Oud 11-08-2005, 16:52
mira_love
Avatar van mira_love
mira_love is offline
Ik zie echt op tegen het begin van het nieuwe schooljaar, want dan begin ik met mijn studie. Ik ga voeding en dietetiek studeren aan de hanze hoge school in groningen. Ik ben er alleen totaal niet zeker van, en wordt steeds onzekerder aangezien het steeds dichterbij komt. Is de opleiding wel iets voor mij, ge ik me niet doodschamen aangezien ik ook niet de slankste ben, zijn er wel leuke klasgenoten, ben ik niet te verlegen? Dit krioelt allemaal door mijn hoofd.
Dit was de enige opleiding die mij opzich wel leuk leek. Ik ben dan ook naar de open dag geweest en had achteraf een goed gevoel over gehouden. Maar ik heb dat gevoel nooit meer gehad en ik ben nu zo bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Ik ben ook wel bang voor de introductieweek, aangzien ik nogal verlegen ben en niet gauw op anderen afstap.
Ik heb alles al geregeld, heb al studieboeken in huis, dus ik ga maar gewoon beginnen aan de opleiding.
Nou is mijn vraag, zijn er nog anderen die dit ook hebben? Zoja, wat doe je er aan om je er toch door heen te helpen? Wie heeft tips voor me?

M.
__________________
de waarheid duurt het langst, ookal is het soms hard!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2005, 17:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik had het vorig jaar ook: naar mate ik dichter bij die eerste dag kwam nam de angst dat ik een verkeerde keuze had gemaakt ook toe. De enige tip die ik je kan geven is: sta jezelf niet toe om voor de eerste 3 maanden te stoppen. Kijk wat het is en geef het een kans. Je hebt je niet voor niets ingeschreven; blijkbaar zat er toch iets bij wat je leuk vond. Dat je nu zenuwachtig wordt omdat het dichtbij is, dat kan gebeuren, maar sta jezelf niet toe om het daarmee ook te verknallen.
Weet je, stoppen kan altijd nog.
Ook als het in het begin even tegen valt (hele andere manier van les krijgen natuurlijk als op de middelbare school) moet je gewoon even doorzetten. Pas na een paar maanden heb je echt een indruk van wat het is en bepaal dan of je het leuk vindt.

en als ik naar jouw foto's kijk is het onzin om te zeggen dat je de slankste niet bent, tenzij je inmiddels 30kg zwaarder bent als ten tijden van die foto's
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:08
mira_love
Avatar van mira_love
mira_love is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-08-2005 @ 17:00 :
en als ik naar jouw foto's kijk is het onzin om te zeggen dat je de slankste niet bent, tenzij je inmiddels 30kg zwaarder bent als ten tijden van die foto's
Ik weet het, maar ik voel me wel zo. (1,79 - 73 kg) Ben nogal onzeker over mijnzelf. Daarom heb ik b.v. niet gekozen voor de opleiding fysiotherapie, aangezien ze daar allemaal in hun ondergoed rondliepen bij de open dag (nouja, bij de demonstraties) en ook bij de opleiding af en toe. Ben band dat dat ook moet bij mijn opleiding, en tegen een eventueel oefenen van een vetmeting zie ik ook tegenop. Maar ik denk dat ik me weer veel te druk maak over dingen...zoals altijd trouwens.....
__________________
de waarheid duurt het langst, ookal is het soms hard!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:42
Verwijderd
Waarvoor ben je nou bang? Voor twee verschillende dingen als ik het goed begrijp - je bent bang dat anderen naar je uiterlijk kijken en er op letten en je bent bang dat je niet de juiste keuze hebt gemaakt. Wat dat eerste betreft moet je je geen zorgen maken. Ik heb geen idee hoe je eruit ziet maar op een hogeschool of universiteit zijn mensen een stuk volwassener dan op een middelbare school. Je komt daar mensen tegen van alle soorten en maten, veel verschillende leeftijden, noem maar op. Niemand kijkt je raar aan als je wat andere kleren draagt of een ander figuur hebt dan de gemiddelde student. Daar houden mensen zich echt niet mee bezig.

