Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2009, 16:19
floortje613
floortje613 is offline
En dan nu mijn vraag, namelijk over het jodendom. De joden hebben de tien geboden net als christenen, nietwaar. Maar er zijn ook 613 (plus nog zeven andere wetten) dus in totaal 620 wetten speciaal voor het joodse volk. Niet-joden kunnen de zeven wetten van Noach naleven om, volgens het jodendom, om alsnog in de hemel te komen.

heey,
je verhaal klopt bijna helemaal. de 7 noachidische wetten zitten ook in de 613 "mitswot" ge- en verboden. bijvoorbeeld je mag niet moorden of je mag geen dieren mishandelen. zoals ik het heb geleerd wordt iedereen vergeven van zijn slechte daden. komt iedereen na zijn dood in gan eden ofwel de tuin van eden. ik denk dat ik hiermee je vraag heb beantwoord
groetjes floortje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2009, 18:09
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
^ Dat is natuurlijk wat jij geleerd hebt, maar veel mensen denken er anders over. Wie zegt dat jij gelijk hebt? En waarom zouden die wetten er dan uberhaupt zijn? En anders zou de bijbel ook niet eens kloppen, dus dan geloof je in iets, waar niks van klopt.

Maar om even zelf een antwoord te geven op de vraag: Om dit soort dingen is het logisch om niet te geloven in een enkele god. Er zitten genoeg fouten in alle heilige geschriften en er klopt gewoon niks van.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2009, 18:22
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
^ Dat is natuurlijk wat jij geleerd hebt, maar veel mensen denken er anders over. Wie zegt dat jij gelijk hebt? En waarom zouden die wetten er dan uberhaupt zijn? En anders zou de bijbel ook niet eens kloppen, dus dan geloof je in iets, waar niks van klopt.

Maar om even zelf een antwoord te geven op de vraag: Om dit soort dingen is het logisch om niet te geloven in een enkele god. Er zitten genoeg fouten in alle heilige geschriften en er klopt gewoon niks van.
En achter de wolken schijnt altijd de zon! (Roep jij altijd dingen die in je hoofd opkomen maar nergens iets toe bijdragen? Of alleen vandaag?)
Met citaat reageren
Oud 09-09-2009, 19:21
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
En achter de wolken schijnt altijd de zon! (Roep jij altijd dingen die in je hoofd opkomen maar nergens iets toe bijdragen? Of alleen vandaag?)
Hey, dat klopt!
En ja

Maar hoezo dat?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2009, 13:58
floortje613
floortje613 is offline
Wie zegt dat jij gelijk hebt? En waarom zouden die wetten er dan uberhaupt zijn?

er werd een vraag gesteld en daar heb ik op mijn manier antwoord op gegeven that's it. maar om nu jou vraag te beantwoorden deze wetten zijn er om de mensheid op het goede pad te houden. en trouwens als je niet joods bent dan hoef je er toch niet aan te houden en ik denk dat iedereen die zich een beetje van de rest van de wereld bewust is zich heus wel aan een deel van die regels houdt of je nou wil of niet.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2009, 15:16
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Maar ookal ben je joods, er kan niks verkeerds gebeuren als je niet naar de regels luistert, dus ik zou me er niet aan houden. Niet dat ik mensen zou gaan vermoorden ofzo xD
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Hey, dat klopt!
En ja

Maar hoezo dat?
Omdat het behoorlijk irritant en 16jarig is.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 16:09
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Omdat het behoorlijk irritant en 16jarig is.
Bewijs maar eens dat het niet zo is. En het was toch een scholierenforum?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 16:30
floortje613
floortje613 is offline
[QUOTE=DBZ;29655537]Maar ookal ben je joods, er kan niks verkeerds gebeuren als je niet naar de regels luistert, dus ik zou me er niet aan houden.

