Oud 07-02-2018, 21:22
ikwilanoniemzij
ikwilanoniemzij is offline
Ik scheld meer dan de gemiddelde persoon, niet met kanker maar wel met God. Omdat ik dit niet echt respectvol vind naar een goede vriend van me die gelovig is, probeer ik hiermee te stoppen. Heeft iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2018, 21:26
Xanoniempjeee
Avatar van Xanoniempjeee
Xanoniempjeee is offline
Oei, ik herken het. Ik scheld ook soms met god en jezus... zelf heb ik geen geloof
Met citaat reageren
Oud 07-02-2018, 22:06
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je zou je scheldwoord kunnen vervangen door een ander woord wat minder betekenis heeft, maar het zal waarschijnlijk even duren voor je oude scheldwoorden helemaal uit je systeem zijn.

Misschien kan je ook naar deze vriend uitspreken dat je uit respect voor hem niet meer wil vloeken? Hij zou je eventueel kunnen helpen door je er op te wijzen wanneer je toch weer vloekt, zodat jij je ook steeds bewuster wordt van je gedrag.
Ik ben zelf gelovig en ik kan het erg waarderen als ik merk dat mensen hun best doen om minder te vloeken als ik in de buurt ben. Natuurlijk hebben die mensen niet direct een gewoonte afgeleerd maar dat ze toch de moeite nemen om zich aan mij aan te passen vind ik fijn
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-02-2018, 12:34
Verwijderd
Waarom wil je voor een ander stoppen met schelden en vloeken dan? Omdat hij gelovig is? Waarom?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 15:51
ikwilanoniemzij
ikwilanoniemzij is offline
Citaat:
Waarom wil je voor een ander stoppen met schelden en vloeken dan? Omdat hij gelovig is? Waarom?
Respect.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 15:56
Verwijderd
Draai het eens om? Hoeveel respect heb je voor jezelf als je gaat inhouden als je boos bent? Godverdomme is maar een woord.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 16:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Draai het eens om? Hoeveel respect heb je voor jezelf als je gaat inhouden als je boos bent? Godverdomme is maar een woord.
Voor wie niet gelooft dat God bestaat is het maar een woord. Voor wie wel gelooft dat Hij bestaat klinkt het als een vraag/ oproep waarvan je de kracht onderschat. Ik hoor mijn vrienden persoonlijk ook liever niet vragen of God ze van de aardbodem wil wegvagen
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 17:31
ikwilanoniemzij
ikwilanoniemzij is offline
Citaat:
Draai het eens om? Hoeveel respect heb je voor jezelf als je gaat inhouden als je boos bent? Godverdomme is maar een woord.
Het maakt niet uit dat ik scheld, alleen wil ik niet disrespectvol naar me vriend zijn. En ik denk dat het prima is af te leren, kleine moeite, groot plezier.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 17:33
Verwijderd
Het is niet disrespectvol naar je vriend maar hooguit naar jezelf (God, verdoem mij) en zelfs dat niet want god bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Voor wie niet gelooft dat God bestaat is het maar een woord. Voor wie wel gelooft dat Hij bestaat klinkt het als een vraag/ oproep waarvan je de kracht onderschat. Ik hoor mijn vrienden persoonlijk ook liever niet vragen of God ze van de aardbodem wil wegvagen
Aangezien ik niet in god geloof, en godverdomme wel degelijk werkt bij mij als ik mezelf bezeer, of als iets niet bij me lukt, gebruik ik het gewoon. En ja ik weet dat het god verdoe mij betekent, maar ook dat boeit me niks, aangezien god niet bestaat. Daarnaast als ik besluit om mezelf in een ravijn te storten, omdat ik klaar met mijn leven ben, dan doe ik dat.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 19:22
Arrow
Avatar van Arrow
Arrow is offline
Citaat:
Ik scheld meer dan de gemiddelde persoon, niet met kanker maar wel met God. Omdat ik dit niet echt respectvol vind naar een goede vriend van me die gelovig is, probeer ik hiermee te stoppen. Heeft iemand tips?
Je zou ipv Jezus jemig kunnen zeggen, en. Ipv godverdomme iets als potverdomme of potverdorie
__________________
HANDTEKENING