En wat betreft studiekeuze, dat heeft iedereen wel. Je hebt een keuze gemaakt omdat je dit leuk vond op de open dag, dat is toch prima? Je weet pas of het echt leuk is als je ermee aan de slag bent gegaan. En ook dan nog geldt dat je vaak ergens pas écht plezier aan kunt beleven als je jezelf er een beetje in hebt getraind. Voor iedereen is een nieuwe studie vaag, onbekend en dergelijke. Maar als je gewoon met een open vizier eraan begint, je blootstelt aan ervaringen, dan komt het vast wel goed.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 18:10
Verwijderd
Geef het idd de kans.


En: als je jezelf accepteert, doen anderen dat ook makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 18:19
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Wacht nog een paar maanden af, en dan zie je wel of je het een leuke opleiding vindt of niet. En achteraf zal je wel merken of je nu de juiste studiekeuze hebt gemaakt. Dan mag je nog eens gaan kiezen of je ook werk wil gaan zoeken in de lijn van je opleiding. Jij hebt wat koudwatervrees he? :-) En wees maar zeker dat je binnen enkele weken met heel wat mensen samen zal zijn die al evenveel last hebben van klamme handjes.

Nog een geruststelling: niet iedere meid die aan een opleiding begint heeft maatje 36. Je komt daar sowieso in een vrij heterogene groep terecht, waarbij iedereen nieuw is voor elkaar. Profiteer daarvan. Leer mensen kennen op die entree-week. Je zal zelfs nog geen moeite moeten doen om daar mensen te leren kennen, omdat je in zoveel situaties terecht komt, waarin je niet anders kan. Het is misschien wel spannend, allemaal, maar dat is het voor iedereen. En laat die boeken nu nog maar even aan de kant liggen. Je hebt nog een heel jaar om je daarmee bezig te houden. EEN HEEL JAAR :-)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 18:24
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
JE BENT DUS ECHT NIET TE DIK OF ZOO !

en verder

ik denk dat het wel normaal is.. als je je onzekerder gaat voelen

ik heb gisteren van iemand gehoord dat er vorig jaar 120 mensen zijn begonnen met mijn opleiding en er na een half jaar nogmaar tussen de 70 en 80 over waren

en dan ga je je zelf ook wel afvragen waarom.
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 19:03
dark princess
Avatar van dark princess
dark princess is offline
hey meis!

Ik begrijp wel hoe je je voelt, ik ga ook met een studie beginnen waar ik niemand ken en ik ben ook niet echt (eigenlijk echt niet) een grote prater... Zelf zit ik er ook wel mee, want straks kent iedereen elkaar al en val ik weer net buiten alle groepjes, want ik ben toch weer iets anders dan anderen enzo. Ik heb altijd het idee dat ik dan de enige ben die verlegen is enzo, maar dat valt over het algemeen wel mee.

Er zijn altijd mensen die elkaar al ergens van kennen en dan lijkt het makkelijker om aan iets nieuws te beginnen, dat is in het begin ook zo, maar jij leert allemaal nieuwe mensen kennen en dat is veel leuker! Zo op de foto's te zien van je fotopagina hier, ben je een hele leuke meid, niks mis mee en zeker niet dik! Er zijn altijd wel mensen die wat mondiger zijn en dat is wel makkelijk, want die kunnen jou dan aanspreken en jou zo leren kennen.

Ik twijfel ook heel erg over mijn studie, maar dat komt doordat dit niet mn eerste studie is na mijn havo diploma...ik heb al eerder 'verkeerd' gekozen en ben dus ook al een paar keer gestopt. Maar je komt er op de opleiding zelf (en met de stage bijvoorbeeld) pas achter of het nou wel of niet iets voor je is. Het leek je erg leuk op de opendag en ik denk dus dat het wel goed gaat komen met je . Maar als het toch niet is wat je wilt kan je altijd stoppen en een andere leuke studie zoeken.

Het is eng om eraan te beginnen, maar ook erg leuk, denk maar eens aan de nieuwe contacten die je krijgt en wat je allemaal voor leuke dingen gaat leren! De introductie is mij tot nu toe altijd wel meegevallen, je leert er (of je nou wil of niet) altijd nieuwe mensen kennen.

Succes met je studie
__________________
*~ * Big in Japan *~ *
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 20:16
mira_love
Avatar van mira_love
mira_love is offline
Hey mensen!

Het is altijd weer fijn op dit forum dat er mensen zijn die je wat lieve, leuke woordjes willen toespelen! En dat heb je soms echt even nodig, net als ik nu!!! Thanks mates!!!! Ik ga er maar gewoon voor!!!!

