Oud 01-04-2016, 19:21
bakjevla.
Avatar van bakjevla.
bakjevla. is offline
Hey,

Laatst kregen wij van onze scheikunde leraar een opdracht waarbij we een reactievergelijking van de oxidatie van ijzer moesten maken. Hierbij werd ook magnesium geoxideerd. Hij vertelde dat een oxidatie gewoon een verbranding is, dus dan zou je vóór de reactie O2 krijgen en na de reactie H2O en CO2.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar liep tegen een probleem aan.

Fe + Mg + O2 → Fe2O3 + MgO + H2O + CO2
Hierbij heb je voor de reactie geen koolstof en waterstof

Kan iemand mij vertellen hoe je zo'n reactievergelijking opstelt? Het kloppend maken en omrekenen kan ik zelf wel.
(Als iemand mij zou kunnen vertellen waarom magnesium betrokken is bij de oxidatie van ijzer zou dat ook heel fijn zijn )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2016, 22:09
Martinnnn
Avatar van Martinnnn
Martinnnn is offline
mathfreak naamzoek
__________________
We were born to be real, not to be perfect.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2016, 11:50
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Je krijgt alleen kooldioxide en water als verbrandingsproduct bij een verbinding die zowel koolstof als waterstof bevat. Aangezien dat bij ijzer en magnesium niet het geval is krijg je na de pijl dus alleen Fe2O3 en MgO. Als eerste aanzet voor de reactievergelijking geeft dit Fe+Mg+O2→Fe2O3+MgO. Je hebt nu links 1 ijzeratoom en rechts 2, dus je gaat uit van 2Fe. Links heb je 2 zuurstofatomen en rechts 4, dus je gaat uit van 2O2. Dit geeft als uiteindelijke reactievergelijking 2Fe+Mg+2O2→Fe2O3+MgO.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 02-04-2016 om 17:36.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2016, 19:02
bakjevla.
Avatar van bakjevla.
bakjevla. is offline
Citaat:
Je krijgt alleen kooldioxide en water als verbrandingsproduct bij een verbinding die zowel koolstof als waterstof bevat. Aangezien dat bij ijzer en magnesium niet het geval is krijg je na de pijl dus alleen Fe2O3 en MgO. Als eerste aanzet voor de reactievergelijking geeft dit Fe+Mg+O2→Fe2O3+MgO. Je hebt nu links 1 ijzeratoom en rechts 2, dus je gaat uit van 2Fe. Links heb je 2 zuurstofatomen en rechts 4, dus je gaat uit van 2O2. Dit geeft als uiteindelijke reactievergelijking 2Fe+Mg+2O2→Fe2O3+MgO.
Heel erg bedankt! Heeft me zeker geholpen, dit vergeet ik nooit meer
Met citaat reageren
Oud 02-04-2016, 19:31
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Heel erg bedankt! Heeft me zeker geholpen, dit vergeet ik nooit meer
Graag gedaan.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.