Oud 17-06-2001, 13:17
Secreet
Avatar van Secreet
Secreet is offline
ik vind het moeilijk doen met moeilijke woorden om het moeilijk te laten lijken.
zodat mensen het moeilijk kunnen snappen.

het is zo'n breed onderwerp, wanneer is het wel een wanneer geen literatuur dan?
__________________
www.new-avalon.nl & http://forum.new-avalon.nl -> Schrijvers en dichters site
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2001, 18:42
BlackLion
BlackLion is offline
li·te·ra·´tuur (de ~ (v.))

1 het geheel van de schriftelijke overlevering van een volk of een tijd => letteren, letterkunde, schone letteren
2 al wat over een bepaald vak of onderwerp geschreven is


dit zegt het woordenboek er van
__________________
Sometimes the only thing that is more dangerous than the question is an answer
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 18:42
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
ik heb het even op gezocht in Van Dale:

'letterkunst, kunst van lezen en schrijven'

...tja of je hier veel mee op schiet... nee niet echt

Ik vind het onderscheid tussen lectuur en literatuur zo vreemd: hoe kan je dat nou maken voor iedereen is dat toch anders?

...hmmz er klopt weer weinig van.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 18:43
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
BlackLion schreef:

dit zegt het woordenboek er van

wat een timing

__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 21:38
BlackLion
BlackLion is offline
Citaat:
rodina schreef:
wat een timing

Goed he
__________________
Sometimes the only thing that is more dangerous than the question is an answer
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 13:13
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
volgens mij is dat nou juist best wel een probleem....wanneer is iets wel of niet literatuur....daar zijn de meningen vaak nogal over verdeeld geloof ik, elke criticus of recensent heeft bijvoorbeeld ook zijn eigen literatuuropvatting.....ik heb laatst een stuk gelezen van een recensent die er heel veel waarde aan hecht of een boek wel met noodzaak geschreven was, of het nodig was dat de schrijver zijn emoties zo moest uiten.....hmmmm ja ik kan het niet echt uitleggen eigenlijk maar wat ik wel weet is dat als er op jou vraag één duidelijk antwoord was, dat er dan heelveel recensenten/criticussen etc. zonder werk zouden zitten!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 20:46
Sacha
Sacha is offline
Ik denk dat het ook iets te maken heeft met een dubbele bodem...Je hebt laat maar zeggen het verhaal, maar achter iedere gebeurtenis schuilt weer een symbolische betekenis, wat het eigenlijke verhaal is:-))

Als iemand dit nu nog volgt
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 10:32
haike
haike is offline
he?
__________________
Waarom school niet mag: School is moeten, Moeten is dwang, Dwang is slavernij, Slavernij is verboden. Dus school is VERBODEN.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 12:15
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
T is simpel....

Als het saai en stoffige boeken zijn die niemand wil lezen en vol onzinnige en onbegrijpbare woorden zit (de jeugt snapt niet wat kunst is) dan is het literatuur en moet voor school gelezen worden.

Hebben de boeken een vorm van spanning, sensatie, science fiction of wat dan ook in zich en is het boek in zn geheel te begrijpen DAN is het lectuur...... De scholen willen niet dat je je vermaakt tijdens het lezen van een boek.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 18:19
Secreet
Avatar van Secreet
Secreet is offline
keej als literatuur alles wat geschreven staat is, waarom staan er in een boekwinkel en in de bieb dan afdelingen literatuur?
__________________
www.new-avalon.nl & http://forum.new-avalon.nl -> Schrijvers en dichters site
Met citaat reageren
Oud 19-06-2001, 18:32
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Secreet schreef:
keej als literatuur alles wat geschreven staat is, waarom staan er in een boekwinkel en in de bieb dan afdelingen literatuur?
dat is de kast waar saaie boeken liggen voor saaie mensen....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 20-06-2001, 12:08
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
T is simpel....

Als het saai en stoffige boeken zijn die niemand wil lezen en vol onzinnige en onbegrijpbare woorden zit (de jeugt snapt niet wat kunst is) dan is het literatuur en moet voor school gelezen worden.

Hebben de boeken een vorm van spanning, sensatie, science fiction of wat dan ook in zich en is het boek in zn geheel te begrijpen DAN is het lectuur...... De scholen willen niet dat je je vermaakt tijdens het lezen van een boek.

