Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2004, 17:12
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Hoi,

Ik ben waarschijnlijk zwanger omdat ik diarree kreeg binnen 4 uur na het slikken van de pil op de 1e dag van de 1e week.
Ik ben nl die dag en de dag erna met mijn vriend naar bed geweest zonder het veilig te doen (voor het zingen de kerk uit maar dat is niet veilig ivm voorvocht).

Ik denk dat ik een overtijdbehandeling wil laten doen. Dit heeft nog niet de lading van een abortus, er zit dan nog bijna niks.

Spiritueel gezien ben ik tegen abortus omdat je daar voor gestraft wordt als vrouw en er heel erge spijt van krijgt vaak(zie 'abortus: ja of nee') maar ik heb nooit kinderen gewild en heb ze niks te bieden....ik wil t weg hebben uit mn lijf!

Wat vinden jullie? Is een abortus spiritueel gezien hetzelfde als een overtijdbehandeling (=leegzuigen van je baarmoeder)? Of is het minder erg?

Wie heeft er wel eens een overtijdbehandeling laten doen? Doet t pijn? Wat doen ze precies? Kun je er onvruchtbaar van raken?

BVD!!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 20-01-2004 @ 18:12:
Ik ben waarschijnlijk zwanger omdat ik diarree kreeg binnen 4 uur na het slikken van de pil op de 1e dag van de 1e week.
Je bent niet 'waarschijnlijk zwanger', er is kans dat je zwanger bent, dat is iets anders. Ook als je pil niet slikt wordt je niet van elke vrijpartij zwanger. (Mensen zijn niet voor niks vaak maanden of zelfs jaren bezig met zwanger worden.) Maar het is wel verstandig om er op te letten en een test te doen ed.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 17:38
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
idd doe nou eerst eens een test...
de kans is er maar niet 100% hoor
wie zegt dat jij je eisprong had toen?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 18:37
Dark Angel
Avatar van Dark Angel
Dark Angel is offline
'Je daar vaak voor gestraft word"

Oh ja? Door wie? Het is jou lijf. Als jij serieus van mening is dat het beter is om een overtijdsbehandeling te laten doen, of in een later stadium abortus, dan is dat jou keuze en niemand heeft het recht je daarvoor te straffen. Als je straf krijgt dan is dat jou eigen keuze om jezelf ervoor te straffen.

Omdat ik in de meeste omstandigheden zowieso geen bezwaar heb tegen abortus vind ik het moeilijk hier een mening te geven waar je wat aan hebt. In mijn ogen heeft een ongeboren baby recht op ouders die het voor de volle 100% wensen, liefhebben en de capaciteiten hebben om het op te voeden tot een volwaardig functionerend mens. Zijn die eigenschappen er niet, dan heeft die baby het recht om niet in die situatie geboren te worden.

Maar zie het eens zo.

Stel je bent zwanger. Er groeit een klompje cellen in jou. Voorlopig - de eerste 4 maanden ofzo - is het alleen dat. Een klompje cellen. Het voelt niet, het denkt niet, het heeft geen bewustzijn. Is dat klompje cellen, dat zich nog niet eens bewust is van z'n eigen bestaan, dat het nooit zal merken als je besluit het niet verder te laten groeien, is dat werkelijk belangrijker dan het levensgeluk van een wezen dat al *wel* voelt en denkt en bewustzijn heeft? Is dat klompje cellen belangrijker als jou leven?
__________________
You can't have everything. Where would you put it?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 01:34
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Dark Angel schreef op 20-01-2004 @ 19:37:
...Oh ja? Door wie? Het is jou lijf.

... Maar zie het eens zo.

Stel je bent zwanger. Er groeit een klompje cellen in jou. ...Een klompje cellen. Het voelt niet, het denkt niet, het heeft geen bewustzijn. Is dat klompje cellen, dat zich nog niet eens bewust is van z'n eigen bestaan, dat het nooit zal merken als je besluit het niet verder te laten groeien, is dat werkelijk belangrijker dan het levensgeluk van een wezen dat al *wel* voelt en denkt en bewustzijn heeft? Is dat klompje cellen belangrijker als jou leven?
Iedereen heeft zo zijn eigen geloof en als in dit geloof gezegd wordt dat je gestraft wordt, dan is het logisch dat je het zal volgen. Da's een discussie apart en heeft hier niets mee te zien.


