Oud 06-12-2006, 22:28
flower2
flower2 is offline
hoe gebeurt da precies een mondeling examen,kheb
da nog nooit gedaan.wat soort vragen stellen die leerkrachten allemaal? thanxxxxxxxxxxxxxxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2006, 22:59
Verwijderd
Dat hangt af van het vak, het niveau dat je doet en het soort mondeling, he.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 23:00
flower2
flower2 is offline
ik ben in ASO heb 3 jaa rlatijn gevolgd nu
doe ik economie 4 u wiskune
en mijn enige mondelinge examen zal zijn die van frans
(ps kben nogal goe in frans)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 23:13
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Beter dan in Nederlands mag ik hopen..

Anyway, verschilt nogal per school, meestal moet je een onderwerp voorbereiden en daarover praten/discussiëren met medeleerlingen of de docent(en). Dus je kunt 't wel voorbereiden, maar het is geen presentatie ofzo, want je moet wel op elkaar ingaan, freestylen zeg maar.
Maar goed, vraag het even aan je docent, zou ik zeggen, die zal 't het beste weten.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 23:14
Verwijderd
Dan moet je waarschijnlijk een verhaaltje houden in het Frans. Dit kan gaan over een Franstalig boek dat je hebt moeten lezen, dan moet je een samenvatting en je mening geven enzo. Het kan ook gaan over een tekst uit bijvoorbeeld een krant of een tijdschrift, dan geef je ook een samenvatting en je mening. Soms moet het een gesprek zijn over een thema dat je pas krijgt als je mondeling begint. Dan krijg je bijvoorbeeld een blaadje waarop staat 'Je wil graag een schoolfeest organiseren en jouw doel is het overtuigen van de rector dat zo'n feest noodzakelijk is. Vertel over wat voor soort feest het moet zijn, waarom die er moet komen en hoe je de organisatie wil aanpakken.'

Verder weet ik niet wat ASO is maar ik hoop dat je Frans beter is dan je Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 23:14
flower2
flower2 is offline
ok bedankt
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 03:53
Verwijderd
Succes iig.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 12:58
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ASO is toch in Belgie?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 13:20
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik denk dat TS in België woont ja.
__________________
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 13:58
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
ASO is de Belgische tegenhanger van VWO. En wat betreft een mondeling; daarvan heb je twee types:

Bij de taalvakken heb je in het ASO normaalgezien elk jaar een mondeling punt. Dit kan op meerdere manieren voldaan worden: ofwel punten op je mondelinge prestaties (en/of presentaties) in de klas ofwel bij je examenperiode een mondeling examengedeelte. Daar moet je inderdaad meestal gewoon een verhaaltje kunnen vertellen (de leerkracht vraagt je dan bijvoorbeeld wat er de laatste week in het nieuws geweest is (kondigen ze meestal op voorhand wel aan), of wat je in de vakantie gedaan hebt of iets dergelijks), anderzijds kan het ook gaan over de teksten/boeken die je gelezen hebt of over onderwerpen die in de les besproken zijn geweest. Normaalgezien legt de leerkracht dit wel even uit in de les.

In de hogere jaren heb je meestal ook 'echte' mondelinge examens; hierbij stelt de leerkracht echt vragen over de leerstof. Dit kan zowel bij taalvakken als niet-taalvakken. Hierbij wordt dat op voorhand ook duidelijk vermeld (als je verder geen schriftelijk examen hebt, gaat je mondeling over de leerstof, trouwens). Het meest courante systeem in het ASO is dat je dan een bepaalde dag en een bepaald uur krijgt waarop je aanwezig moet zijn, je wordt binnengeroepen en je mag een of meerdere fiches met vragen (meestal een vijftal vragen, vaak heel open vragen) trekken. Dan heb je enkele minuten (15 tot 30 minuten, meestal) om een schriftelijke voorbereiding te maken. Ondertussen zit de persoon die voor je moest komen met de leerkracht zijn examen af te leggen. Na je voorbereidingstijd, komt de volgende binnen en mag jij je mondeling examen afleggen.