Ach kom. Misschien dat sommige scholen strenger zijn dan anderen, maar het is niet zo raar als de meeste schlocky derderangs vodjes niet voor je lijst gelezen mogen worden.
Als je niet vermaakt wordt door "literatuur", dan ben je zelf nogal saai, of z'n minst kortzichtig. (Natuurlijk is veel "literatuur" saai, maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is, zijn er zat leuke/spannende/interessante boeken te vinden)

Lees bv. De donkere kamer van Damokles, Catch-22, The Catcher in the Rye, A Brave New World, A Hitchhiker's Guide to the Galaxy, of desnoods iets van Giphart. Allemaal reuze leuke/grappige/interessante boeken die iemand makkelijk op z'n lijst zou kunnen zetten.
(of, als je je docent wil laten schrikken, American Psycho )
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 22-06-2001, 10:21
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
is dat niet boeken die over het leven gaan en niet over bijv. 2 mensen die samen een probleem op moeten lossen, dieren verhalen, probleem boeken enz enz..
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 24-06-2001, 13:57
auxx
auxx is offline
als je er van gaat nadenken
Met citaat reageren
Oud 24-06-2001, 14:41
Soldaat Simeone
Soldaat Simeone is offline
Ik geloof dat Nederland het enige land is waar men onderscheid maakt tussen literatuur en lectuur.
Ik vind het maar een vaag begrip.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2001, 16:46
Ringmaster
Ringmaster is offline
Literatuur is de leer van het leven...that's it.
__________________
Kottonmouth Kings: how would life be, if the world smoke weed? Guaranteed there would be peace not greed!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2001, 09:59
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Ach kom. Misschien dat sommige scholen strenger zijn dan anderen, maar het is niet zo raar als de meeste schlocky derderangs vodjes niet voor je lijst gelezen mogen worden.
Als je niet vermaakt wordt door "literatuur", dan ben je zelf nogal saai, of z'n minst kortzichtig. (Natuurlijk is veel "literatuur" saai, maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is, zijn er zat leuke/spannende/interessante boeken te vinden)

Lees bv. De donkere kamer van Damokles, Catch-22, The Catcher in the Rye, A Brave New World, A Hitchhiker's Guide to the Galaxy, of desnoods iets van Giphart. Allemaal reuze leuke/grappige/interessante boeken die iemand makkelijk op z'n lijst zou kunnen zetten.
(of, als je je docent wil laten schrikken, American Psycho )
We hebben t hier toch over Nederlandse literatuur.... dan mag je geen naar t Nederlands vertaalde boeken lezen...

Niet dat t me eigenlijk nog boeit....
gem lees ik 1 boek per jaar.... Vorig jaar hebbik Het Jungel Boek, het Tweede Jungle Boel en Frank Herberts Duin gelezen... dit Jaar ga ik maar eens beginnen aan Duin Messias...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 00:34
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
We hebben t hier toch over Nederlandse literatuur.... dan mag je geen naar t Nederlands vertaalde boeken lezen...
Huh? Volgens mij word het woord Nederlands nergens genoemd. Maar goed, voor je Nederlandse lijst mag je geen vertaalde boeken lezen, nee. Maar waarom zou je dat ook doen?

Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Niet dat t me eigenlijk nog boeit....
gem lees ik 1 boek per jaar.... Vorig jaar hebbik Het Jungel Boek, het Tweede Jungle Boel en Frank Herberts Duin gelezen... dit Jaar ga ik maar eens beginnen aan Duin Messias...
Ah, Dune. Wilde ik ook nog eens lezen. Maar is dat niet ongelofelijk dik? Oh, wacht, ruim 500 blz's, dat gaat nog net. Misschien was het een bundel die ik eens heb zien liggen....

--------------------------------
"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it -
even if I have said it - unless it agrees with your own reason and your own common sense."
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2001, 09:19
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Ah, Dune. Wilde ik ook nog eens lezen. Maar is dat niet ongelofelijk dik? Oh, wacht, ruim 500 blz's, dat gaat nog net. Misschien was het een bundel die ik eens heb zien liggen....

Dune is een 6 delige saga... het eerste boek is idd een pagina of 500....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ranking the Scholieren #3
Geel
500 16-10-2010 14:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Van Baalen polste leger over coup'
Verwijderd
33 14-12-2009 23:58
Verhalen & Gedichten [Schrijfadviezen]
Verwijderd
0 22-03-2006 15:04
Verhalen & Gedichten her way
keukentrappetje
6 01-02-2006 16:23
Verhalen & Gedichten Li Theriftir
Aelandill
47 06-01-2006 09:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.