Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2007, 14:47
-m-n-
-m-n- is offline
Hee mensen,
Wij zijn 2 meiden die in het examenjaar van het VWO zitten. Voor ons pws (profielwerkstuk) hebben we een enquete gemaakt. Ons pws doen we voor geschiedenis en het gaat over het beeld van Nederlanders tegenover moslims. Zouden jullie ons willen helpen en dit willen invullen?! Alvast bedankt!!





Leeftijd:
Religie:
Geslacht:
Nationaliteit:
Woonplaats:

Wij gaan er vanuit dat een multiculturele samenleving een samenleving waarbij in een land verschillende culturen met elkaar samenleven. De verschillende culturen bestaan naast elkaar onder de koepel van één algemene cultuur. Dat betekent dus dat de eigen cultuur in eigen kringen beleefd wordt.
1a.) Bent u voor of tegen een multiculturele samenleving?






1b.) Waarop baseert u deze mening?
a. Gesprekken met vrienden of familie
b. Media; krant, televisie en internet
c. Religie
d. Anders, namelijk




2.) Wat weet u van moslims in uw eigen omgeving? Heeft u wel eens met moslims te maken?






3a.) Kent u moslims bij u in de buurt, bijvoorbeeld op het werk of op school? Zo nee ga naar vraag 4.






3b.) Zo ja, zijn dit Turkse, Marokkaanse of andere mensen?






3c.) Dragen ze een hoofddoek of boerka’s? Zo ja, want vindt u daarvan?






3d.) Spreken ze Nederlands? Hebben ze werk? Vieren ze Nederlandse feestdagen?






4.) Vindt u dat moslims (die u kent en niet kent) zich goed aanpassen in de Nederlandse samenleving?






5.) Wat vindt u ervan dat er moslims naar Nederland zijn gekomen om hier als gastarbeider te komen werken?






6.) Wat zouden moslims volgens u moeten doen om goed in de Nederlandse samenleving geïntegreerd (goedgekeurd) genoemd te kunnen worden?






7.) Noem 5 positieve kanten van een multiculturele samenleving.






8.) Noem 5 negatieve kanten van een multiculturele samenleving.







Informatie van het CBS:
In 1992 waren er 483000 moslims in Nederland.
In 2005 waren er 950.000 moslims in Nederland.
In 13 jaar is het aantal moslims dus met 476.000 toegenomen.
U ziet dat het aantal bijna verdubbeld is.
9a.) Maakt u zich zorgen over het toenemend aantal moslims in Nederland?






9b.) Zo ja, waarover maakt u zich in het bijzonder zorgen?






10.) Wat vindt u van het feit dat er islamitische scholen, ziekenhuizen en moskeeën zijn?






Bedankt voor het invullen van de enquête.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2007, 19:28
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Leeftijd: 18
Religie: mwa vanalles.
Geslacht: vrouw
Nationaliteit: nederlands
Woonplaats: een gat.

Wij gaan er vanuit dat een multiculturele samenleving een samenleving waarbij in een land verschillende culturen met elkaar samenleven. De verschillende culturen bestaan naast elkaar onder de koepel van één algemene cultuur. Dat betekent dus dat de eigen cultuur in eigen kringen beleefd wordt.
1a.) Bent u voor of tegen een multiculturele samenleving?
Voor. Maar Nederland moet Nederland blijven qua bevolking. Iedereen is hier welkom. Zolang de meerderheid van de bevolking maar autochtoon is. Verder helemaal geen problemen met een multiculturele samenleving.





1b.) Waarop baseert u deze mening?
a. Gesprekken met vrienden of familie
b. Media; krant, televisie en internet
c. Religie
d. Anders, namelijk
Eigenlijk alle 4. Ik heb met vrienden en familie hierover gesproken. Waardoor ik sowieso al een beeld krijg van hoe mensen om mij heen denken over een multiculturele samenleving. Natuurlijk kom je ook in de media dingen tegen. Zat zelfs. Religie.. tja religie interesseert mij heel veel. En door mijn eigen religie heb ik respect voor bijna iedereen.

2.) Wat weet u van moslims in uw eigen omgeving? Heeft u wel eens met moslims te maken?
Ik heb 2 moslims in mijn klas gehad op de basisschool. En op de middelbare school. Ik weet dat ze geen varkensvlees mochten en geen alcohol. Mijn broertje heeft ook een vriend die moslim is. Hier geldt hetzelfde bij. Verder weet ik dat in ieder geval de moeder van 1 van de klasgenoot zeer tegen de westerse cultuur. Ik werd een hoer genoemd terwijl ze mij niet kende. Ook zou ik roken en alcohol drinken. (ik was toendertijd 13). Gelukkig werd ik bij de andere mensen wel goed ontvangen. Het enige wat niet mocht was de Koran aanraken. Ik moet zeggen dat dat nou geen probleem was.