Een plant groeit ook uit een zaadje....
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 12:10
Verwijderd
Jeez, ga eerst eens een test doen voor je je druk gaat maken om dit soort dingen.

En je bent helemaal niet 'waarschijnlijk zwanger', in je andere topic heb ik (en anderen) al uitgelegd dat normale diarree geen invloed heeft op de werking van de pil en bovendien ben je idd niet na elke onveilige vrijpartij meteen zwanger.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 12:35
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
heb je inmiddels al getest? of is het daar te vroeg voor? (sorry heb t hele andere topic niet meer gevolgd) anders zou ik daar eens mee beginnen en als het te vroeg is op de dag dat je ongi zou worden .... maar je maakt jezelf hartstikke gek nu en dat misschien wel helemaal voor niks ook!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 16:34
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 21-01-2004 @ 13:35:
heb je inmiddels al getest? of is het daar te vroeg voor? (sorry heb t hele andere topic niet meer gevolgd) anders zou ik daar eens mee beginnen en als het te vroeg is op de dag dat je ongi zou worden .... maar je maakt jezelf hartstikke gek nu en dat misschien wel helemaal voor niks ook!
Nee, gaat ik morgen misschien doen.....maar echt zin heeft dat niet, t kan best zijn dat als ik over 3 weken een test doe ik alsnog zwanger blijj...t kan nl zijn dat de hormonen van zwangerschap in de eerste paar dagen nog niet in je urine te zien zijn....dus kan zo'n test beter later doen, dan weet ik t zeker voordat ik opgelucht ben om niks.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 21-01-2004 @ 17:34:
Nee, gaat ik morgen misschien doen.....maar echt zin heeft dat niet, t kan best zijn dat als ik over 3 weken een test doe ik alsnog zwanger blijj...t kan nl zijn dat de hormonen van zwangerschap in de eerste paar dagen nog niet in je urine te zien zijn....dus kan zo'n test beter later doen, dan weet ik t zeker voordat ik opgelucht ben om niks.
Ben je al bij je huisarts geweest en heb je hem/haar al om advies gevraagd? In je andere topic heb ik twee links gegeven, je kunt er beter vroeg dan laat bij zijn. Morningafterpil had nog net gekunt toen je die andere topic opende, dat ene spiraaltje had vandaag nog net gekunt, zorg dat je met de rest niet ook te laat bent en het straks toch misschien op een abortus aankomt.

VRAAG EEN DOKTER OM ADVIES!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 20-01-2004 @ 18:12:
Wat vinden jullie? Is een abortus spiritueel gezien hetzelfde als een overtijdbehandeling (=leegzuigen van je baarmoeder)? Of is het minder erg?
Hoe moeten wij dat weten? Wij kennen niet alle ins en outs van jouw persoonlijke levensovertuiging. Het enige waar ik me op kan baseren is de achterliggende gedachte waarop veel gelovigen zich baseren bij het afwijzen van abortus. De gedachte is dat zodra nieuw leven éenmaal is begonnen, je dat niet meer mag afbreken. In die leer mag je dus geen enkele handeling verrichten ná bevruchting.

Ik wil echt niet hard overkomen, maar dit is een mooie test om jezelf eens op de proef te stellen, hoe ongelukkig de situatie misschien ook. Het is jouw beslissing, jouw lichaam en jouw kindje. Je zult er zelf uit moeten zien te komen: wil je dat (eventuele) kind ter wereld laten komen, ongewenst, toekomstplannen in de war sturend, omdat je zelf vindt dat je het niet weg mag halen? Of breek je de (eventuele) zwangerschap af, op wat voor manier dan ook, omdat je toch voor jezelf kiest?

Ik zou mijn beslissing in zo'n zaak niet laten afhangen van de mening van een stelletje anonymi op een forum, met alle respect
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 17:10
Verwijderd
Je kunt beter zeggen dat je waarschijnlijk niet zwanger bent ipv aan te nemen dat dat wel zo is. 4 uur later na de pil ingenomen te hebben overgeven, dat is heus niet zo erg. Een uurtje erna wel. Dat is dus 1 reden. Verder eindigt 50% van alle zwangerschappen in een miskraam (meestal tijdens de eerste 2 weken zodat heel veel vrouwen geeneens geweten hebben dat ze zwanger zijn.) En trouwens: 1 keer onveilig vrijen betekent niet meteen dat je zwanger bent.