Laatst gewijzigd op 15-04-2018 om 11:28.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 23:14
Emmaxx
Emmaxx is offline
Citaat:
Het is niet disrespectvol naar je vriend maar hooguit naar jezelf (God, verdoem mij) en zelfs dat niet want god bestaat niet.
Dat is jou mening. Er zijn genoeg mensen die wel geloven in God.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2018, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Dat is jou mening. Er zijn genoeg mensen die wel geloven in God.
Dat is gewoon een feit. Dat veel mensen iets doen maakt het niet goed. Als iedereen kinderen verkracht, zou je dan zeggen "ja, echt wel goed idee, bijna iedereen doet het!"?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 09:59
ikwilanoniemzij
ikwilanoniemzij is offline
Citaat:
Je zou ipv Jezus jemig kunnen zeggen, en. Ipv potverdomme iets als potverdomme of potverdorie
Das een goeie, echt iets waar ik wat aan heb XD. Thanks you
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 10:00
ikwilanoniemzij
ikwilanoniemzij is offline
Citaat:
Dat is gewoon een feit. Dat veel mensen iets doen maakt het niet goed. Als iedereen kinderen verkracht, zou je dan zeggen "ja, echt wel goed idee, bijna iedereen doet het!"?
Dat iedereen het doet betekent nog niet dat God niet bestaat. Heb je bewijs dat hij niet bestaat/bestond? Nee. Nee ik heb ook geen bewijs dat hij wel bestaat, dus ik laat het bij mezelf in het midden liggen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Dat iedereen het doet betekent nog niet dat God niet bestaat. Heb je bewijs dat hij niet bestaat/bestond? Nee. Nee ik heb ook geen bewijs dat hij wel bestaat, dus ik laat het bij mezelf in het midden liggen.
Er zijn oneindig veel goden in alle religies. Iedereen die in een god gelooft is atheist, iemand die in geen enkele god gelooft is slechts marginaal meer atheist. En je hebt geen bewijs nodig om te bewijzen dat iets niet bestaat, je hebt alleen bewijs nodig als je beweert dat iets wel bestaat.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Dat is jou mening. Er zijn genoeg mensen die wel geloven in God.
Aaaaaaah daar is ie! de argumentum ad populum!!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 12:46
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Aaaaaaah daar is ie! de argumentum ad populum!!
Het is inderdaad niet logisch om aan te nemen dat omdat veel mensen ergens in geloven het dan wel waar moet zijn (eeuwenlang geloofde vrijwel iedereen bdat de aarde plat was, daar zijn we inmiddels ook op terug gekomen ). Het is wel zo dat je rekening kunt houden met elkaar, er is een grote groep die wel gelooft en die vloeken als vervelend of kwetsend ervaart. Als je niet gelooft heeft "God" of "Jezus" voor jou toch geen waarde, dus kan je net zo goed een ander woord gebruiken (lijkt mij)...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-04-2018, 13:55
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eeuwenlang geloofde vrijwel iedereen bdat de aarde plat was, daar zijn we inmiddels ook op terug gekomen
Uit Kleine geschiedenis van de wetenschap (pagina 26): "Het is een fabeltje dat de geleerden uit de Middeleeuwen gemeend zouden hebben dat de aarde plat was. Dit verhaal is in 1834 in de wereld geholpen door de Franse geleerde Antoine-Jean Letronne. Hij verwees naar de opvattingen van twee oude kerkvaders, Lacantius en Kosmas Indikopleustos, die inderdaad betoogd hebben dat de aarde plat was. Voor Letronne, een felle antiklerikaal, was dit een illustratie van wat hij zag als het wetenschappelijk obscurantisme van de kerk. In feite werden Lacantius en Kosmas in hun eigen tijd op dit punt niet serieus genomen, maar Letronne deed het voorkomen alsof wat zij schreven de gangbare voorstelling van de Middeleeuwen was. Zijn voorstelling van zaken paste goed bij het beeld dat men in de negentiende eeuw van de Middeleeuwen had. Het verhaal vond daardoor snel ingang, en ten slotte was het 'feit' algemeen bekend."
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 15:37
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Uit Kleine geschiedenis van de wetenschap (pagina 26): "Het is een fabeltje dat de geleerden uit de Middeleeuwen gemeend zouden hebben dat de aarde plat was. Dit verhaal is in 1834 in de wereld geholpen door de Franse geleerde Antoine-Jean Letronne. Hij verwees naar de opvattingen van twee oude kerkvaders, Lacantius en Kosmas Indikopleustos, die inderdaad betoogd hebben dat de aarde plat was. Voor Letronne, een felle antiklerikaal, was dit een illustratie van wat hij zag als het wetenschappelijk obscurantisme van de kerk. In feite werden Lacantius en Kosmas in hun eigen tijd op dit punt niet serieus genomen, maar Letronne deed het voorkomen alsof wat zij schreven de gangbare voorstelling van de Middeleeuwen was. Zijn voorstelling van zaken paste goed bij het beeld dat men in de negentiende eeuw van de Middeleeuwen had. Het verhaal vond daardoor snel ingang, en ten slotte was het 'feit' algemeen bekend."
Slecht voorbeeld, excuses!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 17:34
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Slecht voorbeeld, excuses!
Bij deze aanvaard.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Het is inderdaad niet logisch om aan te nemen dat omdat veel mensen ergens in geloven het dan wel waar moet zijn (eeuwenlang geloofde vrijwel iedereen bdat de aarde plat was, daar zijn we inmiddels ook op terug gekomen ). Het is wel zo dat je rekening kunt houden met elkaar, er is een grote groep die wel gelooft en die vloeken als vervelend of kwetsend ervaart. Als je niet gelooft heeft "God" of "Jezus" voor jou toch geen waarde, dus kan je net zo goed een ander woord gebruiken (lijkt mij)...
Maar het is dezelfde krachtterm alleen met andere letters? Daarom hameren mensen zoals Megatron (ik in iets mindere mate want ik kan me wel identificeren met TS hoor, ik vind alleen dat het niet zou moeten) er ook zo hard op "offense is taken, not given".
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Het is inderdaad niet logisch om aan te nemen dat omdat veel mensen ergens in geloven het dan wel waar moet zijn (eeuwenlang geloofde vrijwel iedereen bdat de aarde plat was, daar zijn we inmiddels ook op terug gekomen ). Het is wel zo dat je rekening kunt houden met elkaar, er is een grote groep die wel gelooft en die vloeken als vervelend of kwetsend ervaart. Als je niet gelooft heeft "God" of "Jezus" voor jou toch geen waarde, dus kan je net zo goed een ander woord gebruiken (lijkt mij)...
Er is ook een steeds grotere groep op de wereld dat atheïstisch wordt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 18:33
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Er is ook een steeds grotere groep op de wereld dat atheïstisch wordt.
Mogen wij dan allemaal gaan "vloeken" met Die verrekte evolutietheorie! ?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 18:47
Verwijderd
Vind ik prima!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2018, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Mogen wij dan allemaal gaan "vloeken" met Die verrekte evolutietheorie! ?
Joh, al zeg je "je dikke kankermoeder" tegen me, dat kan me echt niet zoveel boeien.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 22:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Joh, al zeg je "je dikke kankermoeder" tegen me, dat kan me echt niet zoveel boeien.
Die woorden zou ik persoonlijk niet zo snel in de mond nemen, maar dat begrijp je denk ik wel.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Die woorden zou ik persoonlijk niet zo snel in de mond nemen, maar dat begrijp je denk ik wel.
Zoals Ertur en ik wel eens eerder gezegd hebben; Nee, eigenlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 22:38
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Zoals Ertur en ik wel eens eerder gezegd hebben; Nee, eigenlijk niet.
Spoiler
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 22:44
Verwijderd
Dat weten we verstandelijk wel, maar dat verandert niets aan het (on)begrip.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2018, 10:20
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Respect.
Waarom verdient het "respect" volgens jou?