M.
__________________
de waarheid duurt het langst, ookal is het soms hard!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 22:38
Verwijderd
Citaat:
mira_love schreef op 11-08-2005 @ 20:16 :
Hey mensen!

Het is altijd weer fijn op dit forum dat er mensen zijn die je wat lieve, leuke woordjes willen toespelen! En dat heb je soms echt even nodig, net als ik nu!!! Thanks mates!!!! Ik ga er maar gewoon voor!!!!

M.
that's the spirit.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 10:52
Verwijderd
Ik denk dat minstens 50% van de eeerste jaars dit hebben, als het niet meer is. Gewoon gaan is (vind ik) vaak de beste oplossing, dan heb je op 3/4 van de 'vragen' meteen het 'antwoord'.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 12:05
mara18
mara18 is offline
Ik had het ook vorig jaar.
Ik was vooral bang omdat ik een opleiding gekozen had waarin handigheid belangrijk was en wil het nou toch weer lukken dat ik totaaal niet handig ben Ook had ik eigenlijk niet genoeg voorkennis.

Maar het werd het meest fantastische jaar uit mijn hele leven en ik ben geslaagd

Dus echt: maak je geen zorgen !!!!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 13:13
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2005 @ 10:52 :
Ik denk dat minstens 50% van de eeerste jaars dit hebben, als het niet meer is. Gewoon gaan is (vind ik) vaak de beste oplossing, dan heb je op 3/4 van de 'vragen' meteen het 'antwoord'.
Dat denk ik ook. Iedereen heeft die twijfels wel aan het begin van de studie. Ik zelf ook. Ik wist al zo lang dat ik verpleegkundige wilde worden en dat ik dus vanzelfsprekend naar de HBO-V zal gaan. Maar een paar weken voordat de studie begon, zat ik ook te twijfelen.

Je "moet" het gewoon proberen, vind je het niks, dan kan je altijd nog stoppen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 15:21
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb dat helemaal niet eigenlijk. Vorig jaar heb ik mn studie verpest door niets te doen aan huiswerk en opdrachten. Dit jaar wil ik goed beginnen en netjes mn schoolopdrachten bijhouden (als het me lukt).

Laat het gewoon over je heen komen. Als het écht niet bevalt na een tijdje kun je altijd nog besluiten om een andere studie te gaan doen.

Je kijkt trouwens zelf altijd kritischer naar je uiterlijk dan anderen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 17:34
Verwijderd
Oh, dit is best wel herkenbaar Als ik ergens op dit moment absoluut niet zeker van ben dan is het mijn studiekeuze wel.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 20:22
Maija
Avatar van Maija
Maija is offline
Ik begin nu ook aan een nieuwe studie, maar ook omdat het in een andere stad is vond k mijn 1e ontmoeting erg meevallen, volgensmij heb ik nog nooit zoveel gepraat
Gewoon doen zoals jezelf bent en alles komt goed
__________________
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 20:35
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Als je na een jaar je studie nog steeds niet leuk vind, begin je toch gewoon met een nieuwe? Moet je wel even sparen zodat je het collegegeld kunt betalen om wat langer door te studeren.

Studeren is hartstikke leuk, dus het is echt niet o erg om er wat langer mee bezig te zijn
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 11:18
amarillo
amarillo is offline
Ik kan me voorstellen dat je tegen het nieuwe schooljaar opziet.
Je begint én met een nieuwe studie én je kent nog (bijna) niemand daar.
Ik had dat vorig jaar ook.
Ik begon dan wel niet met een nieuwe studie, maar ik ging naar 4 VWO en ik kreeg een hele nieuwe klas waar ik bijna niemand kende. Opzich was ik wel blij dat ik een nieuwe klas kreeg, want ik voelde me niet thuis in mijn oude klas (zacht uitgedrukt), maar ook ik ben best wel verlegen en was bang dat ik geen vrienden zou maken en er buiten zou komen staan zoals dat jaar daar voor...
Ik heb toen uiteindelijk ontzettend lopen stressen en, je raad het waarschijnlijk al, dat was dus nergens voor nodig.
Het liep uiteindelijk allemaal hartstikken goed.