3a.) Kent u moslims bij u in de buurt, bijvoorbeeld op het werk of op school? Zo nee ga naar vraag 4.
Ja. Op school een paar.






3b.) Zo ja, zijn dit Turkse, Marokkaanse of andere mensen?
Moslims uit Iran, Irak en Afghanistan.




3c.) Dragen ze een hoofddoek of boerka’s? Zo ja, want vindt u daarvan?
Nee. Ze dragen geen hoofddoek of boerka's. Anders zou ik het niet erg vinden.




3d.) Spreken ze Nederlands? Hebben ze werk? Vieren ze Nederlandse feestdagen?
Familie 1. Spreekt bagger Nederlands. Hebben een beetje dubieus werk. Hebben vrijwel om t jaar een nieuwe baan terwijl het Nederlands vrij slecht verstaanbaar is. Ze vieren vrijwel geen Nederlandse feestdagen.

Familie 2. Spreekt uitstekend Nederlands, op lidwoorden na. Hebben goed werk. Vieren (voor zover bekend) Kerst en Sinterklaas. Geloof dat de zonen ook soms gaan carnavallen.

Familie 3. Spreekt middelmatig Nederlands. Geen idee van werk. Vader heeft iig werk moeder niet. Vieren voor zover bekend geen Nederlandse feestdagen.


Familie 4. Spreekt goed Nederlands. Hebben cafetaria. Geen idee van vieren Nederlandse feestdagen. Wsl alleen Kerst.



4.) Vindt u dat moslims (die u kent en niet kent) zich goed aanpassen in de Nederlandse samenleving?
Over moslims die ik niet ken kan ik moeilijk oordelen. Maar de moslims die ik ken hebben zich redelijk aangepast. (oke, behalve familie 1.)
Verder denk ik dat de moslims zich wel goed aanpassen.




5.) Wat vindt u ervan dat er moslims naar Nederland zijn gekomen om hier als gastarbeider te komen werken?
Ik vind het goed. Behalve de manier waarop sommige mensen daar over klagen. Wij hebben de gastarbeiders hier naar toe gehaald. Ik heb hier geen problemen mee dus.






6.) Wat zouden moslims volgens u moeten doen om goed in de Nederlandse samenleving geïntegreerd (goedgekeurd) genoemd te kunnen worden?
Ze moeten in ieder geval verstaanbaar Nederlands kunnen praten. Verder moeten ze wel iets weten van de cultuur. Maar niet asociaal veel.



7.) Noem 5 positieve kanten van een multiculturele samenleving.
-meer kennis van onbekende culturen. Onbekend is immers onbemind.
- veel verschil. Niet alleen maar dezelfde soort mensen.


eeeh..?






8.) Noem 5 negatieve kanten van een multiculturele samenleving.
- het verliezen van de identiteit misschien?
-veel discussies en frustraties van andere mensen?

eeh..?






Informatie van het CBS:
In 1992 waren er 483000 moslims in Nederland.
In 2005 waren er 950.000 moslims in Nederland.
In 13 jaar is het aantal moslims dus met 476.000 toegenomen.
U ziet dat het aantal bijna verdubbeld is.
9a.) Maakt u zich zorgen over het toenemend aantal moslims in Nederland?
Nee. Absoluut niet.




9b.) Zo ja, waarover maakt u zich in het bijzonder zorgen?
-





10.) Wat vindt u van het feit dat er islamitische scholen, ziekenhuizen en moskeeën zijn?
Ik vind het goed dat er in ieder geval Moskëen zijn. Iedereen moet zijn of haar gebedshuis hebben als hij/zij daar behoefte aan heeft. Over ziekenhuizen heb ik mijn twijfels. Wat wel beter zou zijn is bij de bestaande ziekenhuizen meer aandacht hebben voor islamitische patienten. Scholen heb ik ook geen problemen meer. Wel zou het mooi zijn als ze samenwerken met 'nederlandse' scholen. Het kan in ieder geval geen kwaad.