Citaat:
Het is niet disrespectvol naar je vriend maar hooguit naar jezelf (God, verdoem mij) en zelfs dat niet want god bestaat niet.
Ik heb altijd ernstige vraagtekens gehad bij deze etymologische uitleg. Ben daar zelf eens naar gaan zoeken en vond een andere verklaring; dat het een verbastering is van "God, verdoeme X" (m.a.w. een vriendelijke suggestie aan de heer himself iets namens/voor jou te verdoemen) een betere dan "God, verdoem mij".
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 17-04-2018, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Je zou ipv Jezus jemig kunnen zeggen, en. Ipv godverdomme iets als potverdomme of potverdorie
Citaat:
Das een goeie, echt iets waar ik wat aan heb XD. Thanks you
Dit is toch juist de minst goede optie? Het is overduidelijk dat je alsnog met religieuze termen scheldt, alleen heb je ze wat verbasterd. Hoe is dat respectvol? Om het te vertalen naar Elin3, denk je dat zij het niet vervelend zou vinden als iemand met "tankerloeder" ipv "kankermoeder" zou schelden?

Als het je gaat om schelden met religieuze termen te vermijden (onzinnig uiteraard maar goed, je vraagt er om) dan kun je beter met bijvoorbeeld ziektes gaan schelden. Niet met verbasterde religieuze termen.

Om eens een enorm scheve vergelijking te maken; stel jij gooit iedere dag de voorruit van de auto van die vriend in met een baksteen. Je vindt dat weinig respectvol. Dus besluit je om in het vervolg enkel nog de linkerzijruit met een kei in te gooien. Denk je nou echt dat dat de beste oplossing is?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2018, 10:42
Verwijderd
Het doet me een beetje aan de voetballerij denken. Supporters van een bepaalde club zongen wel eens een liedje waarin de zin "alle joden aan het gas" in voorkwam. Mocht niet meer. Wat deden die supporters? Ze zingen sindsdien "alle joden eten gras". Je kunt hier van alles van vinden, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die het een respectvolle oplossing van die supporters vinden. Als het die supporters te doen was om respect richting joden, zouden ze niet deze oplossing gekozen hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2018, 11:23
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Goede bijdrage Jan Marijnissen!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Schelden, hoever mag je gaan?
Missy
105 07-01-2011 10:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Allez, verdiep die Schelde eens!
De Veroorzaker
41 20-08-2009 18:29
Lichaam & Gezondheid schelden,hoofdpijn?
l{us
4 14-03-2004 19:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.