ik hou me niet aan de regels omdat er dan wel of niet iets met mij zal gebeuren ik ben met deze regels en feesten, het jodendom bestaat echt niet alleen maar uit regels, opgegroeid daarom hou ik me eraan ik vind het dood gewoon dat ik op zaterdag niet met de auto ga bijvoorbeeld
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 16:44
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Ik heb het natuurlijk niet alleen over jou, maar over iedere jood. Ik begrijp ook wel dat je bijvoorbeeld uit respect voor god de regels naleeft, maar het is nergens voor nodig, terwijl god wel liever heeft dat je je er aan houdt. Zo kan je makkelijk misbruik maken.
Maar hier zie je weer dat geloof onzin is. We zijn bang voor de dood, dus verzinnen we maar dat er een god is. Jij en alle mensen met dezelfde gedachte, verzinnen(want in de bijbel staat dat er een hel is, ookal weet ik niet of dat ook in de Torah staat) weer dat iedereen naar de hemel gaat. Zo ontstaat een religie.
Dat zie je ook in de opbouw van de bijbel: vroeger geloofden de Grieken en Romeinen in goden als Zeus. Dat om verschijnselen te verklaren. Wij geloven daar nu natuurlijk niet meer in, omdat we weten hoe die verschijnselen tot stand komen: niet door goden.
Toen de bijbel werd gemaakt, was daar nog geen verklaring voor, maar de bijbel was wel gericht op de drie belangrijkste vragen in het leven:
1. Waar komen we vandaan, samen met de rest van het universum? (zie schepping)
2. Wat is ons doel hier op aarde? (zie alle verhalen over jezus, en zo'n beetje alle andere teksten)
3. Wat gebeurt er als we dood zijn? (zie verhaal over hemel/hel)

Hier zie je dat voor alles wat we niet weten en waar we natuurlijk vreselijk nieuwsgierig zijn, een verklaring voor wordt gegeven. Het is precies hetzelfde als de Griekse en de Romeinse goden!

(ps, een paar punten in je tekst kunnen geen kwaad)
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 23:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En achter de wolken schijnt altijd de zon! (Roep jij altijd dingen die in je hoofd opkomen maar nergens iets toe bijdragen? Of alleen vandaag?)
Wat zijn we toch weer lekker tolerant t.o.v. andere opvattingen.

Wat DBZ aanstipte is een zeer logisch gedachtenbruggetje. Gelovigen zijn het over hun eigen geloof nooit eens. Waarom zouden wetten dan opeens wel kloppen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 22:45
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Wat zijn we toch weer lekker tolerant t.o.v. andere opvattingen.
Bla bla. Pot, ketel, enzovoorts. In dit topic moet ik kort van stof zijn, dus krijg je zulke antwoorden.
Citaat:
Wat DBZ aanstipte is een zeer logisch gedachtenbruggetje. Gelovigen zijn het over hun eigen geloof nooit eens. Waarom zouden wetten dan opeens wel kloppen?
Is dat jouw "kleine vraagje over geloven"? Zo nee dan ben ik blij dat we het over één ding eens zijn, zo ja, dan is hier mijn kleine antwoord: "omdat mensen erin geloven, daarom kloppen ze voor hen."
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 23:14
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik heb het natuurlijk niet alleen over jou, maar over iedere jood. Ik begrijp ook wel dat je bijvoorbeeld uit respect voor god de regels naleeft, maar het is nergens voor nodig, terwijl god wel liever heeft dat je je er aan houdt.
Het is nergens voor nodig, terwijl God liever heeft dat je je er aan houdt.... 10 voor spelling, 0 voor logica.
Citaat:
Zo kan je makkelijk misbruik maken.
Hoe, waarvan?
Citaat:
Maar hier zie je weer dat geloof onzin is.
Ik zie dat je graag provoceert (doe ik ook graag), verder krijg ik de indruk dat je niet kan redeneren, maar dat zal vast een vergissing zijn.
Citaat:
We zijn bang voor de dood, dus verzinnen we maar dat er een god is. Jij en alle mensen met dezelfde gedachte, verzinnen(want in de bijbel staat dat er een hel is, ookal weet ik niet of dat ook in de Torah staat) weer dat iedereen naar de hemel gaat. Zo ontstaat een religie.
Er zijn veel religies zonder hemel of hel. Het vroege jodendom bijvoorbeeld kende geen hemel, dat concept is pas laat erin gekomen. Ga eerst maar eens de geschiedenis bestuderen voor je wat goedkope pulp-boeken napraat.
Citaat:
Dat zie je ook in de opbouw van de bijbel: vroeger geloofden de Grieken en Romeinen in goden als Zeus.
Dat zie jij in de opbouw van de bijbel? Ik mag toch hopen dat je www.biblija.net kan gebruiken en zoeken op het woord zeus. (komt 4 keer voor overigens, in makkabeeën en in handelingen)
Citaat:
Dat om verschijnselen te verklaren. Wij geloven daar nu natuurlijk niet meer in, omdat we weten hoe die verschijnselen tot stand komen: niet door goden.
Toen de bijbel werd gemaakt, was daar nog geen verklaring voor, maar de bijbel was wel gericht op de drie belangrijkste vragen in het leven:
En terug naar de geschiedenisboeken. Waar was het de samenstellers van de thora om te doen bij het samenstellen van de thora? Waar was het de samenstellers van de bijbel om te doen bij het samenstellen van de bijbel?
Citaat:
1. Waar komen we vandaan, samen met de rest van het universum? (zie schepping)
Pas 500 VC werd dat voor de joden een issue doordat ze met de babyloniërs te maken kregen. Is het misschien een idee om samen over microbiologie of optica te praten? Daar heb je waarschijnlijk relatief evenveel verstand van en dan wil je misschien meer van mij aannemen. Dat lijkt mij een nuttiger tijdsbesteding voor ons beide.
Citaat:
2. Wat is ons doel hier op aarde? (zie alle verhalen over jezus, en zo'n beetje alle andere teksten)
Nu krijg je een spraakverwarring. Jezus speelt geen rol voor de Joden, maar de hoofdrol voor de Christenen. Van wie wil je "het doel op aarde" bespreken?
In de basis is het volgens mij hetzelfde. Lucas 10:27 ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’
Ik heb ook niet het idee dat elk boek daar antwoord op wil geven, sommigen willen juist wat vertellen over God, of over de geschiedenis van het joodse volk, of bevatten alleen poëzie.
Citaat:
3. Wat gebeurt er als we dood zijn? (zie verhaal over hemel/hel)
Zie mijn reactie daarop
Citaat:
Hier zie je dat voor alles wat we niet weten en waar we natuurlijk vreselijk nieuwsgierig zijn, een verklaring voor wordt gegeven. Het is precies hetzelfde als de Griekse en de Romeinse goden!
Vind je dat zelf niet ook een heel versimpeld beeld van de mensheid? Zo niet dan vind ik het in elk geval een heel versimpeld beeld van religie. En tot slot nog even dit: dingen zijn zelden "precies hetzelfde", dus zoiets is onverstandig om te claimen.

