Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2003, 16:39
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Waar je ook komt de termen normen en waarden (of waarden en normen) vliegen je om de oren. Nu is er al een tijdje het idee een normen en waarden debat te organiseren. Men wil dat er overal over gepraat wordt en dat gebeurt. Sommige gemeenten hebben al een lijst met normen en waarden en op tv komen zelfs testen over normen en waarden. Nu wil(de) Heinsbroek reclame spotjes ed op de tv hebben, en in het land discussieren met de burgers...

Nu vraag ik me af: Heeft het wel zin? Is het niet zinloos, zonde van het geld en de moeite? Want ik denk dat 'wij' heel goed weten dat je hoort op te staan voor oude mensen in de trein of dat je respect moet hebben voor de medemens. En is het niet zo dat de mensen voor wie die normen en waarden eigenlijk bedoelt zijn, de mensen die zich er niet aan houden, zich niets zullen aantrekken van die evt spotjes? Zeg nou zelf, die mensen weten toch heel goed dat je bv niet hoort te stelen?

Dus de vraag: Heeft het zin? Of is het verspilde moeite...

Het debat over normen en waarden...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2003, 17:42
Verwijderd
Ik denk ook dat het geen nut heeft, omdat (wat jij zegt) de mensen die zich er niet aan houden er toch niks van aantrekken.
Maar misschien hebben de regereinsmensen ideeën, die er voor zorgen dat ook de mensen die zich nu niet aan die normen en waarden houden, zich in het vervolg beter gaan gedragen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 18:05
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Totaal nutteloos. Elke politieke partij heeft zijn eigen waarden, waarop ze hun eigen normen baseren. Dus er bestaat, vooral in politiek Nederland, niet een enkele moraal.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 18:13
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
normen en waarden,
net zo inhoudloos als de strijd tegen het "terrorisme".

Er word zo vaak geoppert over de verval van de samenleving, misgedrag van de jeugd, en dat sinds mensheugenis.
Die dik bruna filmpjes van SIRE vind ik echter wel goed, maar of het veel uit haalt weet ik nietl.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 09:11
*Burning water*
*Burning water* is offline
Het is goed dat het verval van normen en waarden onder de aandacht is gebracht, maar nu wordt er niet veel meer aan toegevoegd. Doorzagen over normen en waarden is nu dus inderdaad verspilde moeite geworden. De mensen die zich van zo'n debat iets aan zouden trekken, hebben dat inmiddels toch al wel gedaan. Hoop ik voor ze
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 10:38
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Het is goed dat het verval van normen en waarden onder de aandacht is gebracht
Welk verval van normen en waarden?

Dat vind ik namelijk het "leuke", iedereen heeft er de mond vol van, maar meestal komt men niet verder dan dat, en weet men ook niet hoe iets te veranderen.

Verder sluit ik me bij Joostje aan, dat de normen en waarden van elke partij, sterker nog, van elk mens verschillen. Laat de overheid zich daar niet mee bemoeien, willen ze toch iets gedaan krijgen, dan maken ze daar maar een wet voor.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 12:00
Verwijderd
Ze hebben al zo'n debat in de kamer gehouden en het was dus idd zo (zoals Joostje al zei) dat elke partij er iets anders onder verstond. Dus heeft het geen zin. Ik vind het sowieso wel enorme ''mode'' woorden deze dagen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 15:03
Verwijderd
Elke partij kan wel wat verschillende normen en waarden hebben, maar ik denk dat ze meer bedoelen, dat het geweld en de criminaliteit omlaag moet.
En ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat geweld en criminaliteit slecht zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:40
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Welk verval van normen en waarden?
Ik zal een paar voorbeelden noemen: het afval op straat gooien, het elkaar negeren, toekijken wanneer een ander in elkaar wordt gerost (*wijst naar Venlo*), het niet meer kennen van je eigen buren, het doelloos uitschelden van voorbijgangers, agressie in het verkeer, kortom: het geen rekening met je omgeving.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 11:10
Verwijderd
ik denk dat als ze gaan aanpakken waar t door komt, dat t meer helpt, de ouders moeten om alles kunnen bekostigen vaak emt zijn 2en volle dagen werken, dus blijft er weinig tot geen tijd van de ouders over voor normen en waarde, als ze nu heel wat kost omlaag gooien en niet aan onzin gaan uitgeven is er meer tijd voor kinderen dus ook meer tijd om ze normen en waarde aan te leren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 12:18
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef:
ik denk dat als ze gaan aanpakken waar t door komt, dat t meer helpt, de ouders moeten om alles kunnen bekostigen vaak emt zijn 2en volle dagen werken, dus blijft er weinig tot geen tijd van de ouders over voor normen en waarde, als ze nu heel wat kost omlaag gooien en niet aan onzin gaan uitgeven is er meer tijd voor kinderen dus ook meer tijd om ze normen en waarde aan te leren.
Behalve door directe opvoeding, is het gebrek aan waardenbesef (zo noem ik het maar, waarden&normen is zo'n gemeenplaats geworden) ook inherent aan de moderne maatschappij. De kenmerken van een laag waardenbesef die eerder genoemd werden zijn hoofdzakelijk een gevolg van vervreemding, moderne gezinnen isoleren zich waardoor de gemeenschapszin vervalt. Die vervreemding leidt ertoe dat mensen maar weinig binding en verantwoordelijkheid voelen voor anderen. (En natuurlijk is het kapitalistische karakter van de moderne samenleving een element dat mensen elkaar tevens leert zien als concurrenten, maar het hoofdpunt is reeds genoemd.)

