Oud 18-05-2003, 19:14
Verwijderd
Hier kun je terecht met al je vragen over het eindexamen management en organisatie.
Advertentie
Oud 19-05-2003, 10:03
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Weet iemand of de hefboomfunctie voor het VWO wordt gevraagd? Mijn leraar zegt van niet, maar het staat wel in de Samengevat bundel...
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 19-05-2003, 17:18
ZenZation
ZenZation is offline
Ik heb dus bij die speelplaatsvraag een fout gemaakt bij vraag 8, waardoor de 3 of 4 vragen die daarna komen ook fout zijn ...
das lullig :-(
__________________
HardLinerz Inc.©, only for Dirty Minders!
Oud 19-05-2003, 17:19
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
ik oowk Gemeen
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Oud 19-05-2003, 17:38
Inf3sted Funk
Avatar van Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
is een doorberekende fout, dus die wordt maar 1 keer geteld geloof ik...
__________________
-= I Kick the Lyrics so Hard, People get Injuries =-
Oud 19-05-2003, 17:54
Mistar3
Mistar3 is offline
M&o was echt niet moeilijk ik was erg bang voor die balansen en het verwerken van posten Heeft iemand de nommering gevonden??
Ik vond de laatste vraag wel erg moeilijk van die solvabiliteit enz Ik heb streng nagekeken en ik had 51 ptn
Oud 22-05-2003, 08:44
:(:(
:(:( is offline
weet iemand precies wat je niet moet leren voor het VWO examen m&o

ik weet namelijk dat er onderdelen zijn die niet gevraagd worden op het examen, maar ik weet niet welke

Kan iemand deze onderdelen hier posten

Thnx!
Oud 22-05-2003, 08:46
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
[havo]

kvond 't gigantisch kut, khad er wel een goed gevoel over. Voor mijn doen dan, want m&o is mn zwakste vak, naja tot dat ik het na ging kijken. Echt de meest domme fouten. Niet het eind bedrag x 1000 gedaan, of gewoon niet goed gelezen. Veel berekeningen en dat is niet m'n sterkste punt.

Maarhiep hoi ik moet een 2.2 hebben dan sta ik een 4 op mn lijst, kan ik mee leven.
__________________
Freak me baby
Oud 22-05-2003, 08:47
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
schreef op 22-05-2003 @ 09:44:
weet iemand precies wat je niet moet leren voor het VWO examen m&o

ik weet namelijk dat er onderdelen zijn die niet gevraagd worden op het examen, maar ik weet niet welke

Kan iemand deze onderdelen hier posten

Thnx!

Kennisnet.nl
__________________
Freak me baby
Oud 23-05-2003, 17:24
kind-of-magic
kind-of-magic is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 19-05-2003 @ 11:03:
Weet iemand of de hefboomfunctie voor het VWO wordt gevraagd? Mijn leraar zegt van niet, maar het staat wel in de Samengevat bundel...
uhm...volgens mij wordt dit niet gevraagd hoor. ik heb er wel eens van gehoord, maar dan van LL die economie heb. bij m&o hebben we het nog nooit behandeld, dus ik ga er vanuit dat het niet gevraagd wordt.
__________________
it's a kind of magic
Oud 23-05-2003, 19:43
maaike0
maaike0 is offline
In mijn boek kwam hefboomeffect gewoon aan de orde, wat t precies is snap ik niet, maar je moet het wel kennen denk k! Kan iemand mij t verschil tussen een liquiditeitsbegroting en een resultatenbegroting proberen uit te leggen, ik snap het nog steeds niet echt!

Alvast bedankt!

ps. heeft iemand de samengevat van m&o? zo ja, blz. 95 die opgave kom ik niet uit.........is wel een lange opgave dus als iemand de samengevat heeft en wil weten wat ik niet snap, dan kan t nog wel ffuitleggen wat ik niet snap!

lekker duidelijk he
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 19:56
Tepelhof
Tepelhof is offline
^^^^ ik wil wel kijken weet ik gelijk of ik het snap wat snap je niet?
Oud 23-05-2003, 20:02
Braakdraak
Avatar van Braakdraak
Braakdraak is offline
Tip: ga maar niet leren. Je krijgt toch ontzettend veel sommen.
Oud 23-05-2003, 21:17
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Tepelhof schreef op 23-05-2003 @ 20:56:
^^^^ ik wil wel kijken weet ik gelijk of ik het snap wat snap je niet?
hi, ik laat t morgenavond ff weten oke...want ik ga nu slapen, ben kapot en morgen werken dus morgenavond staat t hier snap gewoon niet hoe ik aan die getallen in de balans kan komen!