Ik vraag me af waarom jij het dan meteen aanneemt en als het ware paniek loopt te zaaien. Doe eerst een test, die zijn namelijk WEL betrouwbaar. En als je het al aannam dan vraag ik me af waarom je geen morning-after pil gehaald hebt.

Als je wel zwanger bent dan is het JOUW keuze wat je doet, daar hebben wij niets mee te maken. Ik vind een overtijdbehandeling trouwens hetzelfde als abortus; alleen schijnt een abortus emotioneel EN lichamelijk zwaarder te zijn. Ik vind abortus een goede oplossing bij een vergissing of een verkrachting ofzo, maar niet bij naieve personen als jij. Dan vind ik het gewoon moord.

Als je ervoor kiest het te houden dan hoop ik van harte dat je je kind een goed leven gunt. En niet dat het de schuld krijgt van alles en vooral niet van het feit dat jij eventueel tegen abortus bent omdat je denkt dat je daarvoor gestraft wordt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 17:13
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 21-01-2004 @ 18:10:
Ik vind abortus een goede oplossing bij een vergissing of een verkrachting ofzo, maar niet bij naieve personen als jij. Dan vind ik het gewoon moord.
Waarom is het dan ineens wel moord...? Je doet toch precies hetzelfde? 't lijkt mij niet meer of minder moord dan in een andere situatie.

Ik vind het erger dat iemand een kind zou 'moeten' houden terwijl je het niet wilt/kunt, alleen omdat je naief zou zijn... Dat gaat dan tenkoste van het kind en dat lijkt me niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 17:19
Verwijderd
Tsja, heb ik verkeerd geformuleerd, dat andere is dan idd ook moord. Toch ben ik daar dan niet tegen en als iemand naief is wel.

Het weg laten halen is dan misschien wel beter dan je kind een slecht leven gunnen, daarom hoop ik dat dat niet gebeurt (omdat TS tegen abortus is uit eigen belang: namelijk dat ze gestraft zou worden). Ik zei trouwens nergens dat het niet MAG.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 22:12
mammie_yvonneke
Avatar van mammie_yvonneke
mammie_yvonneke is offline
Citaat:
Dark Angel schreef op 20-01-2004 @ 19:37:
'Je daar vaak voor gestraft word"

Stel je bent zwanger. Er groeit een klompje cellen in jou. Voorlopig - de eerste 4 maanden ofzo - is het alleen dat. Een klompje cellen. Het voelt niet, het denkt niet, het heeft geen bewustzijn. Is dat klompje cellen, dat zich nog niet eens bewust is van z'n eigen bestaan, dat het nooit zal merken als je besluit het niet verder te laten groeien, is dat werkelijk belangrijker dan het levensgeluk van een wezen dat al *wel* voelt en denkt en bewustzijn heeft? Is dat klompje cellen belangrijker als jou leven?
Met 12 weken is het al een mini mensje met alles erop en eraan.
Dat klompje cellen word jou leven, zo kan je het ook zien...Dat klompje cellen is een klein mensje dat jou als het 1 jaar is Mama noemt, en je vriend papa...Die je knuffelt, en je kusjes geeft, en die van je houd, en jij van hem/haar!!
__________________
Mama van Jennifer, 26-02-2003. Sinds januari 2004 gestopt met de pil, en bezig voor een 2e wondertje
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 09:05
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Ehm... is er ook nog iemand die aan de Morning Afterpil denkt?? Daar is het nu een beetje laat voor inderdaad, maar waarom heb je die niet gelijk gehaald?? En als je nou weet dat je diarree gehad hebt, waarom gebruik je dan in vredesnaam geen comdoom???

ABORTUS = MOORD
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 09:17
Verwijderd
Citaat:
merijn schreef op 24-01-2004 @ 10:05:
Ehm... is er ook nog iemand die aan de Morning Afterpil denkt??
Daar is al aangedacht in de vorige topics, zelfs aan een morning after spiraaltje (of hoe dat ding ook heten mag), nu is het daar idd te laat voor, dus heeft het ook weinig zin om er nu nog mee aan te komen, denk ik. Die optie is er nu niet meer.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 09:22
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Ik weet wel dat die optie er nu niet meer is, maar het was alleen bedoeld om de mensen hier daar even aan te helpen herrinneren zodat ze er in het vervolg wel aan denken.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:40
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
merijn schreef op 24-01-2004 @ 10:05:
Ehm... is er ook nog iemand die aan de Morning Afterpil denkt?? Daar is het nu een beetje laat voor inderdaad, maar waarom heb je die niet gelijk gehaald?? En als je nou weet dat je diarree gehad hebt, waarom gebruik je dan in vredesnaam geen comdoom???