Mijn advies: het is moeilijk maar maak je niet te veel zorgen. Je zult zien dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt en dat je waarschijnlijk ook wel de goede studiekeus gemaakt hebt. You can do it!
__________________
echte vrijheid zit in jezelf
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-08-2005, 11:32
Verwijderd
Citaat:
amarillo schreef op 15-08-2005 @ 11:18 :
Ik kan me voorstellen dat je tegen het nieuwe schooljaar opziet.
Je begint én met een nieuwe studie én je kent nog (bijna) niemand daar.
Ik had dat vorig jaar ook.
Ik begon dan wel niet met een nieuwe studie, maar ik ging naar 4 VWO en ik kreeg een hele nieuwe klas waar ik bijna niemand kende. Opzich was ik wel blij dat ik een nieuwe klas kreeg, want ik voelde me niet thuis in mijn oude klas (zacht uitgedrukt), maar ook ik ben best wel verlegen en was bang dat ik geen vrienden zou maken en er buiten zou komen staan zoals dat jaar daar voor...
Ik heb toen uiteindelijk ontzettend lopen stressen en, je raad het waarschijnlijk al, dat was dus nergens voor nodig.
Het liep uiteindelijk allemaal hartstikken goed.

Mijn advies: het is moeilijk maar maak je niet te veel zorgen. Je zult zien dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt en dat je waarschijnlijk ook wel de goede studiekeus gemaakt hebt. You can do it!
Wooow dit is zo herkenbaar Ik heb zelfs klasverplaatsing aangevraagd toen ik naar 4V ging en ik bij mijn oude klas terecht zou komen ..

Maar bij mij is het jaar meer dan leuk geworden
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 20:00
Suusjuhh
Avatar van Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Ach, ik denk dat veel mensen dit hebben. Je weet niet precies wat je moet verwachten dus dat je zenuwachtig bent is wel normaal. Ik ben al sinds ik begonnen ben niet zeker over of dit nu echt is wat ik wil, maar ik maak me er niet zo druk om. Tot nu toe weet ik niets beters en zodra ik dat wel weet kan ik altijd nog wat anders gaan doen.
__________________
There is only one -- Feyenoord Rotterdam
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 21:35
Wickey
Avatar van Wickey
Wickey is offline
Ik had het ook hoor, net zoals bijna 50% van mijn klas (zoals achteraf dus bleek.

Ik wist niet zeker of ik er goed aan deed om met deze opleiding te beginnen. Dat ik door het toelatingsexamen heen was gekomen, betekende in mijn ogen niks. Misschien hadden ze het wel fout gedaan?!?!
Zelfs toen ik in mijn klas zat zag ik allerlei mensen die echt veel beter waren dan ik! Zo begaafd en ik kon niks! Maar nu zijn we een jaar verder en heb t geweldig naar mijn zin. Ik ben erachter gekomen dat ik ook zo mijn goeie kanten heb. En het opboksen tegen al die "begaafde"mensen geeft me wel een kick!

Met mij is het helemaal goed gekomen!! En met jou ook! vast wel!
__________________
<insert your own russian text here>
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 17:41
mira_love
Avatar van mira_love
mira_love is offline
Er zijn de laatste tijd zo veel dingen waar ik nogal mee in mijn maag zit de laatste tijd en denk dat het me eventjes te veel werd ......maar het is toch wel fijn om te horen dat er veel meer mensen zijn die dit hebben, want soms heb je het gevoel dat je als enige bent, ookal weet je wel dat er nog anderen zijn die dit ook hebben!
__________________
de waarheid duurt het langst, ookal is het soms hard!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 18:41
Verwijderd
Volgens mij ben je grotendeels gespannen vanwege het gaan studeren - nou, dat heeft iedereen. Ik denk niet dat het echt aan je studiekeuze ligt. En over fysiotherapie en ondergoed: als je iets wilt, doe het dan gewoon, en laat je keuze niet afhangen van dit soort dingetjes. Niet dat ik het niet begrijp hoor
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 19:20
Verwijderd
Citaat:
mira_love schreef op 11-08-2005 @ 16:52 :
Ik zie .. voor me?
gewoon beginnen er het een jaar doen is de enige manier om er achter te komen of het is wat je wilt.. ik zelf ga nu na een jaar ook een andere opleiding doen.. toch ben ik blij dat ik dit jaar gedaan heb wat ik gedaan heb, nu weet ik tenminste zeker dat dat het niet is en dat ik dat wat ik nu ga doen echt wil..