alvast bedankt iig!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 21:18
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Braakdraak schreef op 23-05-2003 @ 21:02:
Tip: ga maar niet leren. Je krijgt toch ontzettend veel sommen.
ja duss...toch is leren best verstandig denk k
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 21:25
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Braakdraak schreef op 23-05-2003 @ 21:02:
Tip: ga maar niet leren. Je krijgt toch ontzettend veel sommen.
Voor die sommen moet je toch ook leren (en oefenen)? Anders weet ik tenminste niet hoe ik dingen moet uitrekenen (of het moet erg makkelijk zijn, zoals een deel bij M&O ).
Oud 24-05-2003, 10:11
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Op examen.kennisnet staat de volgende stof die is uitgesloten van het eindexamen. Maar volgens mij is die opgesteld met een andere methode, want met alleen deze regels heb ik geen precies idee wat ik niet hoef te leren. Is er nog iemand met de methode 'Percent'(NijghVersluys) die mij kan vertellen welke hoofdstukken er uitgesloten zijn? Alvast bedankt!!

Van domein B het subdomein Interne organisatie'.
Van domein C het subdomein Rechtsvormen.
Van domein D het subdomein Marketing van niet-commerciële organisaties'.
Van domein E het subdomein Financieel beleid in niet-commerciële organisaties'.
Van domein G het subdomein Verslaggeving door niet-commerciële organisaties.
Oud 24-05-2003, 12:51
siem85
siem85 is offline
Vraagje: in mijn samengevat M&O staat dat anticipatieposten zijn:
* nog te betalen/ontvangen bedragen
En bij uitstelposten:
Vooruit ontvangen/betaalde bedragen.

Nou is mijn kennis van het Nederlands zo goed dat ik weet wat anticiperen betekent: op iets vooruit lopen. Ik vroeg me daarom af, of dit niet per ongeluk was omgedraaid?
Ads door Google
Oud 24-05-2003, 12:59
Tepelhof
Tepelhof is offline
Je verwacht/anticipeert dat de betalingen nog gedaan gaan worden/bedragen nog ontvangen gaan worden....
Oud 24-05-2003, 13:32
pinokio
pinokio is offline
wij noemen die transitorische posten
__________________
My fragile dreams would be broken... for you
Oud 24-05-2003, 13:44
:(:(
:(:( is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 23-05-2003 @ 20:43:
In mijn boek kwam hefboomeffect gewoon aan de orde, wat t precies is snap ik niet, maar je moet het wel kennen denk k! Kan iemand mij t verschil tussen een liquiditeitsbegroting en een resultatenbegroting proberen uit te leggen, ik snap het nog steeds niet echt!

Alvast bedankt!

ps. heeft iemand de samengevat van m&o? zo ja, blz. 95 die opgave kom ik niet uit.........is wel een lange opgave dus als iemand de samengevat heeft en wil weten wat ik niet snap, dan kan t nog wel ffuitleggen wat ik niet snap!

lekker duidelijk he

op een liquiditeitsbegroting staan de verwachte ontvangsten en uitgaven
op een resultatenbegroting staan de verwachte inkomsten en kosten

hoop dat et zo duidelijk genoeg is zo niet stuur me dan maar even een berichtje dan leg ik et verder uit
Oud 24-05-2003, 19:09
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Tepelhof schreef op 23-05-2003 @ 20:56:
^^^^ ik wil wel kijken weet ik gelijk of ik het snap wat snap je niet?
bladzijde 95 van samengevat:

Eerst ff vraagje: op een liquiditeitsbegroting staat wanneer je iets echt betaald toch? en op de resultatenrekening staan de kosten verdeeld over een jaar bijvoorbeeld! Als je bijvoorbeeld per jaar een rente van 80 euro moet betalen, en je dient dit bedrag geheel te betalen op 31 december, dan staat er op je liquiditeitsbegroting toch alleen het bedrag 80 euro bij de maand december en op ee resultatenrekening zou dit bedrag dan toch verdeeld worden over 12 maanden, en zou bij iedere maand 80/12 euro komen te staan? Klopt dit wat ik zeg... I hope so!