ABORTUS = MOORD
Omdat in mijn bijsluter niet stond dat diarree gevaarlijk kon zijn, daarom (staat alleen iets over overgeven).....zelf twijfelde ik een beetje, vandaar dat we het wel iets voorzichtiger hebben gedaan (voor t zingen de kerk uit).
Pas later op t internet kwam ik erachter dat diarree WEL echt net zo gevaarlijk kan zijn als overgeven..maarja in mijn bijsluiter staat dat dus niet
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:42
Verwijderd
Misschien kun je volgende keer als je twijfelt beter ook een condoom gebruiken of het niet doen? Dan zit je niet met deze onzekerheid. (Met 'voor 't zingen de kerk uit' vind ik je eerlijk gezegd idd wel een beetje naďef...ook daar kan je zwanger van raken, zoals je zelf ook weet.)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:51
Verwijderd
*zucht*
't Is je al zo vaak verteld dat je waarschijnlijk niet eens zwanger bent, doe nou in of na je stopweek een test en kijk dan eens verder. Ik heb hetzelfde gehad als jij (diarree, seks, condoom geknapt) en ik ben absoluut niet zwanger. Je moet echt afgrijselijke diarree hebben wil de pil onveilig worden en vervolgens moet je dan ook nog net seks hebben op het moment dat je vruchtbaar bent en dan moet je ook nog zwanger worden... en ik sla nog stappen over ook...

Dus: Ga nu gewoon een TEST doen, of ga naar je HUISARTS en kijk dan eens verder. Er nu van uit gaan dat je zwanger bent is nogal zinloos, want die kans is errrug klein.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 24-01-2004 @ 18:40:
Omdat in mijn bijsluter niet stond dat diarree gevaarlijk kon zijn, daarom (staat alleen iets over overgeven).....zelf twijfelde ik een beetje, vandaar dat we het wel iets voorzichtiger hebben gedaan (voor t zingen de kerk uit).
Pas later op t internet kwam ik erachter dat diarree WEL echt net zo gevaarlijk kan zijn als overgeven..maarja in mijn bijsluiter staat dat dus niet
...en je vertrouwt internet meer dan je bijsluiter?

Als je diarree zo erg is dat je pil onveilig wordt ervan, dan moet je echt wel naar het ziekenhuis he. Dan ben je ontzettend gauw uitgedroogd.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
merijn schreef op 24-01-2004 @ 10:05:
ABORTUS = MOORD
Vlees is moord, melk is moord, Smarties eten is moord en forummen veroorzaakt kanker
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 19:11
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-01-2004 @ 19:53:
Vlees is moord, melk is moord, Smarties eten is moord en forummen veroorzaakt kanker
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 19:20
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 24-01-2004 @ 19:11:
...en je vertrouwt internet meer dan je bijsluiter?

Als je diarree zo erg is dat je pil onveilig wordt ervan, dan moet je echt wel naar het ziekenhuis he. Dan ben je ontzettend gauw uitgedroogd.
t was geen supererge diarree (denk ik, weet ik veel)...1e keer was na 1,25 uur na het innemen....was gewoon slappe poep zeg maar na het korstondig hebben van krampen en gerommel in mn buik gedurende het kwartier dat ik van de trein naar mn bestemming liep.
2e keer (3 uur na innemen) was het ook gewoon slappe poep, maar dan wel erger...t deed helse pijn aan mn reet, had echt het idee dat mn anus wegschroeide ....heb ongeveer een kwartier op de plee doorgebracht met meerdere flatsen die eruit kwamen en met helse pijn aan mn reet en buikkrampen.....daarna was t over. Nouja over, ik ben in ieder geval niet meer gaan poepen, ook al had ik nog wel een klein beetje last van krampen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 24-01-2004 @ 20:20:
t was geen supererge diarree (denk ik, weet ik veel)...1e keer was na 1,25 uur na het innemen....was gewoon slappe poep zeg maar na het korstondig hebben van krampen en gerommel in mn buik gedurende het kwartier dat ik van de trein naar mn bestemming liep.
2e keer (3 uur na innemen) was het ook gewoon slappe poep, maar dan wel erger...t deed helse pijn aan mn reet, had echt het idee dat mn anus wegschroeide ....heb ongeveer een kwartier op de plee doorgebracht met meerdere flatsen die eruit kwamen en met helse pijn aan mn reet en buikkrampen.....daarna was t over. Nouja over, ik ben in ieder geval niet meer gaan poepen, ook al had ik nog wel een klein beetje last van krampen.
Mja, de pil wordt erg snel opgenomen, en je moet echt reusachtige diarree hebben wil die er dus zo uit flatsen zónder opgenomen te worden (echt dat 't er uit spuit dus ). Ik heb hetzelfde gehad als jij, en ben niet zwanger... Dus doe maar gewoon rustig, slik gewoon je pil door, en doe in je stopweek of erna (wanneer het dus kan volgens zo'n test) een test. Stressen helpt helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 16:41
Fleurrr
Fleurrr is offline
Klopt niet helemaal wat je zegt hoor, de kans dat je zwanger bent is helemaal niet zo groot. Als ik jou was zou ik de pilstrip gewoon afmaken. kijk anders even op : http://www.anticonceptie.nl/consumen...sp?pilvergeten
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 16:06
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
en heb je al getest eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 17:02
deesmees
Avatar van deesmees
deesmees is offline
maak je niet zo druk,kans is klein dat je zwanger bent en doe dan een test!

