Oud 03-05-2005, 19:18
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Vitiligo is een vrij onschuldige, maar vaak esthetisch storende aandoening waarbij de huid en ook het haar pigment verliezen. Dit ontstaat door het verdwijnen van de pigmentcellen in de huid. Ongeveer 1 procent van de bevolking lijdt aan vitiligo.
Vitiligoplekken zijn wit van kleur: alle pigment is er uit verdwenen. Kenmerkend is ook een scherpe begrenzing met de normale huid.
De plekken variëren in grootte en vorm; zij kunnen zich geleidelijk uitbreiden en hebben vaak een rand die donkerder is dan de normale huid.
Vitiligoplekken vindt men vaak rondom lichaamsopeningen en in de lichaamsplooien bij de geslachtsorganen, op drukplaatsen, op handen en voeten, op plaatsen van herhaald trauma (letsel) en in het gelaat. Haren die groeien in vitiligoplekken zijn meestal wit.
Naast het esthetisch aspect kunnen vitiligoplekken, door het ontbreken van het tegen de zon beschermend pigment, zeer gemakkelijk verbranden in de zon. Mensen met vitiligo moeten de aangetaste huiddelen dan ook extra beschermen tegen de zon met kledij of een aangepaste zonnebeschermingsproduct om ernstige verbranding te voorkomen.

Voor foto's: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...ink&lk_id=1395

Voor meer informatie: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=1025

Heeft iemand dit? Is er iemand die een behandeling hiervoor heeft ondergaan? Hoe is dit gegaan? Wat voor behandeling? Hoe ver is het nu bij jou?

Ik ben benieuwd, maar verwacht eigenlijk niet echt dat iemand dit heeft. Maar goed, ik hoop van wel, want ik ben benieuwd.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 19:20
Verwijderd
Waarom verwacht je dat niemand het heeft? Ik ken nu al 2 mensen die het hebben...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 19:22
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
bugge schreef op 03-05-2005 @ 20:20 :
Waarom verwacht je dat niemand het heeft? Ik ken nu al 2 mensen die het hebben...
Oh. ik ken niemand (behalve mijn moeder en misschien mezelf) en niemand heeft er ooit van gehoord als ik er naar vraag.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 20:34
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
m'n nichtje heeft het. ze is nu 12, er is een kans dat het verdwijnt in de puberteit. ze heeft wel behandelingen ondergaan geloof ik, maar dat hielp niet. m'n tante is nog naar een paranormaal begaafde man geweest, het lijkt nu wel minder te worden, maar er is natuurlijk geen causaal verband te leggen...
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 21:39
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 03-05-2005 @ 21:34 :
m'n nichtje heeft het. ze is nu 12, er is een kans dat het verdwijnt in de puberteit. ze heeft wel behandelingen ondergaan geloof ik, maar dat hielp niet. m'n tante is nog naar een paranormaal begaafde man geweest, het lijkt nu wel minder te worden, maar er is natuurlijk geen causaal verband te leggen...
Weet je wat voor behandelingen je nichtje heeft gehad?
Dat paranormale is wel interessant, maar iets dat ik denk ik niet zou kiezen. Ik vertrouw daar niet zo op, hoewel het wel de minst risicovolle behandeling is denk ik .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 21:42
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
De eerste site doet het hier niet.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 21:44
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-05-2005 @ 22:42 :
De eerste site doet het hier niet.
Nee, heel slecht, pas na 5 minuten ofzo. Uiteindelijk kreeg ik de plaatjes wel te zien. Anders kun je hier kijken.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 09:25
MoonWolf
Avatar van MoonWolf
MoonWolf is offline
Een (oud)vriendin van mij heeft het ook. Bij haar trok het op een gegeven moment gewoon steeds verder weg. Zag ze in de witte vlekken aan de randjes langzaam kleurpigment stipjes komen en dat werden er steeds meer.
Ze heeft volgens mij geen therapie/medicijnen gehad maar het ging gewoon vanzelf een beetje weg.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 09:32
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
ekki schreef op 03-05-2005 @ 22:39 :
Weet je wat voor behandelingen je nichtje heeft gehad?
Dat paranormale is wel interessant, maar iets dat ik denk ik niet zou kiezen. Ik vertrouw daar niet zo op, hoewel het wel de minst risicovolle behandeling is denk ik .
ik weet niet wat voor behandelingen het zijn geweest... sorry