Ik snap op bladzijde 95 niet hoe de balans is opgesteld.....staat eronder wel uitgelegd, maar ik snap er geen hout van sorry...misschien dat je dat wel snapt en mij kan uitleggen, maar bijvoorbeeld de voorraden, ik zal wel dom zijn, maar ik zie het echt niet! ik geloof dat ik de vraag a van die bladzijde nu wel btje door heb! Blij toe

Alvast bedankt iig, als je het hele verhaal hebt gelezen en ik merk wel of je antwoord of niet
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 24-05-2003, 20:08
BTL_BTR
BTL_BTR is offline
liquditeitsbegroting geeft een overzicht van ontvangsten en uitgaven. De resultatenbegroting van inkomsten en kosten.
Als je dus iets op rekening koopt in 2003 en je moet het pas betalen in 2004, komt dat bedrag bij 2003 op je resultatenbegroting als kosten maar bij 2004 op je liquditeitsbegroting omdat je het in dat jaar pas moet betalen.
Oud 24-05-2003, 20:11
Tepelhof
Tepelhof is offline
De voorraad: staat er ook onder: de voorraad was op 1 januari 400 er wordt 100 ingekocht (-er worden goederen op rekening gekocht voor 100.000) en de verkopen bedragen 150.000, maar dit is inclusief brutowinst.... dit bedrag zonder brutowinst is de inkoopwaarde van de omzet (brutowinst is 40% van de omzet, omzet is 150.000 dus is de inkoopwaarde van de omzet 150.000 - 0,4*150.000 = 90.000).

De nieuwe post voorraad is te bereken door:
Oude voorraad 400.000
+ inkopen (die vergroten de voorraad immers) 100.000
- verkopen (die verkleinen de voorraad,
verkopen = inkoopwaarde omzet) 90.000
________
410.000



Op de liquiditeiten rekening staan de uitgaven, dat wat letterlijk betaald wordt... op de resultatenrekening staan kosten... die zijn vaak "abstract".... als je de rente van een lening betaald dan komt het op de liquiditeitenrekening zoals je zegt op een datum of maand... maar de kosten van de lening (de rente/interest) komen op de resultatenrekening en dan over bijvoorbeeld een jaar.... hier staan dus geen transacties van geld op, maar kosten en baten.... Moeiljik uit te leggen /slecht in uitleggen



Is het begrijpbaar? anders moet je het nog maar een keer vragen, heb toch niets te doen
Oud 24-05-2003, 20:12
Tepelhof
Tepelhof is offline
Citaat:
BTL_BTR schreef op 24-05-2003 @ 21:08:
liquditeitsbegroting geeft een overzicht van ontvangsten en uitgaven. De resultatenbegroting van inkomsten en kosten.
Als je dus iets op rekening koopt in 2003 en je moet het pas betalen in 2004, komt dat bedrag bij 2003 op je resultatenbegroting als kosten maar bij 2004 op je liquditeitsbegroting omdat je het in dat jaar pas moet betalen.
Hij legt het handiger uit
Advertentie
Oud 25-05-2003, 10:50
maaike0
maaike0 is offline
Dankje! ik geloof dat ik het helemaal ga snappen, of die 4,5 erin zit vraag ik me nog af! maar ik ga mn best doen
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 25-05-2003, 10:50
Verwijderd
Ik heb ook een vraag uit het boekje "Samengevat":

Blz. 97:
Bij die resultatenbegroting over het eerste kwartaal van 2000, staan de interestkosten van 1 maand (fl. 3000,-), moet je dat dan niet met 3 vermenigvuldigen, omdat je de resulatenbegroting over het hele kwartaal moet maken? Bij de liquiditeitsbegroting ernaast hebben ze dat wel gedaan. Ook bij de afschrijvingskosten hebben ze het maandelijkse bedrag vermenigvuldigd met 3 in de resultatenbegroting..

Concreet: Waarom staan in de resultatenbegroting over het hele kwartaal de interestkosten van maar 1 maand, en hebben de ze afschrijvingskosten (en de diverse kosten trouwens ook) wel over het hele kwartaal berekend?
Oud 25-05-2003, 10:55
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
lareno schreef op 25-05-2003 @ 11:50:
Ik heb ook een vraag uit het boekje "Samengevat":

Blz. 97:
Bij die resultatenbegroting over het eerste kwartaal van 2000, staan de interestkosten van 1 maand (fl. 3000,-), moet je dat dan niet met 3 vermenigvuldigen, omdat je de resulatenbegroting over het hele kwartaal moet maken? Bij de liquiditeitsbegroting ernaast hebben ze dat wel gedaan. Ook bij de afschrijvingskosten hebben ze het maandelijkse bedrag vermenigvuldigd met 3 in de resultatenbegroting..