tis nix om je voor te schamen als je der na een jaar studie achter komt dat je et verkeerde gekozen hebt.. van m'n oude klas blijkt ongeveer de helft verkeerd gekozen te hebben..

iemand heeft dit ongetwijfeld al gezegd, maar k had geen zin t hele topic door te lezen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 12:10
mira_love
Avatar van mira_love
mira_love is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 16-08-2005 @ 18:41 :
Volgens mij ben je grotendeels gespannen vanwege het gaan studeren - nou, dat heeft iedereen. Ik denk niet dat het echt aan je studiekeuze ligt. En over fysiotherapie en ondergoed: als je iets wilt, doe het dan gewoon, en laat je keuze niet afhangen van dit soort dingetjes. Niet dat ik het niet begrijp hoor
en toch speelt het een grote rol bij het kiezen van een studie helaas. Je moet je op je gemak voelen anders is het ook niks om te studeren.....
__________________
de waarheid duurt het langst, ookal is het soms hard!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2005, 13:32
Verwijderd
Citaat:
mira_love schreef op 17-08-2005 @ 12:10 :
en toch speelt het een grote rol bij het kiezen van een studie helaas. Je moet je op je gemak voelen anders is het ook niks om te studeren.....
Tuurlijk, maar dat moet niet de enige reden zijn om het niet te doen, bedoelde ik.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 22:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Jouw verhaal komt me heel erg bekend voor. Met ongeveer hetzelfde verhaal ben ik vorig jaar aan mijn studie biomedische wetenschappen in Leuven begonnen en het viel me heel erg mee. Ik vond het eng om een andere studie te gaan doen, uit huis te gaan en in een andere stad en een ander land te gaan wonen. Het viel me allemaal ontzettend mee. Al vanaf de eerste dag had ik leuke mensen om mee op te trekken en we hebben elkaar door het eerste jaar geholpen. Zo halverwege ging ik twijfelen of het echt wel de goede studie was en nadat ik het laatste semester geen enkel examen gehaald had heb ik besloten om te stoppen en te swichten. Ik ga nu biologie en medisch laboratoriumonderzoek doen in Rotterdam en ik heb er heel veel zin in. Ben nog altijd wel zenuwachtig enzo maar dat is normaal denk ik.

Probeer het gewoon een jaartje, als het niets is kan je altijd nog wat anders gaan doen. Natuurlijk moet je niet met de instelling beginnen dat het niets is maar heel veel dingen kom je pas tegen als je eenmaal bezig bent en switchen is geen ramp. Ik dacht altijd dat alleen mensen dat deden die niet wisten wat ze gingen doen enzo maar ik ben er zelf achter gekomen dat het iedereen kan overkomen en dat je er alleen maar heel veel van kan leren.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 14:26
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Heel herkenbaar. Natuurlijk ben je onzeker als je bij wijze van een nieuw leven gaat opbouwen. Ik denk dat iedereen het wel heeft.

Ik merkte al vrij snel dat zo'n beetje ieder persoon gewoon geaccepteerd wordt. Mensen zitten toch wel een beetje anders in elkaar op het hogere onderwijs. Het gaat er niet meer om de populairste te zijn. Het gaat er vooral om dat je gewoon gezellig ben en zodra je ook maar iets vertelt ben je al gezellig.

Ik was ook bang dat ik de verkeerde studie had gekozen. Dat had ik zelfs tot 6 weken nadat ik ermee begonnen was, omdat ik met een rotblok begon. Ik was namelijk ook geinteresseerd in psychologie en heel wat mensen hebben wel eens gezegd dat ze in mij een goede psycholoog zien (nee, niet alleen maar familie). Tegenwoordig denk ik er wel eens over na hoe het verlopen zou zijn als ik psychologie had gekozen, maar ik heb het ook heel erg naar m'n zin op de studie die ik nu doe. En dat is erg belangrijk.

Ik zou zeggen niet zo druk maken, iedereen is onzeker in het begin, en zie gewoon hoe het loopt
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren University College #6
Verwijderd
500 13-04-2009 19:32
Algemene schoolzaken Studie in Nederland of in België?!
Verwijderd
156 26-02-2006 22:16
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 07:11
Algemene schoolzaken Vragen over de studies Biomedische Wetenschappen/Chemie/Geneeskunde
Creamcracker
20 14-08-2004 18:26
Psychologie foute studiekeus: ik voel me kut
Tulpje6
4 16-03-2004 12:08
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 22:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.