Het individualisme, hoewel zeer positief met betrekking tot zelfwaardering en zelfactualisatie (erg belangrijk!), is dus te ver doorgeschoten en dient naar mijn mening hergestructureerd te worden in een individualistisch collectivisme. Ook al is dit op korte termijn irreeel, de positieve effecten zijn talrijk en de noodzaak overduidelijk.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 12:52
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Ik zal een paar voorbeelden noemen: het afval op straat gooien, het elkaar negeren, toekijken wanneer een ander in elkaar wordt gerost (*wijst naar Venlo*), het niet meer kennen van je eigen buren, het doelloos uitschelden van voorbijgangers, agressie in het verkeer, kortom: het geen rekening met je omgeving.
Nouja zeg, dat is niet verval van normen en waarden, maar de verandering ervan.

Zo zijn moderne waarden individualisme, (monetaire) rijkdom, hedonisme, enzovoort enzovoort.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
Nouja zeg, dat is niet verval van normen en waarden, maar de verandering ervan.

Zo zijn moderne waarden individualisme, (monetaire) rijkdom, hedonisme, enzovoort enzovoort.
Ja, daar heb je gelijk in. Althans, dat zijn de werkelijke waarden die mensen aanhangen, niet zozeer de waarden die men openlijk zegt belangrijk te vinden. Toch, aan iedereen: pas mijn uitspraak 'gebrek aan waardenbesef' in gedachten aan in de context van de gequoteerde post van Joostje.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 17:54
Roberto15
Roberto15 is offline
Normen en waarden debat is weer eens het hypocriete CDA ten top!!!

Als het concreet wordt haakt Balkenende af.

Want van wie mag Schiphol ook al weer de geluidsnormen overtreden? Juist, het CDA
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 12:01
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Nouja zeg, dat is niet verval van normen en waarden, maar de verandering ervan.
Mjah, het is maar hoe je het noemt, ik vind het verval van normen/waarden.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 12:17
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Iedereen heeft zijn eigen normen en waarden, je kan niet een richtlijn geven van wat voor normen en waarden je moet handteren, want dat verschilt per cultuur/godsdienst ook allemaal.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 13:11
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Mjah, het is maar hoe je het noemt, ik vind het verval van normen/waarden.
Tuurlijk, maar dat is persoonlijk. Ik geloof niet in een absoluut goed of kwaad, dus vindt ik niet dat je van goede en slechte normen, of een verval ervan kunt spreken
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De koran, de bijbel, Wilders en tolerantie voor de geschriften
Daevrem
196 10-10-2007 23:18
Levensbeschouwing & Filosofie Ethiek: absoluut?
Verwijderd
24 24-06-2005 09:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap gevangenis mag konijnen afschieten
honour
88 11-04-2004 15:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen stellingen nederlands debat
Donald Duck
3 19-12-2003 22:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat voor Nederlands
DaBoY
3 08-12-2003 19:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jongeren en normen en waarden<--?
dewie
11 11-02-2003 12:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36.