Concreet: Waarom staan in de resultatenbegroting over het hele kwartaal de interestkosten van maar 1 maand, en hebben de ze afschrijvingskosten (en de diverse kosten trouwens ook) wel over het hele kwartaal berekend?
ik heb t ff doorgenomen, ik geloof inderdaad dat ik het ook maal 3 zou doen! BEn benieuwd wat anderen er als antwoord op hebbemn!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 25-05-2003, 11:24
Tepelhof
Tepelhof is offline
Bij mijn boekje staat er gewoon 3000 heb de eerste druk/tweede oplage...
Oud 25-05-2003, 11:37
BTL_BTR
BTL_BTR is offline
Citaat:
Tepelhof schreef op 25-05-2003 @ 12:24:
Bij mijn boekje staat er gewoon 3000 heb de eerste druk/tweede oplage...
Ik heb niet zo'n boekje (moet die school juist daar weer zuinig doen )

Maar ik denk dat ze juist 3*3000=9000 verwachten.

Ik kan me hoogstens voorstellen dat je dat kwartaal ook interestkosten betaald van andere kwartalen, maarja ik heb zelf dat boekje niet.
Oud 25-05-2003, 12:02
Verwijderd
Citaat:
BTL_BTR schreef op 25-05-2003 @ 12:37:
Ik heb niet zo'n boekje (moet die school juist daar weer zuinig doen )

Maar ik denk dat ze juist 3*3000=9000 verwachten.

Ik kan me hoogstens voorstellen dat je dat kwartaal ook interestkosten betaald van andere kwartalen, maarja ik heb zelf dat boekje niet.
Er staat in de opgave:

bla bla bla

- De maandelijkse interestkosten van de hypothecaire lening zijn Fl 3000,- ; de interest wordt jaarlijks achteraf betaald op 31 maart; op die datum wordt ook Fl 25.000,- afgelost;
- Op het gebouw wordt maandelijks Fl 2000,- afgeschreven;
- Elke maand wordt Fl. 9000,- aan diverse kosten betaald.

C) Stel de liquiditeitsbegroting en de resultatenbegroting voor het eerste kwartaal van 2000 samen.

Nou is mijn vraag: In de uitwerking van de resultatenbegroting vermenigvuldigen ze de afschrijvingskosten en de diverse kosten per maand met 3 (je moet immers het hele kwartaal berekenen). Maar ze zetten wel de interestkosten over 1 maand erop. waarom vermenigvuldigen ze die dan ook niet met 3?
Oud 25-05-2003, 12:05
Tepelhof
Tepelhof is offline
Citaat:
lareno schreef op 25-05-2003 @ 13:02:
Er staat in de opgave:

bla bla bla

- De maandelijkse interestkosten van de hypothecaire lening zijn Fl 3000,- ; de interest wordt jaarlijks achteraf betaald op 31 maart; op die datum wordt ook Fl 25.000,- afgelost;
- Op het gebouw wordt maandelijks Fl 2000,- afgeschreven;
- Elke maand wordt Fl. 9000,- aan diverse kosten betaald.

C) Stel de liquiditeitsbegroting en de resultatenbegroting voor het eerste kwartaal van 2000 samen.

Nou is mijn vraag: In de uitwerking van de resultatenbegroting vermenigvuldigen ze de afschrijvingskosten en de diverse kosten per maand met 3 (je moet immers het hele kwartaal berekenen). Maar ze zetten wel de interestkosten over 1 maand erop. waarom vermenigvuldigen ze die dan ook niet met 3?
ik dacht dat het bij mij goed stond scheel gekeken maar ik denk dat het gewoon een fout is ja... lijkt mij wel iig
Oud 25-05-2003, 13:01
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Iemand een site waar een paar goede samenvattingen staan?