Als die mondeling examens je afschrikken, dan kan ik je een ding daarover zeggen. Langs een kant kan je op een mondeling examen niet al te veel sukkelen op een vraag; maar de leerkrachten zijn meestal heel hulpvaardig als ze merken dat je de stof goed beheerst maar niet de perfecte terminologie gebruikt. Zorg er dus voor dat je geen gigantische afleidingen meer moet doen zoals op een schriftelijk examen nodig is; maar daarnaast hoef je niet zo veel te schrijven zodat je met een beetje mondelinge vaardigheden je boodschap veel beter kan overbrengen dan op een schriftelijk examen. Als je leerkracht bij een bepaalde vraag dus een bepaald antwoord wilt horen, zal die dat tijdens je examen ook zeggen. Bij een schriftelijk zou het gewoon een streep zijn door je antwoord.

Wat leerkrachten dus meestal kunnen doen is je met extra vragen in de richting van het juiste antwoord sturen (als jouw antwoord de verkeerde richting uitgaat), of je een bijvraag stellen die je test op je diepere inzicht en kennis van het vak (om uit te sluiten dat je alles gewoon van buiten zou geleerd hebben).

Zelf heb ik (vanuit een wetenschappelijke richting) mondeling gehad voor Nederlands, Engels, biologie en geschiedenis. Bij die laatste twee moet je echt gewoon weten waarmee je bezig bent: met van buiten blokken ga je niet zo'n hoge punten halen, want een bijvraagje op inzicht en je ligt er. Aan van buiten blokken heb je daar dus weinig mee; je moet echt op inzicht werken; zeker bij geschiedenis vond ik dat zelf een moeilijke opgave (daar komt bij dat je bij geschiedenis ook nog wat data en namen gewoon van buiten moet kennen). Mijn tip voor geschiedenis (zeker bij een mondeling) is dus: heel goed alles leren, elk extra detail dat je kan aanhalen is een pluspuntje als je de grote lijnen kent (want details tonen aan dat je bezig geweest bent met de leerstof).

Maar die echte mondelinge examens doen ze meestal pas in het 5e of 6e (als voorbereiding op universiteit waar je voor heel wat vakken mondeling kan hebben (ook voor wiskunde bijvoorbeeld, als dat een van je hoofdvakken is)).

Verder nog een algemene tip voor je mondeling examens: mocht je ooit in conflict liggen met de leerkacht bij wie je mondeling moet doen (wat sowieso geen slim idee is, maar in sommige gevallen ligt dat niet per se aan jezelf), onthoud dan dat je het recht hebt op een zogenaamde bijzitter (soms is die sowieso aanwezig, meestal niet). Dit is een andere leerkracht of personeelslid die bij het mondeling aanwezig is om ervoor te zorgen dat die andere leerkracht je niet kan buizen door je conflict (natuurlijk nog wel als je niet kan antwoorden op zijn vragen of als je verkeerde antwoorden geeft).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 14:37
flower2
flower2 is offline
bedankt illusion
je bent zcht zo hulpzaam geweest om op mijn vraag te antwoorden met daarbij een heel uitleg
kisssss
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 21:30
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
flower2 schreef op 09-12-2006 @ 14:37 :
bedankt illusion
je bent zcht zo hulpzaam geweest om op mijn vraag te antwoorden met daarbij een heel uitleg
kisssss
graag gedaan (trouwens, mijn nick is maar met 1 L, voor de moeilijkheid).

Wat mij betreft zijn mondelinge examens echt niet moeilijk, vaak geraak je er ook al door als je de indruk geeft alles goed te kennen, en als je dan niet slecht staat bij de leerkrachten is dat ook zeker een voordeel op een mondeling.

Voor de taalvakken is het natuurlijk wel cruciaal dat je de taal beheerst, maar zelfs als dat niet het geval is, kan je er toch nog goed doorzijn (het niveau van het Frans daalt met de jaren, leerkrachten houden daar ook wel rekening mee, hoor: ze kunnen geen ganse klassen buizen, zeker op een mondeling niet).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2012 bloopers, grappen en lachbuien rond de examens.
Duckdonkey
19 21-06-2012 23:58
VWO Oude Examens
Red Demo
9 17-05-2009 16:54
Eindexamens 2005 examens te moeilijk?
.Pure
94 12-06-2005 00:50
Psychologie Verwerken problemen rondom examens
Daantje_0705
18 10-04-2005 20:16
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen CITO examens Frans en Duits
robopij
5 01-02-2005 16:10
Eindexamens 2004 examens foetsie??!
annetjuh
1 12-06-2004 16:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.