en dat paranormale; m'n tante wil gewoon álles geprobeerd hebben zodat ze later niet denkt 'had ik nu toch maar dit of dat geprobeerd'.
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 11:01
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ekki schreef op 03-05-2005 @ 22:39 :
Ik vertrouw daar niet zo op, hoewel het wel de minst risicovolle behandeling is denk ik .
Het is wel zaak een goede paranormaal genezer te treffen.. Ik ben van mening dat een verkeerde 'genezer' wellicht een nadelig effect er op kan hebben..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 11:33
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 03-05-2005 @ 22:39 :
Ik vertrouw daar niet zo op, hoewel het wel de minst risicovolle behandeling is denk ik .
Totdat je professor Nassim treft, die je voor tweeduizend euro een flesje slaolie meegeeft.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 17:38
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Snees schreef op 04-05-2005 @ 12:33 :
Totdat je professor Nassim treft, die je voor tweeduizend euro een flesje slaolie meegeeft.
haha, ja, ik kan het proberen .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 10:57
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Kan je voor deze ziekte eigenlijk behandeld worden en gaat het ooit over?
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:46
Kabouter
Kabouter is offline
Ik het het. Onder mijn oksels, en in mijn decolote. (schrijf je dat zo?? )

Ik denk ook dat ik het rond mijn ogen heb, maar dat valt niet echt op, dat zie ik zelf denk ik alleen.

Ik heb lichtherapie gehad. En zalf. Het hielp niet, en ik erger me er eigelijk niet echt aan. Dus ik doe er nu niets meer mee.
__________________
Smile and the world smiles with you!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:27
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Tsu schreef op 06-05-2005 @ 11:57 :
Kan je voor deze ziekte eigenlijk behandeld worden en gaat het ooit over?
De ziekte zelf gaat soms spontaan 'over' bij mensen (in de vorm van dat hun vlekken verdwijnen) en het kan ook gebeuren dat er geen nieuwe vlekken bijkomen en de bestaande niet groter worden. Maar over het algemeen kom je er niet echt vanaf. De behandeling bestaat uit bijvoorbeeld lichttherapie, daarmee kunnen de vlekken afnemen of zelfs verdwijnen, maar als je daarmee stopt, kunnen ze ook weer terug komen.

Wanneer het ontstaan van vlekken is gestopt, bestaat er ook een huidtransplantatie-behandeling, maar hier weet ik het fijne niet van.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:30
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-05-2005 @ 13:27 :
De ziekte zelf gaat soms spontaan 'over' bij mensen (in de vorm van dat hun vlekken verdwijnen) en het kan ook gebeuren dat er geen nieuwe vlekken bijkomen en de bestaande niet groter worden. Maar over het algemeen kom je er niet echt vanaf. De behandeling bestaat uit bijvoorbeeld lichttherapie, daarmee kunnen de vlekken afnemen of zelfs verdwijnen, maar als je daarmee stopt, kunnen ze ook weer terug komen.

Wanneer het ontstaan van vlekken is gestopt, bestaat er ook een huidtransplantatie-behandeling, maar hier weet ik het fijne niet van.

hmmm ok, wel interessant op zich. Jij weer er best wel veel van Is zoiets ook genetisch bepaald? Of dat niet?
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:31
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Kabouter schreef op 06-05-2005 @ 12:46 :
Ik het het. Onder mijn oksels, en in mijn decolote. (schrijf je dat zo?? )

Ik denk ook dat ik het rond mijn ogen heb, maar dat valt niet echt op, dat zie ik zelf denk ik alleen.

Ik heb lichtherapie gehad. En zalf. Het hielp niet, en ik erger me er eigelijk niet echt aan. Dus ik doe er nu niets meer mee.
Is het bij jou de laatste tijd erger geworden? Of blijft het stabiel?

Onder mijn oksels zou ik ook niet zo erg vinden, maar in m'n gezicht en op m'n handen vind ik niet zo leuk. Ik heb het nu bij 1 oog (diagnose is nog niet gesteld, ik denk het zelf) en ik zou het niet zo leuk vinden als het zich verder uit zou breiden (wat uiteraard waarschijnlijk wel gebeurt). Sowieso voor de 'aanblik' niet, maar ook dat ik dan altijd uit moet kijken met de zon in mijn gezicht en dergelijke. Ik vind dat ik het redelijk goed zie, anderen zien het ook wel, maar het valt denk ik niet direct op. En ik vermoed dat er een plekje bij mijn mond aan het ontstaan is.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:32
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Tsu schreef op 06-05-2005 @ 13:30 :
hmmm ok, wel interessant op zich. Jij weer er best wel veel van Is zoiets ook genetisch bepaald? Of dat niet?
M'n moeder heeft het ook en ik heb me de laatste dagen even geinformeerd op internet .