ik was zelf beetje bang,mn buik werd dikker,borsten pijnlijk en iets groter enz enz pil wel goed geslikt en alles en geen diarree en overgeven maar ik ben toch naar dokter gegaan test gedaan niet zwanger dus is gewoon vochtophoping door slikken van de pil

misschien zit je je wel druk te maken om helemaal niks !!!! (denk ik) en inderdaad als je op moment dat je seks had niet zeker was van de werking van de pil had je niet moeten seksen of condoom moeten gebruiken
__________________
make love not war!!!!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 15:07
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 26-01-2004 @ 17:06:
en heb je al getest eigenlijk?
Nee.....ik heb wel al een test in huis gehaald, maar testen kan ik nog niet....pas over een week of 2, 5 a 3....rond 10 februari ergens...
Ik kan het wel eerder doen, maar dan is de uitslag niet betrouwbaar omdat dat hormoon nog niet in je urine zit of nog niet genoeg....sowieso zou het nu volgens mij nog niet zichtbaar zijn...dus nu testen heeft absoluut geen zin.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 15:12
Verwijderd
Waarom ben je nog niet naar een dokter geweest?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 15:59
Verwijderd
Wat een onzin. Abortus is geen moord. Het is pas moord als het kind levensvatbaar is en tegen de tijd dat het dat is, mag je geen abortus meer plegen volgens de wet.

En naar een dokter gaan is idd de beste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 10:43
Verwijderd
Tegenwoordig zijn zwangerschapstests zo precies dat je na een dag al een betrouwbare test kunt doen. Dus doe niet zo eigenwijs en doe die test gewoon. Of koop anders een goeie.

Wanneer je in verwachting bent, gaat je lichaam het zwangerschapshormoon HCG (Humaan Chorian Gonadotrophine) aanmaken. Dit hormoon verschijnt dan ook in je urine. Een zwangerschapstest kan aantonen of dit hormoon wel of niet aanwezig is in je urine.
De meeste tests bestaan uit een stick die je in de urinestraal moet houden of in wat opgevangen urine kunt zetten. Na een minuut of twee heb je al uitsluitsel. Treft de test geen HCG in je urine aan (een negatief resultaat dus) dan ben je niet zwanger. De hedendaagse zwangerschapstesten zijn zo gevoelig en accuraat dat zij al vanaf de eerste dag dat je menstruatie uitblijft, de aanwezigheid van het zwangerschapshormoon in je urine kunnen aantonen


bron: http://www.zwangerworden.com/zwangerschapstest.htm
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 10:55
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
hou ons op de hoogte....
Veel sterkte in ieder geval!
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie verwerken abortus
AnNie! 16
21 23-09-2016 14:38
Lichaam & Gezondheid Het grote piltopic #20
Daantje_0705
500 02-12-2009 18:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het regeerakkoord
T_ID
244 03-03-2007 00:21
Lichaam & Gezondheid Het Grote Zwangerschapstopic
Bloem
500 05-11-2006 19:54
Lichaam & Gezondheid Even een vraagje voor een goede vriendin.
Mira Dos Santos
26 26-04-2004 22:35
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog
Verwijderd
52 19-11-2003 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.