Laatst gewijzigd op 13-09-2009 om 23:24.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 20:06
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Het is nergens voor nodig, terwijl God liever heeft dat je je er aan houdt.... 10 voor spelling, 0 voor logica.
Ik ben iig blij met die 10 voor spelling De logica valt toch tegen Had ik ook een 10 voor verwacht

Citaat:
Hoe, waarvan?
Nja, misbruik... Ik vind eigenlijk dat je je echt aan de regels moet houden, of dat er gewoon geen regels moeten zijn. Op de manier hoe het omschreven is, hebben sommige mensen juist een beperkt leven(dan heb ik het niet over de 10 geboden, maar over de regels voor de joden) en de andere niet, terwijl ze er niet iets voor terugkrijgen ofzo.

Citaat:
Ik zie dat je graag provoceert (doe ik ook graag), verder krijg ik de indruk dat je niet kan redeneren, maar dat zal vast een vergissing zijn.
Je hebt me door Maar redeneren kan ik juist erg goed. Vooral over hoe mensen in elkaar zitten en hoe ze op bepaalde dingen reageren. Dus ook dit. Als je het geheel ziet, dan zie je hoe logsich het zou zijn dat mensen het zelf ''bedacht'' hebben.

Citaat:
Er zijn veel religies zonder hemel of hel. Het vroege jodendom bijvoorbeeld kende geen hemel, dat concept is pas laat erin gekomen. Ga eerst maar eens de geschiedenis bestuderen voor je wat goedkope pulp-boeken napraat.
Die geloven beantwoordden dan weer andere onverklaarbare verschijnselen en dat het hemel-concept er later bij is gekomen in het jodendom maakt me eigenlijk aan het lachen Dat het bekend is dat MENSEN het VERZONNEN hebben en dat er nog in geloofd wordt. Zou voor de grap eens jodendom moeten gaan studeren en dan een hoge functie gaan krijgen in het jodendom en dan vertellen dat er een tussenstap is tussen het leven op aarde en de hemel. Dat iedereen daar een walvis is ofzo xD Kijken hoeveel eeuwen dat verhaal nog wordt verteld.