Het is in zoverre genetisch bepaald dat 3 - 7 van de 100 mensen waarvan een ouder vitiligo heeft, ook vitiligo krijgt. Ik las ook dat als het ergens in de familie voorkomt, dat je het ook kunt krijgen (is iets waar dermatologen ook naar vragen).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:37
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-05-2005 @ 13:32 :
M'n moeder heeft het ook en ik heb me de laatste dagen even geinformeerd op internet .

Het is in zoverre genetisch bepaald dat 3 - 7 van de 100 mensen waarvan een ouder vitiligo heeft, ook vitiligo krijgt. Ik las ook dat als het ergens in de familie voorkomt, dat je het ook kunt krijgen (is iets waar dermatologen ook naar vragen).

hmmm ja, want ik heb ook een soort van vlekken op mijn onderrug, maar heb ik iets van 2 jaar ofzo. Het zijn meer kleine vlekjes die verder ook niet gegroeid zijn of iets dergelijks. Het zat eerst ook op mijn buik, maar dat is weggetrokken.
Maar ik weet niet zeker of ik die huidziekte dan ook echt heb...

Ik ga sowieso binnekort ff langs de dokter die me dan kan doorsturen naar de dermatoloog, dan weet ik zeker wat het is.

Maar wat denk jij dat het kan zijn?
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:57
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Tsu schreef op 06-05-2005 @ 13:37 :
hmmm ja, want ik heb ook een soort van vlekken op mijn onderrug, maar heb ik iets van 2 jaar ofzo. Het zijn meer kleine vlekjes die verder ook niet gegroeid zijn of iets dergelijks. Het zat eerst ook op mijn buik, maar dat is weggetrokken.
Maar ik weet niet zeker of ik die huidziekte dan ook echt heb...

Ik ga sowieso binnekort ff langs de dokter die me dan kan doorsturen naar de dermatoloog, dan weet ik zeker wat het is.

Maar wat denk jij dat het kan zijn?
Ik heb geen idee, zit er helemaal geen pigment in die vlekken?

Het begon bij mij al best lang geleden: er kwamen witte kringen rond moedervlekken en uiteindelijk werden een aantal helemaal wit. Ik las zojuist dat dit een 'voorteken' kan zijn van vitiligo. Terwijl ik dat eigenlijk niet verwacht had, want het zijn ander soort vlekken.

Als je wilt weten wat je voor vlekken hebt zou ik inderdaad naar de huisarts gaan. Je kunt er beter te vroeg bij zijn dan te laat?
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 14:09
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
ekki schreef op 03-05-2005 @ 20:18 :

Heeft iemand dit? Is er iemand die een behandeling hiervoor heeft ondergaan? Hoe is dit gegaan? Wat voor behandeling? Hoe ver is het nu bij jou?

Ik ben benieuwd, maar verwacht eigenlijk niet echt dat iemand dit heeft. Maar goed, ik hoop van wel, want ik ben benieuwd.
zowel mn broertje als een vriend van me hebben het.

Bj mijn broertje is he tna een uv-behandeling weer weggegaan en die vriend van mij, is bijna helemaal wit geworden, dus zie je het niet eens meer.

Ik kende ook een jongen die het op zn hoofd had, met als gevolg dat ie wit haar kreeg

en vitiligo is alles behalve vrij onschuldig Mensnen met vitilogo verbranden sneller, en hebben een grotere risico huidkanker te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 14:38
Tsu
Avatar van Tsu
Tsu is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-05-2005 @ 13:57 :
Ik heb geen idee, zit er helemaal geen pigment in die vlekken?

Het begon bij mij al best lang geleden: er kwamen witte kringen rond moedervlekken en uiteindelijk werden een aantal helemaal wit. Ik las zojuist dat dit een 'voorteken' kan zijn van vitiligo. Terwijl ik dat eigenlijk niet verwacht had, want het zijn ander soort vlekken.

Als je wilt weten wat je voor vlekken hebt zou ik inderdaad naar de huisarts gaan. Je kunt er beter te vroeg bij zijn dan te laat?

hmmm nee het zijn gewoon kleine witte vlekjes die soms een ovale vorm hebben.

