> SPAANS!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 10:06
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
per piacere schreef op 28-04-2004 @ 07:11 :
tja, ook als je later gaat studeren kun je meer aan Frans hebben, bijvoorbeeld bij rechten, internationaal en europees recht, werken bij de EU etcc
maar goed, ben je dat allemaal niet van plan --> SPAANS!
Volgens mij hoort Spanje ook bij de EU, dus is dat internationaal gezien net zo voordelig. En dan heb je nog Zuid-Amerika waar je met Spaans heel veel kan...
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 10:22
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Je kunt toch ook spaand erbij nemen? Ik heb zelf ervaren dat t op zich wel handig is want kennis uit t frans kun je weer gebruiken bij het spaans, vooral geslachten van woorden enzo, en zelfstandige naamwoorden. Niet zo handig als je t door elkaar gaat halen...
Maar t zijn gewoon allebei hele mooie talen en bruikbaar, idd spreken ze in heel zuid amerika spaans, maar in heel afrika spreken ze frans.
btw ik heb fa12 en voor spaans heb ik een cursus ghad.

grtz!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 10:29
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 28-04-2004 @ 10:22 :
maar in heel afrika spreken ze frans.
Alleen in een klein noordelijk deel, alle oude kolonien van Engeland (en dat waren er nogal wat) spreekt met gewoon Engels en de Portugezen hebben daar ook nog aan landje-pik gedaan...

Als je echt een internationale taal wilt zul je Chinees moeten doen
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 10:32
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Sherco schreef op 28-04-2004 @ 10:29 :
Alleen in een klein noordelijk deel, alle oude kolonien van Engeland (en dat waren er nogal wat) spreekt met gewoon Engels en de Portugezen hebben daar ook nog aan landje-pik gedaan...

Als je echt een internationale taal wilt zul je Chinees moeten doen
Jah zo lust ik er ook nog wel één.. In niet heel Zuid Amerika spreken ze spaans, in brazilië portugees, en das nog wel t grootste land... btje irritant...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 16:14
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 28-04-2004 @ 10:22 :
Je kunt toch ook spaand erbij nemen? grtz!
Ik neem Frans 1 met Spaans en dan laat ik duits vallen maar dat moet dan maar.

PS: Daantje_ bedankt voor de tips.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-04-2004, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 28-04-2004 @ 10:06 :
Volgens mij hoort Spanje ook bij de EU, dus is dat internationaal gezien net zo voordelig. En dan heb je nog Zuid-Amerika waar je met Spaans heel veel kan...
ik bedoel dus, bij de EU werken in BRUSSEL of in straatsburg
en .. bij bedrijven, transportbedrijven bv. word je sneller aangenomen als je frans spreekt, of bv. duits, ligt er maar aan, Duitsland is namelijk (geloof ik) handelsland nr 1 voor NL
Spaans is nog niet zo 'geintegreerd' in Nederland, als je in het toerisme wilt werken, of van plan bent door Zuid Amerika te touren .. dan zou ik Spaans nemen
Spaans is zowiezo mooier, maar je zal er minder aan hebben bij werk/studie
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 18:55
Verwijderd
Citaat:
CharismaticBass schreef op 28-04-2004 @ 18:16 :
Minder aan bij je studie??! wat een BS, door spaans te kennen kom je opeens achter vele synoniemen die je niet kende(in het nederlands!) de spaanse taal wordt verwacht over een paar honderd jaar of sneller het Engels in de VS te verdrijven, of als 2e taal op school te worden gegeven. Ook groeit Zuid Amerika gestaagd, en diens economie ook. Spanje is een van de betere landen in Europa.

Go figure, Spaans owns.

ja, maar NL is meer Frankrijk/Duitsland gericht dan Spanje gericht, ik vind spaans ook veel beter, leukere taal etc, maar het kan zijn dat je er minder aan hebt
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 19:18
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
wel: ik woon in belgie, en daar is de tweede taal sowieso al frans, en de derde taal is duits. we leren dan ook nog es engels (en grieks en latijn evt), dus spaans is vrijwillig. Moderne talen - richtingen krijgen spaans als vak. maar ik ga toch zeker spaans leren hoor! je kan het later nog altijd gebruiken, en spaans en italiaans trekken enorm veel op latijn, dus zal het niet zoo moeilijk zijn...

chinees is zeeeeer moeilijk hoor!
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 20:47
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Spaans is 100000000x leuker, Frans is makkelijker

IMHO of course.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 23:16
misshobbit
Avatar van misshobbit
misshobbit is offline
spaans is veel leuker dan frans, en mooier
en het ligt eraan wat je na je school/studie wil, maar spaans is over heel de wereld veel belangrijker
en het is leuk als je als frans hebt gehad een nieuwe taal erbij te leren, denk ik?
__________________
Cuándo sabes cómo te llamas, cuándo nadie te escucha...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 11:59
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
Spaans lijkt me wel belangrijk voor mijn studie als ik eventueel de hotelschool wil doen. Ik zie me zelf niet mijn hele leven in Nederland wonen en daarbij is het mooi als je kan stagelopen in een warm land zoals Spanje.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 18:09
Nyawa
Ik zou Spaans kiezen, als ze bij ons op school Spaans gaven, had ik dat ook allang gedaan... Met Spaans ben je denk ik wel wat exclusiever dan met Frans, het wordt in meer landen gesproken en het is gewoon een supermooie taal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2004, 00:36
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Spaans is vrij makkelijk. Ik heb 't ook twee jaar gehad. (moet wel toegeven dat ik er nauwelijks nog iets van weet, maar dat ligt aan mezelf). In tegenstelling tot Frans, of iig, dat vond ik vrij pittig.

Ik zou Spaans gekozen hebben, als ik voor de keuze stond. Maar jij moet gewoon kiezen wat je het leukste of handigste (en misschien makkelijkste? ) vindt.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 00:43
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik zou voor Spaans gaan omdat dat veel meer gesproken wordt in andere landen en omdat ik het mooier vind klinken.

Hoe goed je het kan spreken hangt natuurlijk af van je eigen inzet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans of Spaans?
liwei
5 16-04-2008 17:24
Studeren Hotelschool 2
MB
500 27-05-2007 19:45
Algemene schoolzaken Spaans op Colegio Delibes
Banaanaan
0 26-11-2005 17:52
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Spaans
Pluche
9 06-01-2004 20:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen waarom krijgen de meeste mensen geen Spaans op school?
Verwijderd
17 04-01-2004 16:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Zijn er een paar mensen die spaans kunnen en een paar zinnetjes willen vertalen?
Dr_Love
12 23-05-2002 15:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.