Bedankt voor het invullen van de enquête.
you're welcome.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 21:17
Odoacer
Odoacer is offline
Leeftijd: 20
Religie: Christelijk
Geslacht: Man
Nationaliteit: Nederlandse
Woonplaats: Epe

Wij gaan er vanuit dat een multiculturele samenleving een samenleving waarbij in een land verschillende culturen met elkaar samenleven. De verschillende culturen bestaan naast elkaar onder de koepel van één algemene cultuur. Dat betekent dus dat de eigen cultuur in eigen kringen beleefd wordt.
1a.) Bent u voor of tegen een multiculturele samenleving?
Voor

1b.) Waarop baseert u deze mening?

d. Anders, namelijk; al het bovenstaande

2.) Wat weet u van moslims in uw eigen omgeving? Heeft u wel eens met moslims te maken?

Een vriend van mij is moslim waar ik hele interessante discussies mee heb en waar we beide van leren. Ook had ik een moslima in mijn klas vorig jaar.

3a.) Kent u moslims bij u in de buurt, bijvoorbeeld op het werk of op school? Zo nee ga naar vraag 4.

Ja

3b.) Zo ja, zijn dit Turkse, Marokkaanse of andere mensen?

Zowel Nederlands als Turks, Marrokaanse moslims heb ik nog nooit echt gesproken.

3c.) Dragen ze een hoofddoek of boerka’s? Zo ja, want vindt u daarvan?

Hoofddoeken, ja, boerka's, nee. Hoofddoeken maakt mij niets uit, boerka's zou ik echter wel problemen mee hebben doordat je het gezicht niet kan zien (zelfde zou ik overigens zeggen bij een bivakmuts)

3d.) Spreken ze Nederlands? Hebben ze werk? Vieren ze Nederlandse feestdagen?

Ja, ja, ja (en hun eigen)


4.) Vindt u dat moslims (die u kent en niet kent) zich goed aanpassen in de Nederlandse samenleving?

Sommige wel, sommige niet.

5.) Wat vindt u ervan dat er moslims naar Nederland zijn gekomen om hier als gastarbeider te komen werken?

Goed, Nederlanders klagen er vaak over maar dit gebeurd al decennia, of misschien wel eeuwen lang. Vaak doen ze werk waar de Nederlanders zich 'te goed' voor voelen.


6.) Wat zouden moslims volgens u moeten doen om goed in de Nederlandse samenleving geïntegreerd (goedgekeurd) genoemd te kunnen worden?

Nederlandse gewoontes accepteren (net zoals heel veel Nederlanders ook nog moeten leren om hen te accepteren) en verstaanbaar Nederlands praten.

7.) Noem 5 positieve kanten van een multiculturele samenleving.

- Van andere culturen kan je leren, eventueel de goede kanten overnemen, dit gebeurd al millenia lang

Bovenstaand is zo'n beetje allesomvattend.

8.) Noem 5 negatieve kanten van een multiculturele samenleving.

Ik zie persoonlijk geen negatieve kanten, je kan natuurlijk over 'extremisme' beginnen, maar ook zonder multiculturele samenleving is er misdaad en z'n eigen extremisme.

Informatie van het CBS:
In 1992 waren er 483000 moslims in Nederland.
In 2005 waren er 950.000 moslims in Nederland.
In 13 jaar is het aantal moslims dus met 476.000 toegenomen.
U ziet dat het aantal bijna verdubbeld is.
9a.) Maakt u zich zorgen over het toenemend aantal moslims in Nederland?

Nee, er is niet zozeer iets mis met moslims. De problemen die zich vaak voordoen zijn de mensen die geen haar willen wijken van hun Arabische cultuurgoed.

9b.) Zo ja, waarover maakt u zich in het bijzonder zorgen?
-

10.) Wat vindt u van het feit dat er islamitische scholen, ziekenhuizen en moskeeën zijn?
Islamitische scholen en moskeeën heb ik geen problemen mee, zolang ze goed functioneren. Islamitisch ziekenhuis zie ik persoonlijk het nut niet van in.
__________________
Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Gezocht: respondenten enquête
Skittles
0 25-02-2015 22:32
Algemene schoolzaken Reizen enquete profielwerkstuk
Jiska Heijnen
1 24-06-2014 16:21
Software & Hardware [enquête website] Willen jullie alsjeblieft mijn enquête invullen?
Em.
7 23-10-2011 18:01
Algemene schoolzaken klein vraagje
sophiedejong
5 09-02-2011 18:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap enquete
sophiedejong
2 07-02-2011 20:22
Muziek Wie wil mij helpen? (enquête voor school)
pwsmirjam
0 24-11-2008 09:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.