Citaat:
Dat zie jij in de opbouw van de bijbel? Ik mag toch hopen dat je www.biblija.net kan gebruiken en zoeken op het woord zeus. (komt 4 keer voor overigens, in makkabeeën en in handelingen)
Mag ik vragen wat dat er mee te maken heeft?


Citaat:
En terug naar de geschiedenisboeken. Waar was het de samenstellers van de thora om te doen bij het samenstellen van de thora? Waar was het de samenstellers van de bijbel om te doen bij het samenstellen van de bijbel?
Dat waren mensen die erin geloofden, maar het willen verklaren van verschijnselen is geen bewust proces.

Citaat:
Pas 500 VC werd dat voor de joden een issue doordat ze met de babyloniërs te maken kregen. Is het misschien een idee om samen over microbiologie of optica te praten? Daar heb je waarschijnlijk relatief evenveel verstand van en dan wil je misschien meer van mij aannemen. Dat lijkt mij een nuttiger tijdsbesteding voor ons beide.
Toen was de bijbel/thora toch nog niet geschreven? Wat is het probleem dan? Je weet niet of het concept over hemel en hel voor 500 v. chr. al bestond. En je zegt zelf dat het concept er pas laat bij kwam.
Maar dat lijkt me wel leuk als je iets interessants over hebt te vertalen en dat zal ik ook wel sneller aannemen, aangezien het dan waarschijnlijk is gebaseerd op feiten en onderzoeken en waarschijnlijk zal het nog logisch zijn ook!

Citaat:
Nu krijg je een spraakverwarring. Jezus speelt geen rol voor de Joden, maar de hoofdrol voor de Christenen. Van wie wil je "het doel op aarde" bespreken?
In de basis is het volgens mij hetzelfde. Lucas 10:27 ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’
Ik heb ook niet het idee dat elk boek daar antwoord op wil geven, sommigen willen juist wat vertellen over God, of over de geschiedenis van het joodse volk, of bevatten alleen poëzie.
Ik ben afgedwaald en ik heb het hoofdzakelijk ook over het christendom ja. En ik bedoel het doel op aarde van de mens.
Dat stuk van Lucas laat idd erg goed zien wat je op aarde moet doen ja. Verhalen over god laten weer wat over de schepping zien: wie heeft ons geschapen.
De geschiedenis van het joodse volk laat weer zien hoe een goede jood zich moet gedragen en hoe standvast hij moet zijn mbt zijn religie.
Poezie moet er ook wel mee te maken hebben

Citaat:
Vind je dat zelf niet ook een heel versimpeld beeld van de mensheid? Zo niet dan vind ik het in elk geval een heel versimpeld beeld van religie. En tot slot nog even dit: dingen zijn zelden "precies hetzelfde", dus zoiets is onverstandig om te claimen.
Wie zegt dat simpel niet goed kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Wat zijn we toch weer lekker tolerant t.o.v. andere opvattingen.
Steek je hand in eigen boezem, man.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 14:17
floortje613
floortje613 is offline
Citaat:
Op de manier hoe het omschreven is, hebben sommige mensen juist een beperkt leven(dan heb ik het niet over de 10 geboden, maar over de regels voor de joden) en de andere niet, terwijl ze er niet iets voor terugkrijgen ofzo.
ik weet niet wat jij met er niets voor terugkrijgen bedoelt maar als ik zie hoeveel plezier er is tijdens feestdagen en huwelijken zonder drugs of alcohol is (alhoewel een borrel met z'n allen drinken is altijd wel gezellig) vind ik dat ik heel veel terug krijg omdat ik joods ben. en door beperkingen leer je dat je niet altijd alles maar kan krijgen wat je wilt.