En wat relaxed dat de rechtsvormen helemaal niet hoeven. Al die kenmerken van NV's, BV's etc kun je dus vergeten .
Oud 25-05-2003, 13:07
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Blisss schreef op 25-05-2003 @ 14:01:
Iemand een site waar een paar goede samenvattingen staan?
Voor anderen die een goede samenvatting zoeken:
Samenvatting examenstof M&O 2002

Die ziet er niet slecht uit. Iemand nog een betere ?
Oud 25-05-2003, 19:30
Wilmy
Wilmy is offline
Mag je je GR bij het examen M & O????
__________________
You're the most important person on earth!!
Oud 25-05-2003, 19:33
Wilmy
Wilmy is offline
Citaat:
Wilmy schreef op 25-05-2003 @ 20:30:
Mag je je GR bij het examen M & O????
'k Heb het al gezien, het mag niet!! Shit!
__________________
You're the most important person on earth!!
Ads door Google
Oud 26-05-2003, 11:36
Verwijderd
was wel te doen toch...?
Oud 26-05-2003, 11:41
Ichonama
Ichonama is offline
Citaat:
VanilleVla schreef op 26-05-2003 @ 12:36:
was wel te doen toch...?
Ik vond het wat te lang, maar verder wel te doen.

Waarom probeer ik toch altijd moeilijk te doen terwijl het zo makkelijk kan
__________________
Je volwassen gedragen. Is dat zoiets als doen waar je zelf zin in hebt?

Laatst gewijzigd op 26-05-2003 om 11:45.
Oud 26-05-2003, 11:50
Verwijderd
Ik vond het wel te doen!! Is wel weer een voldoende
Oud 26-05-2003, 12:16
-=Kobuz=-
-=Kobuz=- is offline
Normaal kan ik het wel, nu heb ik het echt verprutst. 5.0-5.5 kwam er uit. Hopen dat het een 5.6 wordt, dan staat er namelijknog een 6.5 op mijn rapport.
__________________
Digital Life Equals Ultimate Happiness
Oud 26-05-2003, 12:21
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Hm, misschien dat ik nog wat puntjes krijg voor de moeite en nog net die 2,4 haal.
__________________
jdfjdxjkdsk
Oud 26-05-2003, 12:23
Verwijderd
Ik vond het op zich wel te doen. Beetje lang misschien, maar in principe werden er geen onmogelijke dingen gevraagd.
Ik heb streng nagekeken, omdat ik de antwoorden van de berekeningen niet meer bij de hand had, en ik kwam tussen de 6,9 en de 7,4 uit.
Oud 26-05-2003, 12:32
Kronkeltje
Avatar van Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Citaat:
de communiceerbeer schreef op 26-05-2003 @ 13:21:
Hm, misschien dat ik nog wat puntjes krijg voor de moeite en nog net die 2,4 haal.
Jah, same here.

Het ging dus echt kut.
__________________
xxx
Oud 26-05-2003, 12:33
superjip
Avatar van superjip
superjip is offline
6je heb ik wel..had een 3,8 nodig
__________________
Voetbalonline number one
Oud 26-05-2003, 12:44
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
Citaat:
de communiceerbeer schreef op 26-05-2003 @ 13:21:
Hm, misschien dat ik nog wat puntjes krijg voor de moeite en nog net die 2,4 haal.
jaa ik oowk
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Oud 26-05-2003, 12:50
break of dawn
Avatar van break of dawn
break of dawn is offline
Citaat:
de communiceerbeer schreef op 26-05-2003 @ 13:21:
Hm, misschien dat ik nog wat puntjes krijg voor de moeite en nog net die 2,4 haal.
__________________
Amor vincit omnia
Oud 26-05-2003, 12:51
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Ik zie dat ik niet de enige ben die het enigzins lastig vond.
__________________
jdfjdxjkdsk
Oud 26-05-2003, 13:26
Guano @
Guano @ is offline
huh?? ik had er wel een goed gevoel over, maar kom met nakijken rond 19 punten uit dat is rond de: 3,2 - 3,7
__________________
Picture us on the moon~ Happy like a cartoon~
Oud 26-05-2003, 14:10
pinokio
pinokio is offline
was wel goed te maken. Soms lastig, soms simpel. Examen week wel behoorlijk af van vorige examens, maar was niet veel moeilijker. Voldoende
__________________
My fragile dreams would be broken... for you
Oud 26-05-2003, 15:55
Tepelhof
Tepelhof is offline
Goed te doen, paar domme fouten
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [VWO] M&O
Scirocco
0 15-05-2014 17:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.