Maar inderdaad, ik ga gewoon ff langs de dokter, dan weet ik ook meteen wat het precies is.

Maar heb jij het al sinds je klein bent? Want ik vraag me af, wanneer je er kans op hebt.
__________________
Ei-hoofd | Snotjong | Fucking Poser | If only I could be as cool as you| If we compete we don't complete| Bladluis 4 life
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 15:17
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Tsu schreef op 06-05-2005 @ 15:38 :
hmmm nee het zijn gewoon kleine witte vlekjes die soms een ovale vorm hebben.

Maar inderdaad, ik ga gewoon ff langs de dokter, dan weet ik ook meteen wat het precies is.

Maar heb jij het al sinds je klein bent? Want ik vraag me af, wanneer je er kans op hebt.
Euh... nee, ik ontdekte het pas op mijn 22e verjaardag (nu precies een week geleden). De witte vlekken rond een moedervlek had ik al langer (5 jaar?). 50% van de mensen die het krijgt, krijgt het voor de 20e verjaardag, 75% ofzoiets voor de 30e verjaardag.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 15:26
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-05-2005 @ 15:09 :
Bj mijn broertje is he tna een uv-behandeling weer weggegaan en die vriend van mij, is bijna helemaal wit geworden, dus zie je het niet eens meer.
Had hij al veel vlekken? En waar zaten deze ongeveer?

Citaat:
Ik kende ook een jongen die het op zn hoofd had, met als gevolg dat ie wit haar kreeg
Ja, dat hoop ik dus niet, dat ik dat krijg. Dat is namelijk ook met make-up niet te verbergen .

Citaat:
en vitiligo is alles behalve vrij onschuldig Mensnen met vitilogo verbranden sneller, en hebben een grotere risico huidkanker te krijgen.
Ja, dat is wel zo, maar daar kun je jezelf wel een beetje voor beschermen. De vergrote kans op huidkanker komt door de grotere kans op verbranden, niet door de 'ziekte' zelf.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 16:12
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-05-2005 @ 16:26 :
Had hij al veel vlekken? En waar zaten deze ongeveer?
Niet zo heel veel, voornamelijk op zn rug. Tis niet helemaal weg, maar zegmaar zo goed als weg.

Citaat:
ekki schreef op 06-05-2005 @ 16:26 :
Ja, dat hoop ik dus niet, dat ik dat krijg. Dat is namelijk ook met make-up niet te verbergen .
Naja, die kans is niet al te groot. En opzich is een wit lokje toch ook stijlvol

Citaat:
ekki schreef op 06-05-2005 @ 16:26 :
Ja, dat is wel zo, maar daar kun je jezelf wel een beetje voor beschermen. De vergrote kans op huidkanker komt door de grotere kans op verbranden, niet door de 'ziekte' zelf.
ja dat bedoelde ik
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 16:19
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 06-05-2005 @ 17:12 :
Niet zo heel veel, voornamelijk op zn rug. Tis niet helemaal weg, maar zegmaar zo goed als weg.
Mooi , goed resultaat.

Citaat:
Naja, die kans is niet al te groot. En opzich is een wit lokje toch ook stijlvol
Ja, dat is waar . Maar liever als ik het zelf doe.
Overigens las ik ergens dat verf een trigger is voor vitiligo. Ik heb een paar maanden geleden mijn haar laten verven (februari), misschien is het toen wel begonnen (afgezien van dat moedervlekgebeuren dan). Ik laat iig nooit meer m'n haar verven. Jammer, want ik heb een suffe kleur.

Citaat:
ja dat bedoelde ik
K, dan hebben we het over hetzelfde . Trouwens wel jammer als ik meer zou moeten opletten, is niet zo handig, ik ben niet zo strikt in smeren enzo.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid pigment
roosje4ever
3 30-01-2010 22:13
Lichaam & Gezondheid Witte vlekken op huid
Rosie
23 04-06-2003 07:30
Lichaam & Gezondheid littekens + lente/zomer
framboosje
53 13-03-2003 08:21
Verhalen & Gedichten Diverse Gedichten
Yamyam
8 09-09-2002 18:03
Lifestyle "witte negers" ?
a new noise
164 12-07-2002 17:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Michael Jackson wil 'zwarter' worden...
PrackaH
31 18-02-2002 17:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.