.
Citaat:
Zou voor de grap eens jodendom moeten gaan studeren en dan een hoge functie gaan krijgen in het jodendom en dan vertellen dat er een tussenstap is tussen het leven op aarde en de hemel. Dat iedereen daar een walvis is ofzo xD Kijken hoeveel eeuwen dat verhaal nog wordt verteld.
het is mij duidelijk dat je helemaal niets weet over hoe een joodse gemeente in elkaar zit.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 15:38
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
het is mij duidelijk dat je helemaal niets weet over hoe een joodse gemeente in elkaar zit.
Misschien kan je dit uitleggen?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 16:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ik weet niet wat jij met er niets voor terugkrijgen bedoelt maar als ik zie hoeveel plezier er is tijdens feestdagen en huwelijken zonder drugs of alcohol is (alhoewel een borrel met z'n allen drinken is altijd wel gezellig) vind ik dat ik heel veel terug krijg omdat ik joods ben. en door beperkingen leer je dat je niet altijd alles maar kan krijgen wat je wilt.
Al die voordelen slaan niet op Joods zijn. Dat is een gevolg van deel uitmaken van een groep, wat voor groep dan ook.
Citaat:
het is mij duidelijk dat je helemaal niets weet over hoe een joodse gemeente in elkaar zit.
Wellicht kun je toelichten wat DBZ daar dan fout aan zou hebben, want het Jodendom kent wel degelijk zeer gezaghebbende priesters. Gewoon alleen 'je weet het niet' klinkt zeer respectloos en uit de hoogte, zeker aangezien atheïsten over het algemeen betere analyses maken over groepsprocessen in een religie, dan de aanhangers daarvan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-09-2009, 17:01
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ik ben ook joods en ik vind het een erg fijn geloof. Ik voel me er in thuis en vind het fijn om me eraan te houden, maar toch ben ik helemaal niet van 'vrouwen zorgen voor de man, kinderen en het huis' en dat soort veel te ouderwetse dingen. En volgens mij kunnen goede niet-joden prima in de hemel komen, want er zijn ook vervelende joden
Citaat:
Die geloven beantwoordden dan weer andere onverklaarbare verschijnselen en dat het hemel-concept er later bij is gekomen in het jodendom maakt me eigenlijk aan het lachen Dat het bekend is dat MENSEN het VERZONNEN hebben en dat er nog in geloofd wordt. Zou voor de grap eens jodendom moeten gaan studeren en dan een hoge functie gaan krijgen in het jodendom en dan vertellen dat er een tussenstap is tussen het leven op aarde en de hemel. Dat iedereen daar een walvis is ofzo xD Kijken hoeveel eeuwen dat verhaal nog wordt verteld.
*ahem* Voor de grap jodendom studeren? Alleen al het idee is echt idioot. En wanneer ga jij nou eens begrijpen dat er ook mensen zijn die denken dat het NIET allemaal bullshit is en dat je die kan kwetsen met dit soort opmerkingen? Als mensen zeggen dat ze niet geloven zeg ik toch niet ook meteen: 'Ja je moet wel geloven anders kom je in de hel' of: 'Jullie zijn echt gek'? (Sowieso geloof ik dat ook niet hoor, maarja.) En dat verhaal met die walvis? Come on
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 17:05
Verwijderd
Gekwest voelen is natuurlijk het probleem van de gelovigen, niet van de basher.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 17:44
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
En vanaf nu gaat het weer over de hoofdvraag, niet over gekweste zielen, of ik ga heel onceremonieel met een rotte vis meppen!
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 18:27
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
ik weet niet wat jij met er niets voor terugkrijgen bedoelt maar als ik zie hoeveel plezier er is tijdens feestdagen en huwelijken zonder drugs of alcohol is (alhoewel een borrel met z'n allen drinken is altijd wel gezellig) vind ik dat ik heel veel terug krijg omdat ik joods ben. en door beperkingen leer je dat je niet altijd alles maar kan krijgen wat je wilt.
Ik heb het natuurlijk ook niet over alcohol en drugs(ookal is het idd wel gezellig), maar meer over andere regels. Bijvoorbeeld seks voor het huwelijk(is vast ook een van de regels, want ik ken ze niet). Sommige mensen feesten heel wat af als ze jong zijn en hebben vreselijk veel seks en ze hebben een geweldige tijd. Anderen zitten een beetje saai heel de avond op de barkruk met een glaasje ranja xD
Maar wat vind jij dat je terug krijgt? Het enige wat mij lijkt, is dat je weet dat je naar de hemel gaat, maar dat is volgens jou sowieso, dus joden die zich niet aan de regels houden die hebben die zekerheid ook. Wat voor voordelen heb jij ervan dat je je aan de regels houdt?

