Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2011, 12:28
Dennis071
Dennis071 is offline
Enquête genetische modificatie

Beste lezer, ik doe mijn profielwerkstuk over de ethiek van genetische modificatie (GM) en ik heb een vragenlijst opgesteld om informatie te verzamelen over hoe Nederlanders daar over denken. Ik zou het erg op prijs stellen als je/jullie hem zou/zouden willen invullen.
Alvast hartelijk bedankt.

Voor de mensen die niet precies weten wat met GM bedoelt wordt:
Genetische manipulatie of genetische modificatie, is het door de mens handmatig en gericht aanpassen van de genen van een organisme om de eigenschappen van het organisme te veranderen. Het begrip GM dient onderscheiden te worden van de klassieke wijze van het kruisen (veredelen) van gewassen of dieren. Het wordt gebruikt bij o.a. eetbare gewassen zodat ze meer voedsel leveren, bij bacteriën om ze stoffen te laten produceren die gebruikt worden voor medische doeleinden en er wordt ook nog onderzoek gedaan om GM te gebruiken om erfelijke ziektes bij mensen te genezen.

Graag omcirkelen wat van toepassing is.
1. Bent u een man/vrouw?
2. Leeftijd:
3. Opleidingsniveau:

4. Hoe zou u uw kennis over GM omschrijven?
A. Ik heb geen enkel idee van wat het is of hoe het werkt.
B. Ik heb wel eens van GM gehoord.
C. Ik weet ongeveer wat het inhoudt en hoe het werkt.
D. Ik weet er veel/alles van.

Graag omcirkelen wat van toepassing is.
Wat is uw mening over GM:

GM wordt gebruikt bij eetbare planten om ze meer vruchten te laten dragen en om ze resistent te maken tegen verscheidene ziektes en insecten.
5. GM mag worden toegepast, maar alleen op planten.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet


GM wordt gebruikt op bacteriën om ze stoffen te laten produceren die wij dan weer kunnen gebruiken, ze maken er mini fabriekjes van eigenlijk.
6. GM mag worden toegepast, maar alleen op dieren.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet

7. GM mag op planten en dieren worden toegepast.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet

Er wordt onderzocht of GM kan worden toegepast om erfelijke ziektes bij mensen te genezen.
8. GM mag ook op mensen toegepast worden, maar alleen voor medische doeleinden.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet

Met GM zou je ook embryo's kunnen veranderen zodat er baby's uitgroeien die allemaal bijvoorbeeld blond haar en blauwe ogen hebben, of die allemaal super sterk zijn.
9. GM mag ook op mensen toegepast worden voor alle doeleinden, medisch en verbetering.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet

10. GM mag niet toegepast worden, voor welke reden dan ook.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet

11. GM mag alleen worden toegepast als het onder strenge controle is.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet


Met de toepassing van GM op eetbare gewassen stijgt de voedselproductie enorm zonder veel extra kosten.
12. GM is dè oplossing tot het wereldwijde tekort aan voedsel.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet
Er bestaat de kans dat door een foutje bij GM er een virus ontstaat waar we onszelf niet tegen kunnen beschermen.

13. GM is een gevaar voor de volksgezondheid.
A. Eens
B. Oneens
C. Weet ik niet

14. Genetisch gemodificeerd voedsel is goedkoper dan voedsel dat groeit op de traditionele manier. Wat koopt u?
A. Genetisch gemodificeerd voedsel
B. Traditioneel voedsel

15. Genetisch gemodificeerd voedsel is duurder dan voedsel dat groeit op de traditionele manier. Wat koopt u?
A. Genetisch gemodificeerd voedsel
B. Traditioneel voedsel

16. Stel uit onderzoek is gebleken dat genetisch gemodificeerd voedsel slecht blijkt te zijn voor het milieu. Zou u nog steeds genetisch gemodificeerd voedsel kopen?
A. Ja
B. Nee

17. Stel er komen genetisch gemodificeerde huisdieren op de markt. Zou u er een kopen?
A. Ja
B. Nee

18. Stel er blijkt dat GM slecht is voor de dieren en ze laat lijden. Zou u er nog steeds een kopen?
A. Ja
B. Nee

Aanvullende op- of aanmerkingen:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2011, 13:02
brands
Avatar van brands
brands is offline
Ik zou deze enquête in een programma maken . Dan is het makkelijker en anoniem
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 21:26
Dennis071
Dennis071 is offline
Ik heb hem bij thesistools gemaakt, bedoelde je dit?
www.thesistools.com/web/?id=219579
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 21:30
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik denk wel dat het wat verwarrend is als mensen vóór GM zijn bij planten EN dieren. Want dan moeten ze dus óneens zijn met 'ik vind het alleen goed voor planten'. Volgens mij is het makkelijker om gewoon te vragen 'vind je het oké als het bij planten gebeurd?' en 'vind je het oké als het bij dieren gebeurd?'.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 21:32
Dennis071
Dennis071 is offline
Maar ik heb de optie op alleen dieren, alleen planten en allebei. Dus ik zie de verwarring niet?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 21:37
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Nou ja, dat betekent dat mensen die het oké vinden dat planten gemodificeerd worden (en dat ook oké vinden van dieren) en de mensen die het absoluut níet oké vinden (niet eens van planten) het alletwee oneens zouden moeten zijn met 'ik vind het alleen op planten mag worden toegepast' en dus in dezelfde categorie vallen. Terwijl ze eigenlijk twee uitersten zijn.

En ik denk dat de vraag gewoon verwarrend werkt. Je bent dan wel vóór GM en vervolgens moet je het er eigenlijk twee keer mee 'oneens' zijn.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 07:51
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Ik heb hem bij thesistools gemaakt, bedoelde je dit?
www.thesistools.com/web/?id=219579
Dat bedoelde ik inderdaad . Ingevuld!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Profielwerkstuk enquête
Verwijderd
0 13-02-2017 19:21
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Profielwerkstuk enquete economie, wie helpt
Brigitdenhertog
0 01-12-2014 15:09
Lichaam & Gezondheid Profielwerkstuk: enquête over transpiratie en geur
bjm-20102014
4 21-10-2014 16:57
Psychologie Profielwerkstuk enquête
xxcharliexx
16 18-12-2013 21:45
Algemene schoolzaken Profielwerkstuk enquete
mabsie013
12 21-12-2010 10:08
Huiswerkvragen: Exacte vakken wiskunde profielwerkstuk!!(enquete)
amandarijntje
3 12-01-2002 22:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.