Citaat:
het is mij duidelijk dat je helemaal niets weet over hoe een joodse gemeente in elkaar zit.
Mij is het duidelijk dat jij niet weet hoe het geloof tot stand gekomen MOET zijn. Mensen hebben onverklaarbare, onlogische dingen gezegd/geroepen/opgeschreven en men is er in gaan geloven. Geef toe, het is zo. Daar kan de meest gelovige niet eens omheen. Dusja, als iemand een groot aanzien krijgt, kan diegene alles aanpraten aan de mensen die dat geloof aanhangen.

Citaat:
*ahem* Voor de grap jodendom studeren? Alleen al het idee is echt idioot. En wanneer ga jij nou eens begrijpen dat er ook mensen zijn die denken dat het NIET allemaal bullshit is en dat je die kan kwetsen met dit soort opmerkingen? Als mensen zeggen dat ze niet geloven zeg ik toch niet ook meteen: 'Ja je moet wel geloven anders kom je in de hel' of: 'Jullie zijn echt gek'? (Sowieso geloof ik dat ook niet hoor, maarja.) En dat verhaal met die walvis? Come on
Sorry voor het verhaal vand e walvis xD Mijn fantasie was een beetje op aan het einde van de dag xD
Maarja, kijk, wat ik net al zei: Ooit heeft er iemand iets opgeschreven of gezegd, en men is het gaan geloven. Datgene was totaal niet logisch(niet door de wetenschap,w ant ze waren toen nog niet goed ontwikkeld, maar omdat ze een ander geloof aanhingen) en dat was overgenomen. Men is dus erin gaan geloven, terwijl ze geen enkel bewijs hebben. Hoe belangrijker de persoon is die het vertelt, hoe eerder het wordt aangenomen, dus dat verhaal had ook goed gekund hoor
Maar dat jij dat niet zegt is mooi, maar anders had ik dat toch niet geloofd. Kijk, wij hebben voldoende argumenten en onze standpunten zijn nog enigzins te controleren. Die van jullie niet en aangezien sommige mensen van het meest logische/betrouwbare uit willen gaan, is het het slimst om atheistisch te zijn.(vinden die mensen dan)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 20:30
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Maar hier zie je weer dat geloof onzin is. We zijn bang voor de dood, dus verzinnen we maar dat er een god is. Jij en alle mensen met dezelfde gedachte, verzinnen(want in de bijbel staat dat er een hel is, ookal weet ik niet of dat ook in de Torah staat) weer dat iedereen naar de hemel gaat. Zo ontstaat een religie.
Dat zie je ook in de opbouw van de bijbel: vroeger geloofden de Grieken en Romeinen in goden als Zeus. Dat om verschijnselen te verklaren. Wij geloven daar nu natuurlijk niet meer in, omdat we weten hoe die verschijnselen tot stand komen: niet door goden.
Toen de bijbel werd gemaakt, was daar nog geen verklaring voor, maar de bijbel was wel gericht op de drie belangrijkste vragen in het leven:
1. Waar komen we vandaan, samen met de rest van het universum? (zie schepping)
2. Wat is ons doel hier op aarde? (zie alle verhalen over jezus, en zo'n beetje alle andere teksten)
3. Wat gebeurt er als we dood zijn? (zie verhaal over hemel/hel)

Hier zie je dat voor alles wat we niet weten en waar we natuurlijk vreselijk nieuwsgierig zijn, een verklaring voor wordt gegeven. Het is precies hetzelfde als de Griekse en de Romeinse goden!

Een religie is veel meer dan verklaringen zoeken voor 'dingen die men niet begrijpt'. Het is een manier van leven. Een bepaalde religie heeft een bepaalde visie op hoe een mens moet leven, hoe een mens moet handelen, eten, drinken, neuken, onderwijzen, regeren, oorlog voeren, lief hebben, straffen en belonen. De Jodendom of het Christendom of de Islam is NIET! 'bedacht' omdat men afvroeg hoe het toch kwam dat we bestonden.

En ik vraag me af waarom je je niet zo druk maakt om de miljoenen boeddhisten en hindoeïsten in deze wereld. Die geloven immers in meerdere goden!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 23:04
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Practisch gezien kan niemand meer zich aan die wetten houden.
Men kan het er over eens worden dat het achterhaalde ideeen zijn.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 11:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een religie is veel meer dan verklaringen zoeken voor 'dingen die men niet begrijpt'. Het is een manier van leven. Een bepaalde religie heeft een bepaalde visie op hoe een mens moet leven, hoe een mens moet handelen, eten, drinken, neuken, onderwijzen, regeren, oorlog voeren, lief hebben, straffen en belonen. De Jodendom of het Christendom of de Islam is NIET! 'bedacht' omdat men afvroeg hoe het toch kwam dat we bestonden.
Maar dat is puur jouw lezing. Hier botsen de opvattingen dat een religie een goddelijk gegeven is, dat in principe onfeilbaar is met de lezing die kijkt naar wat de rationele oorzaken van bepaalde religieuze regels en gebruiken zijn. Ik zal het onderwerp benaderen vanuit die laatste invalshoek.

Religie begon wel degelijk als een verklaring voor wat men niet begreep. De vermenging met leefregels kwam pas later, nadat je gemiddelde sjamaan was geëvolueerd tot een priester die tevens een politieke actor was.

Bovendien zijn veel van die gebruiken helemaal niet van die religie, maar gewoon een kopie van wat men in die tijd als normaal beschouwde. De religie nam de regels van de cultuur over, en niet omgekeerd.

Dat is tevens de verklaring voor het feit dat alle religies sterk achterhaalde morele statements bevatten. Je vrouw bruut in elkaar meppen bij ongehoorzaamheid was normaal op het Arabisch schiereiland van rond 700. Steden in hun geheel uitmoorden en je dochter verkopen als slavin was normaal in het Israël van 3000 BCE.


Om dat terug te betrekken op het onderwerp: ook een racistisch wereldbeeld waarbij de eigen groep goed is en de anderen slecht past in die tijden. Het is dus voor de marketing van je religie heel goed om alleen je eigen groep de verheven versie van de regels op te leggen, en voor overige 'barbaren' die een andere religie aanhangen te volstaan met minder, omdat het racistisch/religieuze beeld leert dat die andersgelovigen nu eenmaal minder kunnen.

Een voorbeeld daarvan buiten het jodendom vinden we in de islam en hoe die andere regels stelt aan onderworpen mensen, die simpelweg gebaseerd zijn op dat de eigen mensen beter zijn, en om opstanden door religieuze onderdrukking van andere groepen te voorkomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2009, 16:03
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Een religie is veel meer dan verklaringen zoeken voor 'dingen die men niet begrijpt'. Het is een manier van leven. Een bepaalde religie heeft een bepaalde visie op hoe een mens moet leven, hoe een mens moet handelen, eten, drinken, neuken, onderwijzen, regeren, oorlog voeren, lief hebben, straffen en belonen. De Jodendom of het Christendom of de Islam is NIET! 'bedacht' omdat men afvroeg hoe het toch kwam dat we bestonden.

En ik vraag me af waarom je je niet zo druk maakt om de miljoenen boeddhisten en hindoeïsten in deze wereld. Die geloven immers in meerdere goden!
Natuurlijk is het ontstaan door die vragen. Hoe anders hadden al die andere religies dan kunnen ontstaan? En ik zeg ook niet dat het bedacht was om die reden, maar dat die vragen zich hadden gemengd met religie.

Ik ben trouwens ook wel tegen hindoeisten en boeddhisten, maar ik hoop dat je zelf ook wel begrijpt dat dat geloof al helemaal onzin is
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 18:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Laat het nu net zo zijn dat het na-leven binnen het jodendom 1 van de grootste onduidelijkheden is.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 18:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Maar ookal ben je joods, er kan niks verkeerds gebeuren als je niet naar de regels luistert, dus ik zou me er niet aan houden. Niet dat ik mensen zou gaan vermoorden ofzo xD
Ach... die regels zijn in principe ook maar afgeleid uit de geschriften. Mogelijk zijn er een aantal regels verkeerd geinterpreteerd. We blijven mensen, he.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 18:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik ben ook joods en ik vind het een erg fijn geloof. Ik voel me er in thuis en vind het fijn om me eraan te houden, maar toch ben ik helemaal niet van 'vrouwen zorgen voor de man, kinderen en het huis' en dat soort veel te ouderwetse dingen.
1 naam: Deborah

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vragen over geloven topic
Verwijderd
500 20-07-2008 21:50
Levensbeschouwing & Filosofie Genesis
Verwijderd
142 06-09-2005 16:07
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen over het christendom
MB
24 04-01-2005 23:40
Levensbeschouwing & Filosofie waarom geloven???
Denise1988
98 03-11